استان کبک به دلایلی مانند برنامه‌های مهاجرتی یکی از استان‌هایی است که مورد توجه علاقه‌مندان تحصیل در کانادا قرار دارد. در قسمت شمال شرق کشور کانادا قرار دارد. این استان در بسیاری از موارد، با بقیه استان‌های کانادا تفاوت‌هایی دارد. زبان رسمی این استان فرانسوی است و همچنین بعضی از قوانین این استان با بقیه کانادا متفاوت است. یکی از تفاوت‌های این استان سیستم آموزشی آن است. بر خلاف بقیه کانادا که دانش‌آموزان پس از پایان دبیرستان وارد کالج یا دانشگاه می‌شوند، دانش‌آموزان در این استان پس از اتمام سال یازدهم وارد مقطع پیش‌دانشگاهی می‌شوند و سپس به کالج یا دانشگاه می‌روند. در کبک دانشگاه‌ها و کالج‌های مختلفی هستند که رشته‌های فنی و آکادمیک متنوعی را تدریس می‌کنند. هزینه تحصیل در کبک کانادا یکی از موارد مهمی است که متقاضیان تحصیل در این استان باید از آن مطلع باشند. در ادامه بیشتر در مورد هزینه تحصیل در کبک کانادا صحبت می‌کنیم.

هزینه تحصیل کالج در کبک کانادا

هزینه تحصیل در کالج‌های دولتی کانادا رایگان است. اما رایگان بودن تحصیل در کالج شروطی هم دارد. دانشجویانی که در طول تحصیل در کالج‌های دولتی کبک ۵ درس اصلی یا ۷ درس فنی از دروس دوران تحصیلشان را مردود شوند، دیگر شامل تحصیل رایگان نیستند و برای تحصیل در کالج‌های دولتی باید شهریه پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در کالج‌های خصوصی برای هر کالج متفاوت است. شهریه کالج‌های خصوصی در کبک کانادا مبلغی بین ۸۰۰ تا ۳۷۰۰ دلار کانادا است که بسته به رشته تحصیلی افراد، متفاوت است.

لازم به ذکر است که هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی و غیر کانادایی با دانشجویان بومی و کانادایی متفاوت است. دانشجویان بین‌الملل برای تحصیل در کالج‌های خصوصی کبک باید مبلغ ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار برای هر ترم پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کبک کانادا

کبک کانادا پایین‌ترین شهریه دانشگاه در کانادا را برای دانشجویان بومی دارد. هزینه سالیانه تحصیل در دانشگاه‌های کبک برای دانشجویان بومی مبلغی در حدود ۲۰۰۰ دلار کانادا است که تقریباً نصف میانگین شهریه دانشگاه‌ها در کل کانادا است. اما هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر از این مبلغ است.

هزینه تحصیل در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کبک برای دانشجویان بین‌المللی مبلغی در حدود ۱۵ هزار دلار در سال است. همچنین هزینه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کبک کانادا در حدود ۱۳ هزار دلار در سال است. توجه داشته باشید که شهریه دانشگاه‌های مختلف در این استان با هم تفاوت دارند و همچنین هزینه تحصیل در رشته‌های مختلف نیز متفاوت است. کسانی که قصد دارند برای تحصیل در دانشگاه‌های کبک اقدام کنند، حتماً باید با مراجعه به سایت‌ دانشگاه‌های مدنظرشان از مبلغ شهریه اطلاع پیدا کنند. همچنین امکان این وجود دارد که مبلغ شهریه برای ترم‌های جدید تغییر کند. پس بهترین کار کسب اطلاعات از سایت دانشگاه‌ها است.

کمک‌هزینه‌های تحصیلی در کبک کانادا

کمک‌هزینه‌های تحصیلی دولتی در کبک کانادا از طریق وزارت تحصیلات استان کبک به افراد مختلف اعطاء می‌شود. این وزارتخانه شرایطی را برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی و وام‌های دانشجویی تعریف کرده است که بر اساس این شرایط، شایستگی متقاضیان برای دریافت کمک‌هزینه سنجیده می‌شود. دانشجویانی که قصد استفاده از این نوع از بورسیه‌های تحصیلی را دارند، باید شهروند کانادا باشند، اقامت دائم کانادا را داشته باشند یا محل سکونتشان در استان کبک کانادا باشد. همچنین دانشجویان باید به صورت تمام وقت در دانشگاه‌های مورد تأیید این وزارتخانه در حال تحصیل باشند.

همچنین افرادی که قصد دارند از بورسیه‌های تحصیلی دولتی استان کبک استفاده کنند، باید اثبات کنند که توانایی مالی برای تحصیل و زندگی را ندارند. افرادی که به همراه همسر خود در استان کبک مشغول به تحصیل هستند، فقط یکی از آنها می‌تواند از بورسیه‌های تحصیلی دولتی استان کبک استفاده کند.

شرایط خاصی برای دانشجویانی که دارای فرزند هستند نیز در نظر گرفته‌شده است. دانشجویانی که دارای فرزند و خانواده هستند، هزینه‌های مربوط به نگهداری از فرزند نیز به بورسیه تحصیلی آنها اضافه می‌شود. همچنین دانشجویانی که به صورت نیمه وقت در حال تحصیل هستند و دارای فرزند هستند به عنوان دانشجوی تمام وقت در نظر گرفته می‌شوند.

همچنین دانشگاه‌های کبک بورسیه‌های مختص به خود را نیز دارند. برای دریافت اطلاعات در مورد بورسیه‌های متنوع دانشگاه‌ها متقاضیان باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنند و از شرایط دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی مطلع شوند. همچنین دانشجویان دکتری می‌توانند با فعالیت به عنوان دستیار تحقیق و یا دستیار استاد، بخشی از هزینه‌های خود را تأمین کنند.

در جدول زیر شهریه تعدادی از دانشگاه‌های کانادا را مشاهده می‌کنید:

دانشگاه شهریه کارشناسی شهریه تحصیلات تکمیلی
دانشگاه کنکوردیا 17530 - 19580 11720 - 13140
دانشگاه مک ‌گیل 17400 - 20200 15600- 18100
دانشگاه مونترال 17400 - 19500 15600 - 17400
دانشگاه بیشاپ 17500 - 19500 17530
دانشگاه شربروک 17400 - 19500 15600 - 17400

هزینه تحصیل یکی از مهم‌ترین و تأثیر‌گذار‌ترین عواملی است که در روند اپلای باید در نظر گرفته شود. متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، قبل از اپلای باید تمامی هزینه‌های مربوط به تحصیل خود را محاسبه کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنند. افرادی که بدون برنامه‌ریزی برای هزینه‌های خود به خارج از کشور می‌روند، اغلب دچار مشکل می‌شوند. مشکلات مالی در حین تحصیل اثرات مخربی بر کیفیت تحصیل فرد می‌گذارد و باعث می‌شود که فرد محصل نتواند بر روی درس خواندن تمرکز کند. پس بهتر است قبل از اپلای، در مورد هزینه تحصیل و هزینه زندگی تحقیقات لازم را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: