تا کنون آمار رسمی افرادی که در کانادا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند ۱۲ نفر است. اگرچه به نظر می‌آید که این ویروس در کانادا تحت کنترل است اما به گفته ترزا تم، رئیس سازمان سلامت عمومی کانادا، به احتمال زیاد در آینده نزدیک این ویروس در کانادا همه‌گیر خواهد شد. گسترش این ویروس در کانادا در حال افزایش است و امکان دارد که فرصت جلوگیری از گسترش آن از دست رفته باشد. اما هنوز می‌توان سرعت پخش این ویروس را کاهش داد تا زمان لازم برای آماده شدن برای مقابله با ویروس کرونا فراهم شود.

بر اساس گفته متخصصان، کانادا تمامی ابزار لازم برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر را دارد اما کمبود بیمارستان و ازدحام جمعیت در بیمارستان‌ها یکی از مشکلات اصلی کانادا در مقابله با این نوع از بیماری‌ها است. در حال حاضر در کانادا دستورالعمل‌های لازم و حیاتی برای مقابله با ویروس کرونا در اختیار پزشکان و پرستاران قرار گرفته است و آمادگی سیستم بهداشتی کانادا در سطح مطلوبی قرار دارد. این آمادگی بیشتر از زمانی است که ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ وارد کانادا شد. زمانی که ویروس سارس به کانادا رسید، ۴۳۸ نفر به این ویروس آلوده شدند و ۴۴ نفر جان خود را از دست دادند.

استاندارد ظرفیت روزانه بیمارستان‌ها در حدود ۸۵ درصد است تا در صورت گسترش بیماری‌های همه‌گیر مثل کرونا، بیمارستان‌ها ظرفیت اضافه خود را به مداوای بیماران جدید اختصاص بدهند. اما در کانادا بیشتر بیمارستان‌ها در روز‌های عادی از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند و در اونتاریو اکثر بیمارستان‌ها از ۱۲۰ درصد ظرفیت خود در طول روز استفاده می‌کنند. همین امر باعث ایجاد نگرانی در صورت شیوع ویروس کرونا و کمبود تخت برای مداوای بیماران در کانادا شده است.

در صورت گسترش این بیماری بسیاری از بیماران باید در راهرو‌های بیمارستان‌ها منتظر خالی شدن تخت باشند و همچنین با تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها، دیگر بیماران جدید پذیرش نخواهند شد. به گفته دکتر فورنس، استاد دانشگاه تورنتو، نمی‌توان فهمید که چه میزان آمادگی برای شیوع این نوع از بیماری‌ها لازم است. به دلیل اینکه تا به حال گسترش این بیماری تجربه نشده، پس نمی‌توان به طور دقیق فهمید که چه سطح از آمادگی برای مقابله با این ویروس لازم است.

در چند سال گذشته، استان‌های کانادا در حال افزایش ظرفیت‌ بیمارستان‌های خود بوده‌اند. در استان اونتاریو در سال ۲۰۱۹، برای افزایش ظرفیت و فضای بیمارستان‌ها در حدود ۲۰۶ میلیون دلار خرج شده است. همچنین در کانادا سناریو‌های مختلفی برای اپیدمی بیماری‌ها بررسی شده است و مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، برنامه‌های مشخصی برای مقابله و کنترل این نوع از بیماری‌ها را در دستور کار خود دارند.

به گفته متخصصان، به دلیل اینکه بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا علایم خفیف دارند و درصد کمی از مبتلایان نیاز به مراجعه به بیمارستان دارند، احتمال اینکه شمار مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها افزایش ناگهانی داشته باشد، کم است. اگرچه تعداد قربانیان این بیماری بسیار کم است اما همین امر باعث شده تا این بیماری گسترش بیشتری داشته باشد. کانادا در حال حاضر بر روی موارد معدودی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، تمرکز دارد و در صورت گسترش این بیماری، تمرکز اصلی بر روی جلوگیری از همه‌گیر شدن آن در کل کشور خواهد بود.

برای جلوگیری از گسترش این ویروس پیشنهاد می‌شود تا افراد از خانه‌های خود خارج نشوند و تا جایی که می‌توانند از داخل خانه کار‌های خود را انجام دهند. همچنین پیشنهاد می‌شود که مردم از تجمع در یک مکان خودداری کرده و از تماس‌های غیر ضروری خودداری کنند. به طور کلی کانادا تمهیداتی برای جلوگیری از این بیماری در نظر دارد اما نمی‌توان گفت که این تمهیدات کافی هستند یا خیر. ویروس کرونا در حال حاضر در بیشتر کشور‌های دنیا دیده شده است و به زودی در این کشور‌ها گسترش پیدا خواهد کرد.

مؤثر‌ترین کاری که می‌توان برای جلوگیری از این ویروس کرد، رعایت نکات بهداشتی فردی است. طبق تجربه کشور‌های مختلف، همکاری مردم برای جلوگیری از این نوع بیماری‌ها، بهترین و مؤثر‌ترین عامل برای کنترل و گسترش این بیماری‌ها است.



منبع: