همانطور که می‌دانید همه کشورها دارای مزایا و معایب مختلفی برای زندگی هستند. با وجود معایبی که فرانسه دارد، بسیاری از افراد با زندگی در بیشتر شهرهای آن، احساس خوبی داشته و لذت می‌برند. بی‌شک برخی از شهرها نسبت به برخی دیگر دارای شرایط بهتری برای زندگی و تحصیل در فرانسه هستند. در این مقاله قصد داریم به موضوع زندگی در برخی از بهترین شهرهای فرانسه بپردازیم.

شهر پاریس

همانطور که می‌دانید پاریس مکانی فوق‌العاده است که زندگی در آن مزایای بسیاری دارد. برای مثال ساعت کاریِ مناسب در پاریس (۳۵ ساعت در هفته)، حمل و نقل بسیار باکیفیت، خوراک خوشمزه، امکان تفریح فراوان و…. از جمله مزایای زندگی در پاریس است. افرادی که پاریس را برای زندگی انتخاب می کنند، می‌توانند با رعایت نکاتی، زندگی راحت‌تری در این شهر داشته باشند. برای مثال افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند، بهتر است به فرانسوی صحبت کنند، به اخبار فرانسوی گوش دهند، در جریان موضوعات مختلف اجتماعی و سیاسی باشند و با پاریسی‌ها دوست شوند تا احساس تنهایی نکنند. هزینه زندگی در این شهر نیز به طور متوسط برای یک نفر (صرف نظر از اجاره‌بها) حدود ۹۲۷ یورو در ماه است.

شهر نیس

شهر نیس نیز یکی دیگر از برترین شهرهای فرانسه است که در بخش جنوب شرقی این کشور قرار دارد. جمعیت این شهر همچنین دارای رشدی صعودی بوده و برابر ۹۴۲۲۰۸ نفر در سال ۲۰۲۰ است. تابستان‌های این شهر گرم، خشک و آفتابی و پاییز‌های آن سرد و بارانی است. هزینه زندگی در شهر نیس به ازای هر نفر حدود ۷۹۰ یورو در ماه است.

شهر لیون

لیون یکی از بهترین شهرهای فرانسه است. این شهر به دلیل داشتن معماری غنی و مراکز فرهنگی متعدد دارای شهرت بسیاری است و به عنوان شهری خلاق و صنعتی شناخته می‌شود. همچنین هرساله حدود ۵۰۰۰۰ نفر از سراسر جهان به این شهر می‌آیند و از بازدید آن لذت می‌برند. افراد با سفر و یا زندگی در شهر لیون می‌توانند به راحتی به دیگر شهرهای اروپایی بروند، زیرا لیون به کوه‌ها، دریا و شهر پاریس بسیار نزدیک است. آشنایی با شرایط آب و هوایی لیون نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که برای افرادی که این شهر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، بسیار حائز اهمیت است. لیون ۱۷۷ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و به طور کلی به عنوان منطقه‌ای با آب و هوای گرم و معتدل شناخته می‌شود. بارش باران نیز حتی در خشک‌ترین ماه‌های سال در این شهر بسیار محتمل است. هزینه زندگی در شهر لیون نیز برای یک نفر (صرف نظر از اجار‌ه‌بها) حدود ۳۰/۸۶۶ یورو در ماه است.

شهر بوردو

شهر بوردو در جنوب غربی فرانسه قرار گرفته است و با جمعیتی حدود ۲۳۲۰۰۰ نفر نهمین شهر بزرگ این کشور محسوب می‌شود. بوردو یکی از شهرهای زیبای فرانسه است؛ حتی بسیاری معتقدند بعضی از جاذبه‌های گردشگری پاریس از شهر بوردو الگوبرداری شده‌اند. شهر بوردو دارای تاریخی غنی است و معماری ساختمان‌های ۵۰۰۰ ساله‌اش به خوبی این حقیقت را نشان می‌دهد. برخی از اماکن دیدنی این شهر نیز عبارتند از آیینه آب، تئاتر بزرگ بوردو، موزه هنر مدرن، میدان بورس و…. . شرایط آب و هوایی در بوردو نیز اقیانوسی بوده و نسبت به مناطق با آب و هوای مشابه دارای تابستان‌های گرم‌تر و زمستان‌های معتدل‌تری است. همچنین هزینه زندگی در بوردو به ازای هر یک نفر (صرف نظر از اجاره‌بها) حدود ۷۸۷ یورو در ماه است.

شهر مارسی

مارسی علاوه بر اینکه قدیمی‌ترین شهر فرانسه است، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپای غربی نیز محسوب می‌شود و بندری قدیمی، مدیترانه‌ای و جذاب است. شهر مارسی که در بخش جنوبی فرانسه واقع شده است به عنوان مرکز تجاری و مدیریتی ناحیه پروانس-آلپ-کوت دازور شناخته می‌شود. در حقیقت مارسی در میان شهرهای برتر فرانسه بوده و آمار گزارش شده نشان می‌دهد که این شهر دارای رتبه خوبی در زمینه خانه‌سازی و مراقبت‌های درمانی است. آشنایی با شرایط آب و هوایی در این شهر نیز به افرادی که در انتخاب مارسی برای زندگی دچار تردید هستند، کمک شایانی می‌کند. به طور کلی زمستان‌های مارسی معتدل و آفتابی بوده که البته در این فصل از سال نیز امکان خنک شدن و حتی سرد شدن هوا وجود دارد ولی برف در این فصل از سال در مارسی بسیار نادر است. همچنین بهار در شهر مارسی دارای آب و هوایی نسبتاً پایدار است که به تدریج به گرما می‌گراید. مارسی در تابستان نیز گرم بوده و دارای روزهای آفتابی است. هوای پاییز نیز در مارسی در مناطق مختلف این شهر متفاوت بوده و معمولاً بارانی است. همچنین هزینه زندگی در مارسی  برای یک نفر (صرف نظر از اجاره‌بها) در مارسی حدود ۷۶۶ یورو در ماه است.

شهر تولوز

تولوز در پیرنه میانه (Midi-Pyrénées) فرانسه و در جنوب فرانسه واقع شده است. این شهر همچنین به عنوان یکی از بهترین شهرهای فرانسه شناخته می‌شود و دارای هنر، تاریخ و فرهنگ غنی است و به عنوان چهارمین شهر بزرگ فرانسه در نظر گرفته می‌شود. آشنایی با جاذبه‌های گردشگری در تولوز نیز می‌تواند در انتخاب و یا عدم انتخاب این شهر برای زندگی بسیار مؤثر باشد. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که برخی از آنها عبارتند از: باسیلیکای سنت سرنین، کاپیتول دو تولوز، موزه آگوستین، تئاتر دو کاپیتول و… . آشنایی با شرایط و ویژگی‌های آب و هوایی در شهر تولوز نیز یکی دیگر از موضوعات مهم است. برای مثال تابستان‌های تولوز، گرم و زمستان‌های این شهر بسیار سرد و نیمه‌ابری است. همچنین دمای هوا در طول سال از ۲ درجه سانتی‌گراد تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد متغیر است و افت دما تا ۳- درجه و افزایش دما تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد در این شهر، بسیار نادر است. بر اساس نظرات گردشگران، بهترین زمان برای بازدید از تولوز (برای فعالیت‌های مربوط به هوای گرم) اوایل ماه جولای و اواخر ماه سپتامبر است. هوای گرم در تولوز به مدت حدود ۳ ماه (از ۱۲ ژوئن تا ۱۵ سپتامبر) با حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد به طول می‌انجامد. گرم‌ترین روز سال در تولوز نیز ۳ آگوست با حداکثر دمای ۲۸ درجه سانت گراد و حداقل دمای ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. هوای سرد نیز در تولوز از ۱۶ نوامبر تا ۶ مارس با دمایی حدود ۱۲ درجه سانتی‌گراد ادامه می‌یابد. همچنین سردترین روز سال در این شهر، ۱۵ ژانویه با حداقل دمای ۲ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای ۹ درجه سانتی‌گراد است. هزینه زندگی در این شهر نیز بسته به سبک زندگی فرد متفاوت است. برای مثال هزینه زندگی دانشجویی در این شهر بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

شهر استراسبورگ

افرادی که استراسبورگ را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، علاوه بر آشنایی با هزینه زندگی در استراسبورگ باید با شرایط زندگی در این شهر نیز آشنا شوند. استراسبورگ در حقیقت شهری کاملاً اروپایی بوده که دارای ویژگی‌های آلمانی و فرانسوی است. قدمت این شهر نیز به دوره قرون وسطی بازمی‌گردد و دارای کوچه‌های پیچ‌درپیچ و خانه‌های کج نیمه چوبی نیز است. استراسبورگ، دومین شهر توریستی مشهور در فرانسه بوده و دارای کلیسای بسیار مشهوری با معماری گوتیک است. آشنایی با شرایط آب و هوایی این شهر نیز برای افرادی که می‌خواهند به آن سفر کرده و یا در آن زندگی کنند، بسیار مؤثر است. استراسبورگ به طور کلی دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سرد دارد. دمای هوا در این شهر معمولاً از ۵/۰- درجه سانتی‌گراد تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد، متغیر بوده و دمای پایین‌تر از ۷- درجه سانتی‌گراد و بالاتر از ۳۱ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است. بر اساس اطلاعات گزارش شده، بهترین زمان برای بازدید از استراسبورگ اواسط ژوئن و اواسط سپتامبر است. همچنین هزینه زندگی در استراسبورگ (صرف نظر از اجاره‌بها) برای یک نفر و یک خانواده ۴ نفره به ترتیب حدود ۸۰۰ یورو و ۲۹۰۰ یورو در ماه است.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه و زندگی در این کشور علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.