اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید، انتخاب دانشگاه مورد نظر از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. در واقع انتخاب دانشگاه یک سرمایه‌گذاری شخصی است که باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد. این موضوع می‌تواند موفقیت شما در تحصیلات آکادمیک و موقعیت شغلی شما را در آینده تضمین کند. از میان دانشگاه‌های برتر ایتالیا، دانشگاه تریسته یا به اختصار UniTS یکی از دانشگاه‌های معتبر و مدرن این کشور است که در این مطلب به معرفی این دانشگاه و شرایط تحصیل در آن خواهیم پرداخت.

تریسته

قبل از وارد شدن به بحث معرفی دانشگاه تریسته ایتالیا و شرایط تحصیل در آن، بهتر است کمی با شهر تریسته (Trieste) آشنا شویم. تریسته یکی از شهر‌های زیبا و بندری ایتالیا است که در شمال شرق این کشور واقع شده است. این شهر در نزدیکی بندر دریای آدریاتیک و مرز ایتالیا با اسلوونی و کرواسی قرار دارد. آب و هوای این شهر به دلیل نزدیکی با این دریا مدیترانه‌ای است و بیشتر گردشگران ماه‌های مِی، ژوئن، ژانویه، آگوست و سپتامبر را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنند. امروزه تریسته یکی از ثروتمندترین مناطق ایتالیا به‌شمار می‌رود و بندر آن یکی از مراکز بزرگ کشتیرانی، کشتی‌سازی و خدمات اقتصادی است. از دیگر صنایع این شهر می‌توان به تولید ماشین‌آلات، پارچه، مواد غذایی، و رنگ اشاره کرد. مردم این شهر علاوه بر ایتالیایی، به زبان‌های اسلوونیایی و آلمانی صحبت می‌کنند. از آثار تاریخی و زیبای شهر تریسته می‌توان به بندر تریسته، Piazza Unità d’Italia و قلعه (Miramare) اشاره کرد.

Trieste Piazza Night City

تاریخچه و معرفی دانشگاه تریسته

دانشگاه تریسته  (Università degli Studi di Trieste)، در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های قدیمی و تاریخی ایتالیا یک دانشگاه نسبتاً جوان است (۸۰ سال)، این دانشگاه جزء دانشگاه‌های متوسط ایتالیا از نظر وسعت بشمار می‌رود که در منطقه فریولی ونتزیا جولیا، واقع در شمال شرقی ایتالیا واقع شده است. دانشگاه تریسته در سال ۱۹۲۴ تأسیس شده است و شامل ۱۰ دانشکده در زمینه‌های مختلف است که دارای طیف گسترده و تقریباً کامل رشته‌های دانشگاهی (در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و دیگر دوره‌های آموزشی (کارشناسی ارشد کوتاه حرفه‌ای، کارشناسی ارشد پیشرفته و دوره‌های تخصصی) است و در حال حاضر حدود ۲۴۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. در این دانشگاه همچنین در برخی از رشته‌ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد.

trieste

دانشگاه تریسته همانند دیگر دانشگاه‌های برتر ایتالیا در بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی در سطح ملی و بین‌المللی شرکت می‌کند. همچنین این دانشگاه به طور مرتب و سازمان یافته در برنامه‌های مختلف تبادل دانشجویی، اساتید و محققان با دانشگاه‌های مطرح اروپایی و دیگر دانشگاه‌های مطرح جهان همکاری دارد.

دانشکده های دانشگاه تریسته

دانشگاه تریسته دارای ۱۰ دانشکده می‌باشد که این دانشکده‌ها طیف وسیعی از رشته‌ها را به دانشجویان ارائه می‌دهند. لیست دانشکده‌های دانشگاه تریسته به شرح ذیل است:

  1. دانشکده فیزیک
  2. دانشکده علوم اجتماعی
  3. دانشکده علوم سیاسی
  4. دانشکده علوم انسانی
  5. دانشکده شیمی و داروسازی
  6. دانشکده مهندسی و معماری
  7. دانشکده ریاضی و زمین‌شناسی
  8. دانشکده اقتصاد، تجارت، ریاضی و علوم آماری
  9. دانشکده مطالعات حقوقی، زبان، تفسیر و ترجمه
  10. دانشکده علوم پزشکی، جراحی و علوم بهداشتی
Units facolta di medicina

اهداف و چشم انداز دانشگاه تریسته ایتالیا

دانشگاه تریسته ایتالیا به دنبال تبدیل شدن به یکی از دانشگاه‌های برتر ایتالیا و جهان است. از اینرو این دانشگاه سه هدف کلی زیر را دنبال می‌کند:

  • فراهم کردن بالاترین کیفیت آموزش برای دانشجویان، متخصصان و شهروندان برای ساختن آینده‌ای بهتر
  • تولید و انتشار دانش نو در زمینه‌های مختلف
  • ایجاد راهکار‌های جدید و کارآمد برای مشکلات ایجاد شده در سطح جامعه

در واقع این دانشگاه با اختصاص بودجه‌ای مناسب به دنبال کشف، توسعه، انتقال و اجرای سطح بالایی از علم به دانشجویان در طیف گسترده‌ای از رشته‌های دانشگاهی است. این دانشگاه همچنین برای مطرح شدن در بین نام‌های بزرگ دانشگاه‌های ایتالیا مثل دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه بولونیا، دانشگاه ساپینزا رم و دانشگاه سیه‌‌نا ایتالیا به دنبال افزایش دوره‌های متعدد انگلیسی زبان است تا بتواند دانشجویان بین‌المللی بیشتری را جذب کند.

چشم انداز دانشگاه تریسته ایتالیا

این دانشگاه قصد دارد تا با ارائه یک سیستم آموزشی فوق‌العاده، نوآورانه، منسجم و البته پایدار یکی از بازیگران مهم جامعه دانشگاهی اروپا باشد. دانشگاه تریسته ایتالیا با ارتقاء، خلق و پیشتیبانی مشاغل جدید، ایجاد فرصت‌های منحصر به فرد شغلی برای نسل جوان و توسعه فرهنگ ایتالیایی توانسته است چشم انداز روشنی را برای خود رقم بزند. برخی از ویژگی‌های دانشگاه تریسته که آن را از بقیه دانشگاه جدا می‌کند، به شرح زیر است:

  • ارتقاء کیفیت آموزش و تجربیات دانشجویی
  • آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار و همکاری با شرکت‌های معتبر جهانی
  • ایجاد ارتباط قوی بین آموزش و تحقیق
  • تحقیقات فشرده و متمرکز بر روی موضوعات روز
  • راه حل‌های نوآورانه برای چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مهندسی
  • کمک‌های خلاقانه و پایدار برای رونق و رفاه کل اروپا
  • ارتباط دائم با شرکت‌ها و ایجاد یک مسیر مناسب برای رفع مشکلات آنها
  • پرسنل بسیار کارآمد و شرکای مشهور ملی و بین المللی
  • حس قوی اهداف مشترک با دیگر مؤسسات آموزشی معتبر
Sala studio univ trieste

رتبه دانشگاه تریسته ایتالیا در بین برترین دانشگاه‌های جهان

همان طور که در بالا اشاره شد، دانشگاه تریسته ایتالیا در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های تاریخی و قدیمی ایتالیا نسبتاً دانشگاه جوانی است. اما به دلیل عملکرد خوب این دانشگاه در سال‌های اخیر و کیفیت آموزشی بالا موجب شده است تا این دانشگاه در بیشتر سایت‌های مطرح و معتبر ارزشیابی دانشگاه‌های جهان در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان باشد.

۱.      رتبه‌بندی Best Global Universities Rankings

بر اساس این رتبه‌بندی که توسط U.S. News & World Report انجام گرفته است، دانشگاه تریسته ایتالیا در سال ۲۰۲۰ رتبه ۲۸۲ برترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است. این سازمان در واقع یک مؤسسه معتبر آمریکایی است که هرساله علاوه بر دانشگاه‌های آمریکا، دانشگاه‌های ۶۰ کشور دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهد. معیار سنجش این مؤسسه بر اساس تعداد دانشجویانی است که از دانشگاه‌ مشخص فارغ‌التحصیل شده‌اند و همچنین از نمایندگان دانشگاه در مورد عملکرد دانشگاه‌ها سؤال می‌کند و منابع دانشگاه، درآمد اساتید، نرخ فارغ التحصیلی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان و رضایت آنها را ارزیابی می‌کند. این مؤسسه پس از محاسبه و مقایسه این معیارها‌، دانشگاه‌های برتر بین‌المللی را بر اساس اطلاعات به‌دست آماده رتبه بندی می‌کند.

۲.      رتبه‌بندی World University Rankings

این رتبه‌بندی توسط  Times Higher Education انجام گرفته است. بر اساس این رتبه‌بندی معتبر که در سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است، دانشگاه تریسته در رتبه ۴۰۱ برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. این رتبه‌بندی یکی از معتبر‌ترین منابع دانشگاهی جهان است که هر ساله لیست نهایی بهترین دانشگاه های جهان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. در این رتبه‌بندی میزان تولید و ایده‌های جدید و نو در هر دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین میزان شهرت و اعتبار دانشگاه در میان مردم و دانشجویان و نقش دانشگاه در زمینه‌های علمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پس از محاسبه و مقایسه این معیارها، دانشگاه‌ها را بر این اساس رتبه بندی می‌کند.

۳.      رتبه‌بندی Academic Ranking of World Universities

این رتبه‌بندی توسط Shanghai Jiao Tong University انجام شده است. در این رتبه‌بندی معتبر، دانشگاه تریسته با یک سقوط چشمگیر در سال ۲۰۱۹ مواجه شده است. به طوری که رتبه این دانشگاه در سال ۲۰۱۸ از ۵۰۱ به ۶۰۱ در سال ۲۰۱۹ تنزل پیدا کرده است.  رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، که اغلب به عنوان رتبه‌بندی شانگهای شناخته می‌شود، یک نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح جهان است. در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های که دارای جایزه نوبل، پژوهشگران دارای استناد بالا یا مقاله‌های منتشر شده در مجله‌های nature و science هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این دانشگاه‌هایی که دارای تعداد زیادی مقاله‌های نمایه شده در نمایه گسترده استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی هستند نیز توسط این نظام رتبه‌بندی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ بنابراین از بین دانشگاه فعال جهان حدود ۱۰۰۰ دانشگاه در این رتبه‌بندی بررسی می‌شوند و در نهایت در جدول رتبه‌بندی لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا منتشر می‌شود.

۴.      رتبه‌بندی QS World University Rankings

یکی از معروف‌ترین رتبه‌بند‌های موجود برای ارزیابی کیفیت دانشگاه‌های جهان رتبه‌بندی QS است که توسط TopUniversities انجام می‌شود. در این رتبه‌بندی دانشگاه تریسته در جایگاه ۷۰۱ برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. این رتبه‌بندی توسط نشریه آموزش عالی تایمز لندن و مؤسسه (Quacquarelli Symonds) صورت می‌گیرد. این نشریه هر ساله لیستی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را با عنوان (به انگلیسی: THES – QS World University Rankings ) منتشر می‌کند. در مقایسه با رتبه‌بندی‌های دیگر، در این رتبه‌بندی سالانه بسیاری از دانشگاه‌های غیرآمریکایی و خصوصاً انگلیسی در میان رتبه‌های بالای آن قرار دارند.

تحصیل در دانشگاه تریسته ایتالیا

در این دانشگاه ۳۰ دوره کارشناسی، ۲۸ دوره کارشناسی ارشد، ۶ دوره ارشد تخصصی و دوره‌های تکمیلی، ۱۱ دوره دکتری و بسیاری دیگر از دوره‌های تخصصی برگزار می‌شود. قبل از وارد شدن به بحث در مورد شرایط تحصیل در این دانشگاه بهتر است کمی با مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های ایتالیا آشنا شویم.  مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های ایتالیا به این صورت دسته‌بندی می‌شوند:

کارشناسی (Laurea یا سیکل اول)

laurea triennale یا corso di laurea di primo livello اختصاراً Laurea معادل مقطع کارشناسی علوم (BSc) در سیستم دانشگاهی اروپایی است که پس از یک دوره تحصیلی سه‌ ساله دریافت می‌شود. برای پذیرش در این دوره به مدرک دیپلم متوسطه نیاز است. دانش‌آموزان در صورتی پذیرفته می‌شوند که دیپلم دبیرستان یا گواهی دیگری که در ایتالیا مورد تأیید باشد، را داشته باشند. ورود به دوره‌های کارشناسی ممکن است به گذراندن یک آزمون ورودی یا رغبت‌سنجی نیاز داشته باشد. پس از دریافت مدرک کارشناسی laurea دانشجو می‌تواند مستقیماً وارد بازار کار شود یا تحصیل خود را در مقطع کارشناسی ارشد (Laurea Magistrale) یا سطح اول ارشد دانشگاهی ادامه دهد.

کارشناسی ارشد (Laurea Magistrale یا سیکل دوم)

Laurea Magistrale معادل مدرک کارشناسی ارشد علوم  (MSc)در سیستم دانشگاهی اروپایی است که پس از یک دوره دو ساله تحصیلات تکمیلی به‌دست می‌آید و دانشجو با گذراندن آن به دانش و مهارت تخصصی دست می‌یابد. برای پذیرش در این مقطع به مدرک کارشناسی نیاز دارید.کسانی که مدرک کارشناسی دارند و می‌خواهند برای دوره کارشناسی ارشد در رشته‌ای متفاوت اقدام کنند، باید نخست واحدهای مورد نیاز را بگذرانند. پذیرش دانشجویان منوط به ارائه مدرک یا تأیید صلاحیتی که در ایتالیا قابل قبول باشد، است. پس از پایان دوره کارشناسی ارشد امکان ورود به دوره دکتری فراهم می‌شود. همچنین دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته (Lauree Magistrali a Ciclo Unico)  نیز توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند که پنج یا شش ساله هستند. دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته معمولاً در رشته‌های پزشکی، دامپزشکی، داروسازی، معماری و حقوق برگزار می‌شوند.

دکتری (Dottorato di Ricerca یا سیکل سوم)

مدرک دکتری بالاترین سطح تحصیل دانشگاهی است و دانشجویان برای دریافت آن باید یک آزمون جامع را بگذرانند و پس از دوره تحقیقات، از پایان‌نامه خود دفاع کنند. مدرک دکتری پس از یک دوره تحصیل و تحقیق که حداقل سه سال طول می‌کشد و تحت هدایت اساتید دانشگاه، اعطا می‌شود. هدف این دوره، تحصیل دانشجویان در سطحی بالا به‌منظور آماده‌سازی آنان برای استخدام به عنوان هیئت علمی دانشگاه، پژوهشگر یا دیگر موقعیت‌هایی که به دانش پیشرفته و مهارت‌های تحقیقاتی نیاز دارند، می‌باشد.

ارشد تخصصی و دوره‌های تکمیلی

برخی دانشگاه‌ها دوره‌های تخصصی یا تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهند که به ارتقاء سطح تحصیلات حرفه‌ای (سطح یک و دو مدارک ارشد دانشگاهی) دانشجویان کمک می‌کند. این دوره‌ها دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای کارکردهای لازم در فعالیت‌های حرفه‌ای خاص را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و آنها را برای کار در موقعیت‌های حرفه‌ای آماده می‌سازند.

دوره‌های انگلیسی زبان در دانشگاه تریسته در مقطع کارشناسی

دوره‌های انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

  • اقتصاد و بازارهای مالی
  • تجارت و مدیریت

دانشجویانی که قصد تحصیل در یکی از رشته‌های بالا را دارند، باید با مراجعه به سایت دانشگاه و بخش (Admission Requirements) مدارک مورد نیاز را برای ارسال به دانشگاه آماده کنند. در حالت کلی برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی نیاز به مدارک زیر است:

  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی)
  • ترجمه مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP) (در صورت لزوم)
  • رزومه تحصیلی (CV) (در صورت لزوم)
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی*)

* مدرک زبان انگلیسی برای دوره‌های انگلیسی-زبان و مدرک زبان ایتالیایی برای دوره‌های ایتالیایی-زبان مورد نیاز است. البته برای پذیرش در اکثر دوره‌ها به مدرک زبان نیازی نیست اما هنگام مصاحبه در سفارت ایتالیا برای دریافت ویزای تحصیلی، باید مدرک زبان ارائه دهید.

دوره‌های انگلیسی زبان در دانشگاه تریسته در مقطع کارشناسی ارشد

دوره‌های انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر است:

  • فیزیک
  • مهندسی تولید و مدیریت
  • علوم اعصاب
  • علوم داده و محاسبات علمی
  • ریاضیات

دانشجویانی که قصد تحصیل در یکی از رشته‌های بالا را دارند، باید با مراجعه به سایت دانشگاه و بخش (Admission Requirements) مدارک مورد نیاز را برای ارسال به دانشگاه آماده کنند. در حالت کلی برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد نیاز به مدارک زیر است:

  • ترجمه ریزنمرات مقطع کارشناسی
  • ترجمه مدرک کارشناسی*
  • انگیزه‌نامه تحصیلی  (SOP)
  • رزومه تحصیلی  (CV)
  • توصیه‌نامه تحصیلی  (Recommendation Letter)
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)**

* امکان اخذ پذیرش با اشتغال به تحصیل یا گواهی موقت دانشگاه نیز وجود دارد.

** برای پذیرش در اکثر دوره‌ها به مدرک زبان نیازی نیست.

دوره‌های انگلیسی زبان در دانشگاه تریسته در مقطع دکتری

دوره‌های انگلیسی زبان در مقطع دکتری به شرح زیر است:

  • علوم زمین و مکانیک سیالات
  • فیزیک
  • بیولوژیک مولکولی
  • نانو تکنولوژی
  • علوم زندگی زیست محیطی (Environmental Life Sciences)
  • علوم مدیریتی و بازیگری (با همکاری دانشگاه اودینه)

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع دکتری در ایتالیا عبارتند از:

  • ترجمه ریزنمرات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ترجمه مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • انگیزه‌نامه تحصیلی  (SOP)
  • رزومه تحصیلی  (CV)
  • توصیه‌نامه تحصیلی  (Recommendation Letter)
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)
  • مقاله در زمینه تحصیلی
  • پروپوزال

بورسیه تحصیلی در دانشگاه تریسته

یکی از امتیازات تحصیل در ایتالیا، امکان برخورداری از بورسیه تحصیلی ایتالیا است. با توجه به اینکه دانشگاه تریسته یک دانشگاه دولتی است، شما می‌توانید برای دریافت بورسیه تحصیلی (بورسیه جهان سوم) از این دانشگاه اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بورسیه تحصیلی می‌توانید به صفحه بورسیه تحصیلی ایتالیا مراجعه کنید.

منبع:

www.units.it