با ایجاد ۳۰ هزار شغل جدید در ماه فوریه، نرخ بیکاری در کانادا به ۵.۶ درصد کاهش پیدا کرد. براساس پیش‌بینی‌هایی که شده بود، مشاغل جدیدی که در ماه فوریه در بازار کار کانادا ایجاد شد، بیشتر از رقمی است که قبل‌تر انتظار می‌رفت. بیشتر این فرصت‌های شغلی در استان کبک بوده و این استان برای سومین ماه پیاپی بیشترین تعداد مشاغل جدید را داشته و نرخ بیکاری در این استان به ۴.۵ درصد رسیده است. این رقم کمترین نرخ بیکاری در ۴۰ سال گذشته در این استان است.

همچنین نرخ بیکاری در کل کانادا نیز به کمترین مقدار خود در چهار دهه گذشته رسیده است. در ماه فوریه بیشتر مشاغل ایجاد شده مشاغل تمام وقت بوده و در حدود ۳۷۶۰۰ جایگاه شغلی تمام وقت در این ماه به وجود آمده است. بر خلاف تعداد شغل‌های تمام‌ وقتی که در کانادا ایجاد شده، بازار کار کانادا کاهش ۷۳۰۰ شغل‌ نیمه‌وقت را تجربه کرده است. این درحالی است که طبق برآورد‌های انجام شده انتظار می‌رفت در ماه فوریه تنها تعداد ۱۰۰۰۰ شغل جدید به بازار کار کانادا اضافه شود.

در این میان شیوع ویروس کرونا باعث شده تا این روند صعودی کاهش پیدا کند و در ماه‌های آتی، اقتصاد کانادا روند رو به رشد ماه‌های گذشته را نداشته باشد. همچنین بانک مرکزی کانادا در پی تصمیمی که در هفته گذشته گرفته، نرخ سود وام‌های بانکی را در حدود نیم درصد کاهش داده و به رقم ۱.۲۵ درصد رسانده است. این تصمیم به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی احتمالی برخی از مشاغل گرفته شده است تا فشار کمتری بر اقتصاد و مردم کانادا وارد شود.

بر اساس آمار به دست آمده، در ماه گذشته در حدود ۲۰ هزار شغل از این مشاغل جدید متعلق به نیروی کار با رده سنی ۲۰ تا ۲۴ سال بوده اما نرخ بیکاری در این رده سنی همچنان در حدود ۱۰.۳ درصد باقی‌ مانده است. میزان نرخ اشتغال در رده‌ سنی ۲۵ تا ۵۴ که بدنه اصلی نیروی کار کانادا را تشکیل می‌دهند، هم تغییری نکرده است. بیشتر مشاغلی که در این ماه ایجاد شده در حوزه تولید و خدمات فروشگاهی بوده است.

در یک سال گذشته در حدود ۲۴۵ هزار شغل جدید در کانادا ایجاد شده است و بیشتر این مشاغل نیر شغل‌های تمام‌وقت بوده‌اند. همچنین حداقل دستمزد از ۲۷.۵ دلار در ساعت به ۲۸.۶ دلار افزایش پیدا کرده و حقوق دریافتی افراد در حدود ۴ درصد افزایش داشته است.

در کانادا نرخ بیکاری در استان‌های مختلف متفاوت است. بیشترین نرخ بیکاری مربوط به استان نیوفاندلند با رقم ۱۱.۹ درصد است. بعد از این استان، استان‌های پرنس ادوارد و نیوبرانزویک با ۷.۵ درصد نرخ بیکاری در رده دوم قرار دارند. همچنین استان بریتیش کلمبیا با ۴.۵ درصد، کمترین نرخ بیکاری در میان استان‌های کانادا را دارد.

اگرچه مشاغل جدیدی که در کانادا ایجاد شده‌اند، بیشتر مشاغل تمام‌وقت و در زمینه تولید و فروش بوده‌اند اما در چند ماه گذشته، تعداد زیادی از مشاغل حرفه‌ای و تخصصی از بازار کار کانادا حذف شده‌اند. همین امر باعث شده است تا بسیاری از افرادی که دارای توانایی‌های تخصصی هستند، قادر به اشتغال در جایگاه مورد نظر خود نباشند و در شغل‌هایی با رده‌های پائین‌تر فعالیت کنند.

در کل انتظار می‌رود به دلیل شیوع ویروس کرونا و تأثیرات آن بر روی اقتصاد جهان، اقتصاد کانادا هم نیز تا حدی دچار وقفه شود و برای چند ماه و به صورت موقت، تعداد مشاغل جدید کاهش پیدا کند. به همین دلیل دولت و بانک مرکزی کانادا سعی دارند با ایجاد راهکار‌ها و اعطای تسهیلات مختلف بانکی، از رکود و ضرر اقتصادی پیش رو تا حد ممکن جلوگیری کنند.

منبع: