دانشگاه وسترن کانادا برای ساخت یک دوربین فوق پیشرفته، قراردادی چند میلیون دلاری با آژانس فضایی کانادا بسته است. این دوربین قرار است بر روی تجهیزاتی که به ماه فرستاده می‌شوند نسب شود. رئیس مرکز اکتشافات فضایی دانشگاه وسترن گفته است که این دوربین اولین وسیله ساخت کانادا خواهد بود که بر روی ماه قرار می‌گیرد. در ادامه توضیحات بیشتری درباره این قرارداد دانشگاه وسترن با آژانس فضایی کانادا ارائه می‌کنیم.

این دوربین با استفاده از سیستم بصری یکپارچه، می‌تواند نور با طول موج‌های بلندتر و کوتاهتر از طول موج مرئی را دریافت و ثبت کند. این قابلیت باعث می‌شود تا محققان بتوانند سطح ماه و مواد تشکیل دهنده آن را بهتر تحلیل و بررسی کنند و نمونه‌های بهتری را برای آزمایش همراه خود به زمین بیاورند. یکی دیگر از قابلیت‌های این دوربین سیستم تشخیص نور آن است که به محققان این امکان را می‌دهد تا در شب و یا نقاطی از ماه که سایه است، به تحقیق خود ادامه دهند. بر اساس گفته محققان، یکی از قسمت‌های کمتر شناخته شده ماه همین نقاطی هستند که نزدیک به دو قطب ماه و همیشه در سایه هستند. گمان می‌رود که در این نقاط اثرات از وجود آب پیدا شود.

در فاز اول این قرارداد، آژانس فضایی کانادا، برای طراحی اولیه این دوربین، مبلغ۶۹۰ هزار دلار در اختیار دانشگاه وسترن قرار داده است. تیمی متشکل از محققان و دانشجویان دکتری از دپارتمان‌های علوم و مهندسی دانشگاه وسترن بر روی این پروژه کار می‌کنند. هدف اولیه این تیم تحقیقاتی ساخت یک نمونه از این دوربین است که بتواند اهداف پروژه را برآورده کند و سرمایه‌گذاری بیشتری را برای پروژه جذب کند. یکی از چالش‌هایی که در طراحی این دوربین بر سر راه محققان دانشگاه وسترن قرار دارد، میزان مقاومت و دوام این دوربین بر روی ماه است.

دانشگاه وسترن مرکز اکتشافات فضایی خود را تابستان گذشته افتتاح کرد. هدف این مرکز تبدیل کردن دانشگاه وسترن به مرکزی برای تحقیقات و آموزش‌های مرتبط با فضا است. به گفته مسئولان دانشگاه وسترن، این مرکز توانسته است توجهات زیادی را از اقصی نقاط دنیا به دانشگاه وسترن جلب کند. مرکز اکتشافات فضایی دانشگاه وسترن با استفاده از تجربیات و تحقیقات اساتید و دانشجویان خود توانسته تا در مدت زمانی کوتاه به یکی از مراکز مهم تحقیقات فضایی در کانادا تبدیل شود.

آژانس فضایی کانادا برنامه تحقیقاتی در ماه را راه‌اندازی کرده است و در این برنامه قصد دارد در بازه زمانی ۵ ساله مبلغ حدود ۱۵۰ میلیون دلار به تحقیقات اکتشافی اختصاص دهد. این آژانس قصد دارد تا با همکاری با دانشگاه‌های مختلف و شرکت‌های تکنولوژی محور، مشارکت کانادا را در اکتشافات فضایی بیشتر کند. آژانس فضایی کانادا تا کنون حدود ۷ قرارداد به مبلغ کلی ۴.۵ میلیون دلار با موسسات تحقیقاتی مختلفی منعقد کرده است.

همچنین ناسا پروژه جدیدی به نام آرتمیس معرفی کرده که هدف این پروژه فرستادن انسان به کره ماه تا سال ۲۰۲۴ است. در دهه‌های اخیر به دلیل موانع مالی که در پروژه‌های فضایی وجود داشت، مأموریت‌های فرستادن انسان به کره ماه متوقف شده بود. حال پس از چندین دهه، قرار است انسان به ماه بازگردد. علاوه بر مأموریت‌های به ماه، ناسا اعلام کرده که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ مأموریت فرستادن انسان به مریخ را هم عملی کند.

در مدتی که سازمان‌های فضایی دولتی با مشکلات مالی برای تأمین بودجه تحقیقاتی خود مواجه بودند، تعدادی از  کمپانی‌های خصوصی مثل اسپیس ایکس و بلو اوریجین فعالیت‌هایی در زمینه فرستادن ماهواره و پرتاپ فضا‌پیما داشته‌اند. به عنوان مثال، شرکت اسپیس ایکس قصد دارد تا با فرستادن ماهواره‌های متعدد به فضا، دسترسی به اینترنت را در تمامی نقاط دنیا به صورت رایگان امکان‌پذیر کند.

منبع: