کانادا یکی از کشور‌هایی است که طرفداران بسیاری در میان علاقه‌مندان مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور دارد. زندگی و تحصیل در کانادا مزایای زیادی دارد که همین مزایا افراد زیادی را از سراسر دنیا برای مهاجرت به این کشور ترغیب می‌کند. همچنین دولت کانادا نیز همیشه در پی جذب نیروی متخصص برای کار و زندگی در کانادا است. اما مهاجرت به هر کشوری علاوه بر مزایایی که دارد، معایبی هم دارد و بهتر است قبل از تصمیم گرفتن برای مهاجرت، مزایا و معایب مهاجرت به کشور مورد نظر به خوبی بررسی شود. در ادامه بیشتر در مورد معایب مهاجرت به کانادا صحبت می‌کنیم.

مشکلات سیستم درمانی در کانادا

قسمت بزرگی از سیستم درمانی در کانادا دولتی و رایگان است. اما همین سیستم رایگان معایب زیادی دارد. در شهر‌‌های کوچک کانادا و نقاطی از کانادا که از شهر‌های اصلی دور هستند، مراکز خدمات درمانی بسیار اندکی وجود دارند که تنها خدمات عمومی ارائه می‌دهند. به همین دلیل اگر شخصی به دکتر متخصص یا خدمات بهداشتی و درمانی تخصصی‌تری نیاز داشته باشد، باید به شهر‌های بزرگ برود تا بتواند از خدمات مورد نیاز خود استفاده کند.

همچنین گرفتن وقت از دکتر‌ها در شهر‌های بزرگ بسیار سخت است. اکثر دکتر‌هایی که در سیستم درمانی رایگان و دولتی کانادا فعالیت می‌کنند تا چندین ماه وقت خالی ندارند. در کل سیستم درمانی دولتی کانادا کُند و زمان‌بر است. به عنوان مثال امکان دارد ۴ ماه طول بکشد تا جواب یک آزمایش به دست بیمار برسد.

همچنین یکی دیگر از مشکلات سیستم درمانی دولتی کانادا این است که بیمه دولتی شامل هزینه‌های دارو، دندان‌پزشکی، عینک و چشم‌پزشکی و مراقبت خانگی نمی‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد مجبور هستند تا برای پوشش کامل بیمه درمانی خود، با پرداخت هزینه به بیمه‌های خصوصی، از خدمات تکمیلی آنها استفاده کنند.

وجود قوانین و مقررات زیاد در کانادا

کانادا یکی از کشور‌هایی است که رعایت قوانین و مقررات در آن بسیار جدی پیگیری می‌شود و همچنین مردم کانادا به قوانین و مقررات توجه بسیار زیادی می‌کنند. وجود قوانین و مقررات برای زندگی اجتماعی لازم و بسیار مفید است اما در کانادا تعداد این قوانین بیش از حد است.  طبق نظر‌سنجی‌های انجام شده از مردم، بسیاری از مردم کانادا بر این عقیده هستند که قوانین در کانادا زیاد از حد هستند و مردم حس می‌کنند که دولت در تمامی موارد زندگی آنها دخالت دارد. به عنوان مثال در کانادا قانونی برای میزان پخته شدن گوشت در رستوران‌ها وجود دارد که رستوران‌ها باید بر اساس آن عمل کنند. بسیاری از ساکنین کانادا بر این عقیده هستند که تعداد زیادی از قوانین در کانادا بی‌مورد است و نیاز به اجرای آنها در زندگی روزمره نیست.

هزینه بالای زندگی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا نسبتاً بالا است. به عنوان مثال هزینه خوراک در کانادا نسبت به آمریکا بسیار بالاتر است و همچنین هزینه پوشاک در کانادا ۲۰ درصد از آمریکا بالاتر است. اگرچه درآمد در کانادا تا حدودی با مخارج تناسب دارد اما هزینه‌های زندگی روزمره در این کشور گران است. همچنین هزینه اجاره و خرید مسکن هم در کانادا نسبتاً بالا است.

در نقاط خاصی از کانادا هزینه‌های زندگی به صورت بسیار محسوسی زیاد است و افرادی که درآمد متوسط دارند، نمی‌توانند در این نقاط زندگی کنند. به همین دلیل قبل از مهاجرت تحصیلی به کانادا، انتخاب محل سکونت یکی از مهم‌ترین نکات است.

فرآیند مهاجرت و اقامت در کانادا

برخلاف باوری که بسیاری از افراد دارند، فرآیند مهاجرت به کانادا و اقامت در این کشور، فرآیندی پیچیده و زمان‌بر است. کانادا قوانین بسیار زیاد و پیچیده‌ای در زمینه پذیرش مهاجر دارد و به صورت میانگین در سال تنها ۲۵۰ هزار مهاجر می‌پذیرد.

مهاجرت از طریق ورود سریع و نیروی کار ماهر درکانادا بسیار زمان‌بر است و افراد باید مدارک زیادی را به اداره مهاجرت ارائه دهند تا پرونده آنها بررسی شود. همچنین مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت دائم این کشور از راه ازدواج به صورت متوسط تا ۲ سال به طول می‌انجامد. به دلیل تقلب‌هایی که قبلاً در پرونده‌های مهاجرت از طریق همسر انجام شده است، دولت کانادا این نوع از پرونده‌ها را با دقت بسیار بالایی بررسی می‌کند که همین امر باعث شده است تا به فرآیند مهاجرت از طریق همسر بسیار طولانی باشد.

آب و هوای سرد کانادا

سرما یکی از مهمترین معایب مهاجرت به کانادا برای افرادی است که با هوای سرد سازگاری ندارند. بیشتر نقاط کانادا آب و هوای بسیار سردی دارد. به جز نقاط ساحلی کانادا مثل شهر ونکوور، قسمت‌های مرکزی و شمالی این کشور آب و هوای بسیار سردی دارند. در این قسمت‌ها زمستان تا ۸ ماه طول می‌کشد و بارش شدید و سنگین برف، عبور و مرور را مشکل می‌کند.

بسیاری از افرادی که به کانادا مهاجرت می‌کنند، تجربه زمستان‌های طولانی و بسیار سرد کانادا را ندارند و همین امر باعث می‌شود تا در زندگی روزمره خود دچار مشکلات متعددی بشوند. افرادی که به کانادا مهاجرت می‌کنند، باید خود را برای تحمل دما‌های پائین تا منفی ۳۵ درجه آماده کنند. بسیاری از افرادی که به کانادا مهاجرت کرده‌اند، به دلیل سرمای زیاد این کشور، دوباره به کشور خود برگشته‌اند. آب و هوا و شرایط زندگی یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای مهاجرت است و افراد باید قبل از مهاجرت به کانادا، آب و هوای سرد این کشور را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنند.

زندگی در شهر‌های کوچک در کانادا

زندگی در شهر‌های کوچک کانادا با زندگی در کلان‌شهر‌های این کشور بسیار متفاوت است. همیشه امکانات مدرنی که در شهر‌هایی مثل تورنتو، ونکوور و مونترال است در شهر‌های کوچک‌تر کانادا موجود نیست. به عنوان مثال خرید اینترنتی و تحویل آن به افرادی که در شهر‌های کوچک و دور‌افتاده کانادا زندگی می‌کنند، اغلب  شامل هزینه بیشتری برای حمل و نقل می‌شود. در این شهر‌ها وسیله حمل و نقل عمومی مناسبی وجود ندارد و افراد برای گذراندن زندگی حتماً به ماشین شخصی نیاز دارند. حتی برای خرید مایحتاج روزانه نیز افراد باید با ماشین شخصی خود تا فروشگاه‌ها بروند. همین مسائل باعث شده است تا زندگی در شهر‌های کوچک کانادا تا حدی برای کسانی که تازه به کانادا مهاجرت کرده‌اند، سخت باشد.

پیدا کردن کار در کانادا

امکان دارد پیدا کردن کار در کانادا برای افرادی که به تازگی به کانادا مهاجرت کرده‌اند، مدتی طول بکشد. بر خلاف نیازی که کانادا به نیروی کار ماهر دارد، بساری از افرادی که تجربه کاری در داخل کانادا را ندارند، برای پیدا کردن کار در این کشور به مشکل برمی‌خورند. فرستادن رزومه و کاور لتر از مهم‌ترین مراحل پیدا کردن کار در کانادا است و افراد باید برای موقعیت‌های شغلی زیادی درخواست بدهند. همیشه کاری که مهاجران در کانادا پیدا می‌کنند، کاملاً باب میل آنها نیست و اغلب پیدا کردن کاری که شرایط مناسب را داشته باشد، مدتی طول می‌کشد. به همین دلیل بیشتر این افراد مجبور هستند تا برای مدت کوتاهی به صورت موقت در شغل‌های غیر مرتبط فعالیت کنند.

به کسانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، توصیه می‌شود مقدار کافی پول برای گذراندن چند ماه اول زندگی خود در کانادا به همراه داشته باشند تا به مشکلات مالی برنخورند. میزان درآمد در استان‌های مختلف کانادا متفاوت است و قبل از مهاجرت به کانادا، افراد باید استان محل سکونت خود را به دقت انتخاب کرده و از میزان درآمد شغلی که در جست و جوی آن هستند، اطمینان پیدا کنند.

همیشه مهاجرت به هر کشوری سختی‌ها و مشکلات خود را به همراه دارد. اغلب این مشکلات زودگذر هستند و پس از مدتی حل می‌شوند. عادت کردن به شرایط و فرهنگ زندگی در کشور جدید هم از دیگر چالش‌هایی است که مهاجران تجربه می‌کنند. کسانی قصد مهاجرت به کانادا را دارند، باید خود را برای رویارویی با این مشکلات آماده کنند. تقریباً تمامی کسانی که به عنوان مهاجر وارد کانادا شده‌اند، در قسمتی از زندگی خود اینگونه از مشکلات را تجربه کرده‌اند. همچنین باید توجه کرد که این مشکلات همیشگی نیستند و با تحمل کردن و گذراندن این مشکلات، افراد می‌توانند زندگی خوبی را در کانادا داشته باشند.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: