هرساله افراد زیادی برای ادامه تحصیل در کانادا و گرفتن پذیرش از دانشگاه ‌های آن اقدام می ‌کنند. اکثر افرادی که برای تحصیل در کانادا درخواست می دهند، حداقل مدرک کارشناسی دارند؛ اما آیا می ‌شود با مدرک دیپلم در کانادا تحصیل کرد؟ بله، افرادی که مدرک دیپلم دارند، می ‌توانند با داشتن شرایطی و گذشتن از برخی مراحل در کانادا تحصیل کنند؛ اما نکات مهمی در رابطه با تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم وجود دارد که در ادامه بیشتر درباره آن ها توضیح خواهیم داد. پیشنهاد می ‌کنیم با مراجعه به صفحه درخواست مشاوره، فرم مربوطه را پر کنید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره ‌مند شوید.

گرفتن ویزای کانادا با مدرک دیپلم

مدرک دیپلم-1.jpg

یکی از مهم‌ ترین مراحل تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین ‌الملل، گرفتن ویزای کانادا و استادی پرمیت است. افرادی که قصد دارند با مدرک دیپلم برای تحصیل به کانادا بروند، باید توجه داشته باشند که حتما از دانشگاه ‌های مورد تأیید کانادا (دارای DLI) پذیرش داشته باشند؛ زیرا تنها به افراد پذیرفته شده توسط این دانشگاه ها مجوز تحصیل یا استادی پرمیت (Study Permit) داده می ‌شود و کسانی که از دانشگاه ‌ها و مؤسسه ‌های نامعتبر کانادا پذیرش گرفته باشند، نمی ‌توانند استادی پرمیت کانادا را دریافت کنند.

همچنین سن افراد برای گرفتن ویزا بسیار مهم است و افرادی که بیشتر از ۳ سال از زمان اخذ دیپلمشان گذشته باشد، با مشکل بیشتری در گرفتن ویزای کانادا مواجه هستند. در کل کسانی که قصد دارند با مدرک دیپلم برای تحصیل به کانادا بروند، باید اثبات کنند که قصد ورودشان به کانادا تحصیل است. همچنین ارائه مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی نیز بسیار در فرآیند گرفتن ویزای کانادا مهم است.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی کانادا

مقاطع تحصیلی برای تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

مدرک دیپلم-2.jpg

کسانی که مدرک دیپلم و گواهی پایان دوره دبیرستان را دارند، در کانادا می‌ توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کالج اقدام کنند. مقطع کارشناسی که ۴ سال به طول می‌ انجامد در دانشگاه ‌ها تدریس می ‌شود. در کالج‌، دوره ‌های یک تا دو ساله ارائه می‌ شود و در انتهای آن به افراد گواهی پایان دوره اعطا می کنند.

تحصیل در دانشگاه و مقطع کارشناسی برای افرادی که قصد دارند مدرک معتبر ‌تری دریافت کنند یا ادامه تحصیل بدهند، مناسب است. دوره کارشناسی نسبت به دوره ‌های کالج سطح علمی بالا تری دارد و در آینده برای کسانی که مدرک کارشناسی دریافت می ‌کنند، فرصت ‌های شغلی بهتری وجود خواهد داشت.

کالج ‌های کانادا دوره ‌های مختلفی را ارائه می ‌دهند. از دوره ‌های فنی گرفته تا دوره ‌های هنری. دوره ‌های ارائه شده در کالج ‌ها عموماً سطح علمی بالایی ندارند و بیشتر برای افرادی که می‌ خواهند سریع تر وارد بازار کار شوند، مناسب هستند. دوره‌ های کالج عموماً از دو بخش تشکیل می ‌شوند؛ بخش اول آموزش‌ های نظری است و بخش دوم آموزش‌ های عملی و کارآموزی. در کل، درآمد کسانی که با مدرک کالج وارد بازار کار می‌شوند، کمتر از کسانی است که مدرک دانشگاهی دارند.

بیشتر بخوانید: فرق کالج و دانشگاه

هزینه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

مدرک دیپلم-3.jpg

همان طور که توضیح دادیم، کسانی که قصد تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم را دارند، یا باید در مقطع کارشناسی تحصیل کنند یا در کالج ‌های کانادا مشغول به تحصیل شوند. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه ‌های کانادا عموماً از ۱۴ هزار دلار در سال شروع می‌شود و بسته به دانشگاه و رشته ‌ای که دانشجو در آن پذیرفته می ‌شود، این مبلغ نیز تغییر می ‌کند.

بورسیه‌ های تحصیلی در کانادا اغلب بر اساس شایستگی افراد به آن ها تعلق می ‌گیرد. هرچه مقطع تحصیلی بالا تر باشد، شانس گرفتن بورسیه نیز بالا تر می‌ رود. در واقع دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد شانس بیشتری برای دریافت بورسیه دارند. البته بورسیه‌ هایی هم برای مقاطع کارشناسی وجود دارند؛ اما به دلیل این که در مقطع کارشناسی، اطلاعات زیادی از عملکرد قبلی افراد در دست نیست، این بورسیه ‌ها محدود و بسیار رقابتی هستند و کسانی که دستاورد ‌های قابل توجهی مثل مقام آوری در المپیاد ‌های علمی در کارنامه خود داشته باشند، شانس بیشتری برای گرفتن بورسیه ‌های دوره کارشناسی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: بورسیه تحصیلی

مدارک لازم برای تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

مدرک دیپلم-4.jpg

داشتن مدرک زبان با نمره بالا یکی از مهم‌ ترین شرایطی است که برای تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم لازم است. اکثر دانشگاه‌ های کانادا انگلیسی زبان هستند و مدارک تافل و آیلتس را برای اثبات مهارت زبان از متقاضیان می‌ خواهند. هرچه نمره زبان افراد بالا تر باشد شانس پذیرش و گرفتن ویزای آن ها نیز بالا تر می‌ رود. همچنین معدل دیپلم نیز برای تحصیل در دانشگاه‌ های کانادا بسیار حائز اهمیت است.

در کل دانشگاه ‌ها و کالج‌ های کانادا با توجه به شرایطی که دارند، مدارک مختلفی را از متقاضیان در فرآیند اپلای می ‌خواهند. کسانی که با مدرک دیپلم قصد تحصیل در کانادا را دارند، باید حتماً به سایت دانشگاه‌ های مورد نظر خود مراجعه کنند و در مورد شرایط اپلای و مدارک مورد نیاز، اطلاعات کامل را کسب نمایند؛ اما به طور کلی برخی شرایط عمومی برای اپلای کردن لازم است. این شرایط عبارت اند از:

  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • فاصله زمانی کم از زمان دریافت مدرک دیپلم
  • داشتن پاسپورت معتبر
  • مدرک زبان با نمره بالا
  • معدل و ریز نمرات خوب در سال های دبیرستان
  • ارائه اهداف و برنامه تحصیلی

مزایای تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

مدرک دیپلم-5.jpg

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم می تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. از جمله:

  • آموزش تحت نظر اساتید مجرب: طبق آمار، از میان هر پنج استاد در دانشگاه های کشور کانادا حداقل دو نفر دارای یک مدرک بین المللی هستند. علاوه بر میزان مهارت و تجرب، بیشتر اساتید در دانشگاه های کانادا روابط دوستانه و صمیمانه ای با دانشجو ها دارند.
  • مدارک معتبر بین المللی: کانادا یکی از کشور های مهم و پیشرو در زمینه های علمی است. مدارک دانشگاه های این کشور در سراسر جهان معتبر است و حتی اگر پس از فارغ التحصیلی خود تصمیم به مهاجرت به کشور دیگری بگیرید، با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.
  • آموزش مقرون به صرفه: تحصیل در دانشگاه های کانادا نسبت به سایر دانشگاه های اروپا و آمریکا مقرون به صرفه تر است. البته هزینه تحصیل ممکن است بنا بر موسسه و دانشگاه انتخابی شما متفاوت باشد.
  • آموزش عملی و مبتنی بر مهارت: آموزش های ارائه شده در دانشگاه ها و کالج های کانادا مبتنی بر مهارت هستند و به صورت کاربردی تدریس می شوند.
  • امکان کار در حین تحصیل: یکی از مزایای تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین الملل امکان کار در کنار تحصیل است. به عنوان یک دانشجوی بین الملل می توانید در طول ترم به صورت نامحدود در محوطه دانشگاه و تا 20 ساعت در هفته خارج از محوطه دانشگاه بدون نیاز به مجوز کار کنید.
  • دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی: دانشجویان بین الملل پس از اتمام تحصیل خود در کانادا می توانند مجوز کار دریافت کنند. مدت اعتبار این مجوز با توجه به شرایط شما می تواند بین 1 تا 3 سال باشد.

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم برای دوره های کوآپ

مدرک دیپلم-6.jpg

اگر قصد تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم را دارید، دوره های کوآپ یکی از گزینه های عالی پیش روی شما هستند. این دوره ها شرایط کار و تحصیل متناوب را برای شما فراهم می کنند و به همین دلیل طرفداران زیادی دارند. دانشگاه های ارائه دهنده این دوره ها با شرکت های زیادی همکاری دارند و دانشجویان می توانند در موقعیت های شغلی این شرکت ها استخدام شوند. البته باید در نظر داشته باشید که دوره های کوآپ فقط برای دانشگاه ها است و در کالج چنین دوره ای وجود ندارد. طول دوره برای دوران کارشناسی معمولا 5 سال است و تمام مدت دانشجویی شما را پوشش خواهد داد.

نحوه نوشتن Study plan برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

مدرک دیپلم-7.jpg

همان طور که پیش تر گفته شد، ارائه اهداف و برنامه تحصیلی یا همان Study plan بخشی از مسیر پذیرش برای تحصیل با مدرک دیپلم در کانادا است. برای نوشتن این برنامه باید نکاتی را رعایت کنید:

  • بیشتر از یک صفحه ننویسید و تلاش کنید تا حد امکان خلاصه و مختصر مطالب را بیان کنید.
  • نگاه واقع بینانه خود را حفظ کنید و صادق باشید.
  • حتما پس از نگارش Study plan، از یک متخصص بخواهید آن را برای شما ویرایش کند.

این سوالات ممکن است به شما در نوشتن برنامه تحصیلی کمک کند:

هدف اصلی شما از آموزش چیست؟

سعی کنید توضیح دهید که هدف شما از تحصیل در دانشگاه و دوره مد نظرتان چیست. در این قسمت می توانید تا حدودی به شرح جزییات بپردازید ولی زیاده روی نکنید.

چرا در کشور خود در رشته های مشابه تحصیل نمی کنید؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است نشان بدهید که دلایل مزیت دوره را می دانید و توضیح دهید که چرا این دوره را ترجیح می دهید.

جزییات سوابق تحصیلی خود را به صورت دقیق ذکر کنید.

تمام جزئیات مربوط به مدارسی که در آن ها تحصیل کرده اید، باید نوشته شوند. از جمله:

تاریخ شروع و پایان

نام و آدرس کامل موسسه

نام دوره یا رشته

مدرک و گواهی پایان تحصیل

سوابق و نمرات تحصیلی

بیشتر بخوانید: برنامه تحصیلی چیست؟

جمع بندی

کشور کانادا با دانشگاه های معتبری که دارد، یکی از گزینه های عالی برای مهاجرت تحصیلی است. دانشگاه های این کشور دوره های مختلفی را در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می دهند. به همین دلیل امکان تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم نیز وجود دارد. البته شرایط پذیرش در این دوره ها تا حدودی سخت تر است. در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم پرداختیم تا به شما در این مسیر کمک کنیم.

اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.