دانشگاه ترنتو، دانشگاهی دولتی در ایتالیا است که در سال ۱۹۶۲ در این کشور تأسیس شد. ترنتو دانشگاهی جوان و پویا است که دارای حدود ۱۶۰۰۰ دانشجو و ۱۲۰۰ کادر اجرایی است. کیفیت زمینه تحقیقاتی و آموزشی در دانشگاه ترنتو بسیار بالا بوده و تبدیل این دانشگاه به فضایی بین‌المللی در اولویت آن است. خدماتی که دانشگاه ترنتو ایتالیا ارائه می‌دهد در سطحی عالی و در جهت رفع نیاز داشجویان است. زمینه‌های آموزشی که این دانشگاه به داشجویان ارائه می‌دهد از علومی نظیر مهندسی، فناوری و ارتباطات بین‌المللی، ریاضیات و فیزیک و فناوری تا علوم انسانی و از موضوعات اجتماعی-اقتصادی و حقوق (جامعه‌شناسی، اقتصاد، حقوق و…) تا علوم شناختی و بیومولکولی متغیر است. همچنین مراکز تحقیقاتی این دانشگاه در سال‌های اخیر در زمینه‌هایی نظیر زیست‌شناسی یکپارچه، علوم ذهنی، فناوری زیست‌پزشکی، زیست‌شناسی دستگاه‌ها و… فعالیت کرده‌اند. به طور کلی آموزش در این دانشگاه توسط تحقیقات علمی بسیار پیشرفته پشتیبانی می‌شود که از همین طریق به رشد روز افزون این دانشگاه کمک می‌کند. افرادی که تمایل به تحصیل در ایتالیا در دانشگاه ترنتو ایتالیا را دارند، باید با اطلاعاتی درباره این دانشگاه آشنا شوند. در ادامه به مطالبی درباره دانشگاه ترنتو ایتالیا خواهیم پرداخت.

رتبه دانشگاه ترنتو ایتالیا

دانشگاه ترنتو ایتالیا یکی از برترین دانشگاه‌های این کشور است که در رتبه‌بندی‌های مختلف جهانی در جایگاه‌های متفاوتی قرار گرفته است. در ادامه به رتبه این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی‌های QS، تایمز و Shanghai می‌پردازیم.

رتبه بندی QS

رتبه بندی QS یکی از معتبرترین سایت‌های رتبه‌بندی در جهان است که دانشگاه ترنتو ایتالیا را در جایگاه ۳۸۹ جهانی قرار داده است.

رتبه بندی تایمز

در میان سایت های رتبه‌بندی جهانی، وب‌سایت تایمز را نیز می‌توان به عنوان یکی از بهترین‌ها در زمینه رتبه‌‌بندی در نظر گرفت. بر اساس آمار گزارش شده توسط این وب‌سایت، دانشگاه ترنتو ایتالیا در جایگاه ۳۰۱ تا ۳۵۰ جهانی واقع شده است.

رتبه بندی Shanghai

رتبه‌بندی Shanghai به دانشگاه ترنتو ایتالیا رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهانی را اعطا کرده است.

دپارتمان ها و مراکز دانشگاه ترنتو ایتالیا

دانشگاه ترنتو ایتالیا دارای ۴ مرکز و ۱۱ دپارتمان آموزشی است که به شرح زیر هستند.

دپارتمان های دانشگاه ترنتو ایتالیا

همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم دانشگاه ترنتو ایتالیا دارای ۱۱ دپارتمان است که در ادامه نگاهی به آنها می‌اندازیم:

  • دپارتمان مهندسی عمران، مهندسی محیط‌‌زیست و مهندسی مکانیک
  • دپارتمان اقتصاد و مدیریت
  • دپارتمان حقوق
  • دپارتمان علوم انسانی
  • دپارتمان مهندسی صنایع
  • دپارتمان مهندسی اطلاعات و علوم کامپیوتری
  • دپارتمان ریاضیات
  • دپارتمان روان‌شناسی و علوم شناختی
  • دپارتمان تحقیقات اجتماعی و جامعه‌شناسی

مراکز دانشگاه ترنتو ایتالیا

۴ مرکز دانشگاه ترنتو ایتالیا به شرح زیر هستند:

  • مرکز زیست‌شناسی یکپارچه (CIBIO)
  • مرکز علوم ذهنی (CIMEC)
  • مرکز بین‌المللی برای تحقیقات مربوط به ریاضیات (CIRM)
  • مدرسه (مرکز) مطالعات بین‌المللی (SSI)

تحصیل در دانشگاه ترنتو ایتالیا به زبان انگلیسی

دانشگاه ترنتو برای دانشجویان خارجی که تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی دارند، رشته‌هایی را به این زبان ارائه می‌دهد. در این بخش قصد داریم به معرفی زمینه‌های تحصیلی و رشته‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند بپردازیم.

علوم بیومولکولی

رشته‌هایی که در این زمینه تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند عبارتند از: زیست‌فناوری مولکولی و سلولی(کارشناسی ارشد)، زیست‌شناسی کمی و محاسباتی (کارشناسی ارشد) و علوم بیومولکولی(دکتری).

علوم شناختی

رشته‌هایی که دانشگاه ترنتو ایتالیا در زمینه علوم شناختی ارائه می‌کنند عبارتند از: علوم شناختی (کارشناسی ارشد)، تعاملات انسان و رایانه(کارشناسی ارشد)، علم داده‌ها(کارشناسی ارشد)، علوم شناختی و ذهن (دکتری)و علوم روان‌شناسی و آموزش (دکتری).

اقتصاد و مدیریت

دانشگاه ترنتو ایتالیا رشته‌هایی نظیر مدیریت بین‌المللی (کارشناسی ارشد)، مدیریت خلاقیت و نوآوری (کارشناسی ارشد)، مطالعات کسب و کار  (کارشناسی ارشد)، اقتصاد کاربردی و اقتصاد رفتاری (کارشناسی ارشد)، علم داده‌ها (کارشناسی ارشد) و خلاقیت و نوآوری (دکتری) را در زمینه اقتصاد و مدیریت ارائه می‌دهد.

مهندسی محیط‌زیست

مهندسی محیط‌زیست در دانشگاه ترنتو ایتالیا یکی دیگر از زمینه‌های تحصیلی است که رشته‌هایی نظیر مهندسی انرژی (کارشناسی ارشد)، هواشناسی محیطی (کارشناسی ارشد)، مهندسی مکانیک (دکتری)، مهندسی محیط‌زیست (دکتری) و مهندسی عمران (دکتری) را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات

رشته‌هایی که در زمینه اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه ترنتو ایتالیا به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند عبارتند از: سیستم‌های هوش مصنوعی(کارشناسی ارشد)، علوم کامپیوتری(کارشناسی ارشد)، مهندسی اطلاعات و ارتباطات(کارشناسی ارشد)، تعاملات انسان و رایانه(کارشناسی ارشد)، زیست‌شناسی محاسباتی و زیست‌شناسی کمی(کارشناسی ارشد)، علم داده‌ها(کارشناسی ارشد)، فناوری اطلاعات و ارتباطات (دکتری)، خلاقیت و نوآوری (دکتری).

مهندسی صنایع

دانشگاه ترنتو ایتالیا رشته‌های مهندسی مکاترونیک (کارشناسی ارشد)، مهندسی مواد و مهندسی تولید (کارشناسی ارشد)، علم داده‌ها (کارشناسی ارشد)، مهندسی سامانه(دکتری)، مهندسی مواد (دکتری)، مهندسی تولید (دکتری) و خلاقیت و نوآوری (دکتری) را در زمینه مهندسی صنایع به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

مطالعات حقوقی

دانشگاه ترنتو ایتالیا در زمینه مطالعات بین‌الملل، رشته‌هایی نظیر مطالعات قانونی (حقوقی) اروپایی و مطالعات قانونی (حقوقی) تطبیقی را در مقطع دکتری و مطالعات قانونی (حقوقی) بین‌المللی و اروپایی و مطالعات قانونی (حقوقی) تطبیقی را در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

ریاضیات

ریاضیات(کارشناسی ارشد)،زیست‌شناسی محاسباتی (کارشناسی ارشد)، زیست‌شناسی کمی (کارشناسی ارشد)و فیزیک (دکتری) را در این زمینه به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

مطالعات اجتماعی

رشته‌هایی نظیر تحقیقات اجتماعی و جامعه‌شناسی (کارشناسی ارشد) و علم داده‌ها (کارشناسی ارشد) را در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

پذیرش در دانشگاه ترنتو ایتالیا

برای دریافت پذیرش از دانشگاه ترنتو ایتالیا باید با اطلاعاتی در این مورد آشنا شد. در این بخش به مدارک مورد نیاز برای پذیرش، ددلاین دانشگاه و شهریه دانشگاه ترنتو ایتالیا می‌پردازیم.

مدارک موردنیاز برای پذیرش

دانشگاه ترنتو در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرده است که مدارک زیر برای ثبت درخواست پذیرش در این دانشگاه موردنیاز است:

  • مدرک آخرین مقطع تحصیلی (برای رشته‌های کارشناسی ارشد، مدرک مقطع کارشناسی موردنیاز است.)
  • مدرک زبان
  • زیرنمرات
  • انگیزه‌نامه
  • دو توصیه نامه
  • رزومه به زبان انگلیسی
  • جی‌مت و یا جی‌آرای (اختیاری)
  • تجریبات یا مدارک مرتبط دیگر (اختیاری)

همانطور که می‌دانید مدارک زیر، مدارک عمومی برای تمامی رشته‌ها هستند و دانشجویان بعد از انتخاب رشته مورد نظر باید به سایت دانشگاه مراجعه کرده و از شرایط دقیق، مطلع شوند.

ددلاین دانشگاه ترنتو ایتالیا

زمان ثبت درخواست پذیرش برای سال تحصیلی ۲۱-۲۰۲۰ در دانشگاه ترنتو ایتالیا در تاریخ ۲۱ نوامبر در دسترس خواهد بود. همپچنین برای ثبت درخواست پذیرش، دو زمان دیگر نیز وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • اولین زمان (First Call): اولین زمان اپلای (ثبت درخواست پذیرش) که منقضی شده است از ۲۰ نوامبر ۲۰۱۹ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ (ساعت ۱۲ شب) ادامه داشت که تمامی دانشجویان می‌توانستند در آن زمان، اپلای کنند و دانشجویان غیر اروپایی نیز باید در این زمان درخواست پذیرش خود را ثبت می‌کردند.
  • دومین زمان (Second Call): دومین کال از ۳۱ مارس تا ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰ (ساعت ۱۲ شب) خواهد بود و داوطلبان اروپایی و غیراروپایی که در ایتالیا زندگی می‌کنند، می‌توانند در این زمان اپلای کنند.

شهریه دانشگاه ترنتو ایتالیا

شهریه دانشگاه ترنتو ایتالیا برای داوطلبان خارجی شهریه از ۱۰۰۰ تا ۶۵۰۰ یورو بسته به رشته تحصیلی در نظر می‌گیرد که از آنجاییکه ترنتو دانشگاهی دولتی است، دانشجویان ایرانی می‌توانند با استفاده از بورسیه استانی به صورت رایگان در این دانشگاه تحصیل کنند.