تحصیل در یکی از دانشگاه‌های مطرح و معتبر اروپا و کانادا می‌تواند تجربه هیجان‌انگیز برای دانشجویان بین‌المللی باشد. اما با وجود هزینه‌های بالای زندگی و تحصیل در خارج از کشور، شاید امکان تحصیل برای تمامی افراد موجود نباشد. اما به لطف کمک هزینه‌های اعطایی از طرف دانشگاه‌ها، ‌دولت‌ها،‌ افراد خیر و مؤسسات نیکوکاری و علمی، این امکان برای دانشجویان بین‌المللی فراهم شده است که بتوانند از مزیت‌های بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنند. با این حال بعضی از دانشجویان هیچ گونه درخواستی برای دریافت این کمک هزینه‌های تحصیلی نمی‌کنند زیرا بر این باورند که اخذ این بورسیه‌ها تحصیلی بسیار رقابتی و شانس دریافت آن‌ها بسیار پایین است. اما نکته جالب در این است که این دانشجویان ممکن است کاملاً واجد شرایط برای دریافت این کمک‌ هزینه‌ها باشند. در این مطلب به دلایلی اشاره خواهیم کرد که نشان می‌دهد بر خلاف تصور ما، دریافت این کمک هزینه‌های تحصیلی رقابتی نیست و شما می‌توانید شانس خود را برای گرفتن یکی از انواع بورسیه‌های تحصیلی امتحان کنید.

شما تنها نیستید!

در واقع افراد زیادی مثل شما بر این باورند که دریافت این کمک هزینه‌های تحصیلی کار سخت و پیچیده‌ای است و دانشجو شرایط اولیه (شایستگی تحصیلی) برای دریافت این بورسیه‌ها را ندارد. بنابراین در بسیاری از موارد هیچ گونه درخواستی به دانشگاه برای دریافت این کمک‌های مالی ارائه نمی‌شود. برای مثال تحصیل در ایتالیا می‌تواند به طور کلی رایگان باشد اگر که بتوانید یکی از انواع بورسیه‌های ارائه شده توسط دانشگاه یا دولت ایتالیا را دریافت کنید. یکی از بورسیه‌هایی که بیشتر مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است، بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم است. این بورسیه بر اساس میزان درآمد خانواده و شرایط اقتصادی به افراد تعلق می‌گیرد. برای گرفتن این بورسیه فرد باید با ارائه مدارکی که دانشگاه می‌خواهد، اثبات کند که درآمد مورد نیاز (۱۸۰۰۰ یورو در سال) برای تحصیل و زندگی را ندارد. اکثر دانشجویان ایرانی موفق به دریافت این بورسیه می‌شوند.

این بورسیه شامل مواردی چون معافیت از پرداخت شهریه، کمک هزینه بین ۳۰۰۰ تا ۵۲۰۰ یورو در سال و مزایای دیگری است. لازم به ذکر است که مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی برای گرفتن این بورسیه تأثیری ندارد و صرفاً افراد بر اساس درآمد و دارایی خانواده ارزیابی می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه بورسیه استانی ایتالیا مراجعه کنید.

عدم اطلاع رسانی مناسب در مورد بورسیه تحصیلی

اگر بورسیه یا کمک هزینه‌های در نظر گرفته شده از طرف دانشگاه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های داوطلب به اعطای این کمک‌‌های مالی، به خوبی تبلیغ یا اطلاع رسانی نشوند، تنها ممکن است تعداد محدودی که از آنها اطلاع دارند، برای دریافت‌شان اقدام کنند. این موضوع باعث شده است تا بیشتر متقاضیان یا تقریباً هیچ فردی نتواند برای این بورسیه‌های تحصیلی اقدام کند. برای اطلاع از وجود این کمک‌ هزینه‌های تحصیلی و شرایط اعطای آن‌ها می‌توانید به صفحات زیر مراجعه کنید.

بورسیه های تحصیلی که برای دریافت آن نیاز به مقاله خاص است

برخی از دانشگاه‌های معتبر برای اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی، آن‌ها را ملزم به نوشتن یا انتشار مقاله‌ای خاص و طولانی می‌کنند. رقابت بر سر دریافت این نوع کمک هزینه‌های تحصیلی بسیار کمتر از سایر بورسیه‌های تحصیلی است زیرا دانشجویان احساس می‌کنند که توانایی نوشتن چنین مقالاتی را ندارند یا نویسنده خوبی نیستند. با وجود اینکه ممکن است برخی از دانششجویان شروع به نوشتن مقاله کنند اما نمی‌توانند آن را به موقع تمام و ارسال کنند. این موضوع باعث شده تا بسیاری از موقعیت‌های استثنایی برای دریافت بورسیه تحصیلی بدون درخواست باقی بماند.  برای مثال برای دریافت بورسیه تحصیلی از بیشتر دانشگاه‌های کانادا، فرد متقاضی می‌بایست حداقل یک مقاله در یکی از مجله‌های معتبر علمی داشته باشد. برای مثال می‌توان به بورسیه بین‌المللی لستر پیرسون، بورسیه دانشگاه یورک، بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا و بورسیه دانشگاه کارلیتون اشاره کرد.

عدم دقت در ارسال مدارک برای دریافت بورسیه تحصیلی

با وجود اینکه برخی از دانشجویان بین‌المللی برای دریافت کمک‌ هزینه‌های تحصیلی درخواست خود را ارائه می‌دهند، اما عدم دقت در تکمیل و ارسال فرم‌ها و مدارک مورد نیاز به دانشگاه منجر به رد صلاحیت آن‌ها برای دریافت بورسیه مربوطه می‌شود.

این موضوع بیشتر از آنچه فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد. بنابراین بهتر است با مراجعه به سایت دانشگاه یا مؤسسه مورد نظر اطلاعات مربوط به کمک هزینه تحصیلی را چند بار به دقت مطالعه و بررسی کنید تا شانس دریافت این کمک‌های مالی را که می‌تواند کمک شایانی برای تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی شما باشد، از دست ندهید.

بورسیه های تحصیلی خاص

برخی از بورسیه‌های تحصیلی بر پایه شرایط ویژه اعطا می‌شوند. برای مثال بورسیه‌هایی که بر پایه اشتغال، جامعه (Community-based) یا بورسیه‌های منطقه‌ای باشند، فقط به گروه خاصی اعطا می‌شود که واجد شرایط دریافت آنها باشند. رقابت برای دریافت این کمک‌های مالی بسیار کم است و تنها افرادی که واجد شرایط باشند، می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

کمک هزینه‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته

اصولا تمام بورسیه‌های تحصیلی کل هزینه‌های زندگی و تحصیل را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. برخی از این کمک هزینه‌های تحصیلی فقط قسمتی از مخارج زندگی یا تحصیل دانشجویان بین‌المللی را در بر می‌گیرند و دانشجویان باید برای تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل خود به دنبال پیدا کردن کار باشند. اغلب این نوع کمک‌های مالی کمتر مورد متوجه دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد و در نتیجه رقابت برای دریافت آن‌ها کم است.  برای مثال می‌توان به بورسیه نقره‌ای و بورسیه طلایی ایتالیا اشاره کرد. بورسیه نقره‌ای تنها معافیت از پرداخت شهریه را به همراه دارد و حداکثر مدت زمان استفاده از این بورسیه ۲ سال است. برای ادامه استفاده از این بورسیه در سال دوم، دانشجویان باید میانگین ۹۰۰ امتیاز بر اساس ECTS را در سال اول کسب کنند. بورسیه طلایی نه تنها شامل معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه است بلکه مبلغی در حدود  ۵۰۰۰ یورو در سال به مدت ۲ سال به دانشجو پرداخت می‌کند. کسانی که این بورسیه را دریافت می‌کنند در خوابگاه‌های دانشگاه اتاق دو تخته به آنها داده می‌شود. هزینه سکونت در اتاق ۲ تخته از مبلغ بورسیه دانشجویان کسر شده و مابقی مبلغ بورسیه (حدود ۱۰۰ یورو) به حساب آنها واریز می‌شود. همچنین می‌توان به بورسیه دانشگاه وینیپگ کانادا اشاره کرد که تنها قسمتی از شهریه دانشگاه را شامل می‌شود. مبلغ این بورسیه ۳۵۰۰ دلار است.

هر چند ممکن است که برای دریافت برخی از کمک‌ هزینه‌های تحصیلی رقابت شدید میان دانشجویان باشد، اما بورسیه‌ها و کمک‌های مالی بسیاری وجود دارد که اینگونه نیست. شش مورد بالا را به خاطر بسپارید و برای دریافت این کمک هزینه‌های مالی شانس خود را امتحان کنید.