شهر دیژون یکی از برترین شهرهای فرانسه است که می‌توان آن را محلی مناسب برای زندگی و تفریح به شمار آورد. این شهر با مساحتی حدود ۴۱/۴۰ کیلومتر مربع در مرکز کوت دازور (در بخش شرقی فرانسه) واقع شده و به عنوان پایتخت ناحیه بورگاندی شناخته می‌شود. دیژون در حقیقت شهری کوچک بوده که در سال ۱۰۱۵، زمانی که فردی به نام رابرت اول (Robert the First) این شهر را به عنوان پایتخت بورگاندی معرفی کرد، به شکوفایی رسید. دیژون از سال ۱۱۰۰ تا سال ۱۴۵۰ به عنوان مرکزی برای علم و تحصیل در فرانسه، تجارت و محلی برای زندگی بسیاری از دوک‌ها بود. افرادی که شهر دیژون فرانسه را برای زندگی انتخاب کرده‌اند باید درباره این شهر اطلاعاتی داشته باشند که در این مقاله به مطالبی درباره شهر دیژون فرانسه خواهیم پرداخت.

شرایط آب و هوایی در شهر دیژون فرانسه

آشنایی با شرایط آب و هوایی در شهر دیژون فرانسه یکی از موضوعاتی است که افراد پیش از رفتن به این شهر باید در نظر داشته باشند. شهر دیژون به طور کلی دارای تابستان‌های گرم با آسمانی نیمه‌ابری و زمستان‌های بسیار سرد با آسمانی ابری و همراه با باد فراوان است. هوای این شهر در طور سال نیز از ۱- درجه سانتی‌گراد تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است و هوایی با دمای کم‌تر از ۶- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۱ درجه سانتی‌گراد، بسیار نادر است. در حقیقت فصل گرم سال در شهر دیژون فرانسه از ۶ ژوئن شروع شده و تا ۹ سپتامبر با دمایی بیش از ۲۱ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه پیدا می‌کند. فصل سرد سال نیز در این شهر از ۱۵ نوامبر تا ۲۹ فوریه با دمایی کم‌تر از ۸ درجه سانتی‌گراد ادامه پیدا می‌کند. همچنین گرم‌ترین و سردترین روز سال در شهر دیژون فرانسه به ترتیب ۳ آگوست با حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۴ درجه سانتی‌گراد و ۲۷ ژانویه با حداقل دمای ۱- درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای ۵ درجه سانتی‌گراد است. همچنین بر اساس آنچه که گردشگران گفته‌اند، بهترین زمان برای بازدید از این شهر (برای انجام فعالیت‌های مربوط به هوای گرم)، اواسط ژوئن و اوایل سپتامبر است.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی فرانسه

هزینه زندگی در شهر دیژون فرانسه

افرادی که می‌خواهند شهر دیژون فرانسه را برای زندگی انتخاب کنند باید ابتدا از هزینه‌های مربوط به زندگی در این شهر مطلع شوند که البته هزینه‌های زندگی برای افراد مختلف بسته به سبک زندگی‌شان، متفاوت است. در ادامه به اطلاعاتی درباره هزینه‌های عمده و مهم در شهر دیژون فرانسه می‌پردازیم.

هزینه مواد غذایی در شهر دیژون

هزینه موادغذایی را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین هزینه‌های زندگی در نظر گرفت. در این بخش می‌خواهیم به هزینه‌های مربوط به برخی از موادغذایی پرمصرف بپردازیم. برای مثال هزینه شیر (۱ لیتر) حدود ۱ یورو، ۱ عدد نان سفید (۵۰۰ گرم) برابر ۱ یورو، برنج سفید (۱ کیلوگرم) برابر ۷۳/۱ یورو، ۱۲ عدد تخم‌مرغ برابر ۳ یورو و ۱ کیلوگرم پنیر محلی نیز حدود ۱۵ یورو است. هزینه مواد غذایی نظیر فیله مرغ و گوشت گاو (هر کدام ۱ کیلوگرم) به ترتیب حدود ۱۰ و ۴۰/۱۵ یورو است. همچنین هزینه میوه در شهر دیژون فرانسه زیاد گران نبوده و برای میوه‌هایی نظیر سیب، موز و پرتقال حدود ۲ تا ۳ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نیز همین قیمت است.

هزینه رستوران در شهر دیژون

ممکن است برخی افراد گمان کنند که صرف هزینه برای رفتن به رستوران، اضافه است اما آشنایی با هزینه‌های مربوطه خالی از لطف نیست. برای مثال هزینه غذا در یک رستوران ارزان در شهر دیژون فرانسه تنها حدود ۱۲ یورو است اما هزینه مربوط به غذا خوردن در یک رستوران با هزینه متوسط (برای دو نفر) حدود ۵۰ یورو است. همچنین افرادی که تمایل به صرف نوشیدنی دارند باید بدانند که هزینه نوشابه (پپسی) حدود ۲ یورو، هزینه یک بطری ۳۳/۰ لیتری آب حدود ۶۷/۱ یورو و هزینه کاپوچینو نیز برابر ۸۰/۲ یورو است.

هزینه حمل و نقل در شهر دیژون

پیش از پرداختن به هزینه مربوط به حمل و نقل در شهر دیژون فرانسه، بهتر است تا کمی با سیستم حمل و نقل در این شهر، آشنا شویم. در حقیقت شهر دیژون فرانسه دارای وسایل حمل و نقل بسیاری نظیر تراموا، اتوبوس، دوچرخه و… بوده که افراد می‌توانند برای جابجایی سریع از محلی به محل دیگر از آن استفاده کنند. هزینه بلیط یک‌طرفه (برای حمل و نقل داخلی) و بلیط یک‌ماهه به ترتیب حدود ۲ و ۴۲ یورو است. همچنین هزینه کرایه تاکسی (به ازای هر ۱ کیلومتر) حدود ۲ یورو و ورودیه تاکسی نیز حدود ۴ یورو است. افرادی که هم تمایل به استفاده از وسایل نقلیه شخصی دارند نیز باید بدانند که هر ۱ لیتر بنزین حدود ۵۰/۱ یورو است.

هزینه مسکن در شهر دیژون

هزینه مربوط به مسکن را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین هزینه‌های زندگی در نظر گرفت که البته بسته به سبک زندگی فرد، منطقه انتخابی در شهر دیژون فرانسه و سایز آپارتمان و یا خانه مربوطه، متفاوت است. برای مثال اجاره‌بها برای آپارتمانی ۱ خوابه در مرکز شهر دیژون فرانسه حدود ۴۷۰ یورو در ماه است در حالیکه برای آپارتمانی با همین شرایط در محلی خارج از مرکز شهر حدود ۳۸۳ یورو در ماه است. همچنین افرادی که می‌خواهند در آپارتمانی بزرگ‌تر و دارای اتا‌ق‌خواب‌های بیشتر زندگی کنند باید بدانند که هزینه اجاره در آپارتمانی ۳ خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۸۲۵ یورو و ۶۶۳ یورو در ماه است. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که افرادی که می‌خواهند از هزینه دقیق مسکن در شهر دیژون فرانسه مطلع شوند باید به این شهر رفته و از هزینه مسکن در تمامی مناطق این شهر آگاه شوند زیرا هزینه‌ای که در این بخش گفته شد تنها هزینه مربوط به آپارتمان ۱ و ۳ خوابه بود.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض و اینترنت نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم در احتساب هزینه‌های مربوط به زندگی است. هزینه قبوض ماهیانه نیز مانند اجاره‌بها بسته به سایز آپارتمان و سبک زندگی فرد، متفاوت است. برای مثال هزینه قبوض آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری حدد ۱۲۹ یورو در ماه است. همچنین هزینه مربوط به اینترنت نیز (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) حدود ۳۰ یورو است.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منبع: