اداره مهاجرت و شهروندی کانادا یا همان IRCC، بخشی از دولت کانادا است که مسئولیت امور مهاجرتی، شهروندی و پناهندگی در کانادا را به عهده دارد. این اداره در سال ۱۹۹۴ و با هدف توانمندسازی اقتصاد کانادا و ارتقاء سطح اجتماعی و فرهنگی این کشور بوجود آمد. این اداره به کسانی که به تازگی برای زندگی یا تحصیل در کانادا، وارد این کشور می‌شوند، کمک می‌کند تا بتوانند در کانادا زندگی جدیدی را شروع کنند. اداره مهاجرت کانادا علاوه بر کمک به مهاجران، با کنترل کردن افرادی که به کانادا وارد می‌شوند، امنیت و سلامت تمامی شهروندان کانادایی را نیز تأمین می‌کند. اداره مهاجرت کانادا وظایف مختلفی دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

خدمات پاسپورت اداره مهاجرت کانادا

یکی از خدماتی که اداره مهاجرت کانادا انجام می‌دهد خدمات مرتبط با پاسپورت است. این خدمات شامل صدور پاسپورت، صدور پاسپورت موقت و صدور مدارک سفر می‌شود. خدمات بخش پاسپورت در اداره مهاجرت کانادا اکثراً بدون تأخیر انجام می‌شود. صدور ویزای تحصیلی کانادا ، پس از گذراندن مراحل اداری و بررسی پیشینه افراد، به عهده این اداره است. همچنین صدور مدرک شناسایی برای افراد غیر کانادایی هم از جمله وظایف این اداره است.

خدمات مربوط به اقامت موقت

تمامی خدمات مربوط به اقامت موقت در کانادا از قبیل اجازه کار، استادی پرمیت، ویزای توریستی و اجازه سفر الکترونیکی(eTA) جزء خدمات اداره مهاجرت کانادا است. این اداره برای هرکدام از خدماتی که انجام می‌دهد، یک بازه زمانی برای پاسخگویی تعریف کرده که پس از تکمیل مدارک، درخواست‌ افراد در مدت زمانی که اعلام شده بررسی و رسیدگی می‌شود.

اجازه کار

تمامی درخواست‌ها برای گرفتن اجازه کار که خارج از کانادا برای اداره مهاجرت ارسال شده تا ظرف ۶۰ روز بررسی می‌شوند. همچنین درخواست‌های مربوط به تمدید اجازه کار در مدت ۱۲۰ روز رسیدگی می‌شوند.

استادی پرمیت

درخواست کسانی که از خارج از کانادا برای گرفتن استادی پرمیت اقدام کرده‌اند در مدت ۶۰ روز مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر طبق آماری که اداره مهاجرت و شهروندی کانادا اعلام کرده، ۹۱ درصد درخواست‌های ارسال شده برای اخذ استادی پرمیت، در بازه زمانی مشخص شده بررسی می‌شوند. همچنین فرآیند تمدید استادی پرمیت تا ۱۲۰ روز به طول می‌انجامد.

ویزای توریستی و اجازه سفر الکترونیکی

از دیگر خدماتی که اداره مهاجرت کانادا بر عهده دارد، صدور ویزای توریستی و eTA است که بر اساس استاندارد‌های تعیین شده، درخواست افراد باید ظرف ۱۴ روز بررسی شود. در سال ۲۰۱۸ تنها ۶۵ درصد از درخواست‌های ارسالی در این بازه زمانی تعریف شده مورد بررسی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل برخلاف استاندارد‌هایی که اداره مهاجرت برای درخواست‌های ویزای توریستی تعیین کرده، امکان اینکه مدت رسیدگی به درخواست بیشتر از ۱۴ روز شود بالا است.

همچنین درخواست‌های مربوط به سوپر ویزای کانادا که مختص به پدر، مادر، پدربزرگ و مادر بزرگ افراد مقیم در کانادا است ظرف مدت ۱۱۲ روز پاسخ‌دهی می‌شوند.

خدمات مربوط به اقامت دائم اداره مهاجرت کانادا

خدماتی که اداره مهاجرت و شهروندی کانادا در زمینه اقامت دائم ارائه می‌دهد شامل کارت اقامت دائم اولیه، اقامت از طریق تکفل خانوادگی و اقامت از طریق نیروی کار می‌شود.

افرادی که درخواست صدور کارت اقامت دائم دارند تا ۶۰ روز بعد از تأیید فرم اقامت دائم، به درخواست آنها رسیدگی می‌شود. متقاضیانی که درخواست اقامت از طریق ورود سریع و برنامه‌های استانی دارند به ترتیب ظرف مدت  ۱۸۰ روز و ۱۱ ماه جواب درخواست خود را دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است که رسیدگی به اغلب درخواست‌های ارسال شده برای برنامه‌های استانی و ورود سریع بیشتر از زمانی که تعیین شده طول می‌کشد.

همچنین امور مرتبط با گرفتن شهروندی کانادا بر عهده این اداره است که بر اساس استاندارد‌های اداره مهاجرت و شهروندی کانادا، فرآیند اخذ شهروندی کانادا تا ۱ سال به طول می‌انجامد.

راه‌های ارتباطی با اداره مهاجرت کانادا از طریق ایمیل و تماس تلفنی است. اغلب ایمیل‌های ارسالی ظرف مدت ۳ روزکاری پاسخ داده می‌شوند و تماس‌های تلفنی که با اداره مهاجرت و شهروندی کانادا گرفته می‌شوند عموماً به مدت ۴۰ دقیقه در نوبت انتظار قرار می‌گیرند.

اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منبع: