سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ ۳ مارس ۲۰۲۰ معادل ۱۳ اسفند ۹۸ گزارش کرده است که ویروس کرونا با آنفولانزا متفاوت است و این یعنی این ویروس، قابل مهار است. در هفته‌‌ای که گذشت کارکنان سازمان جهانی بهداشت در پی یافتن تفاوت‌هایی بین ویروس کرونا و آنفولانزا بودند. آنها بر این باورند که علی‌رغم عدم توانایی در مهارِ شیوع ویروس آنفولانزا، کشورهای مبتلا می‌توانند جلوی انتشار بیشتر ویروس کرونا را بگیرند. تدروس آدانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرد که این ویروس، سارس، مرس و یا آنفولانزا نیست، بلکه ویروسی جدید با ویژگی‌های منحصر به فرد است. وی با برشمردن تمایز بین این ویروس‌ها به گردآوری فعالیت‌های جهانی در مقابله با این ویروس جدید پرداخت. دکتر تدروس و دیگر کارکنان رسمی این سازمان از تمامی دولت‌ها خواستار انجام راهکارهایی نظیر قرنطینه افرادِ مبتلا و توقف فعالیت‌های عمومی به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا شدند.

دکتر تدروس همچنین اظهار کرد که ما حتی درباره مهار آنفولانزای فصلی صحبت نمی‌کنیم زیرا امکان‌پذیر نیست اما مهار ویروس کرونا (Covid-19) شدنی است. یکی دیگر از متخصصان ویروس کرونا در سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد که ما به این روند نزولی در شیوع ویروس کرونا باور داریم و می‌دانیم همانطور که چین، به عنوان مرکز شیوع ویروس، توانست این ویروس را تا حد زیاد کنترل کند، کشورهای دیگر نظیر ایران، ایتالیا و کره جنوبی که تعداد مبتلایان در آنها رو به افزایش است نیز می‌توانند کرونا را مهار کنند.

علاوه بر این، دکتر تدروس طی جلسات انجام شده به برشمردن شباهت‌ها و تفاوت‌هایی بین ویروس کرونا و آنفولانزا پرداخت که در ادامه نگاهی به آنها میاندازیم.

شباهت های ویروس کرونا و آنفلوآنزا

ویروس کرونا و آنفولانزا هر دو باعث ایجاد علائم تنفسی شده و از طریق قطرات کوچکی که از بینی و یا دهانِ فرد مبتلا خارج می‌شود به افراد دیگر سرایت می‌کنند. تدروس در ادامه به تعداد افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند نیز اشاره کرد و گفت بیش از ۹۰۰۰۰ نفر (تا صبح روز سه‌شنبه، ۱۳اسفند) در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۳۱۰۰ نفر از دنیا رفته‌اند. تدروس همچنین اظهار کرد که افرادی که به مرس و یا سارس مبتلا شده بودند کم‌تر از این تعداد است.

تفاوت های ویروس کرونا و آنفلوآنزا

تدروس در ادامه صحبت‌هایش به تفاوت‌هایی که بین ویروس کرونا و آنفولانزا وجود دارد نیز پرداخت. وی گفت افرادی که به ویروس آنفولانزا مبتلا می‌شوند و علائم این ویروس را نشان نمی‌دهند می‌توانند مقدار زیادی از این ویروس را منتشر کنند ولی بر اساس اطلاعاتی که از شیوع این ویروس در چین به دست رسیده است، تنها تعداد اندکی از افراد، علائم کرونا را نشان نمی‌دهند. یکی دیگر از تفاوت‌هایی که بین این دو ویروس وجود دارد این است که ویروس کرونا (Covid-19) نسبت به آنفولانزا، بیماری شدیدتری را ایجاد می‌کند که یکی از دلایل آن این است که افراد در برابر ویروس جدید حفاظت ایمنی ندارند. همچنین نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس آنفولانزا کم‌تر از ۱% است ولی این آمار درباره ویروس کرونا حدود ۴/۳% افرادی است که مبتلا شده‌اند. دکتر تدروس در نهایت گفت که هنوز هیچ واکسن و یا درمان قطعی برای ویروس کرونا وجود ندارد ولی باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا این ویروس را مهار کنیم.

منبع:

www.statnews.com/