کشور کانادا در قسمت شمالی آمریکای شمالی قرار دارد و از ۱۰ استان و ۳ منطقه تشکیل شده است. کانادا حدود ۹.۹۸ میلیون متر مربع مساحت دارد و دومین کشور پهناور دنیا محسوب می‌شود. کشور کانادا از شمال به قطب شمال و از جنوب به کشور ایالات متحده متصل است. کانادا ۳۷ میلیون نفر جمعیت دارد که بخش بزرگی از آنرا مهاجران تشکیل می‌دهند. شرایط زندگی در کانادا در استان‌های مختلف آن متفاوت است. در ادامه قصد داریم درمورد زندگی در کانادا توضیحاتی را برای علاقه‌مندان زندگی و تحصیل در کانادا ارائه دهیم.

آب و هوای کانادا

به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور کانادا، آب و هوای این کشور سردسیر به حساب می‌آید. تقریباً می‌توان گفت کانادا کشوری ۴ فصل است و مردم در فصول مختلف سال، در قسمت‌های مختلف کانادا آب و هوای متفاوتی را تجربه می‌کنند. میانگین دما در بسیاری از قسمت‌های مرکزی و شمالی کانادا در زمستان‌ در حدود منفی ۱۵ درجه سانتیگراد است و تا منفی ۴۰ درجه هم کاهش می‌یابد. در قسمت‌های ساحلی کانادا مثل استان بریتیش کلمبیا، آب و هوا کمی معتدل‌تر است و مردم زمستان‌های نسبتاً معمولی را تجربه می‌کنند. همچنین در تابستان‌ها محدوده بریتیش کلمبیا میانگین دمای در حدود ۲۵ درجه ساتیگراد را دارد.

در بیشتر قسمت‌های کانادا دمای هوا در زمستان بسیار پائین است و بارش برف و وزش باد سرمای هوا را بیشتر هم می‌کنند. به همین دلیل قبل از تصمیم برای زندگی در کانادا افراد می‌بایست شرایط زندگی در زمستان‌های کانادا را به خوبی درک کنند. اغلب مردم کانادا در زمستان از البسه مخصوص سرمای شدید استفاده می‌کنند. علاوه بر مشکلات و سرمای شدیدی که زمستان‌های کانادا به همراه دارند، مردم کانادا فعالیت‌ها و تفریح‌های مختلفی را در این فصل انجام می‌دهند. اسکی، هاکی روی یخ، ماهی‌گیری در یخ و پیاده‌روی در برف از جمله تفریخاتی است که مردم کانادا در فصل زمستان انجام می‌دهند.

اقتصاد و بازار کار در کانادا

کانادا دهمین اقتصاد بزرگ دنیا و جزء برترین کشور‌های دنیا از نظر اقتصاد آزاد است. همچنین بازار سهام تورنتو نهمین بازار سهام دنیا است که بالغ بر ۱۵۰۰ شرکت معتبر جهانی در آن مشارکت دارند. از اوایل قرن بیستم، با گسترش بخش‌های صنعت، معدن و خدمات ، کانادا به یک کشور صنعتی تبدیل شد. بیشتر اقتصاد کانادا را بخش خدماتی تشکیل می‌دهد و در حدود ۳/۲ نیروی کار کانادا در این بخش فعالیت می‌کنند. همچنین صنایع مادر مثل صنایع نفت و گاز، نقش بسیار مهمی در اقتصاد کانادا دارند. کانادا دارای منابع بسیار زیادی از گاز طبیعی است که همین امر باعث شده تا کانادا جزء معدود کشور‌های پیشرفته دنیا باشد که صادرات حامل‌های انرژی انجام می‌دهد.

بیشتر فعالیت‌های اقتصادی کانادا در ۴ شهر تورنتو، ونکوور، کلگری و مونترال جریان دارد و همچنین بازار کار بهتری در این شهر‌ها وجود دارد. در کل کانادا با کمبود نیروی کار مواجه است و در بسیاری از مشاغل مثل پرستاری، موقعیت‌های شغلی بسیار زیادی موجود است. کانادا به دلیل کمبود منابع انسانی که دارد با استفاده از برنامه‌های مهاجرتی مختلف در پی جذب نیروی کار ماهر از اقصی نقاط جهان است. کانادا افراد ماهر و متخصصی که به آنها نیاز دارد را برای زندگی و کار در این کشور ترغیب می‌کند. به همین دلیل کانادا به یکی از مقاصد اصلی برای کسانی که قصد مهاجرت دارند تبدیل شده است.

فرهنگ و زبان کانادا

زبان‌های رسمی در کانادا انگلیسی و فرانسوی است که به ترتیب ۵۶ درصد و ۲۱ درصد از مردم ساکن کانادا به این دو زبان صحبت می‌کنند. در حدود ۷ میلیون نفر در کانادا زبان مادری غیر از انگلیسی و فرانسوی مثل چینی، هندی و اسپانیایی دارند. زبان رسمی استان کبک کانادا فرانسوی است و بیشتر مردمی که در این استان زندگی می‌کنند فرانسوی زبان هستند.

کانادا به واسطه مهاجران زیادی که در آن زندگی می‌کنند از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار است و طبق قوانین این کشور تمامی فرهنگ‌ها و ملیت‌هایی که در کانادا زندگی می‌کنند از حقوق یکسانی برخوردار هستند. قسمت‌هایی از کانادا که فرانسوی زبان هستند فرهنگ متفاوتی با قسمت‌های انگلیسی زبان این کشور دارند. مردم کانادا در کل مردمی آرام و خونگرم هستند که در طول تاریخ، فرهنگ‌های دیگری که به کانادا آمده‌اند را پذیرفته و از  مهاجرانی که به این کشور وارد شده‌اند با آغوشی باز استقبال کرده‌اند. به همین دلیل کانادا از نظر فرهنگی یکی از بهترین کشور‌ها برای مهاجرت است.

تحصیلات در کانادا

بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است کانادا بیشترین تعداد افراد با تحصیلات دانشگاهی در دنیا را دارد. در حدود ۵۶ درصد از افراد بالغ در کانادا حداقل مدرک کارشناسی دارند. همچنین در حدود ۸۹ درصد از افراد بین ۲۵ تا ۶۰ سال در کانادا مدرک دیپلم دارند. کانادا حدود ۶ درصد از بودجه سالانه خود را به بخش آموزش، به خصوص تحصیلات دانشگاهی، تخصیص می‌دهد و در حدود ۲۰ هزار دلار برای هر دانشجو سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد.

دانشگاه‌های کانادا جزء برترین دانشگاه‌های دنیا هستند که در رتبه‌بندی‌های مختلف همیشه در رتبه‌های بالا قرار دارند. سرمایه‌گذاری‌های مختلف دولتی و خصوصی که در دانشگاه‌های کانادا انجام می‌شود به دانشجویان و اساتید این فرصت را می‌دهد تا در زمینه‌های مختلف تحقیقات مهم و بسیار پیشرفته‌ای انجام دهند.

هر ساله دانشجویان زیادی از کشور‌های مختلف برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا اقدام می‌کنند. شرایط و امکانات بسیار خوبی که دانشگاه‌های کانادا در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند باعث شده تا گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های این کشور شرایط رقابتی پیدا کند. داشتن مدرک دانشگاهی از دانشگاه‌های کانادا آینده کاری بسیار خوبی را برای فارغ‌التحصیلان، چه در کانادا و چه در کشور‌های دیگر به همراه دارد.

بهداشت و درمان در کانادا

سیستم بهداشتی و درمانی در کانادا دولتی و همگانی است و این خدمات توسط استان‌های کانادا به مردم ارائه می‌شود. بر اساس قانونی که در سال ۱۹۸۴ در کانادا وضع شد، داشتن بیمه درمانی و سلامت برای مردم کانادا به عنوان یکی از حقوق اولیه شناخته شد. بیمه درمانی همگانی و دولتی کانادا مواردی چون دندانپزشکی و چشم‌پزشکی را به صورت کامل پوشش نمی‌دهد و به همین دلیل حدود ۳۰ درصد از بیمه‌های درمانی در کانادا را بخش خصوصی در اختیار دارد. مانند بسیاری دیگر از کشور‌های توسعه یافته، جمعیت کانادا رو به پیری است و همین امر باعث شده تا فشار بیشتری روی سیستم سلامت همگانی این کشور وارد شود.

در کل مردم کانادا از بیمه سلامت مناسبی برخوردار هستند که تا حد زیادی نیاز‌های بهداشتی و سلامتی آنها را پوشش می‌دهد. همچنین افرادی که اقامت دائم کانادا را دریافت می‌کنند تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند و می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند.

هزینه زندگی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا به مواردی چون استان محل سکونت، تعداد اعضای خانواده و سبک زندگی افراد بستگی دارد. همچنین میزان درآمد افراد بسته به شغلی که دارند متفاوت است. در کل میزان درآمد و هزینه در کانادا متناسب هم هستند. افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند باید قبل از مهاجرت به کانادا استان محل سکونت و هزینه‌های زندگی در آن استان را به خوبی بشناسند. شهر‌های ونکوور، تورنتو، ویکتوریا و کلگری جزء شهر‌های گران کانادا هستند و شهر‌های مانکتاون، سنت جان، وینزدور اسکس و تاندر بی هم از جمله شهر‌هایی هستند که نسبتاً هزینه زندگی در آنها پائین است.

تقریباً نصف بیشتر درآمد افراد در کانادا صرف اجاره مسکن و هزینه‌های مربوط به خوراک و پوشاک می‌شود. همچنین افراد برای اینکه بتوانند از سیستم درمانی دولتی استفاده کنند باید سالیانه حدود ۶ هزار دلار به دولت پرداخت کنند.در ادامه به تعدادی از هزینه‌های جاری در کانادا می‌پردازیم:

میانگین اجاره ماهیانه خانه یک‌خوابه در شهر‌های مختلف کانادا:

تورنتو 2270 دلار
ونکوور 2080 دلار
مونترال 1500 دلار
ویکتوریا 1390 دلار
اوتاوا 1250 دلار
همیلتون 1120 دلار
ادمونتون 950 دلار
کبک 880 دلار


متوسط هزینه خوراک و غذا در کانادا:

یک لیتر شیر 1 تا 4 دلار
500 گرم نان 2 تا 4 دلار
یک کیلو برنج 2 تا 6 دلار
12 عدد تخم مرغ 3 تا 5 دلار
یک کیلو پنیر محلی 7 تا 23 دلار
یک کیلو سینه مرغ 9 تا 20 دلار
یک کیلو گوشت 9 تا 22 دلار
یک وعده غذایی یکنفره در رستوران 12 تا 21 دلار


هزینه حمل و نقل و جابه‌جایی در کانادا:

بلیط یک طرفه مترو 3تا 4 دلار
کارت تردد ماهیانه 77 تا 125 دلار
کرایه تاکسی تا 1 کیلومتر 2 تا 3 دلار
کرایه تاکسی تا 1 ساعت 27 تا 45 دلار
یک لیتر بنزین 1 تا 2 دلار


هزینه قبوض ماهیانه در کانادا:

آب، برق، گاز 75 تا 250 دلار
اینترنت 50 تا 100 دلار
قبض موبایل 25 تا 210 دلار


هزینه کلی زندگی در شهر‌های کانادا در یک سال:

تورنتو 45380 دلار
ونکوور 40680 دلار
کلگری 33855 دلار
اوتاوا 33420 دلار
کبک سیتی 25375 دلار
ادمونتون 32600 دلار
مونترال 28625 دلار
ویکتوریا 34725 دلار

* مبالغ ذکر شده به دلار کانادا می‌باشد.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: