اگر به زندگی یا تحصیل در فرانسه علاقه دارید، خوب است با شهرهای مهم این کشور آشنا شوید. در میان شهرهای برتر فرانسه، نیس را می‌توان از جمله برترین شهرها در نظر گرفت. این شهر، درست در میان کوت دازور وجود داشته و دارای جمعیتی حدود ۹۴۲۰۰۰ نفر است. افرادی که این شهر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، باید به اطلاعاتی دقیق درباره زندگی در نیس فرانسه دسترسی پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم به مطالبی درباره شرایط زندگی در نیس فرانسه و هزینه زندگی در نیس فرانسه بپردازیم.

شرایط زندگی در نیس فرانسه

بی‌شک برای آشنایی با شرایط زندگی در شهری خاص باید در آن زندگی کرد زیرا شرایط و سبک زندگی افراد مختلف، متفاوت است اما دریافتن اطلاعاتی کلی در این باره می‌تواند تا حدود زیادی مؤثر باشد. نیس در حقیقت مکانی بسیار زیبا برای گردشگران بوده و هر ساله تعداد از آنها را به خود جذب می‌کند. آب و هوای این شهر نیز بیشتر گرم و آفتابی است و افراد با زندگی در کنار سواحل می‌توانند از مناظر زیبای کوهستانی نیز لذت ببرند. در این بخش قصد داریم به موضوعاتی نظیر شرایط آب و هوا در نیس و جاذبه‌های گردشگری نیس فرانسه بپردازیم.

شرایط آب و هوا در نیس

شرایط آب و هوایی در نیس یکی از موضوعات مهمی است که همه افراد پیش از رفتن به این شهر باید از آن مطلع شوند. برای مثال تابستان‌های نیس گرم، خشک و آفتابی بوده که البته باران‌های گاه و بیگاه نیز در این فصل بسیار محتمل است. این شهر همچنین دارای پاییز‌های سرد و بارانی و زمستان‌های سرد است. در ادامه به اطلاعات دقیق‌تری درباره شرایط آب و هوایی در فصول مختلف نیس می‌پردازیم.

فصل بهار

بارزترین ویژگی فصل بهار در نیس، افزایش تدریجی دمای متوسط روز است. دمای هوا در این فصل آرام آرام از ۱۵ درجه سانتی‌گراد در مارس تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر در ماه می افزایش پیدا می‌کند. متوسط دمای شب نیز در این فصل حدود ۱۲ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد در ماه آوریل است که به تدریج افزایش یافته و به ۱۷ درجه سانتی‌گراد در ماه می تبدیل می‌شود. افزایش تدریجی دمای هوا در این فصل باعث جذب تعداد زیادی گردشگر و شلوغی خیابان‌های شهر نیس می‌شود. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره ماه‌های مختلف فصل بهار در نیس می‌پردازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
مارس +6/+15 9 ساعت 3 روز
آوریل +9/+17 10 ساعت 2 روز
می +12/+21 12 ساعت 2 روز

فصل تابستان

نیس همانند بسیاری از شهرهای مدیترانه‌ای دارای تابستان‌های فوق‌العاده‌ای است. دمای هوا در این فصل در نیس دارای رشدی صعودی بوده و از ۲۴ درجه سانتی‌گراد در ماه ژوئن به ۲۸ درجه سانتی‌گراد در ماه آگوست تبدیل می‌شود. همچنین متوسط دمای شب در این فصل از ۱۷ درجه سانتی‌گراد تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و رطوبت نیز در شب بسیار محتمل است. در ادامه نگاهی به اطلاعات دقیق‌تری درباره ماه‌های مختلف سال میاندازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
ژوئن +16/+24 13/5 ساعت 2 روز
جولای +18/+27 14 ساعت 2 روز
آگوست +18/+27 13 ساعت 0

فصل پاییز

پاییز را می‌توان از جهات مختلفی به عنوان یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از نیس به شمار آورد زیرا با وجود اینکه در ابتدای این فصل، هوای گرم تابستانی هنوز بر جو شهر حاکم است، دیگر خبری از جمعیت زیاد گردشگران نیست. دمای متوسط هوا نیز در این فصل به تدریج کاهش پیدا کرده و از دمایی حدود ۲۴ درجه سانتی‌گراد در سپتامبر به دمایی حدود ۱۶ درجه سانتی‌گراد در نوامبر می‌رسد. همچنین از آنجاییکه بارش باران در این فصل بسیار زیاد است، همراه داشتن چتر بسیار ضروری است. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره ماه‌های مختلف پاییز می‌پردازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
سپتامبر +16/+25 11 ساعت 2 روز
اکتبر +12/+20/5 9 ساعت 2 روز
نوامبر +8/+16 7 ساعت 5 روز

فصل زمستان

هوا در فصل زمستان در نیس سرد است و دمای آن به زیر ۵ درجه سانتی‌گراد نیز افت پیدا می‌کند. متوسط دمای روز در زمستان حدود ۹ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد بوده و باران در این فصل بسیار محتمل است. جدول زیر به نکاتی درباره ماه‌های مختلف فصل زمستان می‌پردازد.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
دسامبر +5/+13 7 ساعت 2 روز
ژانویه +4/+12 7 ساعت 3 روز
فوریه +4/5/+13 7/5 ساعت 4 روز

جاذبه های گردشگری نیس فرانسه

شهر نیس دارای تعداد زیادی محل دیدنی است که علاوه بر گردشگران، شهروندان نیس را نیز جذب می‌کنند. برای مثال پرومناد دز آنگله(Promenade des Anglais) ، موزه ماتیس (Musée Matisse)، موزه هنرهای مدرن و معاصر (Musée d’Art Moderne et d’Art Contemporain)، پارک جاردین آلبرت اول (Jardin Albert I)، موزه ملی مارس چاگل و بسیاری دیگر از اماکن دیگر را می‌توان به عنوان جاذبه‌های گردشگری شهر نیس به حساب آورد.

بیشتر بخوانید : مهاجرت تحصیلی به فرانسه

هزینه زندگی در نیس فرانسه

هزینه زندگی در نیس بسته به سبک زندگی فرد و اینکه در کدام محلِ این شهر زندگی می‌کند اما به طور متوسط هزینه زندگی در نیس برای یک نفر (صرف نظر از اجاره‌بها) حدود ۷۹۰ یورو در ماه است. در ادامه به هزینه‌های مختلف زندگی در شهر نیس می‌پردازیم.

هزینه اغذیه و رستوران

هزینه غذا در نیس در یک رستوران ارزان حدود ۱۵ یورو و یک رستوران با هزینه متوسط برابر ۵۰ یورو (برای دو نفر) است. هزینه مواد غذایی مختلف نیز متفاوت است اما در این بخش به هزینه مربوط به برخی اغذیه پر مصرف می‌پردازیم. برای مثال هزینه شیر (۱لیتر) حدود ۹۶/۰ یورو، ۱ عدد نان سفید (۵۰۰ گرم) حدود ۳۰/۱ یورو، ۱ کیلوگرم برنج سفید حدود ۵۰/۱ یورو، ۱۲ عدد تخم‌مرغ حدود ۹۵/۲ یورو و ۱ کیلوگرم پنیر محلی حدود ۱۲ یورو است. این هزینه همچنین برای مواد غذایی مانند فیله مرغ و گوشت گاو به ترتیب برابر ۱۳ و ۱۵ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. میوه‌های نیز نظیر سیب، موز و پرتقال (همگی ۱ کیلوگرم) حدود ۲ تا ۳ یورو هستند. همچنین گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز (هر کدام ۱ کیلوگرم) حدود ۲ تا ۳ یورو هستند.

هزینه حمل و نقل

افرادی که قصد رفتن به نیس را دارند بهتر است که از کیفیت سیستم حمل و نقل در این شهر نیز مطلع شوند. نیس همانند بسیاری از شهرهای فرانسه دارای سیستم حمل و نقل بسیار مجهزی بوده که نسبتآً ارزان است و از طریقِ آن می‌توان به مناطق مختلفی سفر کرد. هزینه بلیط یک‌طرفه (برای حمل و نقل داخلی) حدود ۵۰/۱ یورو و بلیط یک‌ماهه نیز حدود ۳۶/۳۰ یورو است. افرادی نیز که می‌خواهند برای حمل و نقل خود از تاکسی استفاده کنند باید بدانند که ورودیه تاکسی حدود ۴ یورو و کرایه تاکسی به ازای هر ۱ کیلومتر برابر ۰۶/۲ یورو است. همچنین هزینه بنزین نیز حدود ۵۰/۱ یورو به ازای هر ۱ کیلومتر است.

هزینه مسکن و قبوض و اینترنت

آشنایی با هزینه مسکن، قبوض و اینترنت یکی از موضوعاتی است که برای تمامی افرادی که قصد زندگی در نیس را دارند و یا در این شهر زندگ می‌کنند بسیار مهم است. همانطور که می‌دانید هزینه مسکن و قبوض تا حدود زیادی به سایز آپارتمان بستگی دارد که البته درباره هزینه مسکن باید بگوییم که محله موردنظر نیز بسیار تأثیرگذار است. برای مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر حدود ۷۲/۷۸۳ یورو و خارج از مرکز شهر حدود ۵۰/۶۱۴ یورو در ماه است. هزینه اجاره یک آپارتمان ۳ خوابه نیز در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۱۰/۱۵۳۶ یورو و ۳۳/۱۱۸۳ یورو است. هزینه مربوط به قبوض آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی نیز برای یک آپارتمان ۸۲ متری حدود ۴۴/۱۱۷ یورو در ماه و هزینه اینترنت نیز (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) برابر ۴۷/۲۵ یورو است.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت به این کشور از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع:

www.lifeonthemediterranean.com