شهر لیل فرانسه یکی دیگر از شهرهای برتر فرانسه است که در بخش شمالی فرانسه و در منطقه نور-پا-دو-کالا واقع شده است. لیل یکی از شهرهای سرزنده و پویا در فرانسه است که به دلایل مختلفی مانند غذاهای خوشمزه، خیابان‌های سنگ فرش‌شده و معماری بی‌نظیری که دارد می‌تواند به عنوان شهری مشابه با پاریس در نظر گرفته شود. افرادی که تمایل به زندگی در لیل و یا سفر به این شهر یا حتی تحصیل در فرانسه را دارند خوب است تا با جمعیت شهر لیل فرانسه، کیفیت  زندگی در لیل فرانسه، مردم شهر لیل فرانسه، جاذبه های گردشگری شهر لیل فرانسه، شرایط آب و هوایی شهر لیل فرانسه و هزینه زندگی در شهر لیل فرانسه آشنا شوند.

جمعیت شهر لیل فرانسه

شهر لیل که مساحتی حدود ۳۴/۸ کیلومتر مربع دارد دارای جمعیتی حدود ۲۲۸۶۵۲ نفر است. این شهر همچنین دارای جمعیتی رو به  افزایش است و بر اساس آمارگیری نفوس، تعداد خانم‌ها نسبت به آقایان حدود ۵۱/۸ درصد بیشتر است. نکته‌ای دیگر درباره جمعیت لیل این است که اکثر افرادی که در لیل زندگی می‌کنند، شهروند فرانسه هستند اما بیش از ۲۷۰۰۰ مهاجر نیز در لیل زندگی می‌کنند.

کیفیت زندگی در لیل فرانسه

افرادی که درباره کیفیت زندگی در لیل فرانسه کنجکاو هستند، خوب است بدانند که کیفیت زندگی در این شهر بسیار بالا است. شاخص توان خرید مردم در شهر لیل فرانسه، متوسط و حدود ۸۴ درصد، شاخص امنیت شهر لیلی فرانسه، متوسط و حدود ۵۶ درصد، شاخص هزینه زندگی در شهر لیل فرانسه، متوسط و حدود ۶۵ درصد و در نهایت شاخص آلودگی هوا در شهر لیلی فرانسه، متوسط و حدودد ۴۹ درصد است.

مردم شهر لیل فرانسه

از آنجاییکه زبان رسمی مردم در تمامی بخش‌های فرانسه، فرانسوی است، زبان رسمی مردم در لیل نیز فرانسوی است. همچنین افرادی که در لیل زندگی کرده‌اند می‌دانند که این شهر، زبان دیگری بجز فرانسوی را نمی‌پذیرد اما با این وجود، تعدادی از افراد در برخی نواحی کشور (در حاشیه شهر) به زبان‌های فلامان (و یا همان هلندی بلژیکی یا هلندی جنوبی یا هلندی فلامانی) و یا پیکاردی (هندواروپایی) حرف می‌زنند.

جاذبه های گردشگری شهر لیل فرانسه

لیل، شهری بسیار جذاب (علی‌الخصوص) برای جوانان است که مهم‌ترین علت این موضوع، فرهنگ، تاریخ و جاذبه‌های گردشگری موجود در این شهر است. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری در شهر لیل فرانسه می‌پردازیم.

موزه هنرهای زیبا

موزه هنرهای زیبا و یا همان Musée des Beaux-Arts یکی از موزه‌های زیبای شهر لیل است که دارای مجموعه‌ای گسترده از نقاشی، مجسمه و گالری‌های موقت است که بازدید از آن به تمامی افرادی که به این شهر می‌روند توصیه می‌‌شود.

بازار کریسمس

آن دسته از افرادی که تمایل به سفر به لیل را دارند بهتر است بدانند که بهترین زمان برای سفر به این شهر، ماه دسامبر است زیرا در این ماه می‌توانند چراغانی و تزئیناتی را که به مناسبت بازار کریسمس، مهیا شده است را تماشا کنند. تعداد بسیاری از کلبه‌های چوبی در این شهر غذاهای خوشمزه، نان‌های زنجبیلیِ معطر و غذاهای مخصوص را ارائه می‌دهند.

محل تولد شارل دوگل

شارل دو گل و یا همان Charles de Gaulle که یکی از قهرمانان بومی شهر لیل بوده و به عنوان رهبری فرانسوی در جریان آزادی فرانسه در جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود. یارل دوگل همچنین رئیس‌جمهور فرانسه بود و خدمت بسیاری به این کشور کرد. امروزه افراد بسیاری می‌توانند از خانه این فرد بلندآوازه به عنوان موزه شناخته شده است دیدن کنند.

باغ‌وحش لیل

یکی از مشهورترین باغ‌وحش‌های فرانسه، باغ‌وحش لیل بوده که هر روزه تعداد بسیاری از جمعیتِ لیل و گردشگران را به خود جذب می‌کند. این باغ‌وحش به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر لیل شناخته می‌شود که بازدید از آن، به تمامی افرادی ک لیل می‌روند توصیه می‌شود.

موزه تاریخ طبیعی

آن دسته افرادی که برای گردش در لیل دارای زمان محدودی هستند بی‌شک باید بازدید از موزه تاریخ طبیعی لیل را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند. موزه تاریخط طبیعی لیل را می‌توان در زمره یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر لیل به شمار آورد.

شرایط آب و هوایی شهر لیل فرانسه

شرایط آب و هوایی در لیل نیز یکی از موضوعاتی است که افراد باید پیش از رفتن به این شهر، در نظر بگیرند. به طور کلی لیل دارای تابستان‌های کوتاه و راحتی است که نیمه‌ابری نیز است. زمستان‌های لیل نیز بلند، بسیار سرد، بادخیز، و بسیار ابری است. دمای هوا نیز در طول سال در لیل از دمای ۱ درجه سانتی‌گراد تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کم‌تر از ۵- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۲۹ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است. از نظر تعداد زیادی از گردشگرانی که به این شهر رفته‌اند بهترین زمان برای بازدید از لیل (برای انجام فعالیت‌های مربوط به هوای گرم) اواخر ژوئن و اوایل سپتامبر است. همچنین فصل گرم سال در لیل از ۱۲ ژوئن آغاز شده و تا ۱۰ سپتامبر با حداکثر دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال نیز در این شهر ۴ آگوست با حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۳ درجه سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز در لیل از ۱۷ نوامبر تا ۸ مارس با متوسط دمای حدود ۹ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. سردترین روز سال نیز ۸ فوریه بوده که حداقل دمای آن ۱ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دما حدود ۶ درجه سانتی‌گراد است.

هزینه زندگی در شهر لیل فرانسه

برای تصمیم‌گیری درباره زندگی در شهر و یا کشوری خاص باید ابتدا با هزینه زندگی در آن شهر آشنا شد. برای مثال هزینه زندگی در لیل برای یک نفر (صرف نظر از اجاره ماهیانه) برابر ۷۸۲/۱۷ یورو در ماه است که البته در ادامه به صورت دقیق‌تری به هزینه زندگی در این شهر می‌پردازیم.

هزینه اغذیه و رستوران

همانطور که می‌دانید هزینه اغذیه و رستوران بسته به سبک زندگی فرد و یا اینکه چه رستورانی و غذایی را انتخاب می‌کند، متفاوت است. برای مثال هزینه غذا در یک رستوران ارزان حدود ۱۲/۵۰ یورو بوده که البته این هزینه برای دو نفر و در یک رستوران (با هزینه متوسط) برابر ۴۰ یورو است. هزینه مواد غذایی پرمصرف نظیر شیر (۱ لیتر) برابر ۱ یورو، ۱ عدد نان سفید (۵۰۰ گرم) برابر ۱/۲۴ یورو، ۱ کیلوگرم برنج سفید برابر ۱/۴۶ یورو، ۱۲ عدد تخم‌مرغ برابر ۲/۶۸ یورو، ۱ کیلوگرم پنیر محلی برابر ۱۳/۶۲ یورو، ۱ کیلوگرم فیله مرغ برابر ۱۰/۱۷ یورو و کیلوگرم گوشت گاو برابر ۱۱/۶۷ یورو است. هزینه مربوط به خرید میوه‌هایی نظیر سیب، موز و پرتقال (هر کدام ۱ کیلوگرم) برابر ۲/۴۸ یورو، ۱/۸۹ یورو و ۱/۹۵ یورو است. هزینه مربوط به گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز (۱ کیلوگرم) نیز به ترتیب برابر ۱/۹۷ یورو، ۱/۴۵ یورو و ۱/۶۲ یورو است.

هزینه حمل و نقل

افرادی که می‌خواهند لیل را برای زندگی انتخاب کنند باید بدانند که سیستم حمل و نقل عمومی در لیل بسیار باکیفیت بوده و ارزان بوده و افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند می‌توانند با استفاده از اتوبوس، تراموا و مترو که کل محدوده شهر را پوشش داده است استفاده کنند. آشنایی با هزینه مربوط به حمل و نقل نیز بسیار مهم است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) برابر ۱/۶۵ یورو و هزینه بلیط یک ماهه حدود ۵۸ یورو است. کرایه تاکسی نیز به ازای هر کیلومتر برابر ۱/۹۵ یورو و ورودیه تاکسی حدود ۸ یورو است. افرادی که می‌‌خواهند از وسیله حمل و نقل شخصی استفاده کنند باید بدانند که هزینه بنزین به ازای هر یک لیتر برابر ۱/۴۸ یورو است.

هزینه مسکن

هزینه مربوط به مسکن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین هزینه مربوط به زندگی در نظر گرفت که البته با توجه به محل زندگی و سایز آپارتمان، متفاوت است. برای مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۶۰۹/۵۵ یورو و ۴۴۸/۱۸ یورو در ماه و برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۱۲۴۲/۸۶ یورو و ۹۰۵ یورو در ماه است. همچنین افرادی که می‌خواهند در لیل، خانه بخرند باید بدانند که هزینه مسکن در مرکز و خارج از مرکز شهر به ازای هر یک کیلومتر به ترتیب برابر ۳۲۰۰ یورو و ۲۳۰۰ یورو است.

هزینه قبوض و اینترنت

همانطور که می‌دانید هزینه قبوض بسته به سایز آپارتمان و نیز سبک زندگی فرد متفاوت است. برای مثال هزینه قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی در یک آپارتمان ۸۵ متری برابر ۱۱۲/۶۰ یورو و هزینه اینترنت (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) برابر ۲۵/۳۶ یورو است.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت تحصیلی به فرانسه از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منابع: