مون پلیه یکی از برترین شهرهای فرانسه بوده و علاوه بر اینکه مرکز فرهنگی مهمی است دارای اقتصادی پایا و پویا است. این شهر همچنین در چشم‌اندازی زیبا در نزدیکی ساحل جنوبی در فرانسه واقع شده است. مون پلیه نیز به عنوان سومین شهر بزرگ فرانسه بعد از مارسی و نیس شناخته می‌شود. مون پلیه همچنین شهری بسیار زیبا بوده و افرادی که تمایل به زندگی و یا سفر به این شهر و یا تحصیل در فرانسه را دارند خوب است تا با اطلاعاتی درباره آن آشنا شوند. در این مقاله به مزایای زندگی در مون پلیه، جمعیت مون پلیه، کیفیت زندگی در مون پلیه و هزینه زندگی مون پلیه خواهیم پرداخت.

مزایای زندگی در مون پلیه

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، مون پلیه یکی از بهترین شهرهای فرانسه است که زندگی در آن دارای مزایای بسیاری است. برای مثال مون پلیه آرام است ولی در عین حال بسیار سرزنده و پویا است. این شهر همچنین دارای نانوایی‌های بسیار خوب و معماری بی‌نظیری است. غروب‌های آفتابِ مون پلیه نیز بسیار زیبا است و افراد با سفر به این شهر و یا زندگی در آن می‌توانند مناظر زیبای غروب آفتاب را تماشا کنند. وضعیت سیستم حمل و نقل در مون پلیه نیز بسیار عالی بوده و نسبت به شهرهای دیگر این کشور بسیار ارزان است. یکی دیگر از موضوعاتی که می‌توان به عنوان مزیتی برای مون پلیه در نظر گرفت، محلی است که این شهر در آن واقع شده است. در حقیقت مون پلیه تنها به اندازه چند ساعت تا مرز اسپانیا (از غرب)، مارسی، نیس و موناکو (از شرق) فاصله دارد. این شهر همچنین به اندازه ۱۰ کیلومتر از سواحل زیبای دریای مدیترانه فاصله دارد که همین موضوع برای افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند فرصت بسیار مناسبی را برای تفریح فراهم می‌کند.

جمعیت مون پلیه

مون پلیه، شهری با جمعیتی رو به رشد است که در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته حدود ۱.۳۲ درصد افزایش جمعیت داشته است. جمعیت افرادی که در سال ۲۰۲۰ در مون پلیه زندگی می‌کنند برابر ۴۶۲۰۰۰ نفر است. مساحت این شهر نیز حدود ۵۶.۸۸ کیلومتر مربع است.

جمعیت مون پلیه

کیفیت زندگی در مون پلیه

داشتن اطلاعاتی درباره کیفیت زندگی در مون پلیه برای افرادی که می‌خواهند این شهر را برای زندگی انتخاب کنند، بسیار سودمند است. کیفیت زندگی در مون پلیه بسیار بالا است. همچنین شاخص توان خرید مردم در این شهر، متوسط و حدود ۶۹ درصد، شاخص امینت مون پلیه، متوسط و حدود ۴۸ درصد، شاخص هزینه زندگی، متوسط و حدود ۶۷ درصد و در نهایت شاخص آلودگی هوا، پایین و حدود ۳۷ درصد است.

شرایط آب و هواییِ مون پلیه

آشنایی با شرایط آب و هواییِ مون پلیه نیز می‌تواند تا حدود زیادی بر تصمیم‌گیری افرادی که می‌خواهند این شهر را برای زندگی انتخاب کنند، تأثیرگذار باشد. به طور کلی تابستان‌های مون پلیه بسیار کوتاه و خشک بوده و آسمان در این فصل نسبتاً صاف و بدون ابر است. زمستان‌های این شهر نیز بلند، بادخیز و نیمه‌ابری است. همچنین دمای هوا در مون پلیه از ۲ درجه سانتی‌گراد تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد در طول سال متغیر بوده و دمای کم‌تر از ۲- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۲ درجه سانتی‌گراد در آن بسیار نادر است. براساس آنچه که گردشگران گزارش کرده‌اند، بهترین زمان برای انجام فعالیت‌های مربوط به هوای گرم در مون پلیه اواخر ماه ژوئن و اواخر ماه آگوست است. فصل گرم سال در این شهر نیز از ۱۲ ژوئن آغاز شده و تا ۹ سپتامبر با دمای بیشتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال در مون پلیه نیز ۲۹ جولای با حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۸ درجه سانتی گراد است. همچنین فصل سرد سال در این شهر از ۱۷ نوامبر آغاز شده و تا ۹ مارس با دمای کم‌تر ۱۴ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. سردترین روز سال نیز ۱۲ ژانویه با حداقل دمای ۲ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتی‌گراد است.

هزینه زندگی در مون پلیه

همانطور که می‌دانید یکی از معیارهای مهم در انتخاب شهر و کشوری خاص برای زندگی، اطلاع از هزینه‌های مربوط به زندگی در آن شهر یا کشور است. افرادی که مون پلیه را برای زندگی انتخاب کرده‌اند نیز باید با اطلاعاتی درباره هزینه‌های مربوط به این شهر آشنا باشند. به طورکلی متوسط هزینه زندگی مون پلیه برای یک نفر (صرف نظر از اجاره‌بها) حدود ۷۸۰ یورو در ماه است. در ادامه نیز به جزئیات بیشتری درباره هزینه زندگی در این شهر می‌پردازیم.

هزینه زندگی در مون پلیه

هزینه مواد غذایی و رستوران

هزینه مواد غذایی و رستوران بسته به اینکه فرد چه رستوران و غذایی را انتخاب می‌کند متفاوت است. برای مثال هزینه غذا در یک رستوران ارزان، حدود ۱۲ یورو و هزینه غذا در رستورانی با هزینه متوسط (برای دو نفر) حدود ۵۰ یورو است. هزینه موادغذایی پرمصرفی نظیر شیر (۱ لیتر) برابر ۰.۹۴ یورو، ۱ عدد نان سفید (۵۰۰ گرم) برابر ۱.۲۵ یورو، برنج سفید (۱ کیلوگرم) برابر ۱.۵۸ یورو، ۱۲ عدد تخم‌مرغ برابر ۳.۲۶ یورو و  ۱ کیلوگرم پنیر پنیر محلی برابر ۱۶.۲۰ یورو است. همچنین ۱ کیلوگرم فیله مرغ و ۱ کیلوگرم گوشت گاو به ترتیب برابر ۱۱.۷۵ یورو و ۱۶.۸۰ یورو است. هزینه میوه‌هایی نظیر سیب، موز و پرتقال (همگی ۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۲.۱۰ یورو، ۱.۸۰ یورو و ۲.۱۲ یورو است. هزینه گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز (همگی ۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۲.۱۰ یورو، ۱.۵۰ یورو و ۱.۶۰ یورو است.

هزینه حمل و نقل

کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی در شهر مونپلیه فرانسه بسیار بالا است. همچنین هزینه سیتستم حمل و نقل در مونپلیه مناسب است. برای مثال هزینه مربوط به بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) برابر ۱.۶۰ یورو و بلیط یک‌ماهه برابر ۵۱.۷۵ یورو است. کرایه تاکسی نیز به ازای هر یک کیلومتر برابر ۰.۸۲ یورو بوده و ورودیه تاکسی نیز برابر ۳.۴۰ یورو است. افرادی که با وسیله حمل و نقل شخصی تردد می‌کنند نیز باید از هزینه مربوط به بنزین مطلع شوند. هزینه بنزین در شهر مونپلیه برابر ۱.۵۳ یورو به ازای هر یک لیتر است.

هزینه مدرسه کودکان

آشنایی با هزینه مدرسه کودکان در مون پلیه نیز خالی از لطف نیست. به طور کلی شهریه پیش‌دبستانی‌ (یا مهدکودک) غیرانتفاعی برای یک روز کامل برابر ۳۵۰ یورو در هر ماه (برای یک نفر) است. همچنین هزینه مدرسه ابتدایی بین‌المللی برابر ۷۸۶۰ یورو در سال (برای یک نفر) است.

هزینه مسکن

هزینه مسکن در مونپلیه بسته به محل و سایز آپارتمان، متفاوت است. برای مثال اجاره‌بها برای آپارتمانی ۱ خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۶۰۵.۵۶ یورو و ۴۶۲.۵۰ یورو در ماه و برای آپارتمان ۳ خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۱۰۴۳.۷۵ یورو و ۹۱۲.۵۰ یورو در ماه است. همچنین افرادی که تمایل به خرید آپارتمان در شهر مونپلیه را دارند باید هزینه برابر ۳۵۷۵ یورو برای آپارتمان در مرکز شهر و ۲۲۷۵ یورو  برای آپارتمانی خارج از مرکز شهر (به ازای هر یک متر مربع) در نظر بگیرند.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض آب و برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی نیز تا حدود زیادی به سایز آپارتمانی که فرد در آن زندگی می‌کند، بستگی دارد. برای مثال هزینه آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری برابر ۱۱۰.۵۱ یورو در ماه است. هزینه اینترنت (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) نیز برابر ۳۲.۵۷ یورو است.

سایر هزینه ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه بر هزینه‌های فوق شامل هزینه‌های دیگری نیز است. هزینه‌هایی مانند هزینه لباس و هزینه‌های مربوط به ورزش و تفریح برای برخی از افراد بسیار مهم هستند. در ادامه نگاهی به برخی از این هزینه‌ها می‌اندازیم.

هزینه لباس

هزینه‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می‌کند متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین (با برند Levis 501 و یا برندی مشابه) برابر ۸۵ یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره‌ای (با برند Zara، H&M و…) برابر ۳۸.۳۳ یورو است. هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط نیز برابر ۷۵ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه نیز برابر ۹۰ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

هزینه‌های مربوط به ورزش و یا تفریح بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک نفر بزرگسال برابر ۳۰.۶۷ یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس ۱۵.۶۷ یورو به ازای هر ۱ ساعت در آخر هفته است. هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما برابر ۱۱.۵۰ یورو (به ازای هر بلیط) است.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید. برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع:

https://laptopandflipflops.com/12-reasons-to-live-in-montpellier/

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Montpellier