برای مهاجرت به کانادا را‌ه‌های متفاوتی وجود دارد. افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند در درجه اول باید  با توجه به شرایطی که دارند مناسب‌ترین مسیر برای مهاجرت را انتخاب کنند. بحث هزینه مهاجرت به کانادا یکی از مباحثی است که در تصمیم‌گیری افراد تأثیر می‌گذارد. در ادامه ۳ مورد از ارزانترین راه مهاجرت به کانادا یعنی مهاجرت از راه تکفل خانوادگی، مهاجرت از راه ورود سریع (Express Entry) و مهاجرت تحصیلی (دریافت اقامت پس از تحصیل در کانادا) را توضیح می‌دهیم.

مهاجرت از راه تکفل خانوادگی

مهاجرت از راه تکفل خانوادگی یا همان فمیلی اسپانسرشیپ برای افرادی که یکی از اعضای خانوادشان در کانادا اقامت دائم دارد قابل استفاده است. در این روش فردی که در کانادا اقامت دارد می‌تواند به همسر، فرزند و یا مادر و پدر خود برای مهاجرت به کانادا کمک کند. در این روش فردی که در کانادا زندگی می‌کند باید اثبات کند که توانایی حمایت مالی از عضو خانواده خود را دارد. هزینه اپلیکیشن و درخواست برای مهاجرت از طریق خانواده ۴۷۵ دلار کانادا است که آن را به یکی از ارزانترین راه مهاجرت به کانادا تبدیل می‌کند.

مهاجرت از راه ورود سریع

مهاجرت از راه ورود سریع شامل برنامه‌های جذب نیروی کار می‌شود. دولت کانادا برای تأمین نیاز‌های خود به نیروی انسانی، با استفاده از برنامه‌هایی تحت عنوان ورود سریع، در پی این است که افراد متخصص را از کشور‌های دیگر برای کار و زندگی در کانادا جذب کند. بسیاری از مشاغل در کانادا با کمبود نیروی کار مواجه هستند. هزینه اپلیکیشن برای مهاجرت از راه ورود سریع ۵۵۰ دلار کانادا برای فرد متقاضی، ۵۵۰ دلار برای همسر و ۱۵۰ دلار برای هر فرزند است. برای استفاده از این برنامه افراد باید پیشنهاد کار از کانادا داشته باشند و همچنین تجربه‌کاری مرتبط با شغل مورد نظر را داشته باشند. در برنامه ورود سریع بر اساس مشخصاتی که افراد دارند، به آنها امتیاز داده می‌شود و هرچه امتیاز افراد بالاتر باشد شانس پذیرش آنها بیشتر است. مواردی چون سن، تحصیلات و سطح زبان از مواردی هستند که در میزان امتیازی که افراد به دست می‌آورند نقش دارند.

افرادی که برای استفاده از برنامه ورود سریع اقدام می‌کنند باید اثبات کنند که توانایی تأمین نیاز‌های مالی خود و خانواده خود را در کانادا دارند. در جدول زیر میزان مبلغی که دولت کانادا برای اثبات تمکن مالی از افراد می‌خواهد را مشاهده می‌کنید:

تعداد اعضای خانواده سرمایه لازم برای اثبات تمکن مالی (بر اساس دلار کانادا)
۱ ۱۲.۹۶۰
۲ ۱۶.۱۳۵
۳ ۱۹.۸۳۶
۴ ۲۴.۰۸۳
۵ ۲۷.۳۱۵
۶ ۳۰.۸۰۶
۷ ۳۴.۲۹۹
هر عضو اضافه ۳.۴۹۲

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از راه‌هایی است که افراد زیادی برای مهاجرت به کانادا از آن استفاده می‌کنند. یکی از فواید اصلی که این نوع مهاجرت دارد این است که افرادی که در کانادا مدرک تحصیلی دریافت می‌کنند راحتتر می‌توانند کار پیدا کنند. مهاجرت تحصیلی به کانادا به این صورت است که در ابتدا افراد باید از یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا پذیرش بگیرند. پس از پایان تحصیل، فارغ‌التحصیلان برای پیدا کردن کار و گرفتن اقامت کانادا اقدام می‌کنند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا می‌توانند با استفاده از برنامه‌های استانی که در کانادا وجود دارد به راحتی اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. یکی از مزیت‌های این نوع مهاجرت به کانادا این است که همسران کسانی که در کانادا تحصیل می‌کنند می‌توانند به همراه آنها به کانادا بیایند و از اجازه کار بدون محدودیت استفاده کنند.

علاوه بر هزینه‌های مربوط به گرفتن ویزا و استادی پرمیت که در این نوع مهاجرت وجود دارد، متقاضیان باید هزینه اپلای دانشگاه‌ها را هم مد نظر بگیرند. هزینه اپلای دانشگاه‌های کانادا برای هر دانشگاه متفاوت است و در کل مبلغی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار کانادا است.

مهم‌ترین هزینه‌ای که مهاجرت تحصیلی به کانادا دارد هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه است. هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در کانادا متفاوت است و به طور میانگین در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار کانادا در سال است. افرادی که قصد تحصیل در کانادا را دارند می‌توانند با گرفتن بورسیه، مقداری از مخارج خود را کم کنند. همچنین افراد می‌توانند برای تأمین نیاز‌های مالی خود به عنوان دستیار استاد و یا دستیار تحقیق در دانشگاه فعالیت کنند.

همچنین دانشجویان در کانادا تا ۲۰ ساعت در هفته می‌توانند کار دانشجویی انجام دهند. همانطور که توضیح دادیم برای تأمین نیاز‌های مالی و هزینه زندگی، راه‌های متفاوتی برای دانشجویان وجود دارد.

هزینه‌های مشترک

برای مهاجرت به کانادا هزینه‌هایی وجود دارد که برای تمامی مسیر‌های مهاجرتی یکسان است. افرادی که برای مهاجرت به کانادا اقدام می‌کنند فارغ از مسیری که برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند باید این هزینه‌ها را بپردازند.

یکی از هزینه‌های مشترک، هزینه ترجمه مدارک است. برای درخواست مهاجرت به کانادا، گرفتن پذیرش از دانشگاه و گرفتن ویزا و تقریباً تمامی مراحل اداری مربوط به مهاجرت، ارسال ترجمه مدارک الزامی است. مدارکی مانند سند ازدواج، گواهی سوءسابقه، گواهی اشتغال به کار، اظهارنامه بانکی و مدارک دانشگاهی از جمله مدارکی هستند که برای مهاجرت به کانادا باید ترجمه شوند.

یکی از موارد مهم برای مهاجرت به کانادا، داشتن مدرک زبان است. آزمون‌هایی که عموماً افراد برای گرفتن مدرک زبان در آن شرکت می‌کنند آزمون‌های تافل و آیلتس است. هزینه شرکت در آزمون‌ تافل ۲۲۵ دلار آمریکا و هزینه شرکت در آزمون آیلتس ۲۱۵ تا ۲۴۰ دلار آمریکا است. همچنین برای ارسال نمره زبان به دانشگاه‌های مختلف افراد باید مبالغ اضافه‌تری برای ارسال هر کارنامه بپردازند.

افرادی که از ایران برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا اقدام می‌کنند باید برای انجام انگشت‌نگاری به یکی از کشور‌های همسایه سفر کرده و انگشت‌نگاری را در سفارتخانه کانادا در کشور همسایه انجام دهند. هزینه سفر برای انگشت‌نگاری از دیگر‌ هزینه‌های مشترک برای مهاجرت و گرفتن ویزای کانادا است.

در انتها هم هزینه خرید بلیط همواپیما و هزینه‌های مربوط به سفر به کانادا وجود دارد که بین تمامی افرادی که به کانادا سفر می‌کنند مشترک است. لازم به ذکر است که افرادی که قصد سفر به کانادا را دارند هر نفر تا سقف ۱۰ هزار دلار می‌تواند هنگام ورود به کانادا به همراه خود داشته باشد و در صورتی که افراد مبالغ بیشتری با خود به کانادا بیاورند امکان دارد که از سوی کشور کانادا جریمه شوند.

همانطور که توضیح دادیم هرکدام از روش‌های مهاجرتی به کانادا هزینه‌های مختص به خود را دارند. توصیه می‌شود که افراد در درجه اول با توجه به توانایی و شرایطی که دارند مسیر مهاجرت خود به کانادا را انتخاب کنند. همچنین برای مهاجرت به کانادا تنها نباید هزینه‌های اولیه را در نظر گرفت. به عنوان مثال هزینه زندگی و درآمد در استان‌های مختلف کانادا با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل افراد از قبل باید شرایط زندگی در استان‌های مختلف را مطالعه کنند و بهترین استان که در آن می‌توانند زندگی خوبی داشته باشند را انتخاب کنند.

میزان درآمد مشاغل در کانادا هم بسیار حائز اهمیت است. افرادی که از مسیر ورود سریع و با استفاده از پیشنهاد کار قصد مهاجرت به کانادا را دارند باید میزان درآمد شغلی که در کانادا به آنها پینهاد شده را محاسبه کنند.



منبع: