بدون شک تحصیل پزشکی در آلمان می‌تواند یک فرصت عالی و منحصر به فرد برای کسب این دانش مهم باشد. به لطف وجود سیستم آموزشی پزشکی (medical educational system) قوی و البته دانشگاه‌های مطرح و معتبر، آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان در زمینه پزشکی است. کنترل ویروس کرونا و آمار مرگ و میر پایین در این کشور نسبت به دیگر کشور‌های اروپایی و آمریکا نشان دهنده عملکرد خوب آلمان در این زمینه است. این عملکرد خوب در کنار تحصیل رایگان در دانشگاه‌های پزشکی آلمان موجب شده تا علی‌رغم رقابت شدید، هر ساله هزاران دانشجوی علاقه‌مند به این رشته، تحصیل در آلمان به عنوان اولین مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. تحصیل پزشکی در آلمان یک چالش جدی برای علاقه‌مندان به این رشته است و برای تبدیل شده به یک دکتر خوب در این کشور، آلمان دو چیز را از شما می‌خواهد: کسب نمرات عالی و سطح بالای نظم و انضباط در طول تحصیل.

تحصیل پزشکی در آلمان کمی بیشتر از شش سال طول می‌کشد و با امتحان نهایی به پایان خواهد رسید. اگر به تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان علاقه‌مند هستید با ما همراه شوید.

معرفی رشته پزشکی

پزشکی در واقع یک دانش کاربردی برای تشخیص، درمان، پیش‌بینی و جلوگیری از بروز انواع بیماری‌ها است. دانش پزشکی بر روی طیف وسیعی از رشته‌ها شامل فیزیک و زیست‌شناسی تا علوم اجتماعی، مهندسی و علوم انسانی بنا شده‌ است. پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و گسترش قابل توجه دامنه دانش پزشکی موجب شناخت بیشتر بشر از انواع بیماری‌ها و تخصصی شدن پزشکی و تقسیم آن به رشته‌های مختلف شده‌است. این گرایش‌های مختلف راه را برای درک بهتر فرایندهای پیچیده بیماری‌ها و رویکردهای جدید درمانی فراهم کرده‌است.

چرا تحصیل پزشکی در آلمان؟

امروزه تعداد بی‌شماری از دانشکده‌های پزشکی و دوره‌های مطالعاتی در رشته پزشکی در سراسر جهان وجود دارد. اما چرا آلمان، این کشور صنعتی یکی از مقاصد محبوب برای علاقه‌مندان به این رشته است؟

بدون شک آلمان یکی از کشور‌های پیشرو در حوزه‌ تحقیقات پزشکی در جهان است. به لطف آخرین تکنولوژی‌های روز و امکانات پیشرفته و همچنین دانشگاه‌های مطرح و طراز اول، این کشور توسعه یافته یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای تحصیل در رشته پزشکی است. بر اساس گزارش سایت معبتر (QS World University Rankings) در میان دانشگاه‌های مطرح آلمان، ۳۲ دانشگاه آلمان در لیست بهترین دانشگاه‌های مطرح جهان در زمینه پزشکی قرار دارند. در واقع اگر قصد تحصیل پزشکی در آلمان را دارید گزینه‌های زیادی برای انتخاب خواهید داشت.

اولین چیزی که در مورد دوره‌های پزشکی در آلمان باید به آن توجه داشت این است که برنامه‌های آموزشی بین کارشناسی و کارشناسی ارشد تقسیم نمی‌شود. در واقع دوره‌های پزشکی در آلمان به طور معمول شش سال طول می‌کشد و زبان تدریس به صورت آلمانی است.

در زیر به دلایلی اشاره شده است که ثابت می‌کند تحصیل پزشکی در آلمان می‌تواند بسیار ارزشمند باشد

  • دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی معتبر جهانی
  • تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی و هزینه‌های زندگی پایین حین تحصیل
  • دوره‌های آموزشی متنوع و گونان و کار در محیط بیمارستان
  • آزمایشگاه‌ها و امکانات مدرن برای تمرین و یادگیری دانشجویان
  • محیط کاملا بین‌المللی
  • آینده شغلی روشن با توجه به نیاز این کشور به نیروی متخصص در زمینه پزشکی
تحصیل پزشکی در آلمان

پیدا کردن دوره پزشکی در کشور آلمان

در حال حاضر ۳۸ دانشگاه‌ آلمان انواع مختلفی از دوره‌های پزشکی را ارائه می‌دهند. برای اینکه بتوانید بهترین دانشگاه و رشته متناسب با علاقه خود را پیدا کنید می‌بایست زمان زیادی را صرف مطالعه و بررسی کامل دانشگاه‌ها قرار دهید. پیشنهاد می‌شود این کار را سه یا چهار ماه قبل از پایان مهلت ارسال مدارک (ددلاین دانشگاه های آلمان) انجام دهید. می‌توانید با مراجعه به وبسایت مؤسسه مبادلات آکادمیک آلمان یا به اختصار (DAAD) از دوره‌های پزشکی موجود آگاهی پیدا کنید. برخی از دوره‌های پزشکی در دانشگاه‌های آلمان به شرح زیر است.

  • زیست‌پزشکی
  • روان‌شناسی بالینی
  • دندان‌پزشکی
  • علوم بهداشتی
  • پزشک عمومی
  • مامایی
  • تغذیه و رژیم غذایی
  • فیزیوتراپی

مدارک مورد نیاز و نحوه اخذ پذیرش در رشته پزشکی در آلمان

بعد از پیدا کردن رشته پزشکی مورد علاقه و دانشگاه مورد نظر، نوبت ارسال مدارک برای کمیته پذیرش دانشگاه است. اما قبل از اقدام برای اخذ پذیرش می‌بایست تمامی مدارک مورد نیاز برای ارسال به دانشگاه را تهیه و آماده داشته باشید. برای اینکار باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و در بخش الزامات پذیرش اقدام به فراهم کردن مدارک لازم برای اخذ برای کنید. توجه داشته باشید شرایط ورود به هر دانشگاه بسته به دانشگاه و نوع دوره انتخابی ممکن است متفاوت باشد، بنابراین توصیه می شود بخش (admission requirements) را چندین بار مطالعه کنید.

بیشتر‌ دوره‌های پزشکی در کشور آلمان به زبان آلمانی تدریس می‌شود. بنابراین اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید دانستن زبان آلمانی یکی از ملزومات مهم برای اخذ پذیرش است. ممکن است هر دانشگاه یک سطح خاصی از زبان آلمانی را مد نظر قرار دهد، اما بیشتر دانشگاه‌های آلمان برای اعطاء پذیرش به دانشجویان بین‌المللی سطح زبان مورد نیاز را C2 یاC1  ( شرایط دانشگاه را بررسی کنید) تعیین کرده‌اند. از دیگر مدارک مهم برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گواهی دیپلم متوسطه ۱۲ ساله تجربی و قبولی در کنکور سراسری
  • داشتن مهارت در زبان انگلیسی برای درک دروس تخصصی
  • دانش سطح بالا و گسترده در حوزه‌های زیست، شیمی و فیزیک ( داشتن نمره حداقل ۱۷ در این دروس)
  • داشتن توانایی بالا برای کار در محیط‌های استرس‌زا مثل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • ویزای تحصیلی آلمان

نحوه اخذ پذیرش در رشته پزشکی در آلمان

برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی در آلمان شما می‌توانید به دو صورت عمل کنید. روش اول در واقع اقدام برای اخذ پذیرش بعد از اتمام دوره ۱۲ ساله ( داشتن مدرک دیپلم) و قبولی در کنکور سراسری است. این دسته از افراد می‌توانند با شرکت در آزمون ورودی پزشکی در آلمان (Aufnahmeprüfung) و قبولی در آن در دانشگاه مورد نظر تحصیل کنند. روش دوم اما برای متقاضیانی است که موفق به قبولی در کنکور سراسری ایران نشده‌اند. این افراد می‌توانند در کالج‌های M-Kurs که به طور خاص شامل رشته‌های پزشکی می‌شود ثبت نام کنند. در این کالج‌ها فرد متقاضی با گذراندن واحدهای تخصصی در علوم پزشکی مثل زیست شناسی، شیمی و فیزیک و دریافت مدرک پایانی آن می‌تواند در آزمون ورودی پزشکی در آلمان شرکت کند. مدت زمان تحصیل در این کالج‌ها یک سال است که بسته به نوع کالج ( دولتی و خصوصی) می‌تواند دارای شهریه باشد.

نکاتی در مورد کالج‌های پزشکی در آلمان (M-Kurs)

همان طور که در بالا به آن اشاره شد یکی از روش‌های اخذ پذیرش در رشته پزشکی در آلمان ثبت نام در کالج‌های پزشکی است. افرادی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان را دارند اما نتوانسته‌اند در کنکور سراسری تجربی موفقیتی کسب کنند و مدرک قبولی در این آزمون را دریافت نکرده‌اند می‌بایست قبل از ورود به دانشگاه‌های آلمان در این نوع کالج‌ها ثبت نام کنند. این نوع کالج‌ها در واقع با برگزاری کلاس‌های آماده سازی دانشجویان بین‌المللی را برای ورود به دانشگاه در دوره‌های پزشکی آماده می‌کند. این کلاس‌های آماده سازی شامل یادگیری زبان آلمانی، شیمی، فیزیک و زیست شناسی است.

برای تحصیل در کالج‌های پزشکی آلمان در رشته‌های پزشکی ابتدا از افراد متقاضی آزمون ورودی گرفته خواهد شد. سطح زیان آلمانی در این آزمون B1 است.‌ این آزمون به عنوان اصلی ترین ملاک پذیرش دانشجو در کالج‌های پزشکی آلمان شناخته می شود و درصد زیادی از پذیرش دانشجو در این کالج ها را در بر دارد در نتیجه دانشجو باید بیشتر تمرکز خود را بر روی قبولی با درصد بالا در این آزمون‌ها قرار دهد. بعد از پایان یک ساله دوره کالج پزشکی امتحان (Feststellungsprufung) از شما گرفته خواهد شد. با قبولی در این آزمون می‌تواند اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی آلمان کنید.

مهلت ارسال مدارک تحصیلی برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی در آلمان

مهلت ارسال مدارک برای دوره‌های پزشکی با توجه به نوع دانشگاه و نوع دوره متفاوت است. در حالت کلی مهلت ارسال مدارک تحصیلی برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی به شرح زیر است.

  • ۱۵ جولای برای دانشجویان ورودی ترم زمستان
  • ۱۵ ژانویه برای دانشجویان ورودی ترم تابستان

برای جلوگیری از هر گونه مشکل بهتر است تمامی مدارک را قبل از باز شدن زمان اپلای آماده داشته باشید. هر گونه مشکل در مدارک ارسالی و عدم زمانبدی مناسب جهت ارسال مدارک به رد درخواست شما منجر خواهد شد.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی آلمان

به دنبال تصمیم دولت فدارال آلمان در سال ۲۰۱۴، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان به جز ایالت بادن-وورتمبرگ رایگان است. با این وجود تحصیل در رشته پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی می‌تواند با هزینه‌هایی همراه باشد. شهریه دانشگاه های آلمان در رشته پزشکی به نسبت سایر کشورهای توسعه یافته بسیار پایین‌تر است. در مجموع هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در دوره‌های پزشکی به نوع دانشگاه (خصوصی یا دولتی) بستگی دارد.

اگر شما علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان به جز ایالت بادن-وورتمبرگ در رشته پزشکی یا دندانپزشکی هستید، تنها مبلغی که می‌بایست پرداخت کنید هزینه‌های پذیرش و ثبت نام است. اما برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ایالت بادن-وورتمبرگ شما می‌بایست ۳۰۰۰ یورو در سال به عنوان شهریه پرداخت کنید. شهریه دانشگاه های خصوصی نیز به مراتب بیشتر است.

مدت زمان تحصیل پزشکی در آلمان

به طور معمول دوره‌های آموزش پزشکی در کشور آلمان کمی بیشتر از شش سال (شش سال و سه ماه) طول می‌کشد و با یک آزمون دولتی      (state examination)  یا به آلمانی (Ärztliche Prüfung) به پایان می‌رسد. برای اینکه این دوره آموزشی بتواند بهترین عملکرد در یادگیری مفاهیم پزشکی برای دانشجویان را فراهم کند، دوره پزشکی به صورت مراحل ویژه‌ و خاصی سازماندهی شده است. در این نوع ساختار هر مرحله آموزش دارای یک امتحان مربوطه است که بعد از اتمام مراحل و شرکت در تمامی آزمون‌ها و کسب موفقبت در آن‌ها شما برای آزمون نهایی آماده می‌شوید. با سپری کردن مراحل دوره پزشکی و قبولی در امتحان پایانی شما می‌توانید مجوز رسمی برای فعالیت در حوزه پزشکی را دریافت کنید. مراحل دوره پزشکی در آلمان به شرح  زیر است.

مرحله پیش بالینی (Pre-Clinical Stage)

اولین مرحه دوره پزشکی در کشور آلمان مرحله پیش بالینی (Pre-Clinical) است. این مرحله که با نام (Vorklink) شناخته می‌شود چهار ترم (دو سال) به طول می‌انجامد. در این مرحله شما با مفاهیم کلیدی علوم طبیعی و پزشکی آشنا می‌شوید. در پایان این مرحله، پیشرفت تحصیلی شما در یک آزمون شفاهی و کتبی سنجیده می‌شود. در این آزمون موضوعاتی همچون آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

مرحله علوم بالینی (Clinical Science Stage)

دومین مرحله دوره پزشکی مرحله علوم بالینی (Clinical Science) است. این مرحله شش ترم (سه سال) به طول می‌انجامد و شما در این مرحله علاوه بر یادگیری مباحث نظری و دروس اصلی، مهارت‌های عملی مهم را نیز یاد خواهید گرفت. همچنین در این دوره شما به طور مرتب در سمینار‌ها، آزمایشگاه‌ها و دوره‌های کارورزی شرکت می‌کنید. در پایان این دوره شما ملزم به گذراندن یک آزمون کتبی هستید.

CLinical-Science-Study.jpg

مرحله عملی (practical year)

یکی از اصلی‌ترین مراحل دوره پزشکی مرحله عملی (practical year) است. این مرحله که در واقع قسمتی از مرحله قبل است و یک سال طول می‌کشد بیشتر بر روی مهارت‌های عملی مانند جراحی، پزشکی داخلی و دروس اختیاری تمرکز دارد. در واقع در این مرحله شما با حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌بایست مباحث تئوری را به صورت عملی یاد بگیرید.

clinicalsc

مرحله آزمون نهایی (Final Clinical Year)

آخرین مرحله تکمیل دوره پزشکی در آلمان شرکت در آزمون کشوری (Staatsexamen) است که یک آزمون استاندارد ملی محسوب می‌شود. شما به عنوان یک دانشجوی پزشکی ملزم به شرکت در این آزمون و قبولی در آن هستید.  بعد از شرکت و قبول شدن در آزمون، می‌توانید برای مجوز پزشکی (Approbation)  درخواست داده و به عنوان یک پزشک دارای پروانه کار مشغول به کار شوید. این آزمون به صورت شفاهی و کتبی برگزار می‌شود.

توجه:

اگر بعد از پایان این دوره پزشکی و موفقیت در آزمون نهایی تصمیم به ادامه تحصیل در یک دوره تخصصی پزشکی گرفته‌اید می‌بایست دوره‌های آموزشی پیشرفته و تخصصی را بگذرانید که ممکن است پنج تا شش سال دیگر طول بکشد. در پایان این دوره‌های تخصصی شما می‌بایست در آزمون مربوط به آن شرکت کنید.

دانشگاه‌های برتر آلمان در رشته پزشکی

همان طور که در بالا به آن اشاره شد آلمان یکی از کشور‌های محبوب برای دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان به خصوص در زمینه پزشکی و رشته‌های مرتبط با آن است. با توجه به اینکه بیشتر دانشگاه‌های آلمان از امکانات پیشرفته و کیفیت آموزشی بالایی بهرمند هستند انتخاب یک لیست از بهترین دانشگاه‌های آلمان در زمینه پزشکی کار چندان راحتی نیست. با این وجود بر اساس سایت معتبر ‌QS برترین دانشگاه‌های آلمان در زمینه پزشکی در سال ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

رتبه جهانی دانشگاه
33 دانشگاه علوم پزشکی برلین
40 دانشگاه روپرشت-کارلز هایدلبرگ
42 دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
100-51 دانشگاه فنی مونیخ
150-101 دانشگاه توبینگن
150-101 دانشکده پزشکی هانوفر
150-101 دانشگاه فرانکفورت
150-101 دانشگاه فرایبورگ
150-101 دانشگاه هامبورگ
200-151 دانشگاه گوتینگن

چشم انداز شغلی و درآماد فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در آلمان

بدون شک یکی از پردرآمدترین مشاغل دنیا شغل پزشکی است. با توجه به اینکه دانشگاه‌های آلمان و دانشکده‌های پزشکی آنها از شهرت و اعتبار بالایی برخوردارند، بنابراین مهم نیست که شما در کدام ایالت و شهر آلمان ساکن هستید، بیشتر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تمایل زیادی برای استخدام شما دارند. علاوه بر این ذکر این نکته حائز اهمیت است که مدرک پزشکی از دانشگاه آلمان طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را در برمی‌گیرد که می‌تواند موقعیت‌های شغلی متعددی در زمینه پزشکی پوشش دهد.. با توجه به اینکه کشور آلمان در حال حاضر نیاز به نیروی ماهر با دانش پزشکی به خصوص در مناطق روستایی و خارج از شهر دارد افرادی که دانش آموخته رشته پزشکی در دانشگاه‌های معتبر آلمان هستند شانس بسیار بالایی برای پیدا کردن کار با دستمزد بالا دارند.

متوسط درآماد برای شروع کار یک پزشک در کشور آلمان مبلغی معادل ۵۰۰۰۰ یورو در سال است. در کشور آلمان، یک متخصص به طور متوسط درآمادی معادل ۸۰۰۰۰ یورو در سال دریافت می‌کند. همچنین یک پزشک با تجربه چند ساله حتی درآمدی بیشتر (۱۰۰۰۰۰ یورو) از یک متخصص دارد. درآماد شما به عنوان یک پزشک به طور خاص مربوط به تجربه و موقعیت کاری شما در بیمارستان است.

سوالات رایج در مورد تحصیل پزشکی در آلمان

  1. آیا محدودیت سنی جهت تحصیل پزشکی در آلمان وجود دارد؟

در حالت کلی محدودیت سنی برای تحصیل پزشکی در آلمان وجود ندارد و  تنها سوابق علمی دانشجو در اولیت پذیرش او قرار می‌گیرد. اما به دلیل رقابت زیاد برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آلمان، سفارت این کشور در تهران ممکن است درخواست متقاضیان تحصیل پزشکی در آلمان و یا رشته‌های وابسته به آن را به دلیل سن نسبتا بالای متقاضی رد کند. با توجه به طول دوره پزشکی که بیشتر از شش سال طول خواهد کشید بهتر است متقاضی کمتر از ۳۰ سال داشته باشد.

  1. آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در درشته پزشکی در آلمان وجود دارد؟

اگر تمایل به تحصیل در دوره‌های پزشکی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارید، امکان تحصیل در برخی از این دوره‌ها به زبان انگلیسی وجود دارد. هر چند باید به این نکته توجه کنید که تحصیل در این دوره‌ها منجر به دریافت مدرک پزشکی نخواهد شد. اگر به سایت مؤسسه مبادلات آکادمیک آلمان یا به اختصار (DAAD) مراجعه کنید می‌توانید مشاهده کنید که تعداد اندکی دوره پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی وجود دارد.

  1. آیا شرط معدل برای اخذ پذیرش از دانشگاه مهم است؟

بله، معدل دیپلم و پیش دانشگاهی برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی و گرایش‌های مرتبط با آن مهم است. داشتن معدل بالا (بالاتر از ۱۸) می‌تواند شانس شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان در رشته پزشکی را افزایش دهد.

  1. آیا علاوه بر آزمون ورودی پزشکی در آلمانAufnahmeprüfung نیازی به شرکت در آزمون TMS است؟

در حالت کلی برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی در آلمان می‌بایست تنها در آزمون ورودی پزشکیAufnahmeprüfung   شرکت کنید. با این حال آزمون دیگری تحت عنوان آزمون پزشکی TMS (Test for Medical Studies) توانایی‌های شما در حوزه‌های مختلف پزشکی را بررسی می‌کند و می‌تواند جایگاه شما را نسبت به سایر دانشجویان متقاضی بالا ببرد و شانس قبولی پذیرش را افزایش دهد. علیرغم اینکه این آزمون اختیاری است اما بعضی از دانشگاه ها ارائه نتایج این آزمون را برای پذیرش دانشجویان الزامی می دانند.

منبع:

/www.studying-in-germany.org