تحصیل در رشته حسابداری  به دانشجویان این امکان را می‌دهد که بتوانند به  ثبت و ذخیره اطلاعات مالی، ارائه تجزیه و تحلیل آن‌ها و تهیه گزارش‌های مالی بپردازند. این گزارشات مالی به مدیران سازمان‌ها یا شرکت‌ها برای اخذ بهترین تصمیم در شرایط بحرانی و ارتقاء سوددهی کمک شایانی می‌کند. تحصیل در آلمان در رشته حسابداری یک موقعیت‌ استثنایی است که می‌تواند آینده روشنی را برای علاقمه‌ندان به این رشته به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه آلمان دارای یک اقتصاد بزرگ و قدرتمند است، تحصیل در این رشته می‌تواند یک امتیاز ویژه برای پیدا کردن کار در این کشور پیشرفته باشد. در این مطلب به شرایط تحصیل در رشته حسابداری در آلمان خواهیم پرداخت.

معرفی رشته حسابداری (Accounting)

حسابداری یکی از شاخه‌های رشته‌های علوم انسانی است. در این رشته دانشجویان فرایند شناسایی، اندازه‌گیری و ثبت گزارشات و اطلاعات اقتصادی را برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در اختیار مدیران، صاحبان سرمایه، اعتبار دهندگان، سازمان‌های مالی و اقتصادی دولت و از این قبیل قرار می‌دهند. به عبارت دیگر حسابداری را می‌توان روشی برای بررسی سلامت مالی، ارزیابی دارایی‌های مالی، بدهی‌ها و همینطور جریان نقدی در کسب و کارها تعریف کرد.

تحصیل در رشته حسابداری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد منجر به افزایش توانایی‌های زیر بین دانشجویان این رشته خواهد شد.

  • تفکر عددی و منطقی
  • توجه به جزئیات و تفکر تحلیلی لازم برای بکارگیری و سازماندهی مقدار قابل توجهی از داده های مالی.

تحصیل در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان کمک می‌کند که مهارت‌های حسابداری عملی و پیشرفته، استراتژی‌های تجاری و دانش اقتصادی خود را ارتقاء دهند. تحصیل در این مقطع همچنین منجر به آماده سازی دانشجویان برای امتحان (CPA) می‌شود. مدرک CPA یا همان Certified Public یکی از مدارک معتبر در سطح دنیا برای حسابدارن است. موسسه ای که این مدرک را اعطا می‌کند در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. داشتن این مدرک بین‌المللی می‌تواند کمک شایانی برای پیدا کردن کار با درآمد بالا باشد. در واقع بیشتر دانشجویان تحصیل در رشته حسباداری در مقطع کارشناسی ارشد به دنبال گرفتن مدرک CPA هستند.

مزایای تحصیل در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد دارای مزیت‌های متعددی است.  هر چند که کسب مدرک کارشناسی در رشته حسابداری یک موفقیت عالی محسوب می‌شود اما تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این زمینه می‌تواند دنیای جدیدی برای دانشجویان ایجاد کند.  به طور کل می‌توان گفت تحصیل در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد دارای چهارمزیت مهم زیر است.

۱.       انعطاف پذیری در مسیر پیدا کردن شغل

یکی از برجسته‌ترین مزیت‌های فارغ التحصیل شدن در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد توانایی انجام شغل‌های متعدد است. در واقع اکثر شرکت‌های بزرگ و معتبر به دنبال جذب حسابدارانی هستند که دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند. این امر به این دلیل است که مدرک کارشناسی ارشد تحصیلات کامل‌تری در حسابداری ارائه می‌دهد و  دانشجویان می‌توانند اصول حسابداری را بهتر فرابگیرند و زمان بیشتری برای تمرین مفاهیم پیچیده داشته باشند. بنابراین داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته حسابداری به همراه مدرک CPA می‌تواند موجب تنوع و گستردگی حوزه‌های فعالیت تخصصی حسابدارن شود.

۲.       پتانسیل‌های بالا برای افزایش درآمد

بر اساس گزارش موسسه (Glassdoor) متوسط درآمد سالانه یک حسابدار مبلغی در حدود ۵۶,۵۶۰ دلار در سال است. این در حالی است که در برخی از مشاغل پردرآمد مربوط به حسابداری متخصصین این رشته درآمدی به مراتب بالاتر از این رقم را دریافت می‌کنند. برای مثال می‌توان به عنوان‌های شغلی زیر اشاره کرد.

درآمد سالیانه به دلار عنوان شغلی
86000-286000 مدیر ارشد مالی
78000-155000 کنترل‌کننده
88000-174000 مدیر حسابداری
51000-88000 حسابدار مالیاتی

بنابراین برای متخصصینی که دارای مدارک تحصیلی تکمیلی در رشته حسابداری هستند امکان دسترسی به این مشاغل با درآمد بالا بیشتر است. اما نباید این نکته را فراموش کرد که داشتن تجربه در این حرفه عامل اصلی افزایش دستمزد است.

۳.       ساختن یک برند شخصی قوی تر

در دنیای رقابتی امروز، این موضوع بسیار مهم است که شما از سایر افراد جلوتر حرکت کنید و خود را از بقیه جدا کنید. این موضوع با توجه به بازار کار رقابتی در زمینه حسابداری می‌تواند بسیار پیچیده و سخت باشد. حسابداران باید بتوانند نشان دهند که چرا آنها یک انتخاب برتر نسبت به بقیه رقبای دیگر هستند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار ساختن یک برند شخصی است. شهرت، فلسفه، نگرش، اخلاق کار و اعتبار افراد نقش مهمی در ساختن این برند دارند. با داشتن مدرک کارشناسی ارشد، فارغ التحصیلان رشته حسابداری به مراتب معتبرتر و تواناتر به نظر می‌رسند.  یک برند شخصی می‌تواند یک ابزار بازاریابی سودمند هنگام نوشتن کتاب و راه اندازی یک وبلاگ باشد. بنابراین تحصیل در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد شرایط کاری شما در این بازار رقابتی را به طور ویژه‌ای ارتقاء می‌دهد.

۴.       شروع کار قبل از پایان دوره تحصیل

بر اساس گزارش National Association of Colleges and Employers تعداد دانشجویانی که قبل از پایان دوره کارشناسی ارشد موفق به پیدا کردن کار شده‌اند، در رشته حسابداری به مراتب بیشتر از بقیه رشته‌ها است. با توجه به نیاز شرکت‌های حسابداری به حسابداران و حسابرسان، این شرکت‌ها به دنبال جذب نیروی متخصص و دانشجویان با استعداد پیشنهاد شغلی به آنها ارائه می‌دهند. حتی برخی از شرکت‌های معتبر برای تشویق دانشجویان، هزینه‌های تحصیل در دوره کارشناسی ارشد را پرداخت می‌کنند. این کار منجر به افزایش ارتقاء کیفی و دانش تخصصی شرکت می‌شود.

تحصیل در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

امکان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آلمان در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. با توجه به اینکه این کشور از لحاظ اقتصادی در وضعیت بسیار خوب و پایداری قرار دارد دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای تحصیل در این مقطع اقدام به اخذ پذیرش در این رشته می‌نمایند. در جدول زیر به برخی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آلمان که این رشته را ارائه می‌دهند اشاره شده است.

هزینه تحصیل زبان تحصیل نوع دانشگاه رشته دانشگاه
1500 یوریو در هر ترم انگلیسی/آلمانی دولتی حسابداری و امور مالی دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن
رایگان انگلیسی و آلمانی دولتی حسابداری و امور مالی دانشگاه علمی کاربردی فرانکفورت
رایگان انگلیسی و آلمانی دولتی حسابداری و امور مالی دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینس
رایگان آلمانی دولتی حسابداری ، مالیات و امور مالی دانشگاه هاله-ویتنبرگ
1500 یورو برای هر ترم آلمانی و انگلیسی دولتی کنترل، حسابداری و امور مالی دانشگاه علمی کاربردی فورتسهایم
رایگان آلمانی و انگلیسی دولتی حسابداری ، مالیات و امور مالی دانشکده اقتصاد و حقوق برلین
رایگان آلمانی دولتی حسابداری و امور مالی دانشگاه تجارت و جامعه لودویگشافن

می‌توانید با مراجعه به وبسایت دانشگاه مورد نظ از جزییات کامل رشته و محتویات آن در طول دوره آموزشی مطلع شوید.

مدارک مورد نیاز جهت اپلای برای دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان ۱/۵ تا ۲ سال (۳ یا ۴ ترم) به طول می‌انجامد. در هنگام اپلای کردن برای دانشگاه می‌بایست به این نکته توجه کرد که رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان به دو دسته تقسیم می‌شوند و هزینه تحصیل با توجه به نوع رشته انتخابی، متفاوت است. این دو دسته به شرح زیر است.

  • رشته‌های Consecutive: این دسته از رشته‌ها مرتبط با رشته تحصیلی فرد در مقطع کارشناسی بوده و تحصیل در آنها رایگان است.
  • رشته‌های  Non-consecutive: این دسته از رشته‌ها لزوماً با رشته تحصیلی فرد در مقطع کارشناسی مرتبط نیستند. در حقیقت این دسته از رشته‌ها برای افرادی مناسب است که به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید هستند. به طور متوسط هزینه تحصیل در رشته‌های Non-consecutive برابر ۵۰۰ یورو در هر ترم (نیم‌سال تحصیلی) بوده که این هزینه در بعضی دانشگاه‌ها بیشتر است. برای تحصیل در این دسته از رشته‌ها علاوه بر مدرک کارشناسی، سابقه کار عملی و حرفه‌ای نیز مورد نیاز است.

می‌توانید برای اطمینان از مرتبط بودن رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی و رشته انتخابی در مقطع کارشناسی ارشد با دانشگاه مکاتبه کنید.

به طور کل اگر قصد اپلای برای دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد را دارید می‌بایست مدارک زیر را تهیه کنید.

  • گواهی دیپلم به همراه ریزنمرات ( ترجمه رسمی با مهر وزارت علوم و دادگستری)
  • گواهی پایان دوره پیش‌دانشگاهی به همراه ریز نمرات ( ترجمه رسمی با مهر وزارت علوم و دادگستری)
  • مدرک دوره کارشناسی به همراه ریزنمرات ( ترجمه رسمی با مهر وزارت علوم و دادگستری)
  • مدرک زبان انگلیسی و یا آلمانی با توجه به رشته مورد نظر
  • روزمه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • تمکن مالی ( در صورت درخواست دانشگاه)
  • کپی پاسپورت امضا شده (صفحه اول)

دقت داشته باشید که برخی از دانشگاه‌های آلمان تنها مدارکی را مورد بررسی قرار می‌دهند که مورد تایید سفارت آلمان در تهران باشد. بنابراین بهتر است قبل از ارسال مدارک به این نکته توجه داشته باشید

تحصیل در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی

تحصیل در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند که بتوانند با مفاهیم بنیادی حسابرسی آشنا شوند و به تهیه و بررسی صورت‌های مالی بپردازند و از صحت سوابق مالی و همچنین پراخت به موقع و صحیح مالیات‌ها اطلاع داشته باشند. در واقع تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی شما را برای ضبط معاملات و تجزیه و تحلیل صورت های مالی آماده می کند ، تا تصویری شفاف از سلامت مالی یک شرکت یا سازمان داشته باشید.

افرادی که علاقمند به تحصیل در رشته حسابداری هستند معمولا پیش‌زمینه خوبی از علم ریاضی و آمار دارند. بنابراین این مهم است که شما به عنوان یک حسابدار طرفدار اعداد باشید.

به طور کل دانشجویان رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ملزم به یادگیری مباحث زیر هستند:

  • اصول حسابداری – تأکید بر اصول اساسی حسابداری.
  • آشنایی با نحوه تهیه ، تحلیل و تفسیر صورتهای مالی.
  • آشنایی با اقتصاد خرد – بررسی بازارها و نحوه عملکرد آن‌ها
  • نگاهی دقیق و عمیق به تاثیر نقش اقتصاد در تجارت‌های خصوصی و دولتی
  • تخصیص منابع از جمله بازارها، قیمت‌ها، رفتار مصرف کننده و تولیدکننده و اندازه گیری ریسک و هزینه
  • یادگیری قانون مربوط به تجارت
  • حسابداری مدیریتی و هزینه ای – نکات برجسته انباشت ، تجزیه و تحلیل و کنترل هزینه های محصول و خدمات.
  • دوره مالیاتی – آشنایی با مقرارت اداره مالیات و آماده سازی اظهارنامه مالیاتی برای شرکت‌ها

تحصیل در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی در آلمان

دوره کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان ۴ ساله بوده و به زبان آلمانی و بعضاً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. بنابراین به منظور دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان، دانشجویان باید مهارت خود را در زبان آلمانی و زبان انگلیسی با گذراندن آزمون‌های استاندارد، به دانشگاه ثابت کنند. برای مثال مدرک زبان آلمانی سطح C2 آزمون گوته در دانشگاه‌های آلمان مورد قبول است. البته بعضی از این دانشگاه‌ها دوره‌های آمادگی زبان آلمانی را نیز ارائه می‌دهند که دانشجویان باید قبل از شروع دوره‌های رسمی دانشگاه، آن را بگذرانند. لازم به ذکر است که دانشجویانی که می‌خواهند هرچه سریع‌تر دوره رسمی دانشگاهی خود را آغاز کنند، بهتر است که قبل از ورود به این کشور زبان آلمانی را بیاموزند. در جدول زیر به برخی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آلمان که این رشته را ارائه می‌دهند اشاره شده است.

می‌توانید با مراجعه به وبسایت دانشگاه مورد نظ از جزییات کامل رشته و محتویات آن در طول دوره آموزشی مطلع شوید.

مدارک مورد نیاز جهت اپلای برای دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی

همان طور که در بالا به آن اشاره شد بیشتر دوره‌های آموزشی در دوره کارشناسی در کشور آلمان به زبان آلمانی تدریس می‌شود. مقطع کارشناسی در آلمان چهار سال است و متقاضیانی که قصد تحصیل در این مقطع را دارند باید دارای مدرک دیپلم باشند. از جمله مدارک مهم دیگر برای اپلای داشتن مدرک زبان آلمانی B1 یا B2 است. در حالت کلی این مدارک به شرح زیر است:

  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • قبولی در دانشگاه سراسری ( قبلولی در مقطع کارشناسی روزانه و یا شبانه)
  • مدرک دوره زبان آلمانی و یا انگلیسی ( با توجه به زبان رشته تحصیلی)
  • قبولی در امتحان ورودی دانشگاه و گذراندن یک دوره یکساله در کالج

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان، باید پیش از ورود به دانشگاه، دوره یک‌ساله کالج را در این کشور بگذرانند. دوره‌های کالج دانشجویان را برای ورود به دانشگاه‌های آلمان آماده می‌کنند و این آموزش زبان آلمانی را نیز شامل می‌شود. البته کسانی که سال اول دانشگاه را در (دانشگاه‌های سراسری یا آزاد) ایران گذرانده‌اند یا مدرک کاردانی دارند، می‌توانند مستقیماً برای دوره کارشناسی در آلمان اقدام کنند. برای پذیرش دوره کالجِ قبل از کارشناسی در آلمان، داشتن مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی) الزامی است. حداقل سطح زبان مورد نیاز برای کالج‌ها و اخذ ویزای تحصیلی آلمان، مدرک B2 زبان آلمانی است. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر  به صفحه مدرک زبان آلمانی برای پذیرش دانشگاه های آلمان مراجعه کنید

بهترین دانشگاه‌های آلمان در رشته حسابداری

بر اساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۹ توسط سایت معتبر QS بهترین دانشگاه‌های آلمان در رشته حسابداری به شرح زیر است.

رتبه جهانی نام دانشگاه
51-100 دانشگاه هومبولت برلین
51-100 دانشگاه فنی مونیخ
51-100 دانشگاه گوته فرانکفورت
51-100 دانشگاه مانهایم
151-200 دانشگاه آزاد برلین
151-200 دانشگاه کلن
201-250 مؤسسه فناوری کارلسروهه

تحصیل در رشته حسابداری در آلمان و بازار کار آن

از نظر چشم انداز شغلی، حوزه حسابداری و امور مالی به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پرسودترین مشاغل دنیا است. با ورود ارزهای دیجیتال و نوآورانه و پیچیدگی معاملات مالی در سراسر جهان نیاز به متخصصین این رشته بیش از پیش احساس می‌شود. آلمان به عنوان قطب صنعتی قاره اروپا یکی از پیشگامان این نوع معاملات تجاری است که نیازمند متخصصین و افراد ماهر در زمینه حسابداری است. این موضوع موجب افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در این رشته شده است. در واقع یکی از دلایل افزایش این تعداد دانشجوی بین المللی، دستمزد بالای متخصصین حسابداری در کشور آلمان است.  فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار متنوع است. در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

  • حساب دار
  • حسابرس
  • کارشناس امور مالیاتی
  • کارمند بانک
  • تحلیل گر مالی ‏‏(کارشناس بورس و سرمایه گذاری)
  • متخصص مبارزه با پولشویی
  • مدیر ارشد مالی

منابع