اگر به تحصیل در ایتالیا علاقه دارید و دانشگاه‌های شهر رم را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، خوب است که با شرایط و هزینه‌های زندگی در این شهر آشنا شوید. شهر رم را می‌توان در زمره یکی از هیجا‌ن‌انگیزترین شهرهای اروپا برای زندگی در نظر گرفت. درست است که پاریس، لندن و بارسلونا نیز از جمله شهرهای بسیار مشهور و محبوب در جهان هستند اما رم نیز در بسیاری از موارد با آنها برابری می‌کند. این شهر ترکیبی فوق‌العاده از تاریخ، هنر، فرهنگ و فرصت‌های تکرارناشدنی را برای زندگی، پیشنهاد می‌دهد. رم را می‌توان به عنوان محلی فوق‌العاده برای زندگی در ایتالیا در نظر گرفت. رم برای افراد مختلف (پیر و جوان) گزینه بسیار مناسبی برای زندگی و تفریح است. با وجود اینکه رم مملو از عتیقه و آثار تاریخی است اما این به معنای بروز نبودن این شهر نیست. افرادی که رم را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، بهتر است با شرایط زندگی در این شهر آشنا شوند. در ادامه به مزایا و معایب زندگی در رم، شرایط زندگی در رم و هزینه زندگی در رم ایتالیا شامل هزینه غذا، حمل و نقل، قبوض و اجاره مسکن خواهیم پرداخت.

درباره رم

یکی از سؤالات رایجی که مهاجران می‌پرسند این است که رم کجاست و چگونه شهری است؟ در جواب به آنها باید گفت که رم، دومین شهر بزرگ ایتالیا بوده و با تعداد بیش از ۳ میلیون نفر به عنوان پر جمعیت‌ترین شهر ایتالیا شناخته می‌شود. این شهر همچنین به ۱۵ ناحیه تقسیم می‌شود که ناحیه ۱ این شهر، مرکز تاریخی و ناحیه ۱۵ آن، منطقه‌ای سبز در شمال غربی است. همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که به شناخت هرچه بیشتر این شهر کمک می‌کند، اطلاع از مزایا و معایب زندگی در رم است. در ادامه به برخی نکات مثبت و منفی زندگی در این شهر می‌پردازیم.

مزایای زندگی در رم

زندگی در رم دارای مزایای بسیاری است که در ادامه برخی از مشهورترین آنها را مشاهده می‌کنیم.

معماری و جو خاص

یکی از اولین موضوعاتی که درباره رم به نظر می‌رسد، زیبایی این شهر است. در حقیقت رم را می‌توان “دوستی کهنه و نو” دانست زیرا ساختمان‌ها (خرابه‌های) قدیمی در کنار ساختمان‌های جدیدتر قرار گرفته و از این نظر به این شهر جلوه بسیار خاصی داده‌اند. همچنین علاوه بر اینکه معماری این شهر ترکیبی از ساختمان‌های قدیمی و جدید است بلکه در خیابان‌های این شهر حضور پیران و جوانان در کنارِ هم بسیار رایج است. دیدن افراد مسن تر در کنار جوانان در اماکنی نظیر سوپر مارکت‌ها، فروشگاه‌ها و… جلوه بسیار جالبی را به شهر می‌دهد که همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت “خانواده” در ایتالیا و رم است.

سوپرمارکت‌ها، میوه، غذای دریایی و سبزیجات تازه

هنگامی که نام ایتالیا و شهرهای ایتالیایی می‌آید، بسیاری از افراد تنها به پاستا و پیتزا فکر می‌کنند اما بهتر است بدانید که سبزیجات و میوه‌ها و غذاهای دریایی رم نیز فوق‌العاده است.

حمل و نقل

از آنجاییکه جمعیت افراد در رم حدود ۴,۲۵۷,۰۰۰ نفر است و در نتیجه ترافیک این شهر زیاد است ممکن است فکر کنید حمل و نقل در رم به سختی انجام می‌شود اما خبر خوب این است که وجود تعداد زیادی ماشین کوچک، اسکوتر (Scooter)، دوچرخه برقی و وسایل حمل و نقلِ عمومی دیگر به سرعت ترافیک کمک می‌کند که اسکوترها نیز برای افرادی که عجله دارند گزینه بسیار مناسبی است.

مردمِ خونگرم و اجتماعی

افراد رمی و به طور کل ایتالیایی‌ها بسیار اجتماعی هستند و همواره از برقراری ارتباط با دیگران لذت می‌برند. در حقیقت فرهنگ این شهر حول اهمیت خانواده و دوستی است که می‌توان گفت که علت وجود کافه‌های فراوان در این شهر نیز همین موضوع است.

معایب زندگی در رم

همانطور که اطلاع از نکات مثبت درباره رم باعث شناخت بیشتر این شهر می‌شود، آشنایی با معایب رم نیز بسیار تأثیرگذار است. همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم، ترافیک در رم یکی از مضوعات ریشه‌ای است. درست است که گفتیم مشکلِ ترافیک با استفاده از اسکوتر، دوچرخه و… کم‌تر می‌شود اما باید بدانید که ترافیک را کاملآً از بین نمی‌برد. بنابراین پیش از رفتن به این شهر خود را برای مواجهه با ترافیک آماده کنید. همچنین موضوعی دیگر درباره رم این است که زیاد بودن توریست در این شهر باعث کلافگی می‌شود. دیدن تعداد زیادی توریست در شهر که هر لحظه در حال عکس انداختن از چیزهای کوچک و بزرگ هستند ممکن است کمی خسته‌کننده باشد.

شرایط زندگی در رم

مهاجران بعد از چند روز زندگی در رم متوجه خواهند شد که زندگی در این شهر بسیار راحت است زیرا مردم ایتالیا، افرادی خونگرم و صمیمی هستند که رفتار خوبی با مهاجران نیز دارند. همچنین این شهر دارای تعداد زیادی کمپانی بین‌المللی، آموزشگاه زبان، جاذبه‌های گردشگری، تعداد زیادی رستوران و… است که مهاجران می‌توانند از آنها استفاده کنند. نکته‌ای دیگر درباره زندگی در رم این است که مهاجران هر روزه صدها فرد خارجی (از ملیت‌های مختلف) را ملاقات می‌کنند که همین موضوع باعث گسترش افقِ دید مهاجران و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف نیز می‌شود. در حقیقت رم دارای کیفیت بالایی برای زندگی است که همین موضوع باعث می‌شود جوانان خیلی راحت خود را به شرایط زندگی در رم وفق دهند. همچنین همانطور که می‌دانید شهر رم پر از کافه است و مردم می‌توانند زمان آزاد خود را در این کافه‌های رم بگذرانند و یا از اماکن تفریحی دیگری که در این شهر وجود دارد لذت ببرند. مهاجران همچنین می‌توانند

هزینه زندگی در رم

هزینه زندگی در رم بای یک خانواده ۴ نفره (صرف نطر از اجاره) برابر ۰۳/۳۰۰۸ یورو و برای فردی تنها برابر ۳۳/۸۵۳ یورو در ماه است. در ادامه به طور جزئی‌تر به هزنیه زندگی در رم می‌پردازیم.

هزینه غذا در رم

هزینه غذا در یک رستوران ارزان در رم برابر ۱۵ یورو است در حالیکه این هزینه (برای دو نفر) در یک رستوران با قیمتِ متوسط برابر ۵۵ یورو است.

هزینه موادغذایی در رم

هزینه مواد غذایی در رم به شرح زیر است:

نوع مواد غذایی هزینه (برحسب یورو)
شیر (1 لیتر) 1/24
نان سفید (500 گرم) 1/51
برنج سفید (1کیلوگرم) 2/04
تخم‌مرغ (12 عدد) 2/91
پنیر محلی (1 کیلوگرم) 12/61
سینۀ‌مرغ بدون پوست (1کیلوگرم) 8/41
گوشت گاو (1کیلوگرم) 14/80

هزینه حمل و نقل در رم

هزینه حمل و نقل در رم بسته به اینکه افراد از چه وسیله نقلیه‌ای استفاده می‌کنند متفاوت است. در ادامه به هزینه حمل و نقل در رم می‌پردازیم:

نوع حمل‌ونقل هزینه (برحسب یورو)
بلیت یک‌طرفه (حمل‌ونقل داخلی) 1/50
بلیت یک‌ماهه 35
ورودیه تاکسی 4
تاکسی 1/50
بنزین (1لیتر) 1/58

هزینه قبوض (ماهیانه)

هزینه قبوض ماهیانه در رم برای آپارتمانی ۸۲ متری برابر ۷۸/۱۶۹ یورو و هزینه اینترنت (۶۰ Mbps) برابر ۲۴/۲۹ یورو است.

هزینه اجاره ماهیانه

اجاره ماهیانه در رم بسته سایز و محل آپارتمان متفاوت است. در ادامه به اجاره مسکن در رم می پردازیم:

نوع مسکن اجاره‌بها (ماهیانه برحسب یورو)
آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر 967
آپارتمان یک‌خوابه خارج از مرکز شهر 669
آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر 1848
آپارتمان سه‌خوابه خارج از مرکز شهر 1167