یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارند، این است که شرط معدل برای ورود به دانشگاه‌های کانادا چقدر است و تأثیر آن برای گرفتن پذیرش از دانشگاه تا چه حد است. پیشینه تحصیلی متقاضیان تحصیل در کانادا یکی از مهم‌ترین مواردی است که دانشگاه‌ها برای دادن پذیرش به آن نگاه می‌کنند. شرط معدل معیاری است که دانشگاه‌ها توانایی علمی و پیشینه تحصیلی افراد را با آن می‌سنجند. هر دانشگاه در کانادا برای کسانی که برای تحصیل در آن دانشگاه اپلای می‌کنند، شرط معدل جداگانه‌ای در نظر دارند و این شرط معدل بسته به رشته تغییر می‌کند. در این مقاله به بررسی معیار محاسبه معدل در کانادا، شرط معدل برای کانادا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های برتر این کشور خواهیم پرداخت.

معیار محاسبه معدل در کانادا

به صورت کلی اکثر دانشگاه‌های کانادا شرط معدل ۳ از ۴ را مد نظر دارند. بعضی از دانشگاه ها شرط معدل ۳.۲ یا ۳.۴ در دو سال آخر را هم برای متقاضیان قرار داده‌اند. دانشگاه‌های آمریکا و کانادا بیشتر معدل افراد را از ۴ نمره حساب می‌کنند. به دلیل اینکه دانشگاه‌های ایران سیستم نمره‌دهی بر مبنای ۲۰ دارند، بسیاری از متقاضیان ایرانی امکان دارد که برای حساب کردن GPA  به مشکل بربخورند. به همین دلیل بسیاری از دانشگاه‌ها شرط معدل برای کشور‌های مختلف را به صورت جداگانه در سایت خود قرار می‌دهند. شرط معدل برای دانشجویان ایرانی اکثراً نمره ۱۵ از ۲۰ است. همچنین بعضی از دانشگاه‌ها برنامه‌ای تحت عنوان ماشین حساب GPA در سایت دانشگاه می‌گذارند تا دانشجویانی که معیار مدل آن‌ها متفاوت است، بتوانند به راحتی GPA  خود را محاسبه کنند.

شرط معدل برای کانادا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد معدل دوره کارشناسی، ملاک است و برای مقطع دکتری هم معدل کارشناسی و هم معدل کارشناسی ارشد دانشجویان مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین بعضی از رشته‌ها علاوه بر شرط معدل، نمره آزمون GRE از داوطلبان می‌خواهند.

یکی از مشکلاتی که افراد برای پذیرش در مقطع دکتری دارند، این است که معدل کارشناسی ضعیف ولی معدل کارشناسی ارشد بالا دارند و به همین دلیل امکان دارد که نتوانند پذیرش بگیرند. نکته قابل توجه این است که این افراد می‌توانند با گرفتن نمره زبان بالا و ارائه مقالات قوی تا حدی نمرات و معدل ضعیف خود را جبران کنند. البته این رویه بستگی به دانشگاه و استاد راهنمای دانشجو دارد و بسیاری از دانشگاه‌ها فرم اپلیکیشن کسانی که معدل آن‌ها کمتر از حد تعیین شده باشد را بررسی نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید : ویزای تحصیلی کانادا

شرط معدل برای دانشگاه‌های برتر کانادا

دانشگاه کارشناسی ارشد دکتری
بریتیش کلمبیا ۱۶ از ۲۰ ۱۶ از ۲۰
مک‌گیل ۳ از ۴ یا ۳.۲ از ۴ در دوسال آخر ۳ از ۴ یا ۳.۲ از ۴ در دوسال آخر
سایمون فریزر ۳ از ۴.۳۳ ۳ از ۴.۳۳
آلبرتا ۱۵ از ۲۰ ۱۵ از ۲۰
کلگری ۳ از ۴ ۳ از ۴
یورک B B
مک‌مستر ۳ از ۴ ۳ از ۴


منبع: