بیشتر افرادی که کشوری را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، دوست دارند که هرچه زودتر اقامت دائم کشور مربوطه را دریافت کنند. دریافت اقامت دائم بسیاری از کشورهای کار ساده‌ای نیست اما کشورهایی مانند اسپانیا، پرتغال و قبرس برای افراد خارجی که در اروپا زندگی نمی‌کنند، فرصت دریافت اقامت دائم و شهروندی را از طریقی آسان فراهم کرده است. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره ویزای طلایی اسپانیا و یا همان اقامت طلایی اسپانیا، مزایا، شرایط، مدارک و هزینه آن خواهیم پرداخت. مطالعه این مقاله می‌تواند برای علاقه‌مندان تحصیل در اسپانیا یا دریافت اقامت اسپانیا مفید باشد.

ویزای طلایی اسپانیا

پیش از پرداختن به نحوه دریافت و یا مزایای دریافت ویزای طلایی اسپانیا بهتر است ابتدا با مفهوم ویزای طلایی آشنا شویم. ویزای طلایی که از سال ۲۰۱۳ توسط دولت این کشور بنا شده است، نوعِ خاصی از اقامت برای تمامی شهروندان غیر اروپایی که تمایل دارند به اسپانیا بروند و در آن کشور سرمایه گذاری کنند است. افراد غیر اروپایی که می‌خواهند به این کشور بروند و اقامت دریافت کنند باید مراحل بسیار پیچیده‌ای را طی کنند اما با انتخاب ویزای طلایی می‌توان با شرایط ساده‌تری اقامت این کشور را دریافت کرد.

نکته‌ای که افراد باید به آن توجه کنند این است که «سرمایه‌گذاری» کلید دریافت ویزای طلایی اسپانیا بوده و راه دیگری برای دریافت این نوع ویزا وجود ندارد. در حقیقت فردِ سرمایه‌گذار باید حداقل مبلغی به میزان 500 هزار یورو در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کند که این ویزا باید هر دو سال یکبار تمدید شود. افراد غیر اروپایی به راحتی می‌توانند از طریق این سرمایه‌گذاری و یا با خرید ملک (این ملک باید مناسب این نواع سرمایه‌گذاری باشد) برای دریافت ویزای طلایی اقدام کنند. فرد سرمایه‌گذار همچنین می‌تواند از این طریق، اقامت خانوادگی دریافت کند. این افراد می‌توانند بعد از ۵ سال، اقامت دائم اسپانیا دریافت کرده و همچنین بعد از ۱۰ سال شهروندی (Citizenship) آن کشور را دریافت کنند. همچنین برای تمدید و حفظ ویزای طلایی نیازی به زندگی در این کشور نیست.

شرایط دریافت ویزای طلایی اسپانیا

مورد دیگری که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه کنند این است که دریافت ویزای طلایی دارای شرایطی نیز است که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

  • متقاضیان سرمایه‌گذاری در اسپانیا باید افرادی غیر اروپایی بوده و بیش از ۱۸ سال سن داشته باشند.
  • همسر، فرزندان (زیر ۱۸ سال) و مادر و پدر فرد سرمایه‌گذار نیز می‌توانند برای دریافت ویزای طلایی نیز اقدام کنند.
  • افرادی که دارای سوء پیشینه هستند به هیچ عنوان نمی‌توانند برای دریافت ویزای طلایی اقدام کنند.
  • همانطور که پیش‌تر ذکر شد هزینه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در اسپانیا (برای دریافت ویزای طلایی ) نباید کم‌تر از ۵۰۰۰۰۰ یورو باشد.

مزایای دریافت ویزای طلایی

بی‌شک دولت اسپانیا به سرمایه‌گذارانی که ویزای طلایی را دریافت کرده‌اند مزایایی را نیز اعطا می‌کند. در حققیت سرمایه‌گذاران، علاوه بر دریافت اقامت در اسپانیا می‌توانند آزادانه در ۲۶ منطقه شنگن نیز سفر کنند. از مزیت‌های دیگر دریافت ویزای طلایی اسپانای نیز می‌توان به دریافت اقامت سریع این کشور نیز اشاره کرد.

Spain-Golden-Visa.webp

هزینه دریافت ویزای طلایی

نکته‌ای بسیار مهم درباره ویزای طلایی، هزینه دریافت این ویزا است. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، حداقل هزینه مورد نیاز برای دریافت ویزای طلایی اسپانیا برابر ۵۰۰۰۰۰ یورو است که البته گزینه‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد که برای آنها باید هزینه‌های بیشتری مانند ۱ میلیون یورو و یا ۲ میلیون یورو باید پرداخت کرد.

برنامه های مختلف سرمایه ‌گذاری جهت اخذ ویزای طلایی اسپانیا

ساده‌ترین ویزایی که در هر کشوری می‌توانید به دنبال دریافت آن باشید ویزای سرمایه‌‌گذاری است. همه کشورها از تزریق سرمایه به چرخه اقتصادشان استقبال می‌کنند و اسپانیا هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه برنامه‌های مختلف سرمایه‌گذاری جهت اخذ ویزای طلایی اسپانیا را به همراه هزینه‌های حدودی آن آورده‌ایم تا گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای اقامت طلایی اسپانیا را بررسی کنید:

نوع سرمایه‌گذاری حداقل هزینه (به یورو)
سپرده‌گذاری در بانکی اسپانیایی 1.000.000
سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی (بورس) 2.000.000
خرید سهام در شرکتی اسپانیایی 1.000.000
اقامت اسپانیا از طریق املاک (خرید خانه) 500.000
ایجاد کسب و کار برای شهروندان اسپانیایی محاسبه نشده

مدارک لازم برای درخواست ویزای طلایی اسپانیا

هر نوع ویزایی که بخواهید بگیرید باید مدارک کامل به سفارت اسپانیا تحویل دهید. برای دریافت ویزای طلایی هم باید از این قانون پیروی کنید. در نظر داشته باشید که کارشناسان سفارت مدارک مالی شما را با دقت تمام بررسی خواهند کرد و نقص در هر کدام از مدارکی که ارائه می‌دهید باعث رد شدن درخواستتان خواهد شد. در ادامه لیستی از مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای طلایی اسپانیا را آورده‌ایم:

  • گذرنامه معتبر با حداقل یک سال اعتبار
  • عکس پاسپورت با پس زمینه سفید
  • گواهی ازدواج (اگر متأهل هستید)
  • شناسنامه (اگر فرزند دارید)
  • گواهی تمکن مالی برای زندگی در اسپانیا
  • مدارک مربوط به سرمایه گذاری مثل سند مالکیت
  • بیمه پزشکی معتبر در اسپانیا

یکی از موضوعاتی که در خصوص ویزای طلایی حائز اهمیت است، سرعت و سهولت دریافت آن است. هنگامی که فرد متقاضی برای دریافت ویزای طلایی اسپانیا اقدام و مدارک خود را ارسال می‌کند (که این مرحله حدود ۳ ماه به طول می‌انجامد) تأییدیه ویزا حدود یک ماه طول می‌کشد.

مزایای اخذ ویزای طلایی اسپانیا

ویزای طلایی اسپانیا ویزای گرانی محسوب می‌شود اما نسبت به امکاناتی که به شما می‌دهد ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. وقتی ویزای طلایی اسپانیا را دریافت کنید تمام خانواده شما شامل همسر و فرزندان زیر 18 همراه با شما ویزای دریافت خواهند کرد. در نتیجه امکان همراهی خانواده با ویزای طلایی اسپانیا وجود دارد. در ضمن بعد از پنج سال می‌توانید درخواست اقامت دائم بدهید و بعد از آن پاسپورت اسپانیایی دریافت کنید. وقتی ویزای طلایی اسپانیا را دریافت می‌کنید حتی قبل از دریافت پاسپورت اسپانیایی می‌توانید آزادانه در همه کشورهای شنگن سفر کنید. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری شما در این کشور بدون بازگشت نخواهد بود از این سرمایه‌گذاری سود خواهید کرد.

مدت اعتبار ویزای طلایی اسپانیا

ویزای طلایی اسپانیا به شما فرصت اقامت یک تا دو ساله را می‌دهد. حالا سؤال اینجاست که چگونه این مدت را تا پنج سال افزایش دهیم تا شهروندی اسپانیا را کسب کنیم؟ بدیهی است که این ویزا قابل تمدید است. یعنی برای اینکه اقامت دائم اسپانیا و در نهایت شهروندی این کشور را به دست آورید باید هر دو سال ویزای طلایی خود را تمدید کنید. این به معنی پرداخت همان مبلغ اولیه در پنج سال متوالی نیست. سرمایه شما در سال اول افزایش خواهد یافت و می‌توانید هزینه‌ها را از روی سودی که از سرمایه‌گذای در اسپانیا دریافت کرده‌اید پرداخت کنید.

spain-golden-visa (1).webp

مراحل اخذ اقامت با گلدن ویزای اسپانیا

تا به اینجای این مقاله به صورت جسته و گریخته مراحل اخذ ویزای طلایی اسپانیا را شرح داده‌ایم، حالا در این بخش به سوال «چگونه برای گلدن ویزای اسپانیا درخواست دهیم؟» پاسخ داده‌ایم:

  1. با یک وکیل مهاجرتی که به قوانین اقامت در اسپانیا مسلط است قرارداد امضا کنید.
  2. روش سرمایه‌گذاری خود را با توجه به سرمایه و شرایطی که دارید انتخاب کنید. برای این کار حتما از وکیلی که استخدام کرده‌‍اید راهنمایی بگیرید.
  3. مدارک لازم برای ارائه به سفارت اسپانیا را تهیه کنید. در بخش‌های قبل لیستی از این مدارک در اختیارتان گذاشتیم.
  4. هزینه‌های سفارت و دیگر هزینه‌های اخذ ویزا را پرداخت کنید.
  5. درخواست اقامت خود را به سفارت تحویل دهید.
  6. منتظر پاسخ سفارت بمانید.

شرایط دریافت تابعیت از طریق گلدن ویزای اسپانیا

به این مسئله هم پیش‌تر پرداختیم اما در این بخش کمی مفصل‌تر در این باره خواهیم نوشت و به این سوال که «آیا می‌توانم با سرمایه‌گذاری شهروندی اسپانیا را دریافت کنم؟» پاسخ خواهیم داد. اگر شرایط سرمایه‌گذاری در اسپانیا را داشته باشید و در نهایت ویزای طلایی این کشور را دریافت کنید ویزای شما یک تا دو سال اعتبار خواهد داشت. بعد از آنکه مدت ویزای شما تمام شد باید برای تمدید آن اقدام کنید. اگر پنج سال متوالی موفق شوید که ویزای خود را تمدید کنید می‌توانید برای اقامت دائم اسپانیا درخواست دهید. بعد از آنکه اقامت دائم خود و اعضای خانواده خود را دریافت کردید اجازه دارید که درخواست شهروندی اسپانیا را بدهید و در نهایت تابعیت این کشور را دریافت کنید.