کانادا به دلیل داشتن سطح رفاه بالا و موقعیت‌های شغلی خوبی که دارد، به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد‌ مهاجرتی در دنیا است. داشتن سیستم بهداشت و درمان عادلانه و مزایای ویژه‌ای که برای بازنشستگان وجود دارد، از دیگر دلایل مهاجرت به کاناداست. یکی از بهترین راه‌ها برای وارد شدن به خاک کانادا و در انتها گرفتن اقامت، مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل یا به عبارتی دریافت اقامت پس از تحصیل در کانادا است. گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا و وارد شدن به کانادا با ویزای تحصیلی یکی از کم‌خرج ترین و سریع‌ترین راه‌های ورود به کانادا است و به همین دلیل بسیاری از افرادی که حتی از مقطع تحصیلی قبلی‌شان چندین سال هم می‌گذرد، تصمیم می‌گیرند که از راه تحصیل به کانادا مهاجرت کنند. از مزایایی که مهاجرت تحصیلی به کانادا دارد، این است که کسانی که ویزای تحصیلی کانادا دارند می‌توانند حین تحصیل کار هم بکنند و همسر این افراد هم می‌توانند در این مدت در کانادا مشغول به کار شوند.

راه‌های مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

در ادامه به مهم‌ترین راه‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌پردازیم:

ورود سریع Express Entry

دولت کانادا در سال ۲۰۱۵ این سیستم را برای دریافت اقامت کانادا معرفی کرد. هدف این سیستم این است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا را برای گرفتن اقامت کانادا ترغیب کنند. افراد با تکمیل فرم اکسپرس اینتری و ارسال مدارک خود ارزیابی می‌شوند و نمره‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد. این سیستم شامل ۳ برنامه و مسیر برای گرفتن اقامت در کانادا هست. این سه برنامه عبارت‌اند از :

  • برنامه تجربه کانادایی Canadian experience class
  • برنامه فدرال نیروی کار ماهر Federal Skilled Worker Program
  • برنامه داوطلب استانی Provincial Nominee Program

برنامه تجربه کانادایی Canadian experience class

هر کدام از این برنامه‌ها شرایط و مدارک مورد نیاز خود را دارند. به عنوان مثال در برنامه تجربه کانادایی، دانشجویانی که حداقل ۲ سال به صورت تمام وقت در دانشگاه‌های کانادا درس خوانده‌اند و حداقل یک سال پس از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار بوده‌اند، می‌توانند برای دریافت اقامت از این مسیر اقدام کنند. مهارت، تحصیلات، سطح زبان، تجربه کار و دیگر پارامتر‌های تایین شده هرکدام امتیاز مخصوص به خود را دارند و کسانی که امتیاز بالاتری دارند، زودتر و راحت‌تر می‌توانند اقامت کانادا را دریافت کنند.

برنامه فدرال نیروی کار ماهر Federal Skilled Worker

در این برنامه سه پارامتر تجربه کار ماهرانه، مدرک زبان و تحصیلات تاثیرگذارترین مواردی هستند که بر اساس آن‌ها به افراد امتیاز داده می‌شود. امتیاز این برنامه از ۱۰۰ حساب می‌شود و نمره قبولی برای این برنامه در حال حاضر ۶۷ است. در این برنامه شغل‌های خاصی هستند که افراد باید در آن‌ها دارای تجربه باشند و برای گرفتن آن شغل‌ها در این برنامه اقدام کنند. از شرایطی که در این برنامه مورد نیاز است، این است که حداقل یک سال مداوم تجربه کاری در همان شغلی که درخواست داده شده داشته باشید. میزان تحصیلات، سن و پارامتر‌های دیگر هم امتیاز‌دهی مخصوص به خود را دارند.

برنامه داوطلب استانی Provincial Nominee Program

استان‌های مختلف کانادا شرایط جداگانه‌ای برای دادن اقامت به افراد پیشنهاد می‌دهند. این شرایط با توجه به نیاز‌های هر استان متفاوت است. در صورتی که افراد شرایط اقدام از مسیر ورود سریع را نداشته باشند، برنامه داوطلب استانی یک گزینه بسیار مناسب برای گرفتن اقامت کانادا است. همچنین لازم به ذکر است که این برنامه به دلیل سرعت بالایی که در دادن اقامت دارد در میان دانشجویان بسیار محبوب است. به عنوان مثال شرایطی که استان اونتاریو برای دانشجویان مقطع دکتری دارد، این است که حداقل ۲ سال در دانشگاه مورد تأیید و دولتی در داخل اونتاریو مشغول به تحصیل باشند، حداقل یک سال از دو سال گذشته را در این استان ساکن بوده باشند و مایل به اشتغال در این استان باشند. نکته مهمی که این برنامه دارد این است که باید از قبل استانی که می‌خواهید در آن کار کنید را انتخاب کرده و شرایط و ضوابط مربوط به آن‌ را به خوبی مطالعه کنید.

قوانین مهاجرتی کانادا همیشه در حال تغییر و عوض شدن است. به همین دلیل برای مطلع شدن از آخرین تغییرات و قوانین بهتر است قبل از اقدام برای گرفتن اقامت کانادا حتماً تمامی قوانین و مقرراتی که در سایت رسمی دولت کانادا به آدرس www.canada.ca وجود دارد را مطالعه کنید.

دیگر راه های مهاجرت به کانادا

برای مهاجرت به کانادا چندین راه مختلف وجود دارد. یکی از راه‌های مهاجرت به کانادا‌، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است. در این روش مبلغ بالایی پول را باید به مدت ۵ سال در کانادا سرمایه‌گذاری کنید. لازم به ذکر است مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در حال حضر تنها برای استان کبک امکان‌پذیر است. از دیگر راه‌های مهاجرت به کانادا، مهاجرت از طریق کار و مهارت است که متقاضیان بر اساس مهارت، سن، اعضای خانواده، تحصیلات و پارامتر‌های دیگر امتیاز دریافت می‌کنند. مهاجرت از این راه می‌تواند مدت زمان زیادی طول بکشد.

همانطور که مشخص است راه‌های مهاجرت به کانادا یا پرهزینه است یا زمان‌بر؛ به همین دلیل بسیاری از افراد شرایط مهاجرت از مسیر‌های ذکر شده را ندارند . به عنوان مثال برای مهاجرت از طریق مهارت و کار، افراد بین ۱۸ تا ۳۵ سال ۱۲ امتیاز می‌گیرند و افراد بالای ۳۵ سال به ازای هر یک سال که سنشان بیشتر از ۳۵ باشد یک امتیاز از آن‌ها کم شده و افراد ۴۷ سال به بالا هیچ امتیازی نمی‌گیرند.



منبع: