دانشگاه‌های کشور آلمان از بهترین دانشگاه‌های اروپا هستند. از ۳۹۱ دانشگاه برتر اروپا در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰، ۴۶ دانشگاه در آلمان قرار دارند و ۳ دانشگاه این کشور جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند. در واقع سیستم آموزشی با کیفیت، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی و هزینه‌های زندگی پایین باعث شده که این کشور بسیار مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گیرد. اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید ذکر این نکته حائز اهمیت است که تعداد زیادی از دانشگاههای آلمان برای بررسی مدارک تحصیلی تنها کپی‌های برابر اصل شده و مورد تایید توسط سفارت آلمان را مورد بررسی قرار می‌دهند. بنابراین مدارک تحصیلی قبل از ارسال به دانشگاه مربوطه می‌بایست به تایید سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران واقع در خیابان فردوسی رسیده باشد. در این مطلب نگاهی کوتاه به نحوه گرفتن تایید مدارک تحصیلی در سفارت آلمان خواهیم پرداخت.

تصدیق و تایید مدارک تحصیلی در سفارت آلمان

همان طور که در بالا اشاره شد جهت ارائه درخواست ویزا و برای اخذ پذیرش از یک دانشگاه آلمانی باید کپی های ترجمه مدارک و کپی اصل مدارک تحصیلی خود را به تأیید سفارت آلمان برسانید. برای این منظور باید ترجمه مدارک توسط یک مترجم رسمی دادگستری ایران ترجمه شده و به تأیید وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه ایران رسیده باشد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که اصل مدارک تحصیلی بطور رایگان تایید نمی‌شوند. لیکن اگر با این وجود در شرایط خاص، تایید این مدارک لازم شود، به عنوان مثال اگر دانشگاهی این مدارک را بصورت تایید شده خواسته باشد، ارائه مدرکی جهت اثبات این لزوم باید به هنگام ارائه درخواست انجام پذیرد. با توجه به اینکه در حال حاضر تقاضا برای تایید مدارک تحصیلی در سفارت آلمان بسیار زیاد است، بهتر است مدارک خود را به صورت کامل و دقیق ارائه نمایید تا روند درخواست شما بدون مشکل طی گردد. بطور معمول کپی مدارک تحصیلی ارائه شده جهت تأیید، در روز کاری بعد از ارائه آنها در ساعت ۱۴:۳۰ تحویل متقاضی می‌شود.

سریع عمل کنید

توجه داشته باشید در زمان‌هایی که پایان مهلت درخواست برای مؤسسه مبادلات آکادمیک آلمان(DAAD ) و یا برای دانشگاه های آلمان نزدیک است، ممکن است که تأیید و تحویل کپی مدارک شما در روز کاری بعد از ارائه میسر نباشد. بنابراین بهتر است که تأیید کپی مدارک خود را در اسرع وقت انجام دهید و به زمان کوتاه باقی مانده به مهلت ارائه درخواست ویزا و یا کمی مانده به پایان مهلت درخواست پذیرش دانشگاه ها موکول نفرمایید.

دسته بندی مدارک تحصیلی برای تایید سفارت

یکی از مواردی که حتما می‌بایست در هنگام تحویل مدارک برای تایید به سفارت در نظر بگیرید رعایت دسته بندی مدارک بر اساس قالب سفارت است. این دسته‌بندی به صورت زیر است:

  1. اصل فارسی تمام مدارک
  2. ترجمه رسمی مدارک فارسی با مهر تایید دادگستری و وزارت امور خارجه
  3. کپی کامل مدارکی که برای تأیید ارائه می‌دهید. کپی ها باید در دسته بندی‌های جداگانه باشند (دقت کنید که مدارک را به هم منگنه نکنید) دسته بندی باید به ترتیب زیر باشد:
  • کپی صفحه اول گذرنامه (گذرنامه قبل از گرفتن کپی می‌بایست امضاء شده باشد)
  • کپی‌های مدارک زبان مؤسسه آموزش زبان آلمانی DSIT )کپی پشت صفحه ها هم میبایست گرفته شود
  • کپی‌های کامل اصل مدارک ذیل و ترجمه‌های آنها (تمام صفحات، آلمانی و فارسی):
  1. مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات
  2. مدرک کالج یا پیش‌دانشگاهی به همراه ریز نمرات و مدرک پایانی
  3. مدرکی دال بر قبولی شما در کنکور سراسری
  4. مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  5. مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات
  6. مدرک دکترا

دقت داشته باشید تمامی کپی‌ها می‌بایست در قطع کاغذ A4 تحویل داده شوند، حتی اگر مدرک اصل اندازه دیگری داشته باشد. هر مدرکی که قرار است تأیید شود، باید با اصل مدرک فارسی ارائه شود.

تایید مدارک تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور

اگر مدرک تحصیلی خود را در خارج از کشور ایران دریافت کرده‌اید، می‌بایست به وبسایت نمایندگی کشور آلمان در کشور تحصیل مراجعه کرده و بررسی نمایید که آیا در آن کشور مدارک تایید می‌شود و یا روند آپوستیل انجام می‌گیرد. مدارک تحصیلی خارجی اصولا بطور کلی یا باید به تایید نمایندگی آلمان در کشور مربوطه رسیده باشد و یا ممهور به مهر آپوستیل کشور مذبور باشد.

در برگه راهنمای درخواست روادید درج شده است که شما چه مدارکی را باید ترجمه کنید و چه مدارکی نیاز به تایید دارند. علاوه بر این شما می‌توانید در این خصوص مستقیما از دانشگاه مورد نظر خود نیز در این رابطه سوال نمایید. اصولا تنها کپی مدارکی تأیید می‌شوند که پیشاپیش ترجمه آنها مورد تأیید وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه ایران قرار گرفته شده باشد.

آپوستیل چیست؟

آپوستیل (Apostille) یک لغت فرانسوی است و معنای آن” گواهینامه” است. در زبان انگلیسی برای بیان قانونی کردن یک سند رسمی از این واژه استفاده می شود. معاهده آپوستیل معاهده‌ای در خصوص تأیید و تصدیق مدارک بین کشورهای عضو این معاهده است. مهر آپوستیل یک پیمان بین‌المللی است و اعتبار جهانی گواهی صادر شده را در کشورهای عضو کنوانسیون تأیید می‌کند. هر مدرکی که با مهر آپوستیل در یکی از این کشورها تأیید شود، در کشورهای دیگر نیز مورد تأیید و قابل استفاده است.

به طور خلاصه می‌توان گفت معاهده آپوستیل، یک شیوه بین المللی تأیید اسناد است که از یک جهت اصلی بودن مدارک و اسناد رسمی دیگر کشورها مانند گواهی تولد، سند ازدواج، مدارک تحصیلی و یا حکم دادگاه را تصدیق می‌کند .

تأیید مدارک تحصیلی در سفارت آلمان به صورت رایگان

سفارت آلمان برای تایید کپی مدارکی که جهت اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های آلمان و یا برای تحصیل در آلمان مورد نیاز است، هیچ گونه هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. به منظور استفاده از این خدمات رایگان می‌بایست برای هر سری کپی مدارک یک گواهی جدید در خصوص درخواست پذیرش دانشگاهی مانند: ( مکاتبات صورت گرفته با دانشگاه، روادید دانشجویی، پذیرش از یک دانشگاه آلمانی) به همراه مدارک ارائه شود.

معافیت از پرداخت هزینه تایید کپی، شامل مجموعا پنج نسخه کپی مدارک تحصیلی می‌شود. علاوه بر این برای درخواست بورس تحصیلی از DAAD می‌توانید دو نسخه کپی از مدارک تحصیلی را بدون هزینه تأیید نمایید. لازم به ذکر است که جهت تسریع در روند تأیید کپی مدارک مورد نیاز دانشجویی، هر پنج نسخه کپی یکجا و در یک نوبت به سفارت ارائه شود. در نظر داشته باشید که پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، جهت درخواست ویزای تحصیلی آلمان، به یک نسخه از کپی تأیید شده مدارک خود نیاز دارید. به همین جهت برای جلوگیری از رجوع مجدد، بهتر است یک نسخه از کپی‌های تایید شده مدارک را برای زمان ارائه درخواست روادید نگه دارید.

معافیت از پرداخت هزینه تأیید کپی یا تصدیق مدارک شامل آن گروه از مدارکی می گردد که مستقیما به تحصیل در آلمان مربوط باشد و دیگر مدارک همچون مدارک برای پیوستن به خانواده و یا گواهینامه رانندگی را شامل نمی‌شود. همچنین پزشکانی که دارای پروانه طبابت در ایران هستند و برای گذراندن دوره تخصص به آلمان می روند نیز از معافیت پرداخت هزینه تایید مدارک، برخوردار نمی‌باشند.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان

اگر موفق به اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های آلمان شدید، می‌بایست خود را برای مصاحبه حضوری در سفارت آماده کنید. مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان عبارتند از:

  • فرم درخواست (خوانا، تکمیل و امضا شده)
  • عکس گذرنامه‌ای (سیاه و سفید یا رنگی که طی ۶ ماه اخیر گرفته شده باشد)
  • گذرنامه معتبر (امضا شده به همراه دو کپی بر روی کاغذ A4 از صفحات ۲ و ۳)
  • شناسنامه
  • نامه پذیرش از دانشگاه و یا کالج موردنظر (یا دعوت‌نامه آزمون ورودی)
  • نامه تمکن مالی (حداقل مبلغی معادل ۱۰۲۳۶ یورو در حساب بانکی به نام خودتان در ایران و یا نامه تمکن مالی فرد حامی در آلمان)
  • مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • مدرک زبان (حداقل B2 آلمانی برای دوره‌های آلمانی‌زبان و حداقل آیلتس ۶ برای دوره‌های انگلیسی‌زبان)
  • ارائه مدارک شغلی و فعالیت‌های دیگر در ایران (در صورت وجود)
  • رزومه (امضا شده و به صورت جدول، با ذکر آدرس کامل، شماره تلفن و آدرس ایمیلی که مرتب چک می‌کنید)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (امضا شده)
  • مدرک بیمه درمان مسافرتی معتبر برای مدت مورد نظر (مدت اعتبار این مدرک ۹۰ روز است) (نیازی به ارائه این مدرک در زمان مصاحبه سفارت نیست و در زمان صدور ویزا لازم خواهد بود)

هزینه اخذ ویزای تحصیلی آلمان برابر ۷۵ یورو است که در روز تحویل مدارک باید همراهتان باشد. ویزای تحصیلی آلمان در ابتدا به مدت ۳ ماه معتبر بوده که افراد بعد از ورود به این کشور باید با مراجعه به اداره امور اتباع خارجه، نسبت به تمدید ۱ الی ۲ ساله ویزای خود اقدام کنند.