کانادا یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا را به خود اختصاص داده است. جمعیت اندک کانادایی‌ها در کنار فرصت‌های شغلی فراوانی که به دلیل گسترش کسب و کارها ایجاد شده‌اند؛ باعث شده که برنامه‌های جذب مهاجر توسط این کشور به صورت جدی‌تر دنبال شود. این مسئله در کنار شرایط رفاهی کانادا و اقتصاد قوی آن باعث شده که روز به روز تعداد مهاجرینی که از سراسر دنیا به این کشور سفر می‌کنند بیشتر شود.

شرایط عمومی کار در کانادا

همان طور که می‌دانید؛ کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیاست و دلیل آن هم توسعه و رشد اقتصادی سریع در کنار جمعیت نسبتا اندک آن است. این مهاجرپذیری باعث شده که فضاهای کاری در این کشور از استخدام مهاجرینی از کشورهای مختلف استقبال کنند. همچنین با استخدام در این کشور، از بیمه بیماری، خدمات رفاهی و درمانی و بسیاری مزایای دیگر بهره مند خواهید شد. در ادامه بیشتر با راه و روش یافتن کار در کانادا و اخذ ویزا از این طریق آشنا خواهید شد.

نرخ بیکاری در کانادا

انتخاب اولیه بسیاری از افراد برای مهاجرت و آغاز یک زندگی جدید؛ کشور کاناداست. در این میان، نرخ بیکاری پایین و کاریابی ساده یکی از مهم‌ترین دلایل این انتخاب است. بر اساس آمارهای رسمی و جهانی، نرخ بیکاری در کشور کانادا در سال‌های اخیر، بین ۶ درصد تا ۸ درصد در نوسان بوده است که این اعداد، کانادا را در میان کشورهایی با پایین‌ترین نرخ بیکاری قرار می‌دهد.

مشاغل مورد نیاز کانادا

رشته های مورد نیاز کانادا برای مهاجرت

روش‌های مختلفی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و اخذ ویزا و اقامت آن وجود دارد. در این میان بسیاری از افراد معتقدند که مهاجرت از طریق پیدا کردن کار در کانادا یکی از بهترین روش‌هاست؛ چرا که در این صورت هزینه‌های زندگی شما تامین شده و ویزایی که دریافت می‌کنید هم قابل تمدید است. دولت کانادا روش‌های مختلفی برای جذب نیروی کار مهاجر ماهر و متخصص دارد که از میان آنها می‌توان به روش اکسپرس اینتری و دریافت جاب آفر اشاره کرد.

اکسپرس انتری از سال ۲۰۱۵ در کانادا اجرا شده است. در این برنامه، دولت لیست مشاغل مورد نیاز کشور را اعلام می‌کند و افراد از هر کجای دنیا می‌توانند مدارک خود را در سایت بارگذاری کنند. در مرحله اول اکسپرس انتری، بر اساس مدارک تحصیلی، سابقه کار، نمره آیلتس، گواهی‌های حرفه‌ای و موارد دیگر، به افراد امتیاز داده می‌شود. حداکثر امتیاز در مرحله اول ۱۰۰ است که در صورت کسب حداقل ۶۷ امتیاز، شما وارد مرحله دوم خواهید شد. در صورتی که در این مرحله هم بتوانید امتیاز کافی را کسب کنید؛ امکان دریافت ویزا را خواهید داشت. در این روش، اطلاعات شما در اختیار تمام استان‌های کانادا قرار خواهد گرفت؛ اما به غیر از اکسپرس انتری، خودتان هم می‌توانید رزومه و کاور لترتان را برای برنامه‌های انتخاب استانی مستقیما ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز کار در کانادا

برای شرکت در برنامه‌های انتخاب استانی مستقیم یا اکسپرس انتری و دریافت جاب آفر، باید مدارک مختلفی داشته باشید. حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شرکت در این برنامه‌ها، لیسانس است. همچنین باید دارای نمره آیلتس بالای ۷ باشید. سن کمتر، سوابق کاری مرتبط، نمره زبان همسر و گواهینامه‌ها و مدارک حرفه‌ای مربوط به کارتان، از دیگر مواردی هستند که موجب بالا رفتن امتیاز شما خواهند شد.

شغلهای مورد نیاز کانادا

لیست مشاغل مورد نیاز کانادا و میزان حقوق برای نیروی کار کانادا

همان طور که اشاره شد، هر ساله دولت کانادا مشاغل مورد نیاز این کشور را تحت عنوان NOC منتشر می‌کند. هر کدام از این مشاغل دارای کد منحصربه‌فردی هستند. کدهایی که با ۰ شروع می‌شوند؛ مربوط به مشاغل مدیریتی بوده و کدهای دارای A مربوط به مشاغلی هستند که نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارند. کدهای B مربوط به مشاغلی با مهارت‌های فنی و کدهای C هم مربوط به مشاغل متوسظ و خاص هستند. کد D هم مربوط به مشاغل کارگری است. شما می‌توانید جدول کامل این مشاغل را در سایت اکسپرس انتری کانادا مشاهده و کد مربوط به مهارت و حرفه خودتان را پیدا کنید. میزان حقوق هر شغل در این کشور، به استان، میزان تقاضا و سطح ارشدیت آن بستگی دارد. اما به طور معمول مشاغل قانونی در این کشور دارای درآمد مناسبی برای گذران زندگی هستند. به طور مثال یک فرد با مدرک و مهارت حسابداری می‌تواند درآمدی در حدود ۴۰۰۰ دلار کانادا در ماه داشته باشد. حقوق ماهانه سرآشپز هم در این کشور در حدود ۵۰۰۰ دلار است.

مشاغل مورد نیاز کانادا 2020

لیست مشاغل پردرآمد در کانادا

کانادا را می‌توان بهشت فرصت‌های شغلی دانست؛ چرا که شما با داشتن مهارت کافی در هر رشته‌ای می‌توانید کار مورد نظرتان را پیدا کنید. اما برخی از این مشاغل دارای درآمد بالاتری هستند و در نتیجه افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند می‌توانند زندگی بهتر و راحت‌تری را در این کشور تجربه کنند. در ادامه لیستی از مشاغل پردرآمد در کانادا مشاهده خواهید کرد:

  • پزشکان متخصص در این کشور، بسته به نوع تخصص، استان محل فعالیت، مهارت و سابقه کاری درامدی بین ۱۱۷ تا ۳۷۵ هزار دلار در سال خواهند داشت.
  • دندانپزشکان هم با توجه به سطح مهارتی و منطقه جغرافیایی خود، سالانه حقوقی بین ۵۳ تا ۲۱۳ هزار دلار کانادا دریافت خواهند کرد.
  • پزشکان خانواده هم درآمد متغیری بین ۵۸ تا ۳۱۰ هزار دلار در سال دارند.
  • درآمد وکلا در کانادا بسته به میزان مهارت و گرید آنها دارد و از سالانه ۴۸ هزار دلار تا سالانه ۱۴۶ هزار دلار متغیر است.

مشاغل برتر مورد نیاز کانادا در 2022

با توجه به رونق گرفتن دوباره کسب و کارها بعد از پاندمی و وجود فرصت‌های شغلی جدید، برخی از مشاغل در سال ۲۰۲۲ با استقبال بیشتری روبرو شده‌اند و نیاز دولت به افرادی با این مهارت‌ها باعث شده که دریافت اقامت کانادا از این طریق سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود. در ادامه بیشتر با این مشاغل آشنا خواهید شد:

مشاغل پزشکی در کانادا

پزشکان متخصص، دندانپزشک‌ها و پزشکان خانواده از جمله پردرآمدترین مشاغل در کانادا هستند؛ اما با توجه به حساسیت بالای این رشته‌ها، دولت کانادا سختگیری زیادی در پذیرش این افراد دارد. به همین دلیل اگر قصد دارید که پزشکی را در کشور کانادا ادامه دهید، بهتر است از همان ابتدا تحصیل در کانادا را انتخاب کنید تا پس از به اتمام رسیدن درستان بتوانید مشغول به کار در این حوزه شوید. البته رشته‌های مربوط به بهداشت و درمان از حساسیت کمتری برخوردارند و شما می‌توانید با داشتن جاب آفر در رشته‌هایی مانند پرستاری، مدیریت سلامت، فیزیوتراپی و... ویزای کاری کانادا را دریافت کنید. پیش‌بینی می‌شود کانادا برای کمک به جمعیتِ روبه‌پیری‌اش، تا سال آینده به ۶۰۰هزار پرستار نیاز داشته باشد.

وکالت در کانادا

وکالت یکی از پرطرفدارترین مشاغل در کاناداست که درآمد بالایی هم دارد. البته برای آغاز این کار در کانادا، نیاز به تایید کانون وکلای استان مورد نظر و عضویت در آن دارید. پس از این مراحل، می‌توانید در بخش خصوصی، شرکت‌های بین المللی و یا بخش دولتی مشغول به کار شوید.

مشاغل اداری در کانادا

به دلیل رشد سریع تعداد استارتاپ‌ها و شرکت‌ها در کانادا، شما می‌توانید به راحتی شغل اداری مانند منشی، مسئول دفتر و یا نماینده خدمات مشتریان را در کانادا پیدا کنید.

نمایندۀ خدمات مشتریان

نمایندگان با مشتریانی سروکار دارند که می‌خواهند با افراد حرفه‌ای برای حل مشکلاتشان صحبت کنند. بازپرداخت مبالغ سفارش‌های مرجوعی و لغو سفارش‌ها، تنها بخش کوچکی از وظایف نمایندگان خدمات مشتریان است.

مشاغل تدارکاتی در کانادا

نیاز به افرادی که در حوزه‌های تدارکاتی مشغول به فعالیت باشند؛ روز به روز در حال افزایش است. مسئول خرید، سرآشپز و تکنسین دستگاه‌های مختلف از جمله این مشاغل هستند.

مشاغل تولیدی و فنی در کانادا

کانادا یک کشور توسعه یافته است و به همین دلیل پیشرفت شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدی آن بسیار سریع اتفاق می‌افتد. این رشد سریع باعث شده که نیاز به اپراتورها، سوپروایزرهای تولید، رانندگان و حتی کارگران بخش‌های مختلف هر روز بیشتر از روز قبل باشد. اگر در حوزه‌های فنی و تولیدی مهارت و تخصص کافی و گواهینامه‌های معتبر دارید؛ از این طریق می‌توانید ویزای کاری کانادا را دریافت کنید.

کارگر ساده

درحال‌حاضر در سراسر کشور کانادا، به کارگران عمومی و ساده بسیار نیاز است. درواقع، تعداد افراد موردنیاز در این زمینه بیش از توانِ استخدامی کارفرماهاست. از صنایع استخدام‌کنندۀ کارگران ساده می‌توان به بخش‌های تولید، لجستیک، ساخت‌وساز و بسته‌بندی اشاره کرد.

راننده

تعجبی ندارد که در طول پاندمی، نیاز به رانندگان، به‌ویژه رانندگان کامیون‌ها بیشتر شده باشد. بسیاری از این رانندگان موظف هستند تجهیزات پزشکی را به بیمارستان‌ها و کالاهای ضروری را به فروشگاه‌های سراسر کانادا ارسال کنند.

مشاغل مالی و حسابداری در کانادا

یکی از پرطرفدارترین و بهترین مشاغل از نظر تقاضا در کانادا، کارهای مربوط امور مالی و حسابداری است. اگر رشته تحصیلی و تخصص شما در زمینه مالی و بانکداری یا بیمه و کارگزاری است؛ می‌توانید روی کانادا به عنوان یکی از بهترین مقاصد مهاجرت کاری حساب کنید.

حسابدار

در زمان‌های ناپایداری مالی، حسابداری یکی از مشاغل مورد نیاز است. حسابداران به صاحبان کسب‌وکارها برای دسترسی به بودجه‌های دولتی و ادارۀ مسائل مالیاتی می‌توانند کمک کنند و در تصمیم‌گیری‌های مهم برای رشد کسب‌وکارها، خدمات مشاوره ارائه دهند.

مشاور مالی

بسیاری از افراد به‌علت مواجهه با پاندمی احساس امنیت و ثبات مالی نمی‌کنند؛ بنابراین، تعجبی ندارد که مشاوران مالی به فهرست مشاغل مورد نیاز راه یافته‌اند. مشاوران مالی به افرادی خدمات مشاوره و پشتیبانی مالی ارائه می‌دهند که در بازپرداخت وام مسکن یا وام‌های دیگر یا پرداخت اجاره‌ها به مشکل برخورده‌اند.

مشاغل منابع انسانی در کانادا

هر شرکت، سازمان و حتی فروشگاه کوچک و بزرگی که مشغول فعالیت است، از کمک افراد زیادی بهره می‌برد. به همین خاطر برای بالا بردن راندمان و بهره وری بیشتر هر مجموعه باید از توانمندی‌های سرمایه‌های انسانی بیشترین استفاده را کرد. مدیران منابع انسانی با توسعۀ سیاست‌های مرتبط به شرکت، مانند سیاست‌های دورکاری و سیاست‌های حفظ سلامت و امنیت کارکنان می‌توانند کمک بسیار زیادی به مجموعه‌ها کنند. همچنین، این افراد در برهه‌های دشوار به حفظ روحیه و انگیزۀ کارکنان کمک خواهند کرد.

مشاغل فروش و بازاریابی در کانادا

بر اساس چشم‌اندازهای جهانی، یکی از بیشترین رشدها در سال‌های آینده مربوط به مشاغل فروش و بازاریابی است. اگر در این حوزه‌ها تخصص کافی دارید؛ می‌توانید برای دریافت ویزای کاری کانادا اقدام کنید. کارشناس فروش، متخصصان دیجیتال مارکتینگ، اکانت منیجرها، مرچندایزر و مدیر تبلیغات از جمله این مشاغل هستند.

مشاغل ارتباط با مشتری و پشتیبانی در کانادا

مهاجرت و نیاز به خدمت رسانی بیشتر باعث شده که نیاز بیشتری به افرادی که در پشتیبانی و ارتباط با مشتری تخصص دارند حس شود. اگر در مشاغلی مانند کال سنتر یا مدیریت تیم فروش و خدمات تجربه و تخصص کافی دارید؛ می‌توانید از شرکت‌های فعال در این حوزه جاب افر دریافت کنید.

نانوایی در کانادا

شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما در کشور کانادا علاوه بر مشاغل تخصصی و آکادمیک، نیاز زیادی به مشاغل فنی و مهارتی مانند نانوایی هم وجود دارد. پس اگر در این حوزه دارای تجربه و تخصص کافی هستید؛ نگران دریافت ویزای کاری نباشید.

آرایشگری در کانادا

آرایشگری هم مانند نانوایی یکی از مشاغلی است که در کانادا طرفداران زیادی دارد و اگر دارای سابقه کار و مهارت در این زمینه هستید؛ می‌توانید بدون نیاز به جاب آفر هم برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید.

عکاسی در کانادا

عکاسی از جمله مشاغل پردرآمد در کانادا است. شما می‌توانید برای گرفتن ویزای کاری در این رشته، از طریق سیستم اکسپرس انتری اقدام کنید و مدارک و سوابق خود را برای دریافت امتیاز بارگذاری کنید.

مشاغل فناوری اطلاعات IT در کانادا

چه در دوران پاندمی و چه پیش‌از‌آن، همواره در بخش تکنولوژی مشکل کمبود نیروی کار وجود داشته است؛ به‌همین‌دلیل، برنامه‌های مهاجرتی در استان‌هایی مانند انتاریو و بریتیش کلمبیا بر جذب و استخدام افراد ماهر در بخش تکنولوژی متمرکزند. مهاجران بر رشد این بخش در کانادا تأثیر زیادی می‌گذارند و در‌حال‌حاضر، تقاضای بسیاری برای استخدام افراد مستعد و ماهر در بخش تکنولوژی، به‌ویژه در قسمت‌های شهری بزرگ همچون تورنتو و ونکوور و مونترال وجود دارد.

توسعه‌دهندۀ نرم‌افزار

تقاضا برای استخدام توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نیز بسیار فراوان است؛ چراکه کارکنان همچنان به کار از خانه ادامه می‌دهند و تجارت الکترونیکی محبوب‌تر از گذشته است. بسیاری از شرکت‌ها در کانادا به‌دنبال افرادی هستند که به شغل کدنویسی و طراحی و ساخت اپلیکیشن‌ها و وبگاه‌ها مشغول‌اند و در این کار مهارت دارند.

مشاغل مهندسی در کانادا

کانادا هم مانند تمامی کشورهای پیشرفته، نیاز دارد که از مهندسان رشته‌های مختلف برای توسعه بیشتر زیرساخت‌ها استفاده کند. رشته‌هایی مانند مهندسی برق یا مهندسی نفت را می‌توان از پردرآمدترین مشاغل این کشور دانست.

مهندس برق

باتوجه‌به وابستگی شرکت‌ها به شرکت‌های ارتباطی پیچیده، نیاز مبرمی به مهندسان برق در کانادا حس می‌شود. تقاضا برای استخدام مهندسان برق، به‌ویژه افراد ماهر در زمینه‌های متنوعی مانند مهارت‌های فنی و ارتباطی بسیار زیاد است.

مهندسی کشاورزی در کانادا

کشاورزی یکی از بازوهای اقتصادی کاناداست و نقش مهمی در تولید ناخالص این کشور دارد. با توجه به این مسئله، مهندسی کشاورزی هم به عنوان رشته‌ای که به بهره وری بیشتر زمین‌ها، بذرها و ماشین آلات کشاورزی کمکک می‌کند، از بازار کار خوب و چشم انداز مناسبی برخوردار است.

مهندسی نفت در کانادا

برخی از استان‌ها و شهرهای کشور کانادا به عنوان مناطق نفت خیز شناخته می‌شوند. بازار کار مهندسی نفت در این شهرها (مانند کلگری) بسیار خوب است و افرادی که در این حوزه دارای مهارت و تخصص کافی هستند؛ می‌توانند برای دریافت جاب افر و ویزای کاری اقدام کنند.

مدیریت در کانادا

یکی از بهترین مشاغل در کانادا، مدیریت کسب و کار است. البته برای پیدا کردن شغل در این زمینه باید سابقه کار و مهارت زیادی داشته باشید. همچنین می‌توانید دوره‌های MBA را در کشور کانادا گذرانده و سپس برای یافتن کار مدیریتی اقدام کنید.

روش پیدا کردن شغل های خوب در کانادا

دریافت ویزای کاری کانادا بسیار جذاب به نظر می‌رسد؛ اما سخت‌ترین بخش این فرآیند پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب است که ممکن است ماه‌ها طول بکشد. برای پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب شما می‌توانید به آژانس‌های کاریابی و نشریات محلی مراجعه کنید یا از دوستان و نزدیکانتان کمک بخواهید. اما برای دیدن بهترین پیشنهادهای شغلی بهتر است به سایت‌های کاریابی کانادا مانند ایندید یا لینکدین مراجعه کنید و با کارفرما و شرکت مورد نظرتان ارتباط بگیرید.

سیم آخر و مهاجرت تحصیلی

برای افرادی که هنوز مهارت و سابقه کار کافی کسب نکرده‌اند؛ اخذ ویزای کاری کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود که با کمک ویزای تحصیلی وارد کشور مقصد شوند و بعد از کسب مدارک لازم و تجربه کافی به دنبال پیشنهادهای شغلی بگردند. در سیم آخر ما شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که امکان تحصیل در فرانسه یا سایر کشورها را دارید یا خیر. در ادامه این مسیر هم برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا و سایر کشورها همراه شما خواهیم بود. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید فرم ارزیابی سیم آخر را پر کرده و در زمانی که خودتان تعیین می‌کنید؛ با مشاوران ما صحبت کنید.