برای انتخاب دانشگاه جهت تحصیل در ایتالیا باید با دانشگاه‌های این کشور آشنا شوید. دانشگاه پیزا دانشگاهی دولتی در ایتالیا است که دارای ۲۰ دپارتمان آموزشی، ۱۷ کتابخانه و ۱۳ موزه است. این دانشگاه دارای مراکز تحقیقاتی گسترده و باکیفیتی در زمینه علوم کشاورزی، اخترفیزیک، علوم کامپیوتری، مهندسی و علوم مربوط به پزشکی و دامپزشکی است. دانشگاه پیزا به طور رسمی در سال ۱۳۴۳ تأسیس شده که البته تعداد زیادی از محققان معتقدند ریشه اصلیِ تأسیس این دانشگاه به قرن ۱۱ بازمی‌گردد. اولین رشته‌های تحصیلی که در دانشگاه پیزا تدریس می‌شدند عبارتند از؛ الهیات (خداشناسی)، حقوق مدنی، پزشکی و قانون شرع (قانون کلیسایی). امروزه نیز دانشگاه پیزا از جمله بهترین دانشگاه‌های ایتالیا است که تعداد زیادی از افراد تمایل به تحصیل در آن دارند. در ادامه به اطلاعاتی درباره دانشگاه پیزا ایتالیا خواهیم پرداخت.

رتبه بندی دانشگاه پیزا ایتالیا

دانشگاه پیزا از جمله برترین دانشگاه‌های ایتالیا است که در رتبه‌بندی‌های مختلف جهانی در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته است. در ادامه به رتبه‌بندی‌های مختلف جهانی درباره این دانشگاه می‌پردازیم.

رتبه بندی جهانی تایمز

رتبه‌بندی جهانی تایمز (۲۰۲۰) دانشگاه پیزا را در جایگاه ۳۵۱ تا ۴۰۰ جهانی قرار داده است.

رتبه بندی جهانی QS

رتبه‌بندی جهانی QS که در از جمله معتبرترین وب‌سایت‌های جهانی است. رتبه ۳۸۹ جهانی را به دانشگاه پیزا اعطا کرده است.

رتبه بندی جهانی Shanghai

در میان رتبه‌بندی‌های برتر جهان، Shanghai، دانشگاه پیزا را در جایگاه ۱۵۱ تا ۲۰۰ قرار داده است.

دپارتمان های دانشگاه پیزا

همانطور که پیش‌تر ذکرکردیم دانشگاه پیزا دارای ۲۰ دپارتمان آموزشی است. دپارتمان‌های دانشگاه پیزا به شرح زیر هستند.

  • دپارتمان زیست‌شناسی (بیولوژی)
  • دپارتمان شیمی و شیمی صنعتی
  • دپارتمان فرم (وجوه) دانش و تمدن
  • دپارتمان اقتصاد و مدیریت
  • دپارتمان داروسازی
  • دپارتمان علم زبان، ادبیات و زبانشناسی
  • دپارتمان فیزیک
  • دپارتمان حقوق
  • دپارتمان علوم کامپیوتری
  • دپارتمان مهندسی صنعتی و مهندسی عمران
  • دپارتمان مهندسی انرژی، مهندسی سامانه، مهندسی خاک (مهندسی زمین) و مهندسی ساخت
  • دپارتمان مهندسی اطلاعات
  • دپارتمان ریاضیات
  • دپارتمان تحقیقات پزشکی و پزشکی بالینی
  • دپارتمان جراحی، آسیب شناسی پزشکی و مولکولی و مراقبت‌های ویژه پزشکی
  • دپارتمان پژوهش‌های کاربردی‌سازی و فناوری جدید جراحی و پزشکی
  • دپارتمان علوم زیست‌محیطی، تغذیه و کشاورزی
  • دپارتمان علوم زمین
  • دپارتمان علوم سیاسی
  • دپارتمان علوم دامپزشکی

تحصیل در دانشگاه پیزا به زبان انگلیسی

دانشگاه پیزا همواره در حال تلاش برای ارتقا درجه این دانشگاه به سطحی بین‌المللی است تا بتواند دانشجویان خارجی بیشتری را جذب کند. در ادامه به رشته‌های تحصیلی که به زبان انگلیسی (در مقاطع مختلف تحصیلی) تدریس می‌شوند می‌پردازیم.

مقطع کارشناسی

رشته‌هایی که در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند به شرح زیر هستند.

انسانی

رشته‌های بسیاری در زمینه علوم انسانی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و دانشجویان نیز می‌توانند در اولین سالِ تحصیل خود در رشته‌های تاریخ، مطالعاتِ میراث فرهنگی، علوم ارتباطات و هنرهای اجرایی و ادبیات و زبان خارجی به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

کسب  و کار و اقتصاد

این رشته که در دپارتمان مربوط به مدیریت و اقتصاد واقع شده است به منظور موفقیت جوانان در زمینه‌های اقتصاد و کسب و کار ایجاد شده و آنها نیز می‌توانند به زبان انگلیسی در آن تحصیل کنند.

مقطع کارشناسی ارشد

در ادامه با رشته‌هایی که در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند آشنا می‌شویم.

مهندسی اطلاعات و هوش مصنوعی

این رشته در دپارتمان مهندسی اطلاعات واقع شده است و آموزشی گسترده در زمینه مهندسی اطلاعات و هوش مصنوعی را ارائه می‌کند. دانشجویان از این طریق می‌توانند به طراحی و ساخت سامانه‌هایی (سیستم) برای مدیریت حجم زیادی از داده‌ها (اطلاعات) و استخراج اطلاعاتی بپردازند.

بیونیک

این رشته که در دپارتمانِ مهندسی اطلاعات واقع شده و گرایش جدیدی از مهندسی پزشکی است. هدف بیونیک، کامل کردن فناوری‌های مربوط به رباتیک و مهندسی زیست‌شناسی از طریق علوم زیستی مانند پزشکی، علوم اعصاب و علم مواد است. هدف نهایی این رشته نیز اختراع و گسترش نسل جدیدی از ماشین‌های بیومتریک، مراقبت‌های درمانیِ انسان-محور و فناوری‌های کمکی بیشتر است.

مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر نیز یکی دیگر از رشته‌هایی است که در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پیزا به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. این رشته در دپارتمان مهندسی اطلاعات واقع شده و هدفِ آن، ارائه آموزشی عمیق و گسترده در این زمینه است. دانشجویان با برخورداری از دانش مربوطه می‌توانند به طراحی، پیشرفت، ارزیابی و تکمیل سیستم‌های کامپیوتری پیچیده و متنوع بپردازند. دانشجویان همچنین می‌توانند از میان سه گرایشِ سیستم (سامانه‌های) کامپیوتری و شبکه، سیستم فیزیک سایبری و امنیت سایبری (مجازی) هرکدام را که می‌خواهند انتخاب کنند. اولین گرایشِ مذکور به محاسباتِ گسترده و زیرساخت‌های شبکه و دومی به دانشی تخصصی در زمینه سیستم‌های نهفته و اینترنت می‌پردازد. آخرین گرایش نیز بر طراحی سیستم‌ها و برنامه‌های امنیتی تمرکز می‌کند.

علوم کامپیوتری

این رشته تحصیلی دارای دوره‌ای ۲ ساله بوده و دانشجویان برای به اتمام رساندنِ آن نیاز به ارائه پایان‌نامه دارند. دانشجویانی که علاقه‌مند به این رشته هستند می‌توانند از میان چهار گرایش زیر یکی را انتخاب کنند:

  • هوش مصنوعی (AI)
  • معماری راه‌حل (Solution Architecture) (ICT)
  • داده‌ها و دانش: علم و فناوری (KD)
  • نرم افزار: برنامه‌نویسی، قواعد و فناوری

کسانی که در این زمینه تحصیل می‌کنند قادر به طراحی و پیشرفت سیستم‌های اطلاعاتی و زیرساخت‌های ارتباطاتی مدرن جهانی خواهند شد.

علوم کامپیوتری و شبکه

این رشته که در دپارتمان علوم کامپیوتری واقع شده است، دوره‌ای دوساله بوده و به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. اولین سال تحصیلیِ این رشته، شامل فعالیت‌های آموزشی پایه‌ای و ضروریِ متنوعی است که در سال دوم تحصیل به صورت انتخابی بوده و گذراندنِ آن (فعالیت‌های آموزشی) مانند سال اول، ضروری نیست.

امنیت مجازی

این رشته تحصیلی را می‌توان به عنوان یکی از جدیدترین رشته‌های انگلیسی زبانِ دانشگاه پیزا در نظر گرفت. همچنین خوب است بدانید که رشته امنیت مجازی و یا Cybersecurity برای سال جاری (۲۰۲۰-۲۱) در دسترس خواهد بود.

علم داده و انفورماتیک کسب و کار

این رشته تحصیلی در دپارتمان علوم کامپیوتری تدریس شده که البته با دپارتمان مدیریت و اقتصاد نیز همکاری می‌کند. دانشجویانی که با موفقیت این رشته تحصیلی را پشت سر می گذارند می‌توانند از روش‌های پیشرفته‌ای برای طراحی و پیشرفتِ بررسی داده و تکنیک‌ها استفاده کنند.

اقتصاد

این رشته که در دپارتمان اقتصاد و مدیریت وجود دارد، دوره‌ای ۲ ساله بوده و کاملاً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. این رشته همچنین ۲ دوره تحصیلی متفاوت را ارائه می‌دهد که عبارتند از؛ اقتصاد عمومی و آمار رسمی.

اکتشاف و ژئوفیزیک کاربردی

دپارتمان مربوط به این رشته، دپارتمان علوم زمین، فیزیک و مهندسی اطلاعات است. ژئوفیزیک کاربردی به ترکیب مطالب فیزیک، زمین‌شناسی و مهندسی می‌پردازد.

مواد و فناوری نانو

این رشته در دپارتمان مهندسی اطلاعات، مهندسی صنایع و مهندسی عمران، فیزیک، شیمی و شیمی صنعتی تدریس می‌شود. تمرکز دانشجویان در سال اول از این رشته بر ساختن و استانداردسازی دانشی کلی درباره مواد است. سال دوم از این رشته نیز شامل دوره‌ای تخصصی‌تر بوده که به دو بخش تقسیم می‌شود؛ فناوری نانو و علوم نانو و مواد پیشرفته.

علوم اعصاب

علوم اعصاب نیز یکی دیگر از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه پیزا است که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. هدف این رشته تحصیلی علاوه بر جذب دانشجویان با مدرک کارشناسی مرتبط، جذب دانشجویان از رشته‌های تحصیلی متنوع نیز است.

مهندسی هسته‌ای

مهندسی هسته‌ای در دانشگاه پیزا دوره‌ای ۲ ساله بوده و به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. دانشجویانی که این رشته تحصیلی را انتخاب می‌کند مهارت‌های مربوط به مهندسی هسته‌ای را که در زمینه‌های متنوعی مانند انرژی هسته‌ای کاربرد دارد یاد می‌‌گیرند.

فناوری و تولید کاغذ و مقوا

این رشته تحصیلی که در دپارتمان مهندسی صنایع و مهندسی عمران ارائه می‌شود کاملاً به زبان انگلیسی تدریس شده و برای سال جاری (۲۱-۲۰۲۰) نیز در دانشگاه پیزا در دسترس خواهد بود.

مقطع دکتری

دانشگاه پیزا برای مقطع دکتری دو رشته شیمی و علم مواد و علوم کامپیوتری را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

شهریه دانشگاه پیزا

شهریه دانشگاه پیزا (برای سال ۲۰-۲۰۱۹) بسته به ملیت دانشجو متفاوت بوده و ممکن است که از ۳۵۶,۰۰ تا ۲.۴۵۲,۰۰ یورو متغیر باشد. از آنجاییکه پیزا از جمله دانشگاه‌های دولتی ایتالیا است بنابراین مشمول بورسیه استانی نیز می‌شود. می‌توان گفت تقریباً تمامی دانشجویان ایرانی می‌توانند از بورسیه استانی ایتالیا استفاده کرده و در این دانشگاه به طور رایگان تحصیل کنند.

منبع: