برای تحصیل در ایتالیا باید با شهر محل تحصیل آشنایی پیدا کنید. میلان یکی از شهرهای بسیار محبوب و مشهور در ایتالیا و کل جهان بوده که نه تنها پایتخت مد و فشن این کشور است بلکه شهری است که بسیاری از دانشجویان را به خود جذب می‌کند. دانشگاه‌های خصوصی و دولتی میلان علاوه بر شهریه‌های مناسب، امکانات فراوانی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. همچنین دانشجویان به محض ورود به این شهر با ویژگی‌های منحصر به فرد و جو شاد و صمیمی میلان آشنا می‌شوند که البته حضور دانشجویان، خود دلیلی بر سرزندگی هر چه بیشتر این شهر است. همانطور که پیش‌تر ذکر شد میلان، دانشجویان بسیاری را به خود جذب می‌کند اما پیش از رفتن به این شهر بهتر است با شرایط و هزینه‌های زندگی در میلان ایتالیا آشنا شد.

شرایط زندگی در میلان ایتالیا

یکی از موضوعاتی که کم‌تر کسی به آن توجه می‌کند، آشنایی با شرایطِ شهر و کشوری است که برای مهاجرت انتخاب شده است. دانشجویان و افرادی که قصد رفتن به میلان را دارند باید علاوه بر اطلاع از هزینه‌های مربوطه با شرایط و عادات رفتاری مردم ایتالیا و کشور مربوطه آشنا شوند. برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید به صفحه مذکور و همچنین صفحه شهر میلان ایتالیا مراجعه کنید.

اجاره خانه دانشجویی در میلان

به طور کلی میلان شهر ارزانی نیست اما فرصت‌های طلایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. همچنین دانشگاه‌های بسیاری نظیر دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، دانشگاه میلان و میلان بیکوکا مسکن‌های دانشجویی زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. برای مثال دانشگاه میلان حدود ۵۳۰ محل مناسب برای دانشجویان در نظر می‌گیرد. این اماکن به مدت ۱۱ ماه در دسترس بوده و بر مبنای شرایطی مانند شایستگی (Merit-based) و یا اوضاع مالی فرد به وی اعطا می‌شود که البته اگر فردی مشمول شرایط دریافت این اماکن نشد می‌تواند آپارتمانی کوچک اجاره کرده و یا با زندگی به همراه هم‌خانه هزینه‌های خود را تا حدود زیادی کاهش دهد. همچنین دانشجویان با اجاره آپارتمان مستقل دارای آزادی بیشتری بوده و می‌توانند بدون محدودیت زندگی کنند. بهترین آپارتمان برای دانشجویان آپارتمانی است که به دانشگاهِ محل تحصیل و سیستم حمل و نقل عمومی نزدیک باشد اما این موضوع تنها شرط یک آپارتمان خوب نیست و دانشجویان باید در تصمیم‌گیری خود، دقت بسیاری داشته باشند.

اجاره ماهیانه در میلان

دانشجویانی که بخواهند در آپارتمان‌های اشتراکی زندگی کنند باید هزینه‌ای برابر ۶۰۰ یورو و یا بیشتر را به صورت ماهیانه در نظر بگیرند. همچنین آن دسته از دانشجویانی که تمایل به اجاره آپارتمان مستقل دارند باید ۹۰۰ یورو و یا بیشتر به صورت ماهیانه کنار بگذارند که البته این هزینه بسته به نوع مسکن، متغیر است. در ادامه به هزنیه اجاره ماهیانه در میلان می‌پردازیم.

  • آپارتمان ۱ خوابه در مرکز میلان: ۱۰۹۹.۶۹ یورو در ماه
  • آپارتمان ۱ خوابه خارج از مرکز میلان: ۷۳۱.۸۵ یورو در ماه
  • آپارتمان ۳ خوابه در مرکز میلان: ۲۳۱۸.۸۵ یورو در ماه
  • آپارتمان ۳ خوابه خارج از مرکز میلان: ۱۴۳۰.۳۶ یورو در ماه

یکی از موضوعاتی که باید در خصوص اجاره بها در نظر گرفت، هزینه مربوط به قبوض و اینترنت است. هزینه قبض آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی در میلان بسته به نوع آپارتمان مربوطه متفاوت است. برای مثال این هزینه برای یک آپارتمان ۸۲ متری برابر ۹۴/۱۶۶ یورو در ماه است. همچنین دانشجویان برای اینترنت (۶۰ Mbps یا بیشتر) باید هزینه‌ای حدود ۲۹ یورو در نظر بگیرند.

هزینه زندگی در میلان

همانطور که می‌دانید هزینه زندگی در هر شهری تا حدود زیادی به سبک زندگی فرد بستگی دارد. افرادی که ایتالیا را برای زندگی و یا تحصیل انتخاب کرده‌اند بهتر است بدانند که هزینه زندگی در شهرهایی مانند رم و میلان از سایر شهرها گران‌تر است. هزینه زندگی دانشجوی در این شهرها حدود ۸۵۰ تا ۱۴۵۰ یورو در ماه است که برای روشن‌تر شدن موضوع بهتر با جزئیات این هزینه‌ها آشنا شد.

هزینه خوراک در میلان

هزینه غذا (در رستوران) و خوار و بار (در سوپرمارکت) در میلان به شهر زیر است.

  • هزینه غذا در رستوران ارزان: ۱۵ یورو
  • شیر (۱ لیتر): ۱.۲۰ یورو
  • نان سفید (۵۰۰ گرم): ۱.۹۵ یورو
  • برنج سفید (۱ کیلوگرم): ۲.۲۵ یورو
  • تخم‌مرغ (۱۲ عدد): ۲.۹۰ یورو
  • پنیر محلی (۱ کیلوگرم): ۱۳.۶۰ یورو
  • گوشت گاو (۱ کیلوگرم): ۱۸.۰۶ یورو
  • سینه مرغ بدون پوست و بدون استخوان (۱ کیلوگرم): ۹.۱۰ یورو

یکی از اساسی ترین موضوعاتی که تا حدود زیادی به دانشجویان کمک می‌کند روشی برای کاهش هزینه خوراک است. یکی از راهکارهای بسیار مؤثر این است که به جای رفتن به رستوران از غذاهای ارزان موجود در سلف دانشگاه استفاده کرد و یا با پیدا کردن اماکن شلوغی که غذاهای خیابانی سرو می‌کند و یا با خرید یک ساندویج و یا یک تکه پیتزا هزینه کم‌تری را برای خوراک کنار گذاشت. این در حالی است که با رفتن به رستوران باید هزینه‌ای تقریباً دو برابر صرف کرد.

هزینه حمل و نقل

آشنایی با هزینه حمل و نقل نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود. در ادامه به برخی از این هزینه‌های مربوطه می‌پردازیم.

  • بلیط یک طرفه (حمل و نقل داخلی): ۲ یورو
  • بلیط یک ماهه: ۳۹ یورو
  • ورودیه تاکسی: ۵ یورو
  • کرایه تاکسی (۱ کیلومتر):۱.۱۲ یورو
  • بنزین (۱ لیتر): ۱.۵۹ یورو

سایر هزینه های زندگی در میلان ایتالیا

درست است که هدف دانشجویان از رفتن به میلان، گسترش سطح تحصیلات است اما تفریح، ورزش و یا خرید کردن نیز از الزامات زندگی است. دانشجویان می‌توانند در زمان آزاد خود به اماکن تفریحی متعدد در سطح شهر رفته و یا با ورزش  و خرید کردن، انرژی خود احیا کنند که البته هزینه‌های مربوط به تفریح و ورزش و یا خرید نیز بسیار مهم است. برای مثال هزینه رفتن به سینما در میلان برابر ۱۰ یورو برای هر نفر است. آن دسته از دانشجویانی که تمایل به ورزش کردن دارند باید بدانند که شهریه ماهیانه باشگاه ورزشی برابر ۹۳/۶۴ یورو و  اجاره زمین تنیس به مدت ۱ ساعت (آخر هفته‌ها) برابر ۴۸/۲۳ یورو است. همانطور که ذکر شد، خرید کردن نیز در افزایش روحیه و انرژی تأثیر بسزایی دارد. برخی از هزینه‌های مربوط به پوشاک در میلان به شرح زیر هستند.

  • یک جفت کتانی (با برند خوب): ۱۱/۸۶ یورو
  • لباس تابستانی (در فروشگاه زنجیره‌ای Zara, H&M, …): ۳۳.۰۵ یورو
  • یک جفت کفش مردانه چرم: ۱۳۴.۲۸ یورو

منبع: