زندگی دانشجویی یکی از بهترین دوران‌ها در طول زندگی هر شخص است. تحصیل در خارج از کشور می‌تواند شور و هیجان خاصی را به ابعاد زندگی دانشجویی ببخشد. هرچند شاید سخت‌ترین قسمت مربوط به اخت گرفتن با فرهنگ جدید و آشنا شدن با آداب و رسوم مردم آن کشور است. زندگی دانشجویی در کشوری مثل آلمان می‌تواند شرایط خاص و ویژه‌ای برای دانشجویان بین‌المللی داشته باشد. تحصیل در آلمان به دلیل دانشگاه‌های معتبر، سیستم آموزشی کارآمد، کیفیت بالای زندگی و هزینه‌های مقرون به صرفه موجب شده هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان اقدام ‌کنند. در این مطلب نگاهی کوتاه به شرایط زندگی دانشجویی در آلمان خواهیم پرداخت.

بدون شک شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، می‌بایست زمان زیادی در طول روز را در محیط دانشگاه سپری کنید. در واقع بخش قابل توجه‌ای از زندگی دانشجویی شما در این محیط خواهد. بنابراین قبل از هر چیز بهتر است به طور کامل با محیط دانشگاه آشنا شوید. در داخل دانشگاه‌ها، تمامی کارمندان و استادان به صورت کاملا دوستانه با دانجشو برخورد می‌کنند. این موضوع سبب شده تا زندگی دانشجوی در داخل دانشگاه بسیار راحت باشد. برای مثال دانشجویان اگر با مشکلی مواجه شوند می‌توانند با مراجعه به بخش (International Office) آن  را مطرح و درخواست کمک کنند. با این وجود سازگاری با محیط دانشگاه به زمان و وقت احتیاج دارد.

همان طور که در بالا اشاره شد، دانشگاه‌های آلمان دارای محیط کاملا بین‌المللی هستند، این موضوع موجب شده تا شما در حین تحصیل و زندگی در این کشور با دانشجویان زیادی از سراسر دنیا از جمله ترکیه، فرانسه، پرتقال، آمریکا و … آشنا شوید. در محیط دانشگاه باید به این موضوع دقت کنید که آلمانی‌ها نسبت به زمان بسیار حساس‌اند، تاخیر در ورود به کلاس ممکن است منجر به عدم اجازه ورود شما با کلاس مربوطه باشد.

زندگی خارج از محیط دانشگاه

بخش دیگری از زندگی دانشجویی در محیط خارج از دانشگاه است. شاید در برخورد اول رفتار مردم آلمان متکبرانه، سرد و البته غیر دوستانه باشد. با این وجود اگر شما سوالی از کسی بپرسید، به خوبی جواب آن را خواهید گرفت. اگر لبخندی به چهره آنها نمی‌بینید، نگران بناشید. این فقط به این دلیل است که مردم این کشور بسیار جدی هستند. آلمانی‌ها ارزش بسیار زیادی برای ساختار، حریم و دقت قائل هستند. همچنین تنوع فرهنگی زیاد باعث می‌شود که دانشجویان کمتر احساس غریبگی داشته باشند و سریع‌تر با جامعه ارتباط برقرار کنند.

سفر با کارت (Semesterticket)

یکی از مزیت‌های زندگی دانشجویی در کشور آلمان استفاده از (Semesterticket) برای حمل و نقل عمومی است که امکان سفر در داخل ایالت را برای دانشجویان فراهم می‌کند. شما به عنوان دانشجو بعد از پرداخت شهریه ترم، این کارت را دریافت خواهید کرد. با توجه به اینکه هزینه‌های حمل و نقل عمومی در این کشور نسبتا گران است، این کارت می‌تواند کمک خوبی برای کاهش هزینه‌های زندگی دانشجویی باشد.

زبان آلمانی

یکی از مواردی که ممکن است زندگی دانشجویی در آلمان را با مشکل مواجه کند، زبان آلمانی است. هر چند این موضوع در محیط دانشگاه به دلیل اینکه تمامی استاد‌ها و کارمندان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند نمی‌تواند مشکل خاصی ایجاد کند. در شهر‌های بزرگ مثل برلین، مونیخ و کلن سطح زبان انگلیسی مردم بسیار خوب است و شما مشکل خاصی برای ارتباط با مردم ندارید. اما در شهر‌های کوچکتر این موضوع کمی متفاوت است. شما مجبور به یادگیری زبان آلمانی هستید. بنابراین اگر قصد تحصیل در یکی از شهر‌های کوچکتر آلمان را دارید بهتر است زبان آلمانی خود را تقویت کنید تا بتوانید زندگی دانشجویی بهتری در آلمان را تجربه کنید.

کار دانشجویی در آلمان

کار بخش مهمی از زندگی دانشجویی در آلمان را تشکیل می‌دهد. دانشجویان بین‌المللی برای تامین مخارج زندگی می‌بایست به انجام کاره‌های نیمه وقت بپردازند. دانشجویان بین‌المللی برای انجام کار حین تحصیل در آلمان، باید نخست اجازه کار دریافت کنند. عموماً دانشجویان می‌توانند تا ۱۲۰ روز به‌طور تمام‌وقت یا تا ۲۴۰ روز به‌طور نیمه‌وقت کار کنند. البته این اعداد به شهر محل زندگی بستگی دارد و میزان مجاز کار در اجازه کار دانشجو مشخص می‌شود. در شهرهایی که نرخ بی‌کاری پایین است یا نیاز بیشتری به نیروی کار وجود دارد، ممکن است اجازه کار بیش از این را داشته باشید. به‌طور کلی دانشجویان در طول ترم‌های تحصیلی، اجازه انجام کار نیمه‌وقت تا ۲۰ ساعت در هفته و در تعطیلات اجازه انجام کار تمام‌وقت را دارند.

هزینه‌‌های زندگی دانشجویی در آلمان

یکی دیگر از مواردی که یک دانشجو در حین تحصیل در کشور آلمان باید در نظر داشته باشد، هزینه‌‌های زندگی دانشجویی در این کشور است. اگرچه بیشتر دانشگاه‌های آلمان محل اقامت برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌‌دهند، اما تعداد این محل‌های اقامت بسیار محدود است. حدود ۴۰٪ از دانشجویان بین المللی در آلمان به دلیل کم هزینه بودن، مبلغی در حدود ۳۰۰ یورو در ماه، زندگی در اقامتگاه‌های دانشجویی (Wohnungsgemeinschaft) انتخاب می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه هزینه زندگی در آلمان مراجعه کنید.

بدون شک بیشترین هزینه مربوط به اجاره مسکن برای یک دانشجو است. در شهر‌هایی مانند مونیخ، کلن، فرانکفورت و هامبورگ پیدا کردن یک آپارتمان دانشجویی کار نسبتا مشکلی است. برای اینکار شما باید با اتحادیه دانشجویی (student union) تماس بگیرید و تقاضای راهنمایی کنید.

زندگی اجتماعی در کشور آلمان

زندگی دانشجویی در آلمان دارای مزیت‌های ویژه‌‌ای است. وجود انواع فستیوال‌های هنری، رستوران‌های متنوع، موزه‌ها، مراکز فرهنگی و آثار تاریخی موجب شده تا زندگی دانشجویی در این کشور هیجان‌ انگیز شود. بنابراین شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در این کشور فرصت‌های بیشماری در اختیار دارید که منجر به شناخت بیشتر فرهنگ و تاریخ مردم آلمان می‌شود.

چند پیشنهاد مهم برای داشتن زندگی بهتر دانشجویی در آلمان

اگر قصد مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را دارید،  بهتر است قبل از عزیمت به این کشور اطلاعات خود را از نحوه زندگی دانشجویی در این کشور کامل کنید. با مراجعه به وبسایت سیم آخر شما می‌توانید مطالب مربوط به نحوه زندگی دانشجویی و شرایط و هزینه‌های دانشجویی در این کشور را مطالعه کنید.

با رعایت نکات زیر می‌توانید تجربه ارزشمند و زندگی دانشجویی بهتری در کشور آلمان را تجربه کنید.

  1. سعی کنید با اطرافیان خود ارتباط خوبی برقرار کنید و مهارت های اجتماعی بهتری داشته باشید
  2. زبان آلمانی را سریع یاد بگیرید
  3. تجربه حرفه‌ای در یک زمینه کاری و یا رشته خود را بدست آورید
  4. شنوندۀ فعالی باشید

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به آلمان و شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منبع:

http://www.studyportals.com/