برای تحصیل در فرانسه باید با شهر محل تحصیل آشنا شد. لیون یکی از بهترین شهرهای فرانسه بوده و بسیاری از افراد، به دلایل متعددی این شهر برای زندگی انتخاب می‌کنند. لیون همچنین به عنوان دومین شهر بزرگ فرانسه شناخته شده است. از نظر تعدادی از افراد لیون، پاریس را الگوی خود قرار داده ولی افرادی که در لیون زندگی می‌کنند این شهر دارای شأن و رتبه مربوط به خود است. لیون دارای جمعیتی رو به افزایش است که از سال پیش (۲۰۱۹) حدود ۸۲/۰% افزایش پیدا کرده به تعدادی حدود ۱۷۱۹۰۰۰ رسیده و تمامی ویژگی‌هایی که باید یک شهر بزرگ داشته باشد را دارد. برای مثال، لیون دارای تعداد زیادی موزه، تئاتر، فستیوال و برنامه‌های دیگر فرهنگی را دارد. این شهر همچنین دارای سیستم حمل و نقل فوق‌العاده و نسبتاً ارزانی است که خود به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای این شهر در نظر گرفته می‌شود که البته زندگی در این شهر دارای مزایای دیگری نیز بوده و در ادامه علاوه بر پرداختن به این مزایا به شرایط و هزینه زندگی در لیون فرانسه نیز خواهیم پرداخت. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

مزایای زندگی در لیون فرانسه

لیون یکی از بهترین شهرهای فرانسه است. این شهر به دلیل داشتن معماری غنی و مراکز فرهنگی متعدد دارای شهرت بسیاری است و به عنوان شهری خلاق و صنعتی شناخته می‌شود. همچنین هرساله حدود ۵۰۰۰۰ نفر نفر از سراسر جهان به این شهر آمده و از بازدید آن لذت می‌برند. افراد با سفر و یا زندگی در شهر لیون می‌توانند به راحتی به دیگر شهرهای اروپایی بروند زیرا لیون به کوه‌ها، دریا و شهر پاریس بسیار نزدیک است. لیون همچنین به عنوان شهری جوان، سرزنده، بین‌المللی و صنعتی بوده که دارای تعداد زیادی فستیوال در سال است. شرایط آب و هوایی موجود در این شهر نیز از جمله مزیت‌های دیگر زندگی و یا سفر به این شهر است. در حقیقت آب و هوای شهر لیون به دلیل اینکه تحت تأثیر اقلیم مدیترانه‌ای، قاره‌ای و اقیانوسی قرار گرفته است بسیار مساعد است (به خصوص در ماه‌های بهار و پاییز). یکی دیگر از مزیت‌های لیون وجود فستیوال‌های متعدد در این شهر است. برای مثال فستیوال Fête des Lumières و یا Nuits de Fourvière از جمله جشنواره‌های بسیار مشهور لیون بوده و هر ساله تعداد زیادی از افراد را به خود جذب می‌کنند. نکته‌ای دیگر درباره لیون این است که این شهر دارای کیفیت بالایی برای زندگی است و از این جهت افراد بسیاری را به خود جذب می‌کند. شهر لیون دارای دو رودخانه، پارکی بزرگ (بزرگترین پارک شهری فرانسه) و اماکن بسیار زیبایی نظیر دریاچه‌های Annecy، Aix les Bains، Aigebuelette و… است. کیفیت سیستم حمل و نقل نیز در این شهر به گونه‌ای است که بسیاری از افراد در این شهر، اتومبیل‌های شخصی خود را رها کرده و از اتوبوس و مترو برای دسترسی راحت‌تر به مناطق پایین شهر استفاده می‌کنند.

شرایط آب و هوایی لیون

آشنایی با شرایط آب و هوایی لیون یکی دیگر از موضوعاتی است که برای افرادی که این شهر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند بسیار حائز اهمیت است. لیون ۱۷۷ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و به طور کلی به عنوان منطقه‌ای با آب و هوای گرم و معتدل شناخته می‌شود. همچنین بارش باران حتی در خشک‌ترین ماه‌های سال  در این شهر بسیار محتمل است. در ادامه با اطلاعاتی درباره شرایط آب و هوایی لیون در فصول مختلف سال آشنا می‌شویم.

فصل بهار

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آب و هوای فصل بهار در لیون، رطوبتِ آن است. امکان بارش باران در بهار بسیار محتمل بوده و به طور کلی این فصل بهترین زمان برای سفر به لیون است. درجه هوا در این فصل در لیون از ماه مارس (با دمای ۱۱ درجه سانتی‌گراد) نسبت به ماه می (با دمای ۱۹ درجه سانتی‌گراد) افزایش پیدا می‌کند ولی در شب‌ها با متوسط دمای ۳ تا ۹ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر می‌شود.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) تعداد ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
مارس ۱۳+/ ۳+ ۷ ساعت ۴ روز
آوریل ۱۶+/ ۵+ ۸ ساعت ۵ روز
می ۲۱+/ ۹+ ۹ ساعت ۶ روز

فصل تابستان

تابستان در لیون، گرم‌ترین ماه سال بوده و در ماه‌های جولای و آگوست می‌توان گرم‌ترین هوای ممکن را احساس کرد. متوسط دمای روز در این فصل، در ماه جولای به بیشترین حالت خود می‌رسد که حدوداً برابر ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. این دما در ماه‌های ژوئن و آگوست به ترتیب برابر ۲۳ و ۲۵ درجه سانتی‌گراد و متوسط دمای شب نیز برابر ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. در ادامه به اطلاعات دقیق‌تری درباره ماه‌های مختلف در فصل تابستان خواهیم پرداخت

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) تعداد ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
ژوئن ۲۴+/ ۱۳+ ۵/۱۰ ساعت ۶ روز
جولای ۲۷+/ ۱۵+ ۱۱ ساعت ۶ روز
آگوست ۲۶+/ ۱۴+ ۱۱ ساعت ۳ روز

فصل پاییز

متوسط دمای هوا و وضعیت کلی هوا در این فصل بسیار مساعد است. افرادی که در لیون زندگی می‌کنند و یا قصد سفر به این شهر را دارند فصل پاییز به جهت داشتن فستیوال‌های متعدد می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای تفریح باشد. در ماه‌های اکتبر و نوامبر، هوای لیون به تدریج سردتر می‌شود و دمای روز در ماه نوامبر به طور تقریبی به ۱۰ درجه سانتی‌گراد در روز می‌رسد. علاوه بر کاهش دمای هوا، مه و ابر فراوان در این فصل، بسیار اتفاق میافتد. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره ماه‌های مختلف فصل پاییز می‌پردازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) تعداد ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
سپتامبر ۲۳+/ ۱۲+ ۹ ساعت ۴ روز
اکتبر ۱۷+/ ۷+ ۷ ساعت ۵ روز
نوامبر ۱۰+/ ۴+ ۵/۵ ساعت ۶ روز

فصل زمستان

متوسط دمای روز در فصل زمستان در شهر لیون حدود ۵ تا ۸ درجه سانتی‌گراد و در شب حدود ۰ درجه سانتی‌گراد است. با وجود اینکه زمستان نسبت به فصل‌های دیگر خیلی خشک است، بیشتر اوقات، آسمان شهرِ لیون با ابر پوشیده شده است. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره ماه‌های زمستان در شهر لیون می‌پردازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) تعداد ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
دسامبر ۶+/ ۵/۰+ ۵/۴ ساعت ۴ روز
ژانویه ۶+/ ۵/۰- ۴ ساعت ۵ روز
فوریه ۸+/ ۰ ۵/۵ ساعت ۴ روز

هزینه زندگی در شهر لیون

آشنایی با هزینه زندگی در لیون برای افرادی که در آن زندگی می‌کنند و یا قصد رفتن به این شهر را دارند بسیار مهم است. به طور کلی هزینه زندگی در لیون برای فردی تنها (صرف نظر از اجاره‌بها) حدود ۳۰/۸۶۶ یورو در ماه است. این هزینه برای یک خانواده ۴ نفره نیز برابر ۳۶/۳۰۹۵ یورو در ماه است. در ادامه به شرح دقیق‌ترین از هزینه زندگی در لیون می‌پردازیم.

هزینه رستوران و موادغذایی

هزینه موادغذایی را می‌توان به عنوان یکی از حیاتی‌ترین هزینه‌های مربوط به زندگی در نظر گرفت. بی‌شک این هزینه بسته به سبک زندگی فرد، متفاوت است اما در این بخش سعی داریم با ارائه هزینه‌های مربوط به برخی اغذیه پر استفاده، دیدی کلی نسبت به هزینه مواد غذایی در این شهر پیدا کنیم. برای مثال هزینه شیر (۱ لیتر)، یک عدد نان سفید (۵۰۰ گرم)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، ۱۲ عدد تخم‌مرغ، پنیر محلی (۱ کیلوگرم)، فیله مرغ (۱ کیلوگرم)، گوشت گاو (۱ کیلوگرم)، سیب، موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز (همگی ۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۱۱/۱ یورو، ۲۴/۱ یورو، ۷۳/۱ یورو، ۴۷/۲ یورو، ۱۷/۱۶ یورو، ۵۷/۹ یورو، ۴۰/۱۵ یورو، ۳۴/۲ یورو، ۹۳/۱ یورو، ۴۲/۲ یورو، ۲۰/۲ یورو، ۷۳/۱ یورو و ۲۵/۲ یورو است. هزینه غذا نیز در یک رستوران ارزان حدود ۱۲ یورو و برای یک وعده غذای دو نفر (در یک رستوران با هزینه متوسط) برابر ۵۰ یورو است.

هزینه حمل و نقل

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، سیستم حمل و نقل در لیون یکی از مزیت‌های زندگی در این شهر است بنابراین آشنایی با هزینه حمل و نقل در لیون موضوعی بسیار مهم است. هزینه بلیط یک‌طرفه برای سفرهای داخلی برابر ۹۰/۱ یورو، هزینه بلیط یک ماهه برابر ۶۴ یورو، هزینه کرایه تاکسی (ورودیه) برابر ۵ یورو، کرایه تاکسی برای مسافت ۱ کیلومتر برابر ۵۴/۱ یورو و هزینه بنزین (۱ لیتر) نیز برابر ۴۹/۱ یورو است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبض آب، برق، گاز، سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری برابر ۴۳/۱۵۰ یورو بوده و هزینه اینترنت (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) برابر ۷۷/۲۹ یورو است.

هزینه اجاره ماهیانه

هزینه اجاره ماهیانه را می‌توان از جمله مهم‌ترین هزینه‌های زندگی به شمار آورد. همانطور که می‌دانید اجاره آپارتمان تا حدود زیادی به سبک زندگی فرد (نوع آپارتمانی که در آن زندگی می‌کند) بستگی دارد. اجاره‌بها بسته به محل و متراژ آپارتمان متفاوت است. برای مثال، هزینه اجاره برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر و خارج شهر و آپارتمانی ۳ خوابه در مرکز و خارج شهر به ترتیب برابر ۳۸/۶۴۲ یورو، ۴۹۹ یورو، ۲۹/۱۲۵۹ یورو و ۰۸/۹۲۳ یورو است.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت به این کشور از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع: