اسپانیا کشوری با فرهنگ و تاریخی کهن، در جنوب غربی اروپا قرار دارد. اسپانیا یکی از مقاصدی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اماکن تاریخی، آب و هوای گرم و معتدل، سنت‌ها و فرهنگ غنی و مردم خونگرمی که اسپانیا دارد از جمله عواملی هستند که بسیاری را ترغیب می‌کند که به اسپانیا سفر کنند. گرچه اسپانیا مقصدی جذاب برای گردشگری محسوب می‌شود اما آیا تجربه زندگی در اسپانیا به همین اندازه جذاب و لذت‌بخش است؟ مطالعه این مقاله به علاقه‌مندان تحصیل در اسپانیا نیز توصیه می‌شود. در ادامه تجربیات افرادی که برای مدتی در اسپانیا زندگی کرده‌اند را برای شما بازگو می‌کنیم.

فرهنگ و تجربه زندگی در اسپانیا

اسپانیا دارای ۱۷ منطقه مستقل است که هر کدام فرهنگ و سبک زندگی مخصوص به خود را دارند. از منطقه آندولوسیا که حال و هوای سنتی دارد گرفته تا مادرید که یک کلان‌شهر مدرن است. مردم اسپانیا مردمی خونگرم هستند که کیفیت زندگی را بر همه‌ چیز ترجیح می‌دهند. تفریح برای مردم اسپانیا قسمتی جدانشدنی از زندگی است. مردم اسپانیا از هر فرصتی برای برگزاری جشن و پایکوبی استفاده می‌کنند. طبق گفته کسانی که تجربه زندگی در اسپانیا را دارند، مردم اسپانیا مردمی پر سر و صدا و عاشق شرکت در مهمانی‌ها و جشن‌های سنتی هستند. آنها همیشه تا دیر‌وقت در خیابان‌ها مشغول گردش و تفریح دیده می‌شوند. نگاه مردم اسپانیا به کار کردن با بسیاری از نقاط دیگر دنیا فرق دارد. اسپانیایی‌ها برخلاف بسیاری از مردم کشور‌های دیگر که تمام زندگی خود را به کار کردن می‌گذرانند، ترجیح می‌دهند تا بیشتر وقت خود را به تفریح بگذرانند.

یکی از تجربیات کسانی که برای زندگی به اسپانیا مهاجرت کرده‌اند این است که انگار در اسپانیا زمان به کندی می‌گذرد. ادارات و مغازه‌ها در ساعت ناهار همگی تعطیل می‌شوند و در روز‌های یکشنبه همه‌ جا تقریباً تعطیل است. افرادی که در شهر‌های شلوغ زندگی کرده‌اند و به زندگی با سرعت بالا عادت دارند، امکان دارد در ابتدا با این سبک زندگی اسپانیایی به مشکل بربخورند.

غذا‌‌های دریایی در اسپانیا بسیار پرطرفدار بوده و اکثر کسانی که به اسپانیا مهاجرت کرده‌اند از غذا‌های سنتی اسپانیایی لذت برده‌اند. در اسپانیا رستوران‌های بین‌المللی زیادی وجود ندارد و اکثر مردم برای خوردن وعده‌های غذایی به رستوران‌های محلی می‌روند. هزینه خوراک در اسپانیا تقریباً مثل بقیه اروپا است و حدود ۴۰۰ یورو در ماه می‌شود. غذا خوردن در رستوران و معاشرت کردن در حین غذا خوردن یکی از عادات مردم اسپانیا است. در کل مردم اسپانیا مردمی خوش صحبت، خونگرم و آرامی هستند که زندگی آرام و شادی دارند.

بازار کار و هزینه زندگی در اسپانیا

نرخ بیکاری در اسپانیا نسبت به کشور‌های اروپایی زیاد است. بسیاری از افرادی که تحصیلات و سابقه کاری خوبی دارند، در اسپانیا بیکار هستند.

خلاف سبک زندگی‌ که بیشتر مردمان اسپانیا دارند، کارمندان اسپانیایی ساعت کاری زیادی دارند. کارمندان در اسپانیا ۲ ساعت در روز به عنوان ساعت ناهار (ساعت ۲ تا ۴) تعطیل هستند و بیشتر آنها تا ساعت ۸ شب سر کار هستند. در کل اگر به دنبال پیدا کردن کار در یک کشور دیگر هستید، اسپانیا گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

هزینه زندگی در اسپانیا بسته به شهری که در آن ساکن هستید، متغیر است اما در کل هزینه زندگی در اسپانیا از بسیاری از کشور‌های اروپای غربی کمتر است. هزینه اجاره مسکن در اسپانیا حدود ۴۰۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه است. همچنین هزینه خوراک و پوشاک در اسپانیا تقریباً با بقیه اروپا یکسان است.

همانطور که هزینه زندگی در اسپانیا کم است، درآمدی که مردم دارند هم به همان میزان از سایر کشور‌های اروپایی پایین‌تر است. متوسط درآمد در اسپانیا مبلغی بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در ماه است که در مقایسه با کشو‌هایی مثل انگلستان و آلمان درآمد پایینی محسوب می‌شود.

مانند بسیاری دیگر از کشور‌های اروپایی، مردم اسپانیا از بیمه درمانی دولتی و رایگان برخوردار هستند. مردم اسپانیا در هر زمانی به مراقبت‌های پزشکی رایگان دسترسی دارند که این مسئله یکی از نکات مثبت زندگی در اسپانیا است. مردم اسپانیا می‌توانند از بیمه‌های درمانی خصوصی هم استفاده کنند اما بر اساس تجربه افرادی که در اسپانیا زندگی کرده‌اند، خدمات درمانی دولتی در اسپانیا از سطح بالایی برخوردار است و افراد از این خدمات رضایت بالایی داشته‌اند.

زبان مردم اسپانیا

برخلاف باور عوام، مردم اسپانیا همگی به زبان اسپانیایی صحبت نمی‌کنند. بیشتر مردم اسپانیا به زبان کاستلانو صحبت می‌کنند و زبان‌های دیگری مثل کاتالان، والنسیانو و گالگو هم در قسمت‌های مختلف اسپانیا استفاده می‌شود. به طور کلی یادگیری زبانی که در اسپانیا صحبت می‌شود، می‌تواند برای افراد سخت باشد. بسیاری از مردم اسپانیا زبان انگلیسی را بلد نیستند و به همین دلیل بهتر است قبل از مهاجرت به اسپانیا زبان اسپانیایی را در حد پایه‌ای بیاموزید تا در بدو ورود به اسپانیا توانایی صحبت در حد نیاز‌های روزمره را داشته باشید.

آب و هوا و تجربه زندگی اسپانیا

اسپانیا در تمام فصول تقریباً آفتابی است. برخلاف باور عموم که فکر می‌کنند کل اسپانیا همیشه گرم و آفتابی است، در نقاطی از اسپانیا مثل گرانادا، دمای هوا در زمستان تا زیر صفر هم می‌رود. اسپانیا تقریباً کشوری چهار فصل است که بسیاری از شهر‌های آن در زمستان سرد و خنک می‌شود. اما قسمت‌های جنوبی اسپانیا مثل بالیاریک و جزایر قناری در بیشتر روز‌های سال گرم و آفتابی هستند. دمای هوا در تابستان در بیشتر اوقات بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد است و به همین دلیل بسیاری از مردم در تابستان برای خنک شدن و آبتنی به سواحل زیبای این کشور می‌روند.

به طور کلی مردم اسپانیا مردمی سنتی هستند که زندگی بدون دغدغه و ریلکسی دارند. همانطور که توضیح دادیم شرایط کار پیدا کردن در اسپانیا می‌تواند برای افراد چالش برانگیز باشد هرچند که هزینه و درآمد در اسپانیا نسبتاً پایین است. با توجه به تمام تجربیاتی که افراد از زندگی در اسپانیا کسب کرده‌اند، بهتر است قبل از تصمیم برای زندگی در اسپانیا، اول به سبک زندگی خود نگاه کنید. امکان دارد افرادی که سبک زندگی متفاوتی با زندگی در اسپانیا دارند در این کشور دچار مشکلاتی شوند و از سوی دیگر اسپانیا برای کسانی که زندگی اسپانیایی را دوست دارند، بهترین مکان برای گذران زندگی است.

اگر پرسشی درباره تجربه زندگی در اسپانیا دارید، می‌توانید آن را به صورت کامنت مطرح کنید.

منبع:

www.wildjunket.com