همانطور که می‌دانید روانشناسی از جمله رشته‌های پرمخاطب در سراسر دنیا است که افراد بسیاری تمایل به تحصیل در آن را دارند. در حقیقت، دانشجویان رشته روانشناسی به یادگیری مهارت‌های مختلف در حوزه انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی می‌پردازند. همچنین این علم سودمند به مطالعه رفتار و ذهن افراد می‌پردازد و به دانشجویان و فارغ‌الحصیلان این رشته امکان درک بهتری از رفتار انسان‌ها، روابط اجتماعی، احساسات، انگیزه‌ها و همچنین تصمیم‌گیری را می‌دهد. علاوه بر آنچه ذکر شد، انتخاب روانشناسی برای تحصیل دارای مزایای دیگری نیز است. برای مثال افزایش سطح توانایی در زمینه تفکر نقادانه یا دسترسی به طرز فکر جدیدی نسبت به بیماری‌های روانی از جمله مزایای تحصیل در این رشته است. در این میان، تعدادی از علاقه‌مندان به رشته روانشناسی، تحصیل در ایتالیا را انتخاب می‌کنند. کشور ایتالیا دارای دانشگاه‌های بسیار خوبی در زمینه علم روانشناسی است که برخی از آنها این رشته را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. در ادامه به اطلاعاتی درباره بهترین دانشگاه های ایتالیا در رشته روانشناسی، شرایط تحصیل روانشناسی در ایتالیا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های مختلف و بازار کار رشته روانشناسی در ایتالیا خواهیم پرداخت.

دانشگاه های برتر ایتالیا در زمینه روانشناسی

ایتالیا دارای دانشگاه‌های بسیار خوبی است که دارای رتبه‌های برتری در سطح جهانی هستند. دانشگاه برتر ایتالیا در زمینه روانشناسی به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه پادوا (۱۰۰-۵۱)
  • دانشگاه ساپینزا رم (۱۵۰-۱۰۱)
  • دانشگاه بولونیا (۱۵۰-۱۰۱)
  • دانشگاه کاتولیکا ساکرو (۲۰۰-۱۵۱)
  • دانشگاه ترنتو (۲۰۰-۱۵۱)
  • دانشگاه میلان (۲۵۰-۲۰۱)
  • دانشگاه میلان بیکوکا (۲۵۰-۲۰۱)

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است که تمامی این دانشگاه‌ها رشته روانشناسی را به  زبان انگلیسی ارائه نمی‌دهند و دانشجویان می‌توانند تنها در برخی از این دانشگاه‌ها (پادوا و کاتولیکا در مقطع کارشناسی، دانشگاه ساپینزا رم، بولونیا، میلان بیکوکا و ترنتو در مقطع کارشناسی ارشد) به زبان انگلیسی (در زمینه روانشناسی) تحصیل کنند.

تحصیل روانشناسی در ایتالیا در مقطع کارشناسی

کارشناسی روانشناسی یکی از پر مخاطب‌ترین زمینه‌های تحصیلی معاصر است که دانشجویان آن علاوه بر یادگیری تئوری این رشته به فعالیت‌های بالینی در این زمینه نیز می‌پردازند. حجم گسترده‌ای از سمینارها و کارگاه‌ها در زمینه موضوعات روانشناسی مانند ذهن و رفتار، روانشناسی رشد، روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت به گسترش هرچه بیشتر این علم می‌پردازند.

کارشناسی روانشناسی در دانشگاه پادوا

رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی دوره‌ای ۳ ساله است. افراد در سال اول به یادگیری مفاهیم روانشناسی، ذهن و رفتار، روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی و ارتباطات و روانشناسی پویایی می‌پردازند. در سال دوم از این مقطع نیز روش‌های آماری در روانشناسی، روانشناسی سازمانی، روانشناسی کار، روانشناسی بالینی، روانشناسی حیوانات و روانشناسی اعصاب و در سال آخر، مطالبی درباره ژن‌ها و رفتار، ادراک حسی و شناختی، شناخت مکانی (Spatial Cognition)، روانشناسی زبان و روانشناسی سلامت به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

شرایط تحصیل کارشناسی روانشناسی در دانشگاه پادوا

برای تحصیل در رشته روانشناسی (در مقطع کارشناسی) ارائه مدارک زیر ضروری است:

  • دیپلم دبیرستان
  • آزمون SAT (متقاضیان غیر اروپایی می‌توانند به جای آزمون SAT از روش cv-based evaluation و یا همان ارزیابی از طریق رزومه استفاده کنند اما اولویت با آنهایی است که دارای نمره آزمون SAT هستند. همچنین نمره مورد نیاز برای این آزمون ۱۰۰۰ یا بیشتر است.)

یکی از مواردی که متقاضیان باید به آن توجه کنند این است که رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه پادوا کاملاً به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و دانشجویان نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی ندارند اما داشتن توانایی در زبان انگلیسی (سطح B1) برای یادگیری دروس این دوره مورد نیاز است.

پذیرش در رشته روانشناسی در دانشگاه پادوا

برای درخواست پذیرش در این رشته در دانشگاه پادوا، دانشجویان بین‌المللی باید مدارک خود را در سایت apply.unipd.it  بارگذاری کنند. همچنین برای تکمیل فرآیند پذیرش، پرداخت هزینه‌ای به مبلغ ۳۰ یورو مورد نیاز است. نکته‌ای دیگر که باید به آن توجه شود این است که این هزینه (۳۰ یورو) غیرقابل بازگشت است. زمان ثبت درخواست پذیرش نیز برای رشته روانشناسی از ۷ ژانویه تا ۷ مارس ۲۰۲۰ است اما در صورتی که دانشجویان اولین فرصت را برای ثبت درخواست پذیرش از دست دهند می‌توانند در دومین فرصت (Second Call) که برای دانشجویان غیر اروپایی از ۷ آوریل تا ۷ ژوئن است، اقدام کنند.

شرایط کار روانشناسی در دانشگاه پادوا

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در اماکن خصوصی یا دولتی در زمینه رشته تحصیلی خود فعالیت داشته باشند. همچنین آنها می‌توانند تحت نظر روان‌شناسان ماهر از آنچه که آموخته‌اند، برای پیشرفت سطح سلامت افراد، سازمان‌ها یا گروه‌های مختلف استفاده کنند.

شهریه رشته روانشناسی در دانشگاه پادوا

شهریه دقیق رشته روانشناسی برای سال ۲۱-۲۰۲۰ هنوز در دسترس نیست اما تقریباً برابر با شهریه سال اخیر است. همچنین خوب است بدانید که مبلغ کلی شهریه (۲۶۰۰ یورو برای سال ۲۰-۲۰۱۹) ممکن است با توجه به  شرایط اقتصادی شما به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. یکی از مشهورترین بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا، بورسیه استانی است که تمامی دانشجویان ایرانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

کارشناسی روانشناسی در دانشگاه کاتولیکا ساکرو

همانطور که می‌دانید دانشگاه کاتولیک ساکرو یکی دیگر از برترین دانشگاه‌های ایتالیا در زمینه روانشناسی است. دانشکده روانشناسی دانشگاه کاتولیک ساکرو در شهر میلان واقع شده و زبان تدریس در این رشته نیز انگلیسی است.

ساختار رشته روانشناسی در دانشگاه کاتولیکا ساکرو

رشته روانشناسی در دانشگاه کاتولیکا ساکرو در مقطع کارشناسی دوره‌ای ۳ ساله است که بر روی دانشی میان‌رشته‌ای از موضوعات پایه و ابداعی روانشناسی تمرکز می‌کند. رشته روانشناسی در دانشگاه کاتولیکا ساکرو دارای قدمتی طولانی در زمینه تحقیقات و آموزش است و با جدیدترین اکتشافات در این زمینه سر و کار دارد. همچنین روشی که این دانشگاه برای آموزش رشته روانشناسی ارائه کرده است، پوشش‌دهنده بینش‌های مختلف نسبت به تئوری‌ها، متدها و تکنیک‌های روانشناسی است. این رشته همچنین برای دانشجویانی که به کار تحقیقاتی علاقه زیادی دارند، بسیار مناسب است.

فرصت های شغلی روانشناسی در دانشگاه کاتولیکا ساکرو

فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی می‌توانند به عنوان روان‌شناس مبتدی برای سازمان‌ها، گروه‌ها یا افراد مختلف فعالیت کرده و با به کار بستن هر آنچه که آموخته‌اند به پیشرفت سطح سلامت فردی و اجتماعی در گروه‌ها یا سازمان‌ها و جامعه کمک کنند. همچنین فرصت‌های شغلی دیگری نیز برای این رشته وجود دارد، که به شرح زیر هستند:

  • ارزیابی و مشاوره برای روانشناسی مدرسه
  • رشته‌های آموزشی (هوش و استعداد) برای روانشناسی سلامت
  • برنامه‌ریزی در تحقیقات پایه
  • برنامه‌های ارتباطات و مارکتینگ
  • منابع انسانی و آموزش

شهریه دانشگاه کاتولیکا ساکرو در دانشگاه کاتولیکا ساکرو

شهریه تحصیل در این دانشگاه کاتولیکا ساکرو معمولاً بین ۳۰۰۰ تا ۸۹۰۰ یورو در سال است که البته به دلیل اینکه این دانشگاه، خصوصی است، مشمول دریافت بورسیه استانی جهان سوم نیست.

تحصیل روانشناسی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

برخی از دانشگاه‌های ایتالیا رشته‌هایی را در زمینه روانشناسی و برای مقطع کارشناسی ارشد پیشنهاد می‌دهند که به شرح زیر هستند:

دانشگاه پادوا

دانشگاه پادوا علاوه بر ارائه رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی برای سال ۲۱-۲۰۲۰ رشته عصب‌شناسی شناختی و علوم اعصاب بالینی را برای مقطع کارشناسی ارشد پیشنهاد می دهد. این رشته دو سال به طول می‌انجامد و کاملاً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. همچنین شهریه استاندارد این دانشگاه برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و single-cycleها برای سال ۲۰-۲۰۱۹ (برای گروه انسانی) برابر ۲۵۰۹ یورو است که البته با احتساب بورسیه استانی، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا تقریباً رایگان خواهد بود.

دانشگاه ساپینزا رم

این دانشگاه رشته عصب‌شناسی شناختی، رفتارشناسی و روانشناسی جنسی بالینی را برای مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. شهریه این دانشگاه همچنین برای این مقطع برای رشته علوم روانشناسی برابر ۱۶۰۰ یورو است.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر ایتالیا است که برای مقطع کارشناسی ارشد در زمینه روانشناسی رشته‌هایی نظیر روانشناسی کار و روانشناسی فردی را ارائه می‌دهد. همچنین شهریه این دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد برابر ۶۰۰۰ تا ۹۰۰۰ یورو در سال (سال ۲۰-۲۰۱۹) است که البته دانشجویان ایرانی می‌توانند از بورسیه استانی استفاده کنند.

دانشگاه میلان بیکوکا

دانشجویانی که دانشگاه میلان بیکوکا را برای تحصیل روانشناسی انتخاب کرده‌اند، خوب است بدانند که این دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد، ۵ رشته را کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌کند که یکی از آنها علوم روانشناسی تجربی کاربردی است. شهریه این دانشگاه نیز برای دانشجویان خارجی برابر ۹۰۰ یورو در سال (صرف نظر از بورسیه) است.

دانشگاه ترنتو

همانطورکه پیش‌تر ذکر کردیم، دانشگاه ترنتو در رتبه‌بندی QS در جایگاه ۱۵۱ تا  ۲۰۰ قرار دارد. این دانشگاه در زمینه روانشناسی، رشته‌های علوم شناختی، تحقیقات اجتماعی و جامعه‌شناسی، تعامل انسان و رایانه را ارائه می‌دهد. شهریه این دانشگاه (در سال اول ثبت‌نام)  برای رشته‌های علوم شناختی و تحقیقات اجتماعی و جامعه‌شناسی برابر ۲۰۰۰ یورو و برای رشته تعامل انسان و  رایانه برابر ۳۰۰۰ یورو در سال است.

منبع:

www.unipd.it