هدف بسیاری از افراد، تحصیل و زندگی در کانادا است. تحصیل در کانادا می‌تواند تأثیرات مثبت فراوانی روی زندگی و آینده افراد بگذارد اما این تأثیرات مثبت، رایگان به دست نمی‌آیند. گرچه تحصیل در کانادا نسبت به خیلی از کشور‌های دیگر ارزان‌تر است، اما فراهم کردن هزینه تحصیل در کنار هزینه زندگی برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی کاری دشوار است. در کانادا بورسیه‌ها و فرصت‌های زیادی وجود دارد که به دانشجویان از نظر مالی کمک می‌کنند. در ادامه قصد داریم به بررسی انواع بورسیه تحصیلی کانادا شامل بورسیه های شایسته محور، بورسیه دانشگاه‌ها، بورسیه های مالی، بورسیه های دولتی، بورسیه های خصوصی، بورسیه وانیر، فلوشیپ فوق دکتری بنتینگو و… بپردازیم.

انواع بورسیه تحصیلی کانادا

به طور کلی بورسیه مبلغی است که به دلایل مختلف به دانشجویان داده می‌شود تا بتوانند هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پرداخت کنند. برخلاف وام‌های دانشجویی و تحصیلی، مبلغی که تحت عنوان بورسیه به افراد داده می‌شود، نیازی به بازگشت ندارد. بورسیه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام شرایط لازم به خود را برای دریافت بورسیه ملاک قرار می‌دهند. در ادامه انواع بورسیه‌های تحصیلی در کانادا را معرفی می‌کنیم:

بورسیه‌های شایسته محور (merit scholarships)

بورسیه‌های شایسته محور و یا همان مریت بیس بورسیه‌هایی هستند که بر اساس عملکرد و شایستگی افراد به آنان تعلق می‌گیرد. افراد بدون درنظر گرفتن وضعیت مالی‌ای که دارند می‌توانند برای دریافت این بورسیه‌ها  اقدام کنند. دانشجویانی که در زمینه‌های علمی، ورزشی یا هنری دستاورد‌های قابل توجهی داشته باشند، برای دریافت این نوع از بورسیه واجد شرایط هستند. دانشگاه‌ها و نهاد‌های مختلفی از این نوع بورسیه برای حمایت از دانشجویان برجسته استفاده می‌کنند.

بورسیه دانشگاه‌ها

اکثر دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های متنوعی را برای دانشجویان بین‌المللی خود در نظر گرفته‌اند. بسیاری از این بورسیه‌ها نیازی به اپلای کردن ندارند و پرونده دانشجویانی که در دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند به صورت خودکار برای دریافت این بورسیه‌ها بررسی می‌شود. توصیه می‌شود افراد قبل از اپلای کردن برای دانشگاه‌های مختلف با مراجعه به سایت دانشگاه‌های مد نظر خود، از انواع بورسیه‌هایی که دانشگاه‌ها برای دانشجویان خارجی ارائه می‌دهند، مطلع شوند.

بورسیه‌های مالی

این بورسیه‌ها بر اساس نیاز مالی افراد به آنها داده می‌شود. دانشجویانی که متقاضی دریافت این نوع بورسیه‌ها هستند، باید با ارائه مدارکی معتبر اثبات کنند که توانایی مالی برای تحصیل یا زندگی را ندارند. این نوع بورسیه‌ها اغلب به ساکنان کانادا که توانایی مالی مناسبی ندارند، داده می‌شود اما تعدادی از این بورسیه‌ها هم برای دانشجویان بین‌المللی قابل استفاده است.

بورسیه‌های دولتی

دولت کانادا برای کمک به دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل به کانادا آمده‌اند، بورسیه‌هایی را در نظر دارد. این بورسیه‌ها هم برای مقطع کارشناسی و هم برای مقاطع تحصیلات تکمیلی به افراد داده می‌شود. همچنین ایالت‌های مختلف کانادا بورسیه‌هایی را برای دانشجویانی که در ایالت خود تحصیل می‌کنند، ارائه می‌دهند. به عنوان مثال ایالت اونتاریو بورسیه مریت بیسی را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تمامی رشته‌های تحصیلی می‌دهد. مبلغ این بورسیه ۱۰۰۰۰ دلار برای دو ترم و یا ۱۵۰۰۰ دلار برای سه ترم متوالی است. افراد برای گرفتن این بورسیه باید در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری مشغول به تحصیل باشند و بیشتر از دو ترم از شروع تحصیل‌شان گذشته باشد.

بورسیه‌های خصوصی

بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های خصوصی در کانادا در زمینه‌های تحصیلی مشخصی به دانشجویان بورسیه می‌دهند. این سازمان‌ها با مشارکت دانشگاه‌های کانادا به دانشجویانی که در رشته مورد نظر آنها تحقیق و تحصیل می‌کنند، بورسیه‌ای را تخصیص می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع بورسیه‌ها باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و از همکاری‌هایی که با سازمان‌های خصوصی دارد، مطلع شوید.

در ادامه تعدادی از بورسیه‌‌هایی که برای دانشجویان بین‌المللی قابل دسترس است را معرفی می‌کنیم:

بورسیه وانیر

دولت کانادا با هدف جذب بهترین دانشجویان دکتری و ارتقاء سطح علمی دانشگاه‌های کانادا، این بورسیه را برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکتری در نظر گرفته است. مبلغ این بورسیه ۵۰۰۰۰ دلار در سال برای مدت سه سال است.  بورسیه وانیر یک بورسیه رقابتی است و هر ساله تنها ۱۶۷ نفر می‌توانند این بورسیه را دریافت کنند. به همین دلیل دانشجویانی که قصد استفاده از این بورسیه را دارند باید توانایی‌های خود را در زمینه‌های علمی و تحقیقاتی اثبات کنند.

فلوشیپ فوق دکتری بنتینگ

این بورسیه مختص به دانشجویان فوق دکتری که در زمینه‌های علوم طبیعی، علوم اجتماعی و سلامت فعالیت دارند است. مبلغ این بورسیه ۷۰۰۰۰ دلار در سال و برای مدت دو سال است.  دولت کانادا این بورسیه را در هر سال به ۷۰ نفر اعطا می‌کند.

بورسیه نهاد پیر الیوت ترودو

این نهاد به ۱۵ دانشجوی دکتری که در زمینه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی تحصیل می‌کنند، بورسیه اعطا می‌کند. مبلغ این بورسیه ۶۰۰۰۰ دلار برای ۳ سال است. دانشجویانی که از کشور‌های در حال توسعه برای تحصیل به کانادا آمده‌اند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه اقدام کنند.

بورسیه بین‌المللی لستر پیرسون

این بورسیه در دانشگاه تورنتو و مخصوص دانشجویان بین‌المللی‌ای است که عملکرد بسیار خوب تحصیلی دارند. این بورسیه شامل شهریه دانشگاه، هزینه کتب درسی و هزینه زندگی برای مدت ۴ سال است.

بورسیه دانشگاه یورک

دانشگاه یورک برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌ای را در نظر گرفته است که مبلغی بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ دلار برای مدت ۴ سال به دانشجویان شایسته و برجسته داده می‌شود.

بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه‌ بریتیش کلمبیا سالانه مبلغی حدود ۱۰ میلیون دلار برای بورسیه‌های مختلف و جوایز علمی اختصاص می‌دهد. این دانشگاه انواع مختلف بورسیه، وام‌ و کمک‌هزینه را برای دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی در نظر گرفته است. افراد می‌بایست به سایت دانشگاه بریتیش کلمبیا  مراجعه کرده و شرایط مورد نیاز برای دریافت انواع بورسیه‌ها را مطالعه کنند.

بورسیه دانشگاه کارلیتون

دانشگاه کارلیتون بورسیه‌های تکمیلی به مبلغ ۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دلار به دانشجویان ورودی جدید این دانشگاه پرداخت می‌کند. این بورسیه به دانشجویانی داده می‌شود که رزومه و سابقه تحصیلی بهتری از بقیه پذیرفته شدگان داشته باشند.

بورسیه دانشگاه مانیتوبا

این بورسیه به دانشجویانی که قصد تحصیل تمام وقت در مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارند، داده می‌شوند. دانشجویان از هر ملیتی می‌توانند برای گرفتن این بورسیه اقدام کنند. مبلغ این بورسیه ۱۸۰۰۰ دلار برای دانشجویان دکتری و ۱۴۰۰۰ دلار برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد است.

بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه واترلو

این بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد است که در رشته‌های تحقیق محور تحصیل می‌کنند. مبلغ این بورسیه ۲۵۰۰ دلار برای هر ترم و به مدت ۵ ماه است. این بورسیه بیشتر جنبه کمک هزینه‌ای دارد.

بورسیه دانشگاه وینیپگ

دانشگاه وینیپگ بورسیه‌ای را برای دانشجویان بین‌المللی تمامی مقاطع تحصیلی در نظر دارد. این بورسیه تحصیلی دانشجویان را از پرداخت قسمتی از شهریه معاف می‌کند. مبلغ این بورسیه ۳۵۰۰ دلار است.

لازم به ذکر است کسانی که قصد دارند از تمامی بورسیه‌های تحصیلی موجود اطلاع پیدا کنند، حتماً باید به سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنند تا اطلاعات کامل را دریافت کنند. همانطور که می‌دانید گرفتن بورسیه یک فرآیند کاملاً مشخص نیست و امکان دارد افراد نتوانند بورسیه مورد نظر خود را بگیرند. این مسئله باعث می‌شود تا افراد در حین تحصیل با مشکلات مالی مواجه شوند. یکی از مطمئن‌ترین کارهایی که افراد می‌توانند برای تأمین نیاز‌های مالی خود در حین تحصیل در کانادا انجام بدهند، فعالیت به عنوان دستیار استاد یا دستیار تحقیق است. افراد می‌توانند قبل از رفتن به کانادا با ساتید دانشگاه مورد نظرشان مکاتبه کنند و از گرفتن جایگاهی تحت عنوان دستیار استاد یا دستیار تحقیق مطمئن شوند. کسانی که به این عناوین در دانشگاه کار می‌کنند، ماهیانه حقوقی دریافت می‌کنند که برای گذراندن زندگی به سبک دانشجویی کافی است.

پس بهتر است قبل از اپلای کردن تمامی راه‌های پیش رو را در نظر بگیرید و با چشمی باز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.