پایتخت اسپانیا، مادرید، یکی از شهرهای جذاب برای تفریح و زندگی است. هرساله تعداد زیادی از افراد برای تفریح و گردش و همچنین زندگی و تحصیل در اسپانیا به این شهر می‌آیند. این شهر علاوه بر داشتن تاریخ، فرهنگ و هنری بسیار غنی، دارای دانشگاه‌های برتری در سطح جهان است. مادرید شهری پرجمعیت با تعداد ۳/۳ میلیون نفر است. این شهر علاوه بر اینکه پایتخت اسپانیا و بزرگ‌ترین شهر این کشور است، محل زندگی خانواده سلطنتی بوده و در رأس حکومت اسپانیا است. با وجود بحران‌های مالی در مادرید، این شهر هنوز هم مرکز مهم اقتصادی در اروپای جنوبی، قطب تجاری و صنعتی و مرکز مد، موزیک، هنر و فرهنگ اسپانیا به شمار می‌آید. در این مقاله به شرایط زندگی در مادرید اسپانیا و مزایا و معایب آن و هزینه زندگی در مادرید اسپانیا شامل هزینه رستوران، خوار و بار، حمل و نقل، قبوض و اینترنت و مسکن خواهیم پرداخت.

شرایط زندگی در مادرید اسپانیا

افرادی که مادرید را برای زندگی و تحصیل انتخاب کرده‌اند بهتر است با شرایط زندگی و هزینه‌های زندگی در این شهر آشنا شوند. بی‌شک زندگی در مادرید دارای مزایا و معایبی است که بهتر است پیش از تصمیم گرفتن برای رفتن به این شهر با آنها آشنا شوید. در ادامه به مزایا و معایب زندگی در مادرید می‌پردازیم.

مزایای زندگی در مادرید

برخی از مزایای زندگی در مادرید به شرح زیر هستند:

سیستم حمل و نقل عالی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بی‌شک برای تمامی افراد حائز اهمیت است، سیستم حمل و نقل است که در مادرید از شرایطی بسیار خوبی برخوردار است. سیسیتم حمل و نقل عمومی مادرید از جمله بهترین سیستم‌های حمل و نقل در کل جهان است. در حقیقت هزینه‌ای که برای توسعه سیستم حمل و نقل در مادرید صرف می‌شود بسیار زیاد بوده و افراد هر ساله شاهد تغییرات بسیاری در سیستم هستند. برای مثال افراد ساکنِ مادرید به راحتی می‌توانند به نواحی خارجِ شهر رفته و از مسافرت‌های داخلی لذت ببرند.

هزینه زندگی نسبتاً مناسب

هزینه زندگی در اسپانیا نسبت به درآمد در اسپانیا تقریباً مناسب است. همچنین هزینه خوراک در این شهر، پایین است. البته هزینه زندگی و اجاره و خوراک، تا حدود زیادی به سبک زندگی فرد بستگی دارد اما این هزینه نسبت به دیگر شهرهای اروپایی و یا حتی آمریکایی بسیار پایین‌تر است.

خوراک در مادرید

یکی از مزایای زندگی در مادرید، غذاهای بسیار خوشمزه آن است. در حقیقت غذاهای اسپانیایی بسیار ساده و با کیفیت هستند. براساس تجارب افرادی که به این شهر و به طور کلی به اسپانیا رفته‌اند این است که غذاهای آنها مانند فرانسه و یا ایتالیا بسیار پیشرفته نیست ولی مثل غذای مادربزرگ‌ها خوشمزه است! برخی از غذاهای بسیار خوشمزه در مادرید عبارتند از ترتیلا، پائیا (پلو اسپانیایی) و کوچینیلو (بچه گراز کباب شده).

زندگی اجتماعی

یکی از موضوعاتی که تقریباً همه افراد در مادرید از آن احساس رضایت دارند، وجود مردم مختلف از تمامی نقاط جهان است. افراد با انتخاب مادرید برای زندگی می‌توانند دایره روابط اجتماعی خود را تا حدود زیادی گسترش دهند و با فرهنگ‌های مختلفی از سراسر جهان آشنا شوند.

مراقبت‌های درمانی

یکی دیگر از مزایای زندگی در مادرید، امکان استفاده از مراقبت‌های درمانی باکیفیت بوده و به واکسیناسیون نیز اهمیت زیادی داده می‌شود.

معایب زندگی در مادرید

بی‌شک هیچ شهری خالی از عیب نیست. مادرید نیز مانند شهرهای دیگرِ جهان دارای معایبی نیز است که در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم.

سر و صدا

مطمئناً این موضوع تا حدود زیادی به کوچه و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید، بستگی دارد اما می‌توان گفت به طور کلی مادرید، شهر پر سر و صدایی است. برای مثال، ممکن صدای تخریبات و کارهای جاده‌ای در طول روز و یا صدای ماشین زباله در طول شب باعث ایجاد مزاحمت شود.

زمان غذا خوردن

یکی از معایب زندگی در مادرید (به طور کلی اسپانیا) زمان عذا خوردنِ آنها است. اسپانیایی‌ها ناهار را ساعت ۲ ظهر و شام را حدود ۹ یا ۱۰ شب می‌خورند.

فراموش کردن شهر مادری!

بی‌شک هیچ کس نمی‌تواند شهر و کشور مادری خود را فراموش کند ولی گاهی زندگی در مادرید و به طور کلی  در اسپانیا آنقدر برای فرد جذابیت پیدا می‌کند که می‌تواند تا آخر عمر به زندگی در این شهر ادامه دهد اما این موضوع تا حدود زیادی به سبک زندگی فرد و طرز تفکر او بستگی دارد.

هزینه زندگی در مادرید اسپانیا

آشنایی با هزنیه زندگی در مادرید یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که برای همه کسانی که می‌خواهند به این شهر بروند، حائز اهمیت است. به طور کلی هزینه زندگی در مادرید (صرف نظر از اجاره) برای یک خانواده ۴ نفره برابر ۴۵/۲۲۸۰ یورو در ماه و برای یک نفر برابر ۱۸/۶۴۶ یورو در ماه است. در ادامه با جزئیات بیشتر به هزینه زندگی در مادرید اسپانیا می‌پردازیم.

هزینه رستوران

هزینه غذا و نوشیدنی در رستوران‌های مادرید به شرح زیر است.

خوراک هزینه مربوطه (یورو)
غذا در رستوران ارزان ۱۲
غذا برای دو نفر در رستوران با هزینه متوسط ۴۰
آب (بطری ۳۳/۰ لیتری) ۲۹/۱

هزینه خوار و بار

هزینه خوار و بار در مادرید به شرح زیر است.

خوار و بار هزینه مربوطه (یورو)
شیر (۱ لیتر) ۸۲/۰
قرص نان (۵۰۰ گرم) ۰۳/۱
برنج سفید (۱ کیلوگرم) ۰۳/۱
تخم مرغ (۱۲ عدد) ۶۷/۱
پنیر محلی (۱ کیلوگرم) ۰۶/۱۰
سینه مرغ بدون پوست (۱ کیلوگرم) ۱۴/۶
گوشت گاو ۹۸/۱۰

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در مادرید به شرح زیر است.

نوع حمل و نقل هزینه مربوطه (یورو)
بلیط یک طرفه (حمل و نقل داخلی) ۵۰/۱
بلیط یک ماهه ۶۰/۵۴
ورودی تاکسی ۳
کرایه تاکسی (۱ کیلومتر) ۱۰/۱
بنزین (۱ لیتر) ۳۴/۱

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض و اینترنت در مادرید به صورت ماهیانه به شرح زیر است.

هزینه قبوض (برق، سیستم گرمایشی، سرمایشی و آب) برای آپارتمان ۸۲ متری ۴۳/۱۲۲
اینترنت (۶۰ MBPS) ۵۸/۴۱

هزینه مسکن

هزینه اجاره ماهیانه در مادرید با توجه به نوع محله انتخابی و سایز آپارتمان، متفاوت است. در ادامه اجاره ماهیانه برای آپارتمان ۱ خوابه و ۳ خوابه (در مرکز و خارج از مرکز شهر) را مشاهده می‌کنیم.

نوع مسکن اجاره ماهیانه (یورو)
آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر ۳۵/۹۳۵
آپارتمان ۱ خوابه خارج از مرکز شهر ۷۳/۷۰۸
آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر ۱۱/۱۶۵۲
آپارتمان ۳ خوابه خارج از مرکز شهر ۰۲/۱۱۳۹