دانشگاه آخن آلمان (RWTH Aachen University ) بزرگترین دانشگاه در زمینه تکنولوژی و فناوری در این کشور و یکی از دانشگاه‌های مشهور اروپا و جهان است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۰ توسط شاهزاده ویلهلم (Prince William) تاسیس شده است. دانشگاه آخن از همان بدو تاسیس تمرکز ویژه‌ای بر روی مهندسی و به طور خاص صنعت معدن (mining industry) داشت. با وجود اینکه رشته‌های مانند فلسفه و پزشکی به طور گسترده در این دانشگاه تدریس می‌شود، اما همچنان شهرت این دانشگاه برای رشته‌های مهندسی و علوم طبیعی (natural sciences) است. این شهرت و اعتبار موجب شده تا هر ساله تعداد بیشماری از دانشجویان بین‌المللی و محققان از سراسر جهان برای بهره‌مندی از امکانات پیشرفته و کیفیت آموزشی فوق‌العاده به این دانشگاه مراجعه کنند. اولین تونل باد (wind tunnel) و شتاب دهنده ذرات (particle accelerator) در این دانشگاه توسعه داد شده است.

دانشگاه آخن همچنین قصد دارد در سال ۲۰۲۰ بیشتر بر روی دوره‌های میان رشته‌ای که بیشتر تمرکز آن‌ها بر روی علوم طبیعی است تحقیقات ویژه‌ای انجام دهد. اگر علاقه‌مند به رشته‌های فنی و مهندسی و تحصیل در آلمان هستید، دانشگاه آخن می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل برای شما باشد. در ادامه با معرفی این دانشگاه همراه ما باشید.

معرفی دانشگاه فنی آخن آلمان

دانشگاه فنی راینیش-وستفلیشه آخن (Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen) دانشگاهی پژوهشی در زمینه تکنولوژی و فناوری واقع در شهر آخن در ایالت نوردراین-وستفالن آلمان است. این دانشگاه با بیش از  ۴۵۰۰۰ دانشجو در ۱۵۷ رشته مختلف، بزرگترین دانشگاه آلمان در رشته‌های فنی و مهندسی به‌شمار می‌رود. این دانشگاه در زمینه‌های مهندسی (مکانیک، برق، صنایع، فیزیک، شیمی و انرژی) دارای شهرت جهانی است. صرف هزینه هنگفت بر روی تحقیقات و استفاده از تمام امکانات آموزشی برای توسعه و نوآوری، موجب شده تا این دانشگاه معتبر یکی از ارکان اصلی در رشد و توسعه صنعت آلمان و همچنین یکی از بزرگترین تأمین‌کننده‌های منابع انسانی در ایالت نوردراین-وستفالن آلمان باشد. در حال حاضر در این دانشگاه بیش از ۹۵۰۰ دانشجو از ۱۳۵ کشور جهان مشغول به تحصیل هستند.

دیدگاه دانشگاه آخن

یکی از سیاست‌های دانشگاه آخن آلمان ایجاد یک محیط منحصر به فرد و ویژه برای همگرایی دانش، رویکردها و بینش‌های علوم انسانی، اقتصاد، مهندسی، علوم طبیعی و زندگی است. در واقع هدف اصلی این دانشگاه ایجاد برنامه‌های بین رشته‌ای مختلف برای ارتقاء سبک زندگی بشر و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از دخالت انسان است.

تدریس و تحقیق (Teaching and Research)

همان‌طور که اشاره شد، بیش از ۹۵۰۰ دانشجو و محقق در ۴ دانشگاه و کالج در منطقه آخن مشغول به تحصیل و تحقیق هستند. به لطف تخصص علمی در این ناحیه، دانشگاه آخن، مرکز پژوهشی یولیش (Forschungszentrum Jülich) و دیگر مراکز تحقیقاتی با همکاری بین‌المللی موجب شده تا آخن همانند سیلیکون‌ولی در قلب اروپا باشد. دانشگاه آخن در زمینه‌های متعددی در مهندسی و فناوری، خصوصاً مهندسی مکانیک، برق، صنایع، علوم کامپیوتر، فیزیک و شیمی شهرت جهانی دارد. این دانشگاه دارای بیشترین بودجه تحقیقاتی و بالاترین درآمد سرانه هیئت علمی مرتبط با صنعت در میان تمام دانشگاه‌های آلمان است.  بر اساس یک نظرسنجی که توسط مجله ویرتشافتسووخه که در سال ۲۰۱۳ در میان رؤسای بیش از ۵۰۰ شرکت بزرگ آلمانی برگزار شد، این دانشگاه در رشته‌های مهندسی مکانیک، برق، صنایع، کامپیوتر و علوم طبیعی به عنوان بهترین دانشگاه آلمان شناخته شد.

رتبه دانشگاه آخن آلمان

کیفیت بالای آموزش و استفاده از کلیه امکانات آموزشی و همچنین تخصیص بودجه سالانه برای تحقیق و توسعه، موجب شده تا این دانشگاه یکی از مطرح‌ترین دانشگاه‌های آلمان و جهان باشد. این دانشگاه بر اساس رتبه‌ بندی‌های سازمان‌های مختلف در جایگاه بالایی قرار گرفته است.

رتبه بندی بر اساس (Uni-Ranking of the economics week)

طبق نظرسنجی صورت گرفته از مدیران منابع انسانی شرکت‌های مختلف آلمانی، دانشجویان دانشگاه آخن دارای کیفیت به مراتب بهتری از دیگر دانشجویان هستند. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰۰ شرکت معتبر آلمانی در این رتبه‌بندی شرکت کردند و دانشگاه آخن در رشته‌های زیر توانست بالاترین رتبه را کسب کند.

۲۰۱۸ ۲۰۱۶ ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ ۲۰۱۳ ۲۰۱۲ ۲۰۱۱ ۲۰۱۰ رشته
۱ ۱ ۱ ۲ ۱ ۱ ۱ ۱ مهندسی مکانیک
۱ ۳ ۲ ۱ ۱ ۱ ۱ ۱ مهندسی برق
۲ ۱ ۳ ۲ ۱ ۲ ۳ ۲ علوم کامپیوتر
۱ ۱ ۱ ۲ ۱ ۱ ۱ ۱ مهندسی صنایع
۲ ۳ ۱ ۱ ۱ ۱ ۱ ۱ علوم طبیعی

این دانشگاه همچنین بر اساس وبسایت معتبر  QS دارای رتبه ۱۳۸ ام در بین دانشگاه‌های جهان است.

دانشجویان بین المللی در آخن

به دلیل سطح بالای آموزش در دانشگاه آخن آلمان، دنشجویان بین‌المللی زیادی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی از نقاط مختلف جهان وارد این دانشگاه شده‌اند. خیل عظیم این دانشجویان موجب شده تا محیط دانشگاه و شهر به یک شهر چندملیتی تبدیل شود.

دانشجویان بین المللی در آخن

این دانشگاه همچنین بر اساس وبسایت معتبر  QS دارای رتبه ۱۳۸ ام در بین دانشگاه‌های جهان است.

دانشجویان بین المللی در آخن

به دلیل سطح بالای آموزش در دانشگاه آخن آلمان، دنشجویان بین‌المللی زیادی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی از نقاط مختلف جهان وارد این دانشگاه شده‌اند. خیل عظیم این دانشجویان موجب شده تا محیط دانشگاه و شهر به یک شهر چندملیتی تبدیل شود.

دانشجویان بین المللی در آخن 2

اخذ پذیرش از دانشگاه آخن در آلمان

اگر قصد تحصیل در این دانشگاه را دارید می‌بایست تمامی مدارک مورد نیاز که در قسمت شرایط پذیرش ذکر شده است را آماده کنید و در تاریخ مشخص برای دانشگاه ارسال کنید. به طور معمول آخرین مهلت در نظر گرفته شده برای شرکت در ترم تابستان، ۱۵ ماه ژانویه و آخرین مهلت برای شرکت در ترم زمستان، ۱۵ ماه ژوئیه می‌باشد. برخی از مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه آخن آلمان به شرح زیر است:

شرایط اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی

برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی از دانشگاه فنی آخن می‌بایست به سایت دانشگاه مراجعه کنید و با توجه به رشته انتخابی مدارک مورد نیاز را تأمین کنید. در حال حاضر رشته‌های ارائه‌شده در این مقطع به زبان آلمانی است که شما باید مدرک زبان (C1) داشته باشید. برخی از مدارک مورد نیاز به شزح زیر است:

  • گواهی تکمیل دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • کپی گواهی زبان
  • کپی آزمون ورودی دانشگاه در صورت شرکت کردن در آزمون ورودی
  • کپی مدرک دیپلم
  • کپی از ریزنمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
  • مدرک زبان آلمانی C1

تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی در دانشگاه آخن

به دلیل برنامه‌های تحصیلی متعدد به زبان انگلیسی، دانشجویان زیادی از سراسر دنیا جذب این دانشگاه شده‌اند. مدت زمان تحصیل در این مقطع چهار ترم است که در زیر به برخی از این رشته‌ها اشاره شده است.

  • ژئوفیزیک کاربردی
  • مهندسی خودرو
  • مهندسی عمران ( در زمینه تخصصی روشهای پیشرفته محاسباتی در مهندسی عمران)
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی برق، تکنولوژی اطلاعات و مهندسی کامپیوتر
  • فیزک
  • مهندسی سیستم‌های نرم‌ افزار
  • علوم شبیه‌سازی
  • مهندسی حمل و نقل ریلی
تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی در دانشگاه آخن

بررسی هزینه‌های تحصیل در دانشگاه آخن آلمان

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان از جمله دانشگاه آخن به صورت رایگان است. هر چند که شما به عنوان دانشجو می‌بایست هزینه‌های مربوط به زندگی را در نظر بگیرید. این هزینه‌ها شامل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، هزینه خدمات دانشجوی، اجاره مسکن، خوراک و پوشاک است. با این وجود هزینه زندگی دانشجویی در آخن مبلغی در حدود ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

حداقل هزینه‌ها در یک ماه (یورو) مخارج
۴۷۰ هزینه مربوط به اجاره مسکن، آب، برق، اینترنت
۴۰۰ غذا و دیگر مخارج
۹۵ بیمه
۴۷ هزینه دانشگاه (خدمات دانشجویی)
۸۰ کتاب و دیگر لوازم تحصیلی
۱۰۹۲ کل هزینه‌ها

با توجه به جدول بالا شما باید مبلغی در حدود ۸,۶۴۰ یورو برای هر سال در نظر بگیرید.

بورسیه تحصیلی دانشگاه آخن

یکی از مزیت‌های تحصیل در دانشگاه آخن استفاده از بورس‌ها و کمک هزینه‌های اعطایی است که می‌تواند شرایط تحصیل را تا حدی ساده‌تر کند. هر چند باید به این نکته توجه داشت که این کمک هزینه‌ها در شرایط خاصی به شما تعلق خواهد گرفت.

BAföG – State Support

این کمک‌هزینه یکی از روش‌های حمایت مالی دانشجویان است که توسط دولت ارائه می‌شود. در واقع این کمک مالی طبق قانون کمک هزینه آموزش فدرال اعطاء می‌شود.

وام دانشجویی

شما همچنین می‌توانید وام دانشجویی دریافت کنید. هر چند که ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای دریافت وام بهتر است با مسئول مورد نظر (The Studierendenwerk Aachen) مشاوره کنید.

بورسیه تحصیلی

بورسیه دانشگاه RWTH آخن به دانشجویان بین‌المللی و بومی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، اعطا می‌گردد. برخی از این بورسیه ها عبارتند از:

  • DAAD Scholarships
  • Scholarship for Physics Students

برای مشاهده لیست کامل بورسیه های تحصیلی در این دانشگاه به صفحه Scholarships Overview مراجعه کنید.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در آلمان ،می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان و مهاجرت تحصیلی به آلمان از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع:

www.rwth-aachen.de