ایتالیا مانند بسیاری از کشورهای دنیا با کمبود پرستار مواجه است. همین موضوع ایتالیا را به مقصدی پرطرفدار برای تحصیل و کار در زمینه پرستاری تبدیل کرده است. درآمد نسبتاً بالایی که پرستاران در ایتالیا دارند از دیگر عواملی است که این کشور را برای پرستاران و کسانی که قصد تحصیل در رشته پرستاری دارند جذاب کرده است. یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا، امکان استفاده از بورسیه استانی است. در ادامه سعی داریم درباره شرایط تحصیل پرستاری در ایتالیا در مقاطع تحصیلی مختلف، بازار کار رشته پرستاری در ایتالیا و انتخاب دانشگاه و هزینه تحصیل پرستاری در ایتالیا بیشتر صحبت کنیم.

مقاطع تحصیلی پرستاری در ایتالیا

پایه‌ای‌ترین دوره تحصیلی در رشته پرستاری در ایتالیا، دوره کارشناسی یا laura می‌باشد. مدت این دوره تحصیلی در ایتالیا ۳ تا ۴ سال هست. اکثر دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی، دو گرایش برای رشته پرستاری ارائه می‌دهند. گرایش اول که محبوب‌ترین گرایش در میان متقاضیان است، پرستاری عمومی نام دارد. گرایش دوم هم پرستاری کودکان است که برای کسانی که هدف کار کردن در بیمارستان کودکان را دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این دوره تحصیلی به طور کلی آموزش‌های تئوری و عملی در مورد آناتومی بدن، سلامت روان و فیزیولوژی را شامل می‌شود.

مقاطع تحصیلی بالاتر در پرستاری شامل کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد که دانشجویان این مقاطع در زمینه‌های تخصصی‌تری آموزش می‌بینند و برای کار در بخش‌های مختلف آماده می‌شوند.

بازار کار رشته پرستاری در ایتالیا

برای مشغول به‌کار شدن در ایتالیا، متقاضیان می‌بایست بعد از اتمام تحصیل، در آزمون جامع پرستاری شرکت کنند و در صورت قبول شدن در این آزمون، اجازه فعالیت به عنوان پرستار به آنها داده می‌شود. پرستاران در ایتالیا تا ۶۰ هزار یورو در سال درآمد دارند. مقدار درآمد نسبتاً بالایی که پرستاران در ایتالیا دارند، باعث شده تا بسیاری برای کار و تحصیل در زمینه پرستاری به این کشور مهاجرت کنند.

زبانی که در دانشگاه‌های ایتالیا تدریس می‌شود، عموماً ایتالیایی و انگلیسی می‌باشد ولی برای کار به عنوان پرستار در ایتالیا، باید مدرک زبان ایتالیایی داشته باشید. عموماً کسانی که قصد دارند بعد از اتمام تحصیل، در ایتالیا مشغول به کار شوند، دانشگاه‌هایی را انتخاب می‌کنند که زبان تدریس ایتالیایی دارند. این انتخاب باعث می‌شود تا فرد برای آزمون جامع پرستاری و کار در بیمارستان بیشتر آماده شود.

انتخاب دانشگاه و هزینه‌ها

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی پرستاری در ایتالیا به طور متوسط ۱۵۰۰ یورو و در مقطع کارشناسی ارشد در حدود ۲۰۰۰ یورو در سال می‌باشد. شهرهای رم و میلان بیشترین دانشگاه‌های پرستاری را دارند. همچنین هزینه اجاره مسکن، رفت و آمد و بسیاری از هزینه‌های روزمره در این دو شهر از شهر‌های دیگر ایتالیا بیشتر است.

انتخاب دانشگاه یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند تحصیل محسوب می‌شود. عوامل مختلفی مثل مبلغ شهریه، شهری که دانشگاه در آن وجود دارد و هزینه‌های زندگی در آن شهر، می‌تواند در تصمیمی که یک فرد می‌گیرد بسیار مؤثر باشد. رشته پرستاری در بعضی از دانشگاه‌ها شامل بورسیه و کمک‌هزینه زندگی هم می‌شود و باید دقت داشته باشید که قبل از اپلای کردن از شرایط تحصیلی و مالی دانشگاه مورد نظر خود مطمئن شوید.