بسیاری از کسانی که تحصیل در فرانسه را انتخاب می‌کنند بعد از تحصیل تصمیم می‌گیرند تا در فرانسه زندگی کنند و به نوعی از طریق تحصیل به فرانسه مهاجرت کنند. در چند سال اخیر به دلیل هجوم پناهنده‌ها به کشور‌های اروپایی، مراحل و مراتب مهاجرت به این کشور‌ها کمی سخت‌تر شده است و در این میان مهاجرت از راه تحصیل به یکی از بهترین و کم‌خرج‌ترین را‌ه‌ها برای مهاجرت تبدیل شده است. در راستای افزایش اطلاعات شما درباره مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل ، انواع ویزای دانشجویی فرانسه و شرایط دریافت اقامت موقت فرانسه و اقامت دائم فرانسه را بررسی می‌کنیم.

انواع ویزای دانشجویی فرانسه

برای ورود به خاک فرانسه ۳ نوع ویزا برای دانشجویان در نظر گرفته شده است:

  • ویزای کوتاه مدت که برای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و کمتر از ۳ ماه است.
  • ویزای بلند مدت که برای دوره‌های آموزشی بین ۳ تا ۶ ماه است.
  • ویزای بلند مدت چندساله که برای دوره‌های آموزشی بیشتر از ۶ ماه است.

ویزای بلند مدت چندساله (VLS-TS) به عنوان اجازه اقامت برای دانشجویان است و مدت آن ۱۱ ماه است. قبل از منقضی شدن این ویزا دانشجویان باید برای تمدید آن اقدام کنند. از شرایطی که برای تمدید ویزای تحصیلی فرانسه وجود دارد این است که دانشجویان باید در این مدت، یک سال تحصیلی را به پایان رسانده باشند تا اثبات کنند که در حال درس خواندن هستند.

دانشجویانی که این ویزا را دارند، می‌توانند به کشور‌های عضو شینگن سفر کنند و اجازه کار ۲۰ ساعت در هفته را دارند. کسانی که این ویزا را دارند، اجازه سفر به کشور‌های خارج از شینگن را ندارند. همچنین کسانی که این ویزا را دارند، باید تا ۳ ماه بعد از ورود به فرانسه برای تأیید ویزای خود اقدام کنند.

اقامت موقت فرانسه

پس از اتمام تحصیل، افراد باید برای گرفتن اجازه اقامت موقت اقدام کنند. اجازه اقامت موقت تنها به دانشجویانی داده می‌شود که تحصیلات کارشناسی به بالا در فرانسه انجام داده باشند و فارغ‌التحصیلان دوره‌های کوتاه مدت نمی‌توانند برای گرفت این اجازه اقامت اقدام کنند. اجازه اقامت موقت به منظور پیدا کردن کار و یا تأسیس شرکت خصوصی به دانشجویان فارغ‌التحصیل داده می‌شود. این اجازه موقت ۱۲ ماه اعتبار دارد و قابل تمدید نیست.

در این مدت ۱۲ ماهه افراد باید شغلی مرتبط با تحصیلات خود با حقوقی ۵/۱ برابر حداقل حقوق در فرانسه     (یعنی شغلی با حداقل حقوق۲۲۸۰ یورو در ماه) پیدا کنند و یا شرکتی مرتبط با تحصیلات و تحقیقات خود تأسیس کنند. همچنین دانشجویانی که تحصیل خود را در فرانسه به اتمام رسانده‌اند و از کشور فرانسه خارج شده‌اند هم می‌توانند تا ۴ سال بعد ار فارغ‌التحصیلی برای گرفتن این اجازه اقامت اقدام کنند.

در صورت پیدا کردن کار در این مدت، به فرد اقامت کاری ۱ ساله داده می‌شود که قابل تمدید است و در صورت پیدا نکردن کار، فرد باید هرچه زودتر خاک فرانسه را ترک کند.

اقامت دائم فرانسه

افرادی که ۵ سال متوالی در فرانسه اقامت داشته‌اند، می‌توانند برای گرفتن اقامت دائم فرانسه اقدام کنند. برای گرفتن اقامت دائم، آزمونی برای سنجش سطح زبان فرانسوی از افراد گرفته می‌شود. همچنین آزمونی در مورد وظایف و قوانین و شرایط شهروندی فرانسه از افراد گرفته می‌شود. مدارک متقاضیان اقامت دائم توسط پلیس، شهرداری و سازمان مهاجرت فرانسه بررسی می‌شود و در صورت نیاز مصاحبه‌ای با فرد متقاضی انجام می‌گیرد. در پایان این فرآیند فرد متقاضی تابعیت فرانسوی را گرفته و از حقوقی چون حق رای برخوردار می‌شود.

منبع:

www.campusfrance.org