کشور فرانسه یکی از زیباترین کشور‌های اروپا و جهان است که سالانه میزبان گردشگران زیادی است. علاوه بر جاذبه‌های گردشگری که فرانسه دارد، بسیاری از افراد برای کار، تحصیل و زندگی به این کشور مهاجرت می‌کنند. بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در اروپا، تحصیل در فرانسه را انتخاب می‌کنند. دانشگاه‌های فرانسه از معتبرترین دانشگاه‌های جهان هستند که هر ساله تعداد زیادی دانشجو را از چهار گوشه جهان می‌پذیرند. رشته پزشکی یکی از پرطرفدار‌ترین رشته‌های تحصیلی در جهان محسوب می‌شود و افرادی که قصد تحصیل پزشکی در فرانسه را دارند با تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، علاوه بر کسب دانش روز، تجربه‌های عملی مفیدی در کنار تحصیل خود کسب می‌کنند. در ادامه در مورد شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه، گرفتن پذیرش رشته پزشکی در فرانسه، هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه، بورسیه تحصیلی برای رشته پزشکی در فرانسه و بهترین دانشگاه‌های فرانسه در رشته پزشکی بیشتر توضیح می‌دهیم. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه ۹ سال طول می‌کشد و در انتهای این ۹ سال افراد مدرک پزشکی عمومی دریافت می‌کنند. گرفتن تخصص نیز در فرانسه حدود ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌کشد. تحصیل پزشکی در فرانسه یکی از طولانی‌ترین دوره‌های تحصیلات عالی است که شامل آموزش‌های نظری و عملی مختلفی است. تحصیل پزشکی در فرانسه بسیار رقابتی است. سالانه حدود ۷۵۰۰ دانشجو می‌توانند در فرانسه پزشکی بخوانند. به همین دلیل دانشگاه‌های فرانسه به با استعداد‌ترین متقاضیان پذیرش می‌دهند.

به طور کلی تحصیل پزشکی به ۳ دوره تقسیم می‌شود که دانشجویانی که این ۳ دوره را به انتها می‌رسانند، مدرک پزشکی خود را دریافت می‌کنند.

دوره اول پزشکی در فرانسه

دوره اول (PCEM) تحصیل پزشکی در فرانسه ۲ سال به طول می‌انجامد و دانشجویان باید در پایان سال اول این دوره، در یک آزمون رقابتی شرکت کنند تا اجازه ادامه تحصیل به آنها داده شود. آزمون انتهای سال اول آزمون نسبتاً سختی است و هر سال حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از دانشجویانی که در این آزمون شرکت می‌کنند، می‌توانند نمره قبولی بگیرند. دروسی که دانشجویان در سال اول این دوره می‌خوانند با دانشجویان رشته‌هایی مثل دندانپزشکی و داروسازی یکسان است. دانشجویان دو بار فرصت دارند تا در آزمون سال اول قبول شوند و در صورتی که نتوانند در آزمون نهایی به خوبی عمل کنند، به آنها پیشنهاد می‌شود که رشته خود را تغییر دهند.

دروس دوره اول پزشکی عبارتند از:

  • فیزیک
  • شیمی و بیوشیمی
  • بیولوژی سلولی و مولکولی
  • آناتومی
  • ژنتیک
  • فیزیولوژی
  • داروسازی
  • کمک‌های اولیه
  • هماتولوژی
  • اپیدمیولوژی و بیواستاتیک
  • دموگرافی

دوره دوم پزشکی در فرانسه

مدت زمان دوره دوم (DCEM) 4 سال است و در این دوره دانشجویان هم آموزش‌های نظری دارند و هم آموزش‌های عملی. برای رفتن به دوره بعدی، دانشجویان باید این دوره را به اتمام برسانند.

دانشجویان در سال سوم پزشکی و یا همان سال اول دوره دوم (D1) دروس مرتبط با زیست‌پزشکی مثل باکتری‌شناسی، ویروس‌شناسی و انگل‌شناسی را می‌خوانند. این دروس معلومات دانشجویان را در زمینه‌ آسیب‌شناسی  افزایش می‌دهند. دانشجویان در این سال آموزش می‌بینند که چگونه از سابقه پزشکی بیماران برای تشخیص استفاده کنند و همچنین آزمایش‌های بالینی را می‌آموزند.

بسیاری از دانشگاه‌ها دوره‌های انترنی را از سال سوم برای دانشجویان در نظر دارند. دانشجویان به عنوان کارورز در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و تجربه عملی و واقعی کسب می‌کنند. دانشجویان در دوره انترنی باید ۳ ماه در هر بخش بیمارستان فعالیت و کار کنند.

پس از گذراندن تمام دوره‌های انترنی، آزمون‌های دانشگاه و شرکت در سمینار‌های مختلف، دانشجویان برای تحصیل در دوره سوم آماده می‌شوند. بر اساس نمراتی که کسب کرده‌اند، می‌توانند تخصص خود را انتخاب کنند.

دانشجویان در دورانی که به عنوان انترن در بیمارستان‌ها کار می‌کنند، مبالغی تحت عنوان حقوق دریافت می‌کنند. حدود حقوقی که دانشجویان دریافت می‌کنند، برای سال چهارم ماهانه ۱۲۲ یورو، برای سال پنجم ماهانه ۲۳۷ یورو و برای سال ششم ماهانه ۲۶۵ یورو است.

دوره سوم (DES)

دوره سوم تحصیل پزشکی در فرانسه، ۲ سال است و دانشجویان بر اساس نمراتی که کسب کرده‌اند، می‌توانند در تخصص‌های زیر تحصیل کنند.

  • پزشکی عمومی
  • جراحی
  • اطفال
  • زنان
  • روان‌پزشکی

پس از گذراندن این دوره دانشجویان باید تز دکتری خود را ارائه دهند.

پذیرش رشته پزشکی در فرانسه

متقاضیان تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی و معتبر فرانسه، حتماً باید زبان فرانسوی را بلد باشند و همین مسأله باعث شده که تعداد دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های فرانسه در رشته پزشکی کم باشد. حدود ۸% دانشجویان پزشکی در فرانسه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. متقاضیان تحصیل پزشکی در فرانسه باید مدرک زبان فرانسه در سطح B2  داشته باشند. مدارک بین‌المللی DELF و DALF که همان دیپلم زبان فرانسوی هستند اعتبار مادام‌العمر دارند و برای پیدا کردن کار پس از اتمام تحصیل هم برای افراد بسیار مفید هستند.

دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی را دارند باید برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی اقدام کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه بیشتر از تحصیل در دانشگاه‌های دولتی است. دانشجویان در سال اول تحصیل پزشکی به ‌طور متوسط باید حدود ۶۰۰۰ یورو برای هزینه‌های دانشگاه خرج کنند. در سال‌های دوم و سوم هم باید مبلغی حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو بپردازند. همچنین حدود ۲۶۰ یورو در سال هزینه بابت کتاب‌های درسی وجود دارد. علاوه بر هزینه‌های ذکر شده، دانشجویانی که در فرانسه تحصیل می‌کنند، باید سالانه مبلغ ۵۰۰ یورو برای مخارج تأمین اجتماعی بپردازند. مخارج ذکرشده شامل هزینه زندگی نمی‌شود.

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی فرانسه تقریباً مجانی است و بعضی از دانشگاه‌ها مبلغی حدود ۵۰۰ یورو در سال از دانشجویان می‌گیرند.

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه نیز حدوداً ۹۰۰-۷۰۰ یورو در ماه است.

بورسیه تحصیلی برای رشته پزشکی در فرانسه

اکثر دانشجویانی که در رشته پزشکی در فرانسه تحصیل می‌کنند، نیاز به کمک‌هزینه برای گذراندن زندگی دارند. دانشجویان می‌توانند از بورسیه‌هایی که دانشگاه‌ها برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند، استفاده کنند. اکثر این بورسیه‌ها بر اساس عملکرد و شایستگی افراد به آنها داده می‌شود. دانشجویان باید برای گرفتن این بورسیه‌ها اپلای کنند. درخواست دانشجویان توسط یک کمیته ارزیابی می‌شود و دانشجویانی که بیشترین شایستگی را داشته باشند، بورسیه تحصیلی را دریافت می‌کنند. همچنین برخی مؤسسه‌های خصوصی به دانشجویان بین‌المللی که عملکرد خوبی در دوران تحصیل دارند، بورسیه‌هایی برای کمک‌هزینه زندگی می‌پردازند.

بهترین دانشگاه‌های فرانسه در رشته پزشکی

در ادامه معتبر‌ترین دانشگاه‌های فرانسه در رشته پزشکی به همراه رتبه جهانی آنها را مشاهده می‌کنید:

  • دانشگاه سوربون (۷۷)
  • دانشگاه پاریس-ساد (۱۳۴)
  • دانشگاه لیون (۱۶۷)
  • دانشگاه لورین (۱۷۱)
  • دانشگاه ساکلای پاریس (۱۷۶)

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با ما همراه باشید.

منبع:

www.campusfrance.org