ایتالیا بدون شک یکی از کشور‌های پیشرو در صنعت طراحی است. این کشور از دیرباز و البته بعد از جنگ جهانی دوم یکی از کشور‌های پیشگام در زمینه طراحی به خصوص طراحی صنعتی بوده است. به عنوان مثال وجود شرکت‌های خودروسازی ایتالیایی بزرگی مثل فراری و لامبورگینی، که در زمینه طراحی و ساخت خودروهای سوپر اسپورت فعالیت می‌کنند، می‌تواند نشان‌دهنده قدمت طراحی صنعتی و شاهکار طراحی در این کشور باشد. شاید بتوان گفت که ذهن خلاق ایتالیایی‌ها در زمینه طراحی یکی از فاکتور‌های مهم برای خلق این شاهکار‌های مهندسی است. این پتانسیل بالا در زمینه طراحی، وجود دانشگاه‌های معتبر و مطرح بین‌المللی و بسیاری دلایل دیگر، موجب شده که هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در رشته طراحی صنعتی در ایتالیا اقدام کنند. بنابراین یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان رشته طراحی صنعتی، تحصیل در ایتالیا است. در این مطلب به معرفی رشته طراحی صنعتی، مزایا و شرایط تحصیل در رشته طراحی صنعتی در ایتالیا، تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا به زبان انگلیسی، دوره‌های طراحی صنعتی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد و بازار کار طراحان صنعتی در ایتالیا خواهیم پرداخت.

معرفی رشته طراحی صنعتی

طراحی صنعتی در واقع یک دوره تحصیلی میان رشته‌ای بین مهندسی و طراحی است. افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند دارای ذهنی خلاق، چشمانی ریزبین، حس زیبایی‌دوستی و مهارت‌های حل مشکلات از پیش تعیین نشده هستند. طراح صنعتی سعی می‌کند با استفاده از هوش و ذکاوت و اصول زیبایی‌شناسی، خشونت صنعت را خنثی کرده و اشیاء و محیطی زیبا و مناسب برای بشر ابداع کند. بدون شک این هوش و نوآوری طراح صنعتی می‌باشد که موجب متمایز شدن یک محصول از محصول مشابه می‌شود. برای مثال یک تلفن هوشمند ممکن است سریع باشد اما چیزی که آن را از بقیه رقبا جدا می‌کند طراحی منحصر به فرد و رنگ آن است.

مزایای تحصیل در رشته طراحی صنعتی در ایتالیا

تحصیل در رشته طراحی صنعتی در ایتالیا، نه تنها باعث ارتقاء سطح دانش و کسب تجربه‌های جدید خواهد شد، بلکه می‌تواند آینده شغلی روشنی برای شما به ارمغان بیاورد. برخی از مهمترین مزایای تحصیل در رشته طراحی صنعتی در ایتالیا عبارتند از:

  • فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا
  • فرصت‌های شغلی عالی در زمینه طراحی با توجه به صنعتی بودن این کشور
  • هزینه پایین تحصیل و امکان استفاده از بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • فرصت یادگیری زبان ایتالیایی

دوره‌های طراحی صنعتی در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

با توجه به اینکه طراحی صنعتی یک برنامه تحصیلی بین رشته‌ای است، گرایش‌های متعددی برای تحصیل در این رشته در دانشگاه‌های ایتالیا وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

استراتژی طراحی محصول

دوره استراتژی طراحی محصول (PRODUCT DESIGN STRATEGIST) در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ساپینزا رم برگزار می‌گردد. این دوره به شما مهارت‌های لازم برای طراحی محصولات و خدمات با بیشترین تمرکز بر روی نوآوری را آموزش می‌دهد. این دوره تحصیلی به گونه‌ای تدوین شده است که شما بعد از اتمام تحصیل می‌توانید در محیط‌های مختلف کاری (شرکت‌های کوچک ، کارخانجات بزرگ و آژانس‌های طراحی) فعالیت داشته باشید.

طراحی قایق

یکی دیگر از گرایش‌های رشته طراحی صنعتی در ایتالیا، طراحی قایق‌های بادبانی (Yacht Design) در دانشگاه جنوا است. هدف این دوره، آماده‌سازی دانشجویان برای مواجهه با چالش‌های صنعتی و طراحی منحصر به فرد در این زمینه است. دانشجویان در این گرایش به تجزیه و تحلیل این نوع قایق‌ها و طراحی بر اساس جدیدترین تکنولوژی‌های موجود می‌پردازند.

برخی دیگر از دوره‌های طراحی صنعتی در ایتالیا عبارتند از:

دوره دانشگاه
طراحی یکپارچه محصول
INTEGRATED PRODUCT DESIGN دانشگاه پلی تکنیک میلان
معماری پایدار و طراحی منظر
SUSTAINABLE ARCHITECTURE AND LANDSCAPE DESIGN دانشگاه پلی تکنیک میلان
طراحی سیستماتیک
SYSTEMIC DESIGN دانشگاه پلی‌تکنیک تورین
طراحی حمل و نقل
TRANSPORTATION DESIGN دانشگاه پلی‌تکنیک تورین

تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا به زبان انگلیسی

امکان تحصیل در این رشته در برخی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. برخی از دانشگاه‌های مطرحی که دوره‌های انگلیسی زبان برگزار می‌کنند، عبارتند از:

  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه جنوا

شرایط تحصیل طراحی صنعتی در ایتالیا

برای اخذ پذیرش در یکی از گرایش‌های رشته طراحی صنعتی باید به سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید و در بخش (شرایط پذیرش) مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش را مهیا کنید. برخی از مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا به شرح زیر است.

  • ترجمه ریزنمرات لیسانس
  • ترجمه مدرک لیسانس
  • انگیزه‌نامه (SOP)
  • توصیه‌نامه
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)

بازار کار طراحان صنعتی در ایتالیا

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد تحصیل در رشته طراحی صنعتی در دانشگاه‌های معتبر ایتالیا، آینده شغلی روشنی را به همراه خواهد داشت. فارق‌التحصیلان این رشته از دانشگاه‌های مطرح ایتالیا با کسب مهارت‌های لازم این ظرفیت و توانایی را دارند که دفاتر طراحی کارخانجات صنعتی (لوازم خانگی، اسباب بازی، مبلمان و دکوراسیون، ماشین‌ آلات، ماشین‌های سنگین، ماشین‌های ساختمانی، جواهرات، بسته‌بندی، محیط زیست و…)، دفاتر خصوصی طراحی صنعتی، شرکت‌های طراحی داخلی، سازمان‌های مرتبط با مبلمان شهری، ایده‌پردازی تبلیغاتی و مدل‌سازی کامپیوتری مشغول به کار شوند. هر چند باید به این نکته اشاره کرد که شما به عنوان یک طراح صنعتی، باید توانایی‌ها و نوآوری منحصر به فردی در بازار کار رقابتی این رشته داشته باشید.