دانشگاه‌های معتبر، شرایط آب‌وهوایی خوب، مردم خونگرم، هزینه پایین زندگی و تحصیل، از مزایای تحصیل در اسپانیا هستند. داروسازی جزو رشته‌های پردرآمد در جهان و اسپانیا است و فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌هایی مثل تحقیقات، شرکت‌های داروسازی و داروخانه مشغول به کار شوند. در این مقاله اطلاعاتی درباره پذیرش و شرایط تحصیل داروسازی در اسپانیا در مقاطع تحصیلی مختلف و بورسیه تحصیلی در اسپانیا معرفی کنیم.

تحصیل داروسازی در اسپانیا در مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی اکثر دانشگاه‌های اسپانیا به زبان انگلیسی تدریس نمی‌کنند اما برخی از دانشگاه‌های خصوصی مثل دانشگاه کاردینال هررا که در والنسیا قرار دارد، دوره‌های کارشناسی داروسازی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. هزینه تحصیل در این دانشگاه حدوداً ۱۵۰۰ یورو در سال است. طول دوره کارشناسی داروسازی در اسپانیا عموماً ۵ سال بوده و دانشجویان می‌توانند با ثبت‌نام برای بورسیه اراسموس، یک تا دو ترم در دانشگاه‌های اروپایی دیگر تحصیل کنند. دروس مقطع کارشناسی داروسازی در اسپانیا به شرح زیر است:

سال اول

بیولوژی- شیمی- ریاضی و استاتیک- آشنایی با داروسازی- ساختار و عملکرد بدن انسان ۱- بیوشیمی- فیزیک- تاریخ علم- ساختار و عملکرد بدن انسان ۲

سال دوم

تکنیک‌های تحلیلی- شیمی غیرارگانیک- میکروبیولوژی ۱- انگل‌شناسی- آسیب‌شناسی ۱- شیمی‌فیزیک- سیستم‌های کنترل کیفیت آزمایشگاهی

سال سوم

داروسازی زیستی ۱- ایمنی‌شناسی- تحلیل و تشخیص آزمایشگاهی ۱- آسیب‌شناسی ۲- داروسازی زیستی ۲- میکروبیولوژی ۲

سال چهارم

داروسازی گیاهی- تحلیل و تشخیص آزمایشگاهی۲-  فناوری داروسازی۱- تغذیه- زیست‌ شیمی۱

فناوری داروسازی۲- زیست شیمی۲

سال پنجم

بیوتکنولوژی و داروسازی- محصولات آرایشی و بهداشتی – برنامه‌ریزی و مدیریت- تاریخ و قوانین داروسازی- پروژه سال آخر

تحصیل داروسازی در اسپانیا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

رشته داروسازی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در اسپانیا هم به زبان اسپانیایی تدریس می‌شود و هم به زبان انگلیسی. در اسپانیا بسیاری از دانشگاه‌ها برای کسانی که پذیرش گرفته‌اند، دوره‌هایی قبل از شروع تحصیل به اسم «پیش ثبت‌نام» برگزار می‌کنند که شرکت در این دوره‌ها برای پذیرفته‌شدگان اجباری است. در صورت عملکرد مناسب در این دوره‌ها، پذیرفته‌شدگان می‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام کرده و مشغول به تحصیل شوند و در غیر این صورت پذیرش آن‌ها باطل می‌شود.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته داروسازی باید مدرک کارشناسی مرتبط با این رشته را از دانشگاه‌های معتبر و مورد تأیید اسپانیا داشته باشید. همچنین ارائه مدرک زبان تافل یا آیلتس برای تحصیل در رشته داروسازی لازم است.

بعضی از دانشگاه‌های اسپانیا برای کسانی که پیشینه تحصیلی صد در صد منطبق با رشته قبولی خود ندارند کلاس‌های پیش‌نیاز درسی برگزار می‌کنند که جدای از کلاس‌های پیش ثبت‌نام است.

بعضی از دانشگاه‌های اسپانیا پیش از دادن پذیرش به افراد با متقاضیان مصاحبه انجام می‌کنند. این مصاحبه اینترنتی و از طریق اسکایپ انجام می‌شود و تأثیر زیادی بر روند پذیرش دارد.

بورسیه و کمک هزینه تحصیلی

بیشتر دانشگاه‌های اسپانیا، بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌هایی را برای دانشجویان خود در نظر گرفته‌اند که معمولاً بر اساس شایستگی افراد به آنان تعلق می‌گیرد. معیار این بورسیه‌ها رزومه افراد و عملکرد تحصیلی آنان در ترم اول یا سال اول تحصیل است. در صورتی که دانشجویان عملکرد مطلوب از نظر دانشگاه‌ را داشته باشند، این بورسیه‌ها به آنها تعلق می‌گیرد و تمدید می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه‌هایی که برای دانشجویان داروسازی در نظر گرفته‌شده، باید با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر، از شرایط مورد نیاز برای گرفتن این بورسیه‌ها آگاه شوید.

منبع: