دانشگاه دولتی واترلو یکی از دانشگاه‌های مورد توجه علاقه‌مندان تحصیل در کانادا است که در شهر واترلو، ایالت اونتاریو قرار گرفته است. پردیس اصلی این دانشگاه با ۴۰۴ هکتار مساحت، در مجاورت شهر واترلو قرار دارد. دانشگاه واترلو کانادا رشته‌های دانشگاهی را در ۶ دانشکده مختلف برای دانشجویان ارائه می‌دهد. همچنین ۱۳ دانشکده‌ و مرکز آموزشی دیگر هم وابسته به این دانشگاه فعالیت می‌کنند. دانشگاه واترلو عضو گروه U15 است که شامل دانشگاه‌های تحقیقات محور کانادا است. یکی از زمینه‌هایی که دانشگاه واترلو در آن بسیار شناخته شده، ایجاد ارتباط میان دانش و بازار کار است و در کنار تحصیلات دانشگاهی، فرصت‌هایی برای دانشجویان برای کسب تجربه کاری نیز فراهم می‌کند. در این مقاله به معرفی دانشگاه واترلو کانادا، دانشکده‌ها، هزینه تحصیل در دانشگاه واترلو (شامل شهریه دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویی)، بورسیه های تحصیلی و شرایط پذیرش دانشگاه واترلو خواهیم پرداخت.

معرفی دانشگاه واترلو کانادا

دانشگاه واترلو کانادا رتبه ۱۷۳ در دنیا و رتبه ۷ در میان دانشگاه‌های کانادا را دارد. همچنین بر اساس QSدر زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، دانشگاه واترلو رتبه ۲۵ دنیا و رتبه دوم در کانادا را دارد.

این دانشگاه کار خود را در سال ۱۹۵۷ با ۷۴ دانشجو شروع کرد و در حال حاضر حدود ۴۱۰۰۰ دانشجوی تمام‌وقت و نیمه‌وقت دارد. همچنین سالانه بالای ۴۵۰۰۰ نفر در رشته‌های مجازی این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند. دانشکده علوم کامپیوتر و دانشکده مهندسی این دانشگاه رتبه دوم را در کانادا دارند. همچنین این دانشگاه ۲۸ بار به عنوان نو‌آورترین دانشگاه کانادا انتخاب شده است.

پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو ۱۲‌امین دانشگاه جهان در زمینه جذب سرمایه برای تحقیقات است و سالانه حدود ۱۹۰ میلیون دلار سرمایه برای تحقیقات دریافت می‌کند. همچنین به طور متوسط استادان دانشگاه واترلو سالیانه ۱۶۳۰۰۰ دلار و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ۳۵۰۰۰ دلار در سال برای انجام تحقیقات دریافت می‌کنند. دانشگاه واترلو دارای پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌ها و تجهیزات تحقیقاتی است و برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی خود، هم از دولت و هم از منابع خصوصی و شرکت‌های مختلف کمک‌هزینه تحقیقاتی دریافت می‌کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ دانشگاه واترلو ۱۵ میلیون دلار از شرکت هواوی برای تحقیقات دریافت کرد.

دانشگاه واترلو ۴۱ مرکز تحقیقاتی را مدیریت می‌کند. مراکز مهمی که تحت نظر دانشگاه واترلو فعالیت می‌کنند عبارتند از:

  • مرکز تحقیقات کد‌نویسی
  • انستیتو نانو‌فناوری واترلو
  • مرکز ریاضیات و محاسبات
  • مرکز محاسبات کوانتوم
  • مرکز علوم اعصاب

دانشکده‌های دانشگاه واترلو کانادا

دانشگاه واترلو دارای ۶ دانشکده اصلی است که هرکدام از آنها دپارتمان‌های مختلفی دارند. هرکدام از دپارتمان‌هایی که در دانشکده‌های دانشگاه واترلو هستند رشته‌های متنوعی را برای تحصیل در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. این دانشکده‌ها عبارتند از:

  • دانشکده علوم بهداشتی
  • دانشکده هنر
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده محیط زیست
  • دانشکده ریاضی
  • دانشکده علوم

این دانشکده‌ها رشته‌های مختلفی را به دانشجویان ارائه می‌دهند که به شرح زیر است:

رشته های تحصیلی دانشگاه واترلو کانادا
ریاضیات طراحی جامعه‌شناسی
شیمی معماری علوم رسانه
فیزیک و نجوم علوم کامپیوتر مدیریت و بازرگانی
جغرافیا، محیط زیست و علوم دریایی مهندسی عمران حسابداری
تاریخ مهندسی مکانیک و هوافضا اقتصاد
فلسفه مهندسی برق و الکترونیک علوم ورزشی
ادبیات و زبان مهندسی شیمی علوم زیستی
هنر علوم سیاسی روانشناسی

هزینه تحصیل در دانشگاه واترلو کانادا

در ادامه هزینه تحصیل در دانشگاه واترلو کانادا در دو بخش شهریه دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویی ارائه می‌شود:

شهریه دانشگاه واترلو کانادا

شهریه دانشگاه واترلو در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است:

کارشناسی

شهریه دانشگاه واترلو در مقطع کارشناسی برای رشته‌های مختلف متفاوت است. شهریه رشته‌های مختلف دانشگاه واترلو برای سال اول به شرح زیر است:

رشته تحصیلی و دانشکده شهریه سال اول دانشگاه (دلار کانادا) هزینه کتاب و لوازم تحریر (دلار کانادا)
دانشکده علوم بهداشتی ۳۵۳۰۰ ۲۲۹۰
دانشکده مهندسی و نرم‌افزار ۵۴۶۰۰ ۲۲۹۰
دانشکده محیط زیست ۳۵۴۰۰ ۲۲۹۰
دانشکده علوم ۳۶۷۰۰ ۲۲۹۰
حسابداری ۳۵۴۰۰ ۲۲۹۰
معماری ۵۱۶۰۰ ۴۱۰۰
زیست‌فناوری ۳۷۳۰۰ ۲۲۹۰
ریاضیات ۳۷۹۰۰ ۲۲۹۰
علوم کامپیوتر و محاسباتی ۵۴۵۰۰ ۲۲۹۰
مدیریت بازرگانی ۳۹۷۰۰ ۲۲۹۰
هنرهای دیجیتالی ۳۸۸۰۰ ۲۲۹۰

لازم به ذکر است که مبالغی که در بالا ذکر شده شهریه دانشگاه برای سال اول است و در سال‌های بالاتر شهریه دانشگاه افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین مبلغ شهریه هر سال در ابتدای آن سال محاسبه و اعلام می‌شود و شهریه سال‌های بعد از پیش به طور دقیق مشخص نیست.

کارشناسی ارشد و دکتری

شهریه دانشگاه واترلو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حدوداً ترمی ۷۰۰۰ دلار است. دانشجویان این مقاطع می‌توانند از بورسیه‌ها و کمک هزینه‌هایی که دانشگاه در اختیار آنها قرار می‌دهد استفاده کنند.

هزینه زندگی برای دانشجویان دانشگاه واترلو کانادا

هزینه زندگی دانشجویی متغیر است و به سبک زندگی دانشجو بستگی دارد. حدود مخارج و هزینه زندگی برای یک دانشجو در یک ترم به شرح زیر است:

مخارج مبلغ هزینه برای یک ترم (دلار کانادا)
مسکن خارج از دانشگاه- ۸۰۰ تا ۶۰۰ دلار ماهیانه ۳۲۰۰ تا ۲۴۰۰
خوراک – ۲۳۵ دلار ماهیانه ۹۴۰
هزینه‌های شخصی ۳۸۵ دلار ماهیانه ۱۵۴۰
کتب درسی ۱۰۰۰ تا ۵۰۰
کل هزینه‌های زندگی ۶۶۸۰ تا ۵۳۸۰

بورسیه دانشگاه واترلو کانادا

بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های دانشگاه واترلو برای دانشجویان بین‌الملل به شرح زیر است:

  • جایزه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری
  • جایزه دانشجویان برتر کارشناسی ارشد
  • بورسیه تحصیلات تکمیلی اونتاریو
  • بورسیه تریلیوم اونتاریو
  • بورسیه‌های مؤسسه ترودو
  • بورسیه وانیر کانادا

بعضی از جایزه‌ها هم وجود دارند که دانشجویان برای بردن آنها نیازی به اپلای ندارند و در صورت عملکرد خوب تحصیلی، افراد از سمت دپارتمان برای گرفتن این جایزه‌ها معرفی می‌شوند. کمک هزینه‌ها و وام‌هایی هم وجود دارد که از طرف دانشگاه و دولت برای پرداخت شهریه به دانشجویان اعطا می‌شود تا دانشجویان در حین تحصیل بتوانند با آرامش خاطر به درس و تحصیل خود بپردازند. دانشجویان دانشگاه واترلو می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند تا بخشی از مخارج خود را پوشش دهند.

پذیرش دانشگاه واترلو کانادا

متقاضیان اپلای برای دانشگاه واترلو باید معدل‌شان در مقطع قبلی حداقل ۷۵% باشد. بنابراین دانشجویان ایرانی باید معدل بالای ۱۵ داشته باشند. دانشجویانی که برای مقطع کارشناسی ارشد اپلای می‌کنند، در صورت داشتن رزومه قوی، پذیرش دکتری هم به آنها پیشنهاد می‌شود. متقاضیان اپلای برای دکتری نیز باید توانایی‌های خود را در زمینه‌های تحقیقاتی مرتبط با رشته خود اثبات کنند.

مدرک زبان مورد نیاز برای گرفتن پذیرش از دانشگاه واترلو، تافل ۹۰ (اسپیکینگ و رایتینگ ۲۵ به بالا) و آیلتس ۷ ( اسپیکینگ و رایتینگ ۵/۶ به بالا) است. لازم به ذکر است که نمره‌هایی که دانشگاه اعلام می‌کند، حداقل نمره است و دانشجویانی که بالاترین نمره و بهترین رزومه را دارند، شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش از دانشگاه واترلو را دارند.

دانشجویانی که از دانشگاه پذیرش می‌گیرند باید برای گرفتن استادی پرمیت کانادا اقدام کنند. دانشجویان باید قبل از ورود به کانادا، استادی پرمیت اولیه بگیرند. مدارک لازم برای گرفتن استادی پرمیت به شرح زیر است:

  • نامه رسمی پذیرش از دانشگاه واترلو
  • پاسپورت
  • گواهی تمکن مالی
  • عکس
  • مدارکی که امکان دارد مورد نیاز باشد:
  • معاینه پزشکی
  • گواهی سو‌سابقه

منبع: