فرانسه یکی از کشورهایی است که جمعیت زیادی از افراد در جهان به آن علاقه دارند. این کشور نه تنها از نظر شرایط زندگی و تحصیل بلکه به دلایل دیگری مانند داشتن اماکن تفریحی فراوان و فرهنگ و مد و ادبیات غنی دارای شهرت است. افرادی که فرانسه را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند باید علاوه بر آشنایی با شرایط تحصیل در فرانسه با زندگی دانشجویی در فرانسه نیز آشنا شوند. در این مقاله به اطلاعاتی درباره شرایط زندگی دانشجویی در فرانسه و هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه شامل هزینه اجاره مسکن، قیمت مواد غذایی، هزینه رفت‌وآمد و… خواهیم پرداخت.

شرایط زندگی دانشجویی در فرانسه

دانشجویان با انتخاب فرانسه برای تحصیل، فرصت زندگی در جامعه‌ای با فرهنگ‌های متنوع را پیدا خواهند کرد. همانطور که پیش‌تر ذکر شد فرانسه دارای تاریخی غنی بوده و از این نظر به خود مفتخر است. همچنین از آنجایی‌که این کشور، مهدِ هنر است، زندگی در آن برای هنردوستان بسیار خوشایند است اما این کشور برای افرادی هم که به هنر علاقه چندانی ندارند، گزینه بسیار مناسبی است. دانشجویانی که تجربه تحصیل در فرانسه را دارند به خوبی می‌دانند که تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، خاطرات فراموش‌ناشدنی را به همراه دارد.

دانشجویان همچنین خارج از محیط کلاسِ درس، می‌توانند وقایع جدید و هیجان‌انگیز را تجربه کنند. در حقیقت فرانسه علاوه بر داشتن مزایای فراوان برای تحصیل، دارای جنبه‌های غیرتحصیلی نیز است. برای مثال افراد مختلف با زندگی در فرانسه می‌توانند فرصت شنا در سه دریا و اقیانوس مختلف، بازدید از کوه‌های اروپا و… را پیدا خواهند کرد. برای داشتن زندگی راحت‌تر در فرانسه، بهتر است با اطلاعاتی درباره شهریه دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه آشنا شد.

شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه

دانشگاه‌های دولتی فرانسه شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند و دانشجویان تنها مبلغی را برای ثبت نام می‌پردازند. این مبلغ بسته به مقطع و رشته تحصیلی فرد، متفاوت است. برای مثال افرادی که می‌خواهند برای مقطع کارشناسی اقدام کنند باید هزینه‌ای حدود ۱۷۰ یورو در سال را انتظار داشته باشند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز به ترتیب حدود ۲۶۰ و ۳۹۶ یورو در سال پرداخت می‌کنند. دانشجویان رشته پزشکی نیز سالیانه تا ۴۵۰ یورو در سال می‌پردازند.

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

به منظور برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای زندگی دانشجویی در فرانسه، بهتر است با هزینه‌های زندگی در این کشور آشنا شویم. هزینه‌های زندگی در این کشور شامل هزینه مسکن، هزینه مواد غذایی، هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌ها نیز است. در ادامه به هزینه‌های مختلف در فرانسه می‌پردازیم.

اجاره خوابگاه دانشجویی در فرانسه

هزینه خوابگاه معمولاً حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه است. به طور متوسط هزینه مربوط به اجاره خوابگاه در فرانسه حدود ۲۰۰ یورو در ماه بوده که البته این هزینه برای شهر پاریس، بیشتر و حدود ۴۰۰ یورو در ماه است. زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی در فرانسه بسیار رایج بوده و حدود ۱۳% دانشجویان بین‌المللی در خوابگاه‌های دانشجویی زندگی می‌کنند.

اجاره آپارتمان در فرانسه

اجاره یک آپارتمان اشتراکی در فرانسه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه (۸۰۰ یورودر ماه در پاریس) است که البته این هزینه برای آپارتمان‌های موجود در شهرهای کوچک تر، کم‌تر و حدود ۳۰۰ یورو در ماه است. همچنین افرادی که می‌خواهند به همراه همسر و یا فرزندان زندگی کنند، می‌توانند هزینه‌ای حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه را انتظار داشته باشند. هزینه‌های مربوط به قبوض و اینترنت نیز حدود ۲۰۰ یورو در ماه به هزینه زندگی دانشجوی اضافه می‌کنند.

زندگی همراه با خانواده میزبان در فرانسه

زندگی همراه با خانواده میزبان در فرانسه برای دانشجویان گزینه‌ای بسیار مناسب است زیرا نه تنها به پیشرفت سطح زبان فرانسه آنها کمک می‌کند بلکه هزینه اجاره را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. این هزینه برای دانشجویان برابر ۲۰۰ یورو در ماه (ماهیانه ۸۰۰ یورو در پاریس) است.

قیمت مواد غذایی در فرانسه

به طور متوسط هزینه مربوط به موادغذایی در پاریس برای یک نفر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو است که البته این هزینه در سایر شهرهای فرانسه کم‌تر است. متوسط هزینه غذا در رستورانی ارزان نیز بین ۱۰ تا ۱۵ یورو است که البته این هزینه در رستوران‌های گران، بیشتر است. در ادامه به هزینه مربوط به مواد غذایی در فرانسه می‌پردازیم.

ماده غذایی متوسط قیمت (یورو)
شیر (۱ لیتر) ۰/۹۸
نان سفید (۵۰۰ گرم) ۱/۳۲
برنج سفید (۱ کیلوگرم) ۱/۶۶
تخم‌مرغ (۱۲ عدد) ۲/۸۲
پنیر محلی (۱ کیلوگرم) ۱۵/۲۰
سینه مرغ بدون استخوان و پوست (۱ کیلوگرم) ۱۰/۶۳
گوشت گاو (۱ کیلوگرم) ۱۵/۹۵

هزینه حمل و نقل

آشنایی با هزینه‌های مربوط به حمل و نقل نیز بسیار حائز اهمیت است. بلیط یک‌ماهه برای اتوبوس، مترو و یا ترموا بین ۳۰ تا ۷۵ یورو در ماه است. هزینه مربوط به کرایه تاکسی در پاریس، نسبتاً ارزان بوده و حدود ۵۰/۱ یورو به ازای هر یک کیلومتر است. در حقیقت دانشجویان باید هزینه‌ای حدود ۷ تا ۱۰ یورو برای یک مسافت کوتاه با تاکسی در نظر بگیرند. گزینه دیگرِ در دسترس برای حمل و نقل، اجاره دوچرخه است. دانشجویان (و همه کسانی که در فرانسه زندگی می کنند) همچنین می‌توانند با استفاده از قطارهای سریع‌السیر (TGV) با پرداخت هزینه‌ای حدود ۳۰ یورو (برای هر سفر) از شهرهای دیگر فرانسه بازدید کنند.

سایر هزینه ها در فرانسه

علاوه بر هزینه‌های فوق، دانشجویان باید هزینه‌ها دیگری نظیر بیمه درمانی، کتاب و سایر وسایل آموزشی را نیز در بگیرند. هزینه بیمه درمانی در فرانسه بین ۲۰ تا ۵۰ یورو در ماه بوده که البته این هزینه براساس نوع بیمه متفاوت است. هزینه‌های مربوط به کتاب و سایر وسایل آموزشی در فرانسه نیز به طور متوسط برابر ۵۰ یورو در ماه است.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منابع: