تحصیل در فرانسه یکی از پرطرفدارترین گزینه‌ها در میان دانشجویان بین‌المللی است. همانطور که می‌دانید پاریس، پایتخت فرانسه، شهری زیبا است که بسیاری از افراد، عاشق آن هستند. میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا همواره بر این باور هستند که پاریس، سمبل عشق، فرهنگ و زیبایی است. در این مقاله به برخی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به پاریس، شرایط زندگی در پاریس، هزینه زندگی در پاریس شامل هزینه مسکن، مواد غذایی و رستوران، رفت‌وآمد، قبوض و تفریح و نیز ۵ راهکار برای کاهش هزینه‌ها می‌پردازیم.

دلایل مهاجرت به پاریس

همانطور که می‌دانید پاریس مکانی فوق‌العاده است که زندگی در آن مزایای بسیاری دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به پاریس می‌پردازیم:

ساعت کاری در پاریس

یکی از مهم‌ترین مزایای کار و زندگی در پاریس، ساعت کاری در این شهر است. ساعت کار رسمی در پاریس، ۳۵ ساعت در هفته است و در صورتی که کارمندان به اندازه ۱ دقیقه بیشتر از ساعتِ معین‌شده کار کنند، حقوقِ بسیار بیشتری (به اندازه دو برابر) برای مدت زمان اضافه‌کاری دریافت می‌کنند. نرخ بیکاری نیز در این شهر پایین است. برای مثال این نرخ در سال ۲۰۱۸، ۴/۸% بود که از متوسط نرخ بیکاری ملی در همان سال پایین‌تر است.

حمل و نقل در پاریس

سیستم حمل و نقل عمومی در پاریس بسیار باکیفیت است و در نتیجه افراد می‌توانند به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی و مصرف بنزین از اتوبوس و مترو استفاده کنند. همچنین افراد با استفاده از وسایل نقلیه عمومی در پاریس، می‌توانند به شهرهای نزدیک در کشورهای همسایه، مانند بروکسل (پایتخت بلژیک) نیز سفر کنند.

خرید در پاریس

پاریس را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز مد جهان در نظر گرفت. برندهای مشهوری نظیر شنل (Chanel)، ایوسن‌لورن (Yves Saint Laurent) و… در پاریس شکل گرفته‌اند. همچنین این شهر بوتیک و فروشگاه‌های بسیاری دارد که به افراد امکان خرید از مرکز مد دنیا را می‌دهد.

خوراک خوشمزه

ممکن است تاکنون از شهرت آشپزی در پاریس و به طور کلی فرانسه شنیده باشید. در حقیقت عشق مردم پاریس به غذا، دسر، میان‌وعده و به طورکلی انواع مختلف خوراکی در جای جای این شهر، مشهود است و از نظر افرادی که به این شهر سفر کرده‌اند، امکانِ تجربه خوراک بد در پاریس بسیار اندک است. افراد با رفتن به پاریس می‌توانند کوکی‌های خوشمزه، کرم بروله، صدف‌های خوش‌طعم، کوک او ون (Coq Au Vin)، جگر چرب (Foie Gras) و بسیاری از خوراکی‌های دیگر را امتحان کنند.

تفریح در پاریس

همانطور که ذکر شد پاریس شهر بسیار زیبایی بوده و دارای اماکن تفریحی بسیاری است. اپرا، گالری‌های هنری، تئاتر، سینما، کتابفروشی، رستوران و… می‌توانند خاطره‌های بسیار خوشی را برای افراد به ارمغان آورند.

سگ‌های زیبا

یکی از زیبایی‌های شهر پاریس به علت وجود سگ‌ها است. پاریس، منزل تعداد زیادی سگ است که همین موضوع دوستداران این حیوان زیبا را بسیار خوشحال می‌کند. سگ‌ها در این شهر از محبوبیت فراوانی برخوردار بوده و حتی اجازه ورود به رستوران‌ها را نیز دارند که خود نشان‌دهنده این است که تعداد زیادی از افراد در پاریس صاحب سگ هستند.

شرایط زندگی در پاریس

مطمئناً بعد از آشنایی با زیبایی‌ها و خوبی‌های پاریس تعداد زیادی از افراد این شهر را برای زندگی انتخاب می‌کنند اما پیش از اقدام برای دریافت ویزای فرانسه، بهتر است با راهکارهایی برای زندگی راحت‌تر در این شهر آشنا شوید. در ادامه به چند راهکار درباره زندگی در این شهر می‌پردازیم:

به فرانسوی صحبت کنید

یکی از اولین موضوعاتی که باید به آن توجه شود این است که صحبت کردن به زبان فرانسوی در این شهر و به طور کلی در فرانسه بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت برای داشتن ارتباطی خوب با مردم این شهر بهتر است فرانسوی صحبت کردن را در رأس کار خود قرار دهید.

اخبار گوش کنید

گوش دادن اخبار نه تنها به بهبود سطح زبان فرانسوی‌تان کمک می‌کند بلکه به شما این فرصت را می‌دهد که از اخباری که در این شهر و کشور اتفاق می‌افتد، مطلع شوید. اطلاع از رویدادها و اخبار روزمره به شما این احساس را القا می‌کند که بخشی از این شهر هستید و همچنین امکان برقراری ارتباط بیشتر با دوستان، هم‌کلاسی‌ها و همسایه‌هایتان را فراهم می‌آورد.

با پاریسی‌ها دوست شوید

درست است که پاریس دارای اماکن تفریحی زیادی است اما تنهایی و نداشتن دوست در این شهر می‌تواند تمام زیبایی‌های آن را بپوشاند. بنابراین در هفته‌های اول مهاجرت به این شهر، بیرون بروید و برای مثال سعی کنید در باشگاه‌های ورزشی ثبت‌نام کنید و از این طریق دایره دوستی خود را گسترش دهید.

هزینه زندگی در پاریس

اطلاع از هزینه زندگی در پاریس یکی از مهم‌ترین مسائلی است که پیش از رفتن به پاریس باید به آن توجه شود. به طور متوسط هزینه زندگی در این شهر برای یک نفر (صرف نظر از اجاره‌بها) حدود ۹۲۷ یورو در ماه است. در ادامه به برخی از هزینه‌های زندگی در پاریس می‌پردازیم:

هزینه مسکن در پاریس

هزینه مسکن در پاریس نسبت به دیگر هزینه‌ها در این شهر بسیار بالاتر است. پاریس شهر بسیار زیبا و پرجمعیتی است که همین موضوع به افزایش هر چه بیشتر قیمت مسکن در پاریس کمک کرده است. با وجود اینکه هزینه مسکن تا حدود زیادی به سبک زندگی و شرایط فرد بستگی دارد اما می‌توان گفت که به طور متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان در مرکز پاریس بین ۹۵۰ تا ۱۴۰۰ یورو در ماه است. همچنین خوب است بدانید که هر چقدر از مرکز شهر فاصله بگیرید، اجاره‌بها کم‌تر شده و به طور متوسط به هزینه‌ای بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه می‌رسد. در ادامه به شرح دقیق‌تری از اجاره‌بها در این شهر می‌پردازیم:

نوع مسکن متوسط اجاره‌بها ماهانه (یورو)
آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر ۱۱۶۲
آپارتمان ۱ خوابه خارج از مرکز شهر ۸۳۳
آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر ۲۵۹۲
آپارتمان ۳ خوابه خارج از مرکز شهر ۱۷۴۳

قیمت مواد غذایی در پاریس

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، خوراک در پاریس دارای اهمیت زیادی است بنابراین آشنایی با هزینه‌های مواد غذایی در این شهر نیز بسیار مهم است. در ادامه هزینه مواد غذایی در سوپرمارکت‌های پاریس می‌پردازیم:

نوع خوراک متوسط قیمت (یورو)
شیر (۱ لیتر) ۱/۲۳
یک عدد نان سفید (۵۰۰ گرم) ۱/۵۱
برنج سفید (۱ کیلوگرم) ۱/۷۵
تخم‌مرغ (۱۲ عدد) ۳/۳۲
سینه مرغ بدون پوست و بدون استخوان (۱ کیلوگرم) ۱۳/۲۲
گوشت گاو (۱ کیلوگرم) ۱۹/۰۷

هزینه غذا در پاریس

اگر از جمله افرادی هستید که در منزل آشپزی می‌کنید، می‌توانید با صرف هزینه‌ای کم‌تر از ۱۰ یورو در روز غذا بخورید اما اگر تمایل به غذا خوردن در رستوران دارید، باید با هزینه‌های مربوطه آشنا شوید. هزینه غذا در رستوران‌های پاریس خیلی گران نیست. برای مثال متوسط هزینه برای غذا (وعده ناهار) در رستورانی ارزان حدود ۱۵ یورو است. همچنین هزینه غذاهای خیابانی بسیار کم‌تر است و افراد می‌توانند با صرف هزینه‌ای حدود ۵ یورو غذاهایی مانند کباب، ساندویچ و… نوش جان کنند.

هزینه حمل و نقل در پاریس

با وجود اینکه پیاده‌روی در خیابان‌های پاریس بسیار لذت‌بخش است اما استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی نیز در بسیاری از موارد، ضرورت دارد. هزینه مربوط به حمل و نقل در پاریس نسبت به شهرهای دیگر بسیار کم‌تر است و افراد می‌توانند با صرف هزینه‌ای حدود ۷۵ یورو برای بلیط‌های نامحدود ماهانه (Navigo) که برای دانشجویان حدود ۳۹ یورو است به راحتی در سطح شهر جابجا شوند. این بلیط امکان استفاده از مترو، اتوبوس، تراموا و حتی دوچرخه را برای افراد فراهم می‌آورد. در ادامه به هزینه دقیق‌تری از حمل و نقل در پاریس می‌پردازیم:

نوع حمل و نقل هزینه (یورو)
بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) ۱/۹۰
بلیط یک‌ماهه ۷۵
ورودی تاکسی ۵
کرایه تاکسی (۱ کیلومتر) ۱/۳۵
بنزین (۱ لیتر) ۱/۵۶

هزینه قبوض در پاریس

هزینه قبوض نیز یکی از فاکتورهای مهم در احتساب هزینه‌های زندگی در پاریس بوده و شامل هزینه‌هایی نظیر تلفن، اینترنت، برق، گاز و آب است. بی‌شک متوسط هزینه قبوض (گاز، آب، برق) به محل زندگی و سایز آپارتمان بستگی دارد. برای مثال این هزینه برای آپارتمانی با متراژ ۳۰ متر یا کم‌تر، بین ۳۵ تا ۵۰ یورو در ماه و برای آپارتمانی ۱ خوابه حدود ۷۰ یورو در ماه است. یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود این است که گاهی اجاره‌بها شامل هزینه‌های مربوط به قبوض می‌شود بنابراین پیش از اجاره آپارتمان از این موضوع اطمینان حاصل کنید. هزینه‌های مربوط به اینترنت نیز بخش مهمی از هزینه‌های زندگی است. هزینه اینترنت و تلفن در پاریس تقریباً ارزان است و افرادی که تمایل به اقامت طولانی مدت در این شهر دارند، بهتر است که از خدمات کمپانی‌هایی مانند mobile.free که برنامه‌هایی ماهانه برای اینترنت، تلویزیون و خدمات تلفن ارائه می‌کنند، بهره ببرند که در این صورت می‌توانند هزینه‌ای حدود ۲۰ یورو در ماه را به این منظور درنظر بگیرند. همچنین استفاده از کارت تلفن گزینه‌ای دیگر است که با صرف هزینه‌ای حدود ۵ یورو قابل دسترسی است.

هزینه تفریح در پاریس

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم تعداد اماکن تفریحی در پاریس بسیار زیاد بوده و تفریح و گردش یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی در این شهر است. بنابراین آشنایی با هزینه‌های مربوط به تفریح در پاریس حائز اهمیت است. برای مثال هزینه بلیط یک فیلم در سینما برابر با ۸ یورو است که البته می‌توان بلیط یک‌ماهه سینما به مبلغ ۳۵ یورو را نیز تهیه کرد. پاریس همچنین مکانی بسیار مناسب برای دوستداران هنر و موسیقی است. کنسرت‌ها و نمایش‌های هنری معمولاً با هزینه‌هایی بسیار مناسب برگزار می‌شوند. برای مثال این هزینه برای اپرا و یا کنسرت بتهوون کم‌تر از ۲۰ یورو است.

۵ روش برای کاهش هزینه زندگی در پاریس

آشنایی با روش‌هایی برای کاهش هزینه زندگی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید آن را در نظر گرفت. در ادامه به ۵ راهکار برای کاهش هزینه زندگی در پاریس می‌پردازیم:

  1. اولین مسئله‌ای که به کاهش هرچه بیشتر هزینه زندگی در پاریس کمک می‌کند، اجاره آپارتمانی خارج از مرکز شهر است زیرا زندگی در مرکز پاریس بسیار گران‌تر از سایر نواحی است بنابراین هرچقدر از مرکز این شهر دور باشید، اجاره‌بها تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند.
  2. یکی دیگر از موضوعاتی که به کاهش هرچه بیشتر هزینه کمک می‌کند، خرید بلیط یک‌ماهه مترو است. در حقیقت هزینه یک سفر با مترو برابر ۷۰/۱ یورو است که اگر بخواهید این هزینه را کاهش دهید، بهتر است بلیط‌های چندروزه یا یک‌ماهه تهیه کنید.
  3. اجاره کردن دوچرخه نیز راهکاری بسیار مناسب برای کاهش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل است. با استفاده از دوچرخه نه تنها می‌توانید از هوای آزاد و معتدل لذت ببرید بلکه هزینه کم‌تری نیز پرداخت می‌کنید.
  4. برای کاهش هزینه‌های مربوط به تفریحات در پاریس می‌توانید Paris museum pass را تهیه کنید. با تهیه این بلیط می‌توانید (بسته به اینکه بلیط چند روزه باشد) به صورت نامحدود در دوره‌ای مشخص از آن استفاده کنید.

یک نکته برای کاهش هزینه‌های مربوط به خوراک، استفاده از غذاهای ارزان‌تر است. بدین منظور باید در جستجوی رستوران‌های ارزان باشید و از غذاهای ارزان‌تر استفاده کنید.

منبع: