افرادی که زندگی یا تحصیل در اسپانیا را انتخاب می‌کنند، باید علاوه بر اطلاع از هزینه‌های زندگی با متوسط درآمد مشاغل مختلف نیز آشنا شوند. در این مقاله قصد داریم به اطلاعاتی درباره متوسط درآمد در اسپانیا و میزان درآمد مشاغل پرطرفدار و متوسط درآمد شهرهای مختلف این کشور بپردازیم.

متوسط درآمد در کشور اسپانیا

صرف نظر از اینکه مشاغل مختلف دارای درآمدهای متفاوتی هستند، متوسط درآمد ماهانه در اسپانیا حدود ۳۱۴۶ یورو است. در ادامه به حداکثر و حداقل درآمد و نیز درآمد میانه ماهانه افراد برای تمامی مشاغل می‌پردازیم. توجه داشته باشید که هرم زیر از بالا به پایین به ترتیب نشان‌دهنده حداقل درآمد، درآمد میانه و حداکثر درآمد ماهیانه افراد (بر حسب یورو) در تمامی مشاغل در اسپانیا است.

متوسط درآمد در اسپانیا

همانطور که در هرم فوق مشاهده می‌کنید، درآمد در اسپانیا بین ۴۲۶ تا ۱۳۹۳۰ یورو در ماه است. همانطور که می‌دانید خانه‌های هرم به ترتیب از بالا نشان‌دهنده حداقل درآمد ماهیانه برابر با ۴۲۶ یورو در ماه، درآمد میانه برابر با ۳۱۴۶ یورو در ماه و حداکثر درآمد دریافتی برابر با ۱۳۹۳۰ یورو در ماه هستند. همچنین بر اساس محاسبات انجام‌شده توسط تیم SALARYEXPLORER، %۲۵ افراد حقوقی برابر با ۱۶۰۷یورو در ماه یا کم‌تر، %۵۰ افراد مبلغی برابر با ۳۱۴۶ یورو در ماه یا کم‌تر و %۷۵ آنها درآمدی به میزان ۸۵۳۸ یورو در ماه یا کم‌تر را دارند. افرادی که در پی یافتن درآمد دقیق در اسپانیا هستند، باید بدانند که تمامی موارد مذکور تقریبی از درآمد متوسط برای تمامی مشاغل در اسپانیا است. در ادامه به ارائه اطلاعات دقیق‌تری درباره درآمد مربوط به مشاغل پر مخاطب در اسپانیا می‌پردازیم:

میزان درآمد مشاغل مختلف در اسپانیا

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم درآمد افراد در اسپانیا بسته به شغلی که انتخاب می‌کنند، متفاوت است. همچنین درآمد افراد با توجه به کیفیت عملکرد آنها در این مشاغل نیز متفاوت خواهد بود. از میان مشاغل موجود در اسپانیا برخی از آنها در میان مردم محبوب‌تر هستند. پیش از ورود به بخش بعدی بهتر است درباره اصطلاح درآمد میانه و تفاوت آن با درآمد متوسط توضیحی را ارائه دهیم. هنگامی که حرف از درآمد میانه می‌شود منظور ما این است که درآمد %۵۰ افراد مبلغی کم‌تر از درآمد میانه است و %۵۰ نیز بیشتر از درآمد میانه دریافت می‌کنند و اگر درآمد دریافتی فردی هم از درآمد میانه و هم از درآمد متوسط بالاتر باشد به معنای این است که فرد از عملکرد خوبی برخوردار است. در ادامه به متوسط درآمد، حداقل، حداکثر و درآمد میانه برای مشاغل محبوب می‌پردازیم:

حسابدار

درآمد متوسط فردی که به عنوان حسابدار در اسپانیا مشغول به فعالیت می‌شود به طور متوسط برابر با ۲۲۸۹ یورو در ماه است. درآمد حسابداران بسته به میزان تجربه، مهارت، جنسیت و منطقه فعالیت متفاوت است. همچنین حداقل درآمد، درآمد میانه و حداکثر درآمد حسابداران در اسپانیا به ترتیب برابر با ۱۰۵۳ یورو، ۲۲۶۶ یورو و ۳۴۱۱ یورو در ماه است.

دستیار اجرایی

افرادی که این شغل را در اسپانیا انتخاب می‌کنند، باید بدانند که متوسط درآمد ماهیانه برای این شغل برابر با ۱۶۸۷ یورو است. همچنین حداقل درآمد، درآمد میانه و حداکثر درآمد به ترتیب برابر با ۸۱۰ یورو، ۱۶۳۶ یورو و ۲۴۷۹ یورو در ماه است.

معمار

متوسط درآمد معماران در اسپانیا برابر با ۲۹۴۷ یورو در ماه بوده که در این میان کم‌ترین درآمد دریافتی برابر با ۱۲۶۷ یورو و بیشترین درآمد دریافتی برابر با ۴۴۷۹ یورو در ماه است. همچنین درآمد میانه در یک ماه برابر با ۳۰۰۶ یورو است.

وکیل دادگستری

درآمد متوسط وکلای دادگستری در اسپانیا برابر با ۴۶۱۸ یورو در ماه است که حداقل، حداکثر و درآمد میانه به ترتیب برابر با ۱۸۹۳ یورو، ۷۱۱۲ یورو و ۴۸۰۳ یورو در ماه است.

مهندس پزشکی

فردی که به عنوان مهندس پزشکی در اسپانیا فعالیت می‌کند، معمولاً حدود ۲۷۵۰ یورو در ماه کسب می‌کند. حداقل، حداکثر و درآمد میانه مهندسین پزشکی در اسپانیا به ترتیب برابر با ۱۲۹۳ یورو، ۴۰۷۰ یورو و ۲۶۹۵ یورو در ماه است.

CAD drafter

پیش از پرداختن به درآمد مربوط به این شغل بهتر است ابتدا با CAD drafting آشنا شویم. CAD drafter که در واقع مخفف عبارت computer-aided design (CAD) drafter است، افرادی هستند که از سیستم‌های طراحی کامپیوتری به منظور ایجاد تصاویر تکنیکی (فنی) برای ساخت و تولید محصولات یا ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. متوسط درآمد این افراد در اسپانیا برابر با ۲۴۸۵ یورو در ماه بوده و حداقل، حداکثر و درآمد میانه آنها نیز برابر با ۱۰۱۹ یورو، ۳۸۲۷ یورو و ۲۵۸۴ یورو در ماه است.

صندوقدار

فردی که به عنوان صندوقدار در اسپانیا کار می‌کند، به طور متوسط درآمدی برابر با ۱۷۴۰ یورو دریافت کرده و حداقل، حداکثر و درآمد میانه او به ترتیب برابر با ۷۶۹ یورو، ۲۶۴۰ یورو و ۱۷۶۶ یورو در ماه است.

حسابدار خبره (Chartered accountant)

درآمد متوسط حسابداران خبره برابر با ۲۸۶۳ یورو در ماه، حداقل، حداکثر و درآمد میانه آنها نیز به ترتیب برابر با ۱۲۰۳ یورو، ۴۳۸۱ یورو و ۲۹۴۹ یورو در ماه است.

سرآشپز

متوسط درآمد سرآشپزها در اسپانیا برابر با ۲۶۹۲ یورو در ماه است. همچنین درآمد حداقل، حداکثر و درآمد میانه سرآشپزها به ترتیب برابر با ۱۱۸۵ یورو، ۴۰۶۵ یورو و ۲۷۱۹ یورو در ماه است.

مدیر عامل اجرایی (Chief Executive Officer)

درآمد متوسط این افراد به صورت ماهیانه برابر با ۷۱۴۱ یورو است که حداقل، درآمد میانه و حداکثر درآمد دریافتی آنها به ترتیب برابر با ۳۱۴۲ یورو، ۷۲۱۲ یورو، ۱۰۷۸۲ یورو در ماه است.

مدیر ارشد مالی

متوسط درآمد مدیران ارشد مالی در اسپانیا برابر با ۶۸۲۰ یورو در ماه است. همچنین حداقل، حداکثر و درآمد میانه آنها برابر با ۳۰۶۹ یورو، ۱۰۲۳۰ یورو و ۶۸۲۰ یورو در ماه است.

مهندس عمران

متوسط درآمد مهندسان عمران در اسپانیا برابر با ۲۹۷۶ یورو در ماه است. حداقل درآمد، حداکثر و درآمد میانه آنها نیز به ترتیب برابر با ۱۴۲۹ یورو، ۴۳۷۵ یورو و ۲۸۸۷ یورو در ماه است.

تکنسین کامپیوتر

متوسط درآمد این افراد در اسپانیا برابر با ۲۴۶۹ یورو در ماه است. حداقل، حداکثر و درآمد میانه نیز به ترتیب برابر با ۱۰۸۶ یورو، ۳۷۲۹ یورو و ۲۴۹۴ یورو در ماه است.

دندانپزشک

متوسط درآمد دندانپزشکان در اسپانیا برابر با ۷۸۸۴ یورو در ماه است که حداقل، حداکثر و درآمد میانه آنها نیز به ترتیب ۳۷۰۶ یورو، ۱۱۶۶۹ یورو و ۷۷۲۷ یورو در ماه است.

برنامه‌نویس (Developer/ programmer)

برنامه‌نویسی نیز یکی دیگر از مشاغل پرطرفدار در اسپانیا است. متوسط درآمد برنامه‌نویسان در اسپانیا برابر با ۲۸۳۹ یورو در ماه بوده و حداقل، حداکثر و درآمد میانه آنها نیز به ترتیب برابر با ۱۱۶۴ یورو، ۴۳۷۳ یورو و ۲۹۵۳ یورو در ماه است.

مهندس برق

متوسط درآمد این افراد در اسپانیا برابر با ۳۲۵۳ یورو است. همچنین کم‌ترین، بیشترین و درآمد میانه آنها نیز به ترتیب برابر با ۱۳۶۶ یورو، ۴۹۷۷ یورو و ۳۳۵۰ یورو در ماه است.

دبیر مدارس ابتدایی

دبیری در مدارس ابتدایی یکی دیگر از مشاغل محبوب است که نه تنها در اسپانیا بلکه در بسیاری از کشورهای جهان، طرفداران خاص خود را دارد که البته پیش از انتخاب آن به عنوان شغل باید از درآمد مربوطه نیز مطلع شد. متوسط درآمد دبیران این مقطع در اسپانیا برابر با ۲۲۰۲ یورو در ماه بوده و حداقل، حداکثر و درآمد میانه آنها نیز به ترتیب ۱۰۷۹ یورو، ۳۲۱۵ یورو و ۲۱۱۴ یورو در ماه است.

مهندس

متوسط درآمد مهندسان در اسپانیا نیز برابر با ۳۰۲۰ یورو در ماه و کم‌ترین، بیشترین و درآمد میانه آنها نیز به ترتیب برابر با ۱۲۳۸ یورو، ۴۶۵۱ یورو و ۳۱۴۱ یورو در ماه است.

منشی

متوسط درآمد منشی‌ها در اسپانیا برابر با ۱۸۱۶ یورو در ماه است. حداقل، حداکثر و درآمد میانه آنها نیز به ترتیب برابر با ۷۹۹ یورو، ۲۷۴۲ یورو و ۱۸۳۴ یورو در ماه است.

دبیر

متوسط درآمد دبیران در اسپانیا برابر با ۲۵۲۴ یورو در ماه است. همچنین کم‌ترین، بیشترین و درآمد میانه آنها نیز به ترتیب ۱۱۸۶ یورو، ۳۷۳۵ یورو و ۲۴۷۳ یورو در ماه است.

Teller

Bank Teller ها و یا به صورت کوتاه همان tellerها کارمندان بانک هستند که مستقیماً با مشتری در ارتباطند و در برخی اماکن به عنوان صندوقدار (تحویل‌دار) یا نماینده مشتری شناخته می‌شوند. متوسط درآمد این افراد نیز در اسپانیا برابر با ۲۲۵۴ یورو در ماه بوده و به صورت ماهیانه حداقل، حداکثر و درآمد میانه آنها به ترتیب برابر با ۱۰۱۴ یورو، ۳۳۸۱ یورو و ۲۲۵۴ یورو است.

کارمند آژانس مسافرتی (بلیط فروش آژانس مسافرتی/ Travel Agent)

متوسط درآمد این افراد برابر با ۲۶۳۴ یورو در ماه است. همچنین درآمد حداقل، حداکثر و درآمد میانه به ترتیب برابر با ۱۲۹۱ یورو، ۳۸۴۶ یورو و ۲۵۲۹ یورو در ماه است.

گارسون

متوسط درآمد افراد در اسپانیا برابر با ۱۹۵۱ یورو در ماه است. حداقل، حداکثر و درآمد میانه آنها نیز به ترتیب برابر با ۸۵۸ یورو، ۲۹۴۶ یورو و ۱۹۷۰ یورو در ماه است.

متوسط درآمد شهرهای مختلف کشور اسپانیا

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، میزان درآمد در کشور اسپانیا بر اساس معیار‌های خاصی مشخص می‌شود که یکی از آنها شهر انتخابی است. در ادامه به متوسط درآمد دریافتی بر اساس شهر مورد نظر می‌پردازیم:

شهر میزان درآمد متوسط ماهانه (یورو)
بارسلونا ۳۶۲۹
بیلبائو ۳۱۱۶
لاس پالماس ۳۱۸۱
مادرید ۳۶۹۳
مالاگا ۳۳۷۴
مورسیا ۳۳۰۹
پالما ده مایورکا ۳۲۴۵
سویل ۳۵۰۲
والنسیا ۳۵۶۶
ساراگوسا ۳۴۳۸

منبع: