کشور فرانسه به علت داشتن تاریخ و فرهنگ غنی همواره مورد توجه بسیاری از افراد برای زندگی، تحصیل و گشت و گذار است. همانطور که می‌دانید هدف افراد از مهاجرت، بر نوع ویزا و همچنین روند مهاجرتی آنها تأثیر می‌گذارد. در حقیقت برخی از افراد برای تحصیل در فرانسه، برخی برای کار و برخی دیگر، تنها برای بازدید به این کشور می‌روند. ویزای فرانسه دارای انواع مختلفی است که برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آنها به شرح زیر هستند.

ویزای تحصیلی فرانسه

ویزای تحصیلی فرانسه

دریافت ویزای فرانسه برای تحصیل یکی از موضوعاتی است که در روند مهاجرت به این کشور برای تحصیل باید به آن توجه شود. به طور کلی ویزای تحصیلی فرانسه به ۳ نوع تقسیم می‌شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

ویزای تحصیلی شینگن (اقامت کوتاه مدت)

ااین ویزا با عنوان ویزای تحصیلی موقت نیز شناخته می‌شود. افرادی که می‌خواهند کمتر از ۳ ماه برای تحصیل در فرانسه بمانند، باید برای دریافت court séjour pour étude (ویزای اقامت کوتاه مدت و یا ویزای شنگن تحصیلی) اقدام کنند. به عبارت دیگر دانشجویان پیش از دریافت این نوع ویزا باید اطمینان حاصل کنند که بیش از ۳ ماه در فرانسه نمی‌مانند. نکته دیگری که باید به آن توجه شود، این است که ویزای تحصیلی شینگن قابل تمدید نیست و بعد از مدت زمان مذکور فاقد اعتبار خواهد بود.

ویزای موردنیاز برای آزمون ورودی

افرادی که می‌خواهند  جهت گذراندن یک یا چند آزمون ورودی دانشگاهی به فرانسه بروند، می‌توانند برای دریافت visa de court séjour étudiant concours (ویزای موردنیاز برای آزمون ورودی و یا همان  اقامت کوتاه مدت برای رقابت دانشجویی) اقدام کنند. در صورت پذیرفته شدن در آزمون، افراد می‌توانند برای دریافت مجوز اقامت یک ساله (one-year residence permit) که قابل تمدید نیز هست، اقدام کنند.

ویزای اقامت موقت طولانی مدت

افرادی که می‌خواهند حداکثر ۶ ماه در فرانسه به تحصیل بپردازند، باید برای دریافت visa de long séjour temporaire pour études (ویزای اقامت موقت طولانی مدت) اقدام کنند. همچنین با داشتن این نوع ویزا دیگر نیازی به دریافت جداگانه مجوز اقامت (residence permit) نیست.

ویزای اقامت بلند مدت

این ویزا که با نام visa de long séjour pour études یا ویزای بلند مدت VLT-TS شناخته می‌شود، مخصوص افرادی است که می‌خواهند بیش از ۶ ماه در فرانسه به تحصیل بپردازند. این ویزا همچنین به عنوان مجوز اقامت (residence permit) عمل می‌کند و به مدت تحصیل فرد در دانشگاه (معمولاً ۳ سال برای کارشناسی، ۲ سال برای کارشناسی ارشد و ۴ سال برای دکتری) اعتبار دارد.

ویزای کار در فرانسه

ویزای کار در فرانسه

اافراد غیراروپایی که با هدف کاری به فرانسه مهاجرت می‌کنند، باید برای دریافت ویزای کار اقدام کنند اما افراد اروپایی برای کار کردن در فرانسه نیازی به داشتن work permit ندارند. همچنین کارمندان خارجی که کمتر از ۳ ماه در زمینه‌های کاری نظیر

برنامه‌های (event) ورزشی، فرهنگی، هنری و علمی، کنفرانس‌ها و سمینارها و نمایشگاه‌های تجاری، تولید و توزیع کارهای سینمایی، مشاغل مربوط به فعالیت‌های سمعی بصری و ضبط، مدلینگ و فعالیت‌های هنری و حسابرسی فناوری اطلاعات، مدیریت، بیمه مالی، معماری، مهندسی در فرانسه مشغول به فعالیت می‌شوند، از دریافت ویزای کار معاف هستند.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود، این است که افرادی که همسرِ فردی فرانسوی (شهروند فرانسوی)، والد کودکی فرانسوی، فامیل نزدیک کارفرمایی فرانسوی و دارای مجوز اقامت “Private and Family Life” هستند، نیازی به دریافت work permit ندارند. در ادامه به انواع ویزای کار در فرانسه می‌پردازیم:

Talent Passport

این نوع ویزا برای افراد غیر اروپایی برای کار و زندگی مورد نیاز است. Passport talent نوعی ویزای اقامت بلند مدت است که می‌تواند بیش از ۴ سال تمدید شود. این نوع ویزا به گروه‌های مختلفی از افراد نظیر فارغ‌التحصیلان کارآمد (افرادی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند)، کارمندان یک شرکت با زمینه فعالیت خلاقانه، کارگران بسیار ماهر (آنهایی که دارای EU Blue Card هستند)، کارمندانی که در طی انجام مأموریت هستند (همراه با یک قرارداد کاری فرانسوی)، محققان/ دانشمندان، نمایندگان شرکت، سرمایه‌گذاران مالی یا اقتصادی، بازیگران و هنرمندان و شخصیت‌های ملی و بین‌المللی ورزشی، علمی، هنری، آموزشی، ادبی و… تعلق می‌گیرد.

ویزای کار کوتاه مدت

این ویزا مخصوص کارگران غیر اروپایی است که می‌خواهند کمتر از ۹۰ روز در فرانسه کار کنند.

ویزای کاری بلند مدت

افراد غیر اروپایی که می‌خواهند دوره زمانی بیش از ۹۰ روز در فرانسه کار کنند، باید برای دریافت این ویزا اقدام کنند.

ویزای بیزینس (Business Visa)

ویزای بیزینس فرانسه نوعی ویزای اقامت کوتاه مدت است که شکل برچسبی به پاسپورت فرد، ضمیمه می‌شود. منظور از اقامت کوتاه مدت نیز این است که به مدت زمان کلی که فرد اجازه ماندن در فرانسه را دارد، حداکثر ۹۰ روز است.

ویزای خوداشتغالی

افرادی که می‌خواهند به صورت خوداشتغالی در فرانسه مشغول به فعالیت شوند، باید برای دریافت این نوع ویزا اقدام کنند.

ویزای توریستی فرانسه

ویزای توریستی فرانسه نوعی ویزای اقامت کوتاه مدت است که به مدت ۹۰ روز اعتبار دارد. افرادی که می‌خواهند با هدف گردشگری به فرانسه بروند، باید برای دریافت ویزای توریستی اقدام کنند.

ویزای ترانزیت فرانسه

ویزای ترانزیت برای آن دسته از افرادی است که می‌خواهند در فرانسه سوار کشتی شوند، از طریق فرودگاه فرانسه و بدون ورود به خاک فرانسه به کشوری دیگر بروند یا به عنوان اعضا و کارکنان شرکت‌های هوایی در این کشور توقف کنند. همچنین به دلیل اینکه این نوع ویزا در فرانسه تا ۲۴ ساعت اعتبار دارد، ویزای ترانزیت فرانسه در دسته ویزا‌های کوتاه مدت قرار می‌گیرد. انواع ویزای ترانزیت فرانسه نیز عبارتند از؛ ویزای ترانزیت فرودگاهی، ویزای ترانزیت دریانوردان و ویزای مخصوص کارکنان شرکت‌های هوایی.

نحوه دریافت ویزای فرانسه

نحوه دریافت ویزای فرانسه

در بخش‌های قبلیِ این مقاله با برخی از انواع ویزای فرانسه (ویزای تحصیلی، ویزای کار، ویزای توریستی، ویزای ترانزیت) آشنا شدیم حال قصد داریم به اطلاعاتی دربابِ دریافت ویزای فرانسه بپردازیم. درحقیقت هیچ تفاوتی ندارد که شما چه نوعی از ویزای فرانسه را برگزیده و یا با چه هدفی این کشور را برای سفر انتخاب کرده‌اید زیرا داشتن الزاماتی مقدماتی برای تمامی انواع ویزای فرانسه ضروری است که البته هرکدام از انواع ویزای فرانسه علاوه بر این الزامات به مدارک مختص خود نیز نیاز دارند. در این بخش سعی داریم به مراحل و مدارک عمومی دریافت انواع ویزا بپردازیم.

تعیین وقت در سفارت فرانسه

اولین گام در دریافت ویزای فرانسه رزرو وقت در سفارت فرانسه است که در این مرحله باید به این موضوع توجه کنید که حضور در این دفتر، ۱۵ دقیقه زودتر از زمان تعیین شده ضروری است. همچنین توجه داشته باشید که کسی را همراه خود نبرید زیرا داشتنِ همراه به جز کودکان زیر ۱۸ سال و کسانی که نیاز به کمک‌های ویژه دارند (بیماران و معلولان) مجاز نیست. افرادی نیز که به صورت خانوادگی برای دریافت ویزای فرانسه اقدام می‌کنند باید هرکدام به صورت جداگانه وقت بگیرند.

ارائه مدارک لازم به سفارت یا کنسولگری فرانسه

دومین مرحله در روند دریافت ویزای فرانسه سابمیت کردن مدارک عمومی موردنیاز به سفارت و یا کنسولگری فرانسه است. این مدارک به شرح زیر هستند:

اپلیکیشن فرم کامل شده

به منظور تکمیل فرم مذکور ابتدا باید این آن را دانلود کرده و نسخه چاپی یا الکترونیکی فرم را کامل کنید. در هر دو حالت این فرم باید توسط اپلیکنت (متقاضی) امضا شود. نکته قابل توجه نیز این است که امضای فرم مذکور برای متقاضیان کمتر از ۱۸ سال برعهده والد و یا کفیل خواهد بود.

دو قطعه عکس جدید گذرنامه

دو قطعه عکسِ مربوط به گذرنامه که در تاریخی نزدیک به اقدام برای دریافت ویزا تهیه شده یکی دیگر از مدارکی است که باید ارائه شود.

گذرنامه معتبر

بی‌شک داشتن گذرنامه‌ای که حداقل به مدت ۳ ماه بعد از تاریخ بازگشت اعتبار داشته و حداقل ۲ صفحه خالی دارد یکی از واجبات برای دریافت ویزا است.

گواهی آدرس متقاضی

به منظور ارائه مدرکی به عنوان گواهی آدرس منزل متقاضی، قرارداد اجاره و یا قبوضی مانند قبض برق، آب و یا دیگر قبوض مورد قبول هستند.

گواهی بلیط رفت و برگشت

آنچه که دفتر دیپلماتیک فرانسه نیاز دارد تنها یک فتوکپی از بلیط رزرو شده رفت و برگشت شما است (به جای خرید بلیط واقعی پیش از مشخص شدن نتیجه ویزا). درحقیقت با ارائه این مدرک، اطلاعاتی از قبیل شرکت هواپیمایی، نام و جزئیات هویت شما، شماره پرواز، روز و ساعت در اختیار سفارت قرار می‌گیرد. موضوعی که به متقضیان پیشنهاد می‌شود نیز این است که پیش از مشخص شدن نتیجه ویزا از خرید بلیط خودداری کرده و تنها آن را رزرو کنند که البته ممکن است هنگام صدور ویزای فرانسه، سفارت یا کنسولگری خودِ بلیط رفت و برگشت را از متقاضیان درخواست کند.

بیمه مسافرتی

داشتن بیمه مسافرتی ویزا نیز یکی دیگر از مدارکی است که در روند اقدام برای دریافت ویزا باید ارائه شود زیرا نشان‌دهنده این است که شما پوشش کافی برای موارد غیرقابل پیش-بینی و اورژانسی (در تمامی نواحی شنگن) را دارا هستید.

انگیزه نامه

یکی دیگر از مدارکی که باید ارائه شود نامه‌ای یک/ دو صفحه‌ای با امضای متقاضی مبنی بر انگیزه سفر به فرانسه است.

گواهی محل اقامت رزرو شده

این گواهی نشان‌دهنده محل اقامتی است که متقاضی برای اقامت در فرانسه رزرو کرده و از جمله دیگر مدارک موردنیاز در روند دریافت ویزا است.

گواهی وضعیت تأهل

یکی دیگر از مدارک موردنیاز در روند سابمیت کردن مدارک، گواهی مذکور است که از طریق آن اطلاعاتی نظیر وضعیت تأهل، گواهی تولد فرزند، گواهی وفات همسر و… را به سفارت ارائه می‌دهد.

گواهی تمکن مالی

ارائه مدارکی مبنی بر داشتن سرمایه کافی برای زندگی در فرانسه یا همان گواهی تمکن مالی یکی دیگر از مدارک موردنیاز است.

هزینه اپلیکیشن ویزا

همانطور که می‌دانید ارائه مدارک مربوط به ویزا برای تمامی متقاضیان دارای هزینه‌ای خواهد بود که حدود ۶۰ یورو در سال ۲۰۲۰ است.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منابع: