یکی از پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی، رشته مهندسی مکانیک است. تحصیل در رشته مهندسی مکانیک و کسب مدرک دانشگاهی معتبر می‌تواند چشم‌انداز شغلی روشنی به همراه داشته باشد. برای مثال با توجه به افزایش‌ گاز‌های گلخانه‌ای و گرمایش بیش از حد زمین، نیاز به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مکانیک برای کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های نو و تجدید‌پذیر بیش از پیش احساس می‌شود. به لطف دانشگاه‌های معتبر، اساتید طراز اول، بودجه‌های آموزشی و تحقیقاتی خوب و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، ایتالیا می‌تواند یکی از گزینه‌های عالی برای کسب تجربه و ارتقاء دانش فنی برای علاقه‌مندان این رشته تحصیلی باشد. از دیگر مزایای مهم تحصیل در ایتالیا، امکان برخورداری از بورسیه استانی است. اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید و ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیلی خود در نظر گرفتید، با ما در این مطلب همراه شوید.

معرفی رشته مهندسی مکانیک در ایتالیا

رشته مهندسی مکانیک یکی از مهم‌ترین رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های برتر ایتالیا با گرایش‌های متفاوتی تدریس می‌شود. تاریخچه و دست‌آوردهای برجسته مهندسین ایتالیایی به خصوص در زمینه مهندسی مکانیک بستر مناسبی برای تحصیل در این کشور را فراهم کرده است. در واقع تعامل و همکاری بین صنعت و دانشگاه به خصوص در این زمینه موجب شده تا ایتالیا به یکی از قطب‌های صنعتی اروپا و جهان تبدیل شود.

مزایای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در ایتالیا

تحصیل در ابن رشته مهندسی جذاب در کشوری پیشرفته مثل ایتالیا دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های ویژه ای است که می‌تواند آینده درخشانی برای شما به ارمغان بیاورد؛ از جمله:

  • فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا
  • فرصت‌های شغلی عالی در زمینه مهندسی مکانیک با توجه به صنعتی بودن این کشور
  • هزینه پایین تحصیل و امکان استفاده از بورسیه تحصیلی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • فرصت یادگیری زبان ایتالیایی

بهترین دانشگاه‌ های ایتالیا در رشته مهندسی مکانیک

دانشگاه‌های ایتالیا از شهرت و اعتبار خوبی در رشته مهندسی مکانیک برخوردارند. برای مثال دانشگاه پلی تکنیک میلان در رتبه ۱۴۹ برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته و نیز در زمینه مهندسی دارای رتبه ۶ دانشگاه‌های اروپا و رتبه ۱۶ دانشگاه‌های جهان است. این دانشگاه رتبه نخست را در بین دانشگاه های ایتالیا دارد. در جدول زیر می‌توانید بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در رشته مهندسی مکانیک را مشاهده کنید.

رتبه در ایتالیا نام دانشگاه شهر محل دانشگاه رتبه جهانی در این رشته بر اساس رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۱۹
۱ دانشگاه پلی‌تکنیک میلان میلان ۷
۲ دانشگاه پلی‌تکنیک تورین تورین ۳۱
۳ دانشگاه ساپینزا رم ۵۱-۱۰۰
۴ پادوا پادوا ۵۱-۱۰۰
۵ دانشگاه ناپل ناپل ۱۰۱-۱۵۰
۶ دانشگاه بولونیا بولونیا ۱۰۱-۱۵۰
۷ دانشگاه پیزا پیزا ۱۵۰-۲۰۰
۸ دانشگاه جنوا جنوا ۲۵۱-۳۰۰
۹ دانشگاه ترنتو ترنتو ۲۵۱-۳۰۰
۱۰ دانشگاه پلی تکنیک باری باری ۳۰۱-۳۵۰
۱۱ دانشگاه فلورانس فلورانس ۳۰۱-۳۵۰
۱۲ دانشگاه پاویا پاویا ۳۰۱-۳۵۰
۱۳ دانشگاه مودنا رجیو امیلیا مودنا و رجیو امیلیا ۴۰۱-۴۵۰
۱۴ دانشگاه پروجا پروجا ۴۰۱-۴۵۰
۱۵ دانشگاه کاتانیا کاتانیا ۴۵۱-۵۰۰
۱۶ دانشگاه پارما پارما ۴۵۱-۵۰۰
بهترین دانشگاه‌ های ایتالیا در رشته مهندسی مکانیک

تحصیل در رشته مهندسی مکانیک به زبان انگلیسی

امکان تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در ایتالیا به زبان انگلیسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد.

مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا حدود ۴ سال به طول می‌انجامد. دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا اکثراً به زبان ایتالیایی هستند. در حال حاضر تنها دانشگاه پلی‌تکنیک تورین در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی دانشجو می‌پذیرد.

مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

بیشتر دانشگاه‌های مطرح ایتالیا که در بالا به آن اشاره شده است دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مهندسی مکانیک را به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی برگزار می‌کنند.

برخی از گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر است:

  • مهندسی مکاترونیک (Mechatronics Engineering)
  • مهندسی هوافضا (Aeronautical Engineering)
  • مهندسی مکانیک صنعتی (Industrial Mechanical Engineering)

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا در رشته مهندسی مکانیک

برای اخذ پذیرش در رشته مهندسی مکانیک در مقاطع تحصیلی مختلف (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) باید به سایت رسمی دانشگاه مراجعه کرد. با توجه به اینکه هر دانشگاه شرایط جداگانه‌ای برای اعطای پذیرش دارد، متقاضیان باید به قسمت شرایط پذیرش مربوط به دانشگاه مراجعه و اطلاعات مربوط به اخذ پذیرش را به طور دقیق مطالعه کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم مشاوره ما برای اخذ پذیرش در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های ایتالیا در تماس باشید.

هزینه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک

یکی از مزایای تحصیل در کشور ایتالیا، پایین بودن هزینه تحصیل در این کشور است. هزینه تحصیل، شهریه دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویی را شامل می‌شود. شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا برای رشته مهندسی مکانیک معمولاً ۴۰۰۰-۲۰۰۰ یورو در سال است. هزینه زندگی دانشجویی به شهر، نوع اسکان و سبک زندگی دانشجو بستگی دارد اما در ایتالیا به‌طور متوسط حدود ۷۰۰-۶۰۰ یورو در ماه است.

بازار کار رشته مهندسی مکانیک

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه‌های معتبر ایتالیا، فرصت‌های شغلی خوبی را به همراه خواهد داشت. فارق‌التحصیلان این رشته از دانشگاه‌های مطرح ایتالیا، با کسب مهارت‌های لازم این ظرفیت و توانایی را دارند که در محیط‌های صنعتی برای طراحی‌های پیچیده، مدیریت و بهره‌برداری از سیستم‌های مکانیکی (خطوط تولید، سیستم‌های حمل و نقل، کارخانه‌های صنعتی) و البته بخش تحقیق و توسعه مشغول به کار شوند. در واقع می‌توان گفت مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های معتبر ایتالیا مانند دانشگاه پلی‌تکنیک میلان به نوعی کارت ورود شما به بازار کار رقابتی در این زمینه است. برای نمونه اگر به سایت رسمی دانشگاه پلی‌تکنیک میلان مراجعه کنید، می‌توانید فرصت‌های شغلی مربوط به رشته مهندسی مکانیک را مشاهده کنید. در زیر به چند نمونه از این مشاغل اشاره شده است:

  • طراحی سیستم‌های صنعتی
  • بخش تحقیق و توسعه
  • طراحی سیستم‌های اتوماسیون و مکاترونیک
  • مسئول برنامه ریزی و مدیریت سیستم های خودکار
  • مهندس طراح سیستم های مبدل‌های حرارتی در سیستم‌های مکانیکی
  • مهندس طراحی کارخانه صنعتی
  • طراحی سیستم‌های توزیع حرارت در واحد‌های صنعتی و عمرانی
  • طراحی سیستم‌های تولید
  • طراحی سیستم‌های هیدرولیک