تحصیل در آلمان یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان تحصیل در خارج از کشور است. از مزایای این کشور برای تحصیل، می‌توان به دانشگاه‌های برجسته و امکان تحصیل رایگان و از مزایای این کشور برای مهاجرت، می‌توان به شرایط عالی اقتصاد، صنعت، کار و اقامت اشاره کرد. دانشگاه‌های آلمان تقریباً در تمامی زمینه‌های تحصیلی در جایگاه بالایی قرار دارند و دانشجویان می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای مناسب یا به صورت رایگان به تحصیل در این کشور بپردازند. به طور خلاصه، آلمان یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی برای افرادی است که می‌خواهند با هزینه پایین به تحصیل بپردازند. در میان رشته‌های مختلف دانشگاهی، رشته حقوق نیز از جمله رشته‌های پرمخاطب است که بسیاری از افراد آن را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. در این مقاله به اطلاعاتی درباره رشته حقوق در آلمان، آزمون ورودی و نمره‌دهی آن، شرایط تحصیل رشته حقوق در آلمان، برترین دانشگاه‌های آلمان در این رشته و بازار کار رشته حقوق در آلمان خواهیم پرداخت.

رشته حقوق در آلمان

از دیدگاه بسیاری از افراد، حقوق رشته‌ای بسیار سخت و خشک است که تنها تعداد برخی از افراد می‌توانند به موفقیت در این رشته دست پیدا کنند اما خوب است بدانید که از نظر بسیاری از دانشجویان حقوق، این رشته از فیزیک، زبان‌شناسی، مهندسی برق و… بسیار راحت‌تر است. بر اساس اظهارات برخی از این افراد، این رشته ترکیبی از موضوعات اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و فلسفی است. دانشجوبان حقوق همچنین به بحث و مناظره درباره موضوعات پیچیده پرداخته و از این طریق برای حل مسائل دشوارتر و قدیمی تلاش می‌کنند. در این میان، دروسِ حقوق برای آن دسته از افرادی که تمامی مطالب را حفظ می‌کنند، دشوار می‌نماید زیرا در این صورت نمی‌توانند به موضوعات عمیق نهفته در دل متون دسترسی پیدا کنند اما آنهایی که به تحلیل مسائل می‌پردازند، می‌توانند علاوه بر یادگیری، از این رشته لذت ببرند.

دانشجویان پس از انتخاب رشته حقوق برای تحصیل در آلمان باید ابتدا از میان دانشگاه‌های این کشور یکی را انتخاب کرده، بر اساس شرایط و ضوابط دانشگاه مربوطه، مدارک خود را ارسال کنند و منتظر نتیجه پذیرش باشند. پس از دریافت پذیرش از دانشگاه موردنظر، انجام مراحل ثبت نام و گذراندن هفته معارفه، تحصیل رشته حقوق در آلمان آغاز می‌شود. دانشجویان وکالت در آلمان باید دو دوره را پشت سر بگذارنند که عبارتند از: الف) تحصیل در دانشگاه برای دریافت اولین مدرک وکالت و ب) گذراندن دوره اجباری کارآموزی به منظور اتخاذ مهارت‌های لازم. در دانشگاه‌های آلمان رشته حقوق  دوره دارای ۹ تا ۱۰ ترم است که تقریباً به مدت ۵ سال به طول می‌انجامد و دانشجویان پس از اتمام این دوره، اولین مدرک خود را دریافت می‌کنند. در مرحله بعد دانشجویان دوره کارآموزی خود را می‌گذرانند. به طور کلی دوره تحصیلی حقوق در آلمان به سه زمینه تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

  • حقوق خصوصی
  • حقوق عمومی
  • حقوق کیفری

آزمون و نحوه نمره دهی

یکی دیگر از موضوعات مهمی که برای تمامی افراد حائز اهمیت است، نوع آزمون و نحوه ارزیابی دانشجویان در این رشته است. تحصیل رشته حقوق شامل دو دوره بوده که ارزیابی آن به شرح زیر است:

۱- اولین آزمون دولتی

برای گذراندن اولین آزمون دولتی (first state examination) باید تحصیلات دانشگاهی را طی کرد. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، دوره تحصیل رشته حقوق در دانشگاه‌های این کشور ۹ الی ۱۰ ترم بوده که به مدت ۵ سال به طول می‌انجامد. دانشجویان بعد از طی کردن این دوره و گذراندن اولین آزمون دولتی، اولین مدرک خود را در زمینه حقوق دریافت می‌کنند.

۲- دومین آزمون دولتی

برای آمادگی در دومین آزمون دولتی (second state examination) نیازی به تحصیل در دانشگاه نیست. دوره کارآموزی، دوره‌ای ۲ ساله بوده که به دانشجویان حقوق در اتخاذ مهارت‌های لازم کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید دانشجویان حقوق در آلمان علاوه بر گذراندن دوره آموزشی و تحصیلی در دانشگاه باید دوره کارآموزی ۲ ساله را نیز طی کنند تا آنچه که به صورت تئوری آموخته‌اند را در عمل به کار گیرند. دوره کارآموزی در آلمان دارای بخش‌های مختلفی است که بعد از تکمیل آنها دومین آزمون دولتی برگزار می‌شود و افرادی که هر دو آزمون (آزمون دولتی اول و دوم) را قبول شوند، می‌توانند خود را یک”وکیل دارای صلاحیت” بنامند.

شرایط تحصیل رشته حقوق در آلمان

افرادی که می‌خواهند کشور آلمان را برای تحصیل رشته حقوق انتخاب کنند، باید ابتدا با شرایط تحصیل و نحوه تدریس این رشته آشنا شوند. دانشجویان با انتخاب دانشگاه‌های این کشور، فرصت یادگیری و به کارگیری مهارت‌های مربوط به این رشته را (با استفاده از زبان رایج در تجارت، علوم، حقوق، ارتباطات و دیگر زمینه‌های یادگیری) پیدا می‌کنند. دانشگاه‌های این کشور همچنین بورسیه‌های تحصیلی فراوانی را به دانشجویان ارائه می‌دهد که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه بورسیه های تحصیلی در آلمان مراجعه کنید. با وجود اینکه رشته حقوق در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی است اما بسیاری دیگر از دانشگاه‌ها دروس را تنها به زبان آلمانی ارائه می‌کنند بنابراین داشتن مهارت کافی در زبان آلمانی برای این دانشگاه‌ها الزامی است. برای آشنایی با شرایط تحصیل رشته حقوق در آلمان باید بدانید که این شرایط از دانشگاهی به دانشگاه و از دانشکده‌ای به دانشکده دیگر متفاوت است اما تمامی دانشگاه‌های این کشور بسته به مقطع تحصیلی به مدرک پیش دانشگاهی یا مدرک کارشناسی و ریزنمرات آن مقطع احتیاج دارند. برای اطلاع از شرایط دقیق پذیرش در رشته حقوق در آلمان باید به سایت دانشگاه‌های مربوطه مراجعه کنید.

برترین دانشگاه های آلمان در رشته حقوق

همانطور که پیش‌تر گفته شد دانشگاه‌های آلمان در زمینه علوم مختلفی از جمله حقوق دارای جایگاه بسیار خوبی هستند. در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه‌های آلمان و رتبه جهانی آنها در رشته حقوق را مشاهده می‌کنیم:

  1. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (۳۵)
  2. دانشگاه هومبولت برلین (۴۲)
  3. دانشگاه آزاد برلین (۱۰۰-۵۱)
  4. دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (۱۰۰-۵۱)
  5. دانشگاه فرانکفورت (۱۰۰-۵۱)
  6. دانشگاه فرایبورگ (۱۰۰-۵۱)
  7. دانشگاه هامبورگ (۱۵۰-۱۰۱)
  8. دانشگاه مونستر (۱۵۹-۱۰۱)
  9. دانشگاه کلن (۲۰۰-۱۵۱)
  10. دانشگاه توبینگن (۲۵۰-۲۰۱)
  11. دانشگاه گوتینگن (۲۵۰-۲۰۱)
  12. دانشگاه بن (۲۵۰-۲۰۱)
  13. دانشگاه نورنبرگ (۳۰۰-۲۵۱)
  14. دانشگاه مانهایم (۳۰۰-۲۵۱)

بازار کار رشته حقوق در آلمان

دانشجویانی که هر دو آزمون دولتی رشته حقوق را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، می‌توانند به عنوان وکیل در دفتر حقوقی یا دپارتمان حقوقی یک شرکت، سازمان‌های ملی و بین‌المللی، شرکت‌های مشاوره حقوقی و… مشغول به فعالیت شوند. متوسط درآمد وکلای استخدام‌شده در آلمان در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱۰,۰۰۰ یورو در سال گزارش شده است.

منابع: