تحصیل در اسپانیا به دلایلی مانند پایین بودن هزینه زندگی و شهریه دانشگاه‌ها، مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان تحصیل در خارج از کشور است. همچنین تحصیل پزشکی در اسپانیا به علت وجود دانشگاه‌های خوب و مجهز، گزینه‌ای بسیار مناسب برای دوستداران این رشته است. دانشگاه‌های این کشور همچنین دارای اساتید مجرب و باسابقه‌ای بوده که پزشکان زبده‌ای را پرورش می‌دهند. دانشجویان با انتخاب اسپانیا برای تحصیل پزشکی، نه تنها از دانشگاه‌های خوب و با کیفیت بلکه از جو گرم و صمیمی این کشور نیز لذت می‌برند. با تحصیل در این رشته در اسپانیا می‌توانید دانش زبانی خود را در زمینه اسپانیایی بهبود ببخشید. کسانی که قصد تحصیل پزشکی در اسپانیا را دارند باید با این شرایط ورود به دانشگاه‌های اسپانیا در این رشته آشنا شوند. در این مقاله به اطلاعاتی درباره شرایط تحصیل پزشکی در اسپانیا، آزمون سلکتیویداد، هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا، برترین دانشگاه‌های اسپانیا در زمینه پزشکی و درآمد پزشکان در اسپانیا خواهیم پرداخت.

شرایط تحصیل پزشکی در اسپانیا

برای تحصیل پزشکی در اسپانیا دانشجویان ابتدا باید به مدت ۵ الی ۹ ماه در کالج‌های این کشور شرکت کرده تا برای آزمون ورودی (selectividad) آماده شوند. دانشجویان بعد از قبولی در این آزمون، می‌توانند به دانشگاه وارد شده و تحصیل خود در این رشته را آغاز کنند. یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود این است که دانشجویان تنها در صورتی که بخواهند در دانشگاه‌های دولتی این کشور، تحصیل کنند باید این آزمون را بگذرانند. تحصیل پزشکی در اسپانیا در دانشگاه‌های دولتی، به زبان اسپانیایی است. همچنین داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله برای افرادی که تمایل به تحصیل در این رشته را دارند، ضروری بوده و دانشجویان بین‌المللی که مدرک خود را خارج از کشور اسپانیا دریافت کرده‌اند باید ابتدا دوره کالج را گذرانده تا برای شرکت در آزمون ورودی که به زبان اسپانیایی است، آماده شوند. طول دوره پزشکی در اسپانیا، ۶ تا ۷ سال است و تحصیل در این رشته نیازمند دانش و مدرک زبان اسپانیایی با نمره بالا است. همانطور که گفته شد، گذراندن آزمون سلکتیویداد برای شرکت در دوره‌های پرشکی اسپانیا مورد نیاز است. برای آمادگی بیشتر در آزمون سلکتیویداد در ادامه به اطلاعاتی درباره این آزمون می‌پردازیم.

آزمون سلکتیویداد

سلکتیویداد (Selectividad) نامی رایج برای آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کشور اسپانیا است. نام رسمی این آزمون “Prueba de Evaluación de Bachillerato para el Acceso a la Universidad” یا به طور خلاصه “Evaluación de Acceso a la Universidad” یا “Evaluación para el Acceso a la Universidad” (به طور مخفف EvAU) به معنی ارزشیابی ورود به دانشگاه است. آزمون سلکتیویداد پس از پایان دوره دبیرستان (و گذراندن دوره کالج) برگزار شده و برای ورود به دانشگاه جهت تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا الزامی است. آزمون سلکتیویداد از شش آزمون کتبی ۹۰ دقیقه‌ای که طی سه روز در ماه‌های ژوئن یا سپتامبر برگزار می‌گردد، تشکیل می‌شود. محتوای آزمون شامل دروس عمومی و تخصصی است که دانش‌آموزان طی دو سال پایانی دبیرستان (در اسپانیا) می‌آموزند. مفاد این آزمون مباحثی مانند زبان و ادبیات اسپانیایی، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، فیزیک و علوم محیط ‌زیست را در بر می‌گیرد.

ساختار و محتوای آزمون سلکتیویداد از سال ۲۰۱۰ تغییر کرد و اکنون این آزمون از دو بخش تشکیل می‌شود:

بخش عمومی (مشترک)

تمام متقاضیان باید در این بخش شرکت کنند که شامل ۴ آزمون (۵ آزمون در گالیسیا، کاتالونیا، والنسیا، باسک و جزایر بالریک):

  • زبان خارجی (انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی یا پرتغالی)
  • تاریخ اسپانیا یا تاریخ فلسفه
  • زبان و ادبیات اسپانیایی
  • زبان‌های گالیسیایی، کاتالانی، والنسیایی و باسکی به ترتیب در گالیسیا، کاتالونیا و جزایر بالریک، والنسیا و باسک
  • یک موضوع از دوره خاص دبیرستان متقاضی به طور انتخابی

بخش اختصاصی

در این بخش متقاضیان می‌توانند بین ۲ تا ۴ موضوع را انتخاب کنند (هر موضوعی مربوط به دوره خاص دبیرستان متقاضی است و هر دانشگاه وزن‌دهی (ضریب دروس) مربوط به خود را منتشر می‌کند).

هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا

دانشجویان باید به طور متوسط هزینه‌ای معادل ۲۰۰۰ یورو در سال برای دانشگاه‌های دولتی این کشور و مبلغ ۶۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو در سال برای دانشگاه‌های خصوصی در نظر بگیرند.  دانشجویان همچنین برای تحصیل در اسپانیا علاوه بر در نظر گرفتن شهریه دانشگاه باید هزینه زندگی دانشجویی در این کشور را نیز در نظر بگیرند. به طور متوسط هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا برابر ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است که البته این هزینه در شهرهای مختلف و با توجه به سبک زندگی افراد، متفاوت است.

برترین دانشگاه‌های اسپانیا در رشته پزشکی

کشور اسپانیا دارای دانشگاه‌های با کیفیتی در زمینه پزشکی است. در ادامه لیستی از دانشگاه‌های اسپاینا را که مورد تأیید وزارت بهداشت هستند (به همراه رتبه آنها در QS) را مشاهده می‌کنیم. (توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در رتبه‌بندی QS نیستند)

  نام دانشگاه رتبه جهانی در QS   نام دانشگاه رتبه جهانی در QS
1 دانشگاه کمپلوتنسه مادرید (200-151) 12 دانشگاه ساراگوسا (500-451)
2 دانشگاه بارسلونا (100-51) 13 دانشگاه آلکالا (400-351)
3 دانشگاه مستقل مادرید (200-151) 14 دانشگاه کینگ ژوان کارلوس -
4 دانشگاه مستقل بارسلونا (200-151) 15 دانشگاه لا لاگونا (لاگونا) -
5 دانشگاه ناوارا (200-151) 16 دانشگاه مورسیا (500-451)
6 دانشگاه والنسیا (300-251) 17 دانشگاه اویدو (اوبیدو) -
7 دانشگاه گرانادا (400-351) 18 دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا (400-351)
8 دانشگاه سالامانکا (300-251) 19 دانشگاه سویل (450-401)
9 دانشگاه پمپئوفابرا (300-251) 20 دانشگاه کرونا -
10 رُویرا ای ویرگیلی - 21 دانشگاه اکسترمادورا -
11 دانشگاه باسک - 22 دانشگاه خیرونا -

درآمد پزشکان در اسپانیا

درآمد پزشکان در اسپانیا بسته به رشته‌ای که در آن تخصص دارد، متفاوت است اما به طور متوسط افرادی که به عنوان پزشک در اسپانیا مشغول به فعالیت می‌شوند مبلغی برابر ۷۰۰۰ یورو در ماه دریافت می‌کنند. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده درباره میزان درآمد پزشکان در این کشور، حداکثر درآمد این افراد به طور متوسط برابر ۱۲۰۰۰ یورو و حداقل آن ۳۰۰۰ یورو است.



منابع: