یکی از مواردی که باید برای انتخاب کشور جهت ادامه تحصیل در نظر گرفت، شرایط زندگی دانشجویی در آن کشور است. کیفیت و سطح بالای زندگی دانشجویی در ایتالیا یکی از مزایای انتخاب این کشور است که در حال حاضر از مهم‌ترین مقاصد دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود. اگر به تحصیل در ایتالیا علاقه دارید خوب است اطلاعاتی درباره شرایط و هزینه زندگی دانشجویی در این کشور داشته باشید. در این مقاله به مزایای زندگی دانشجویی در ایتالیا و نیز هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا شامل هزینه مسکن، خوراک، رفت‌وآمد و… خواهیم پرداخت.

مزایای زندگی دانشجویی در ایتالیا

هم‌اکنون بیش از ۹۰ هزار دانشجوی بین‌المللی مشغول تحصیل در ایتالیا هستند. اکثر این دانشجویان از تجربه تحصیل و زندگی دانشجویی در ایتالیا رضایت دارند و این کشور را گزینه مناسبی برای تحصیل می‌دانند. از دانشجویانی که در نظرسنجی تجربه دانشجویان بین‌المللی درباره تحصیل در دانشگاه‌های اروپا در سال ۲۰۱۶ شرکت کرده بودند، ۷۶۵ دانشجو در مورد کیفیت تحصیل در ایتالیا نظر داده بودند. آنها به‌طور میانگین، امتیاز ۷/۸ از ۱۰ را به تجربه تحصیل در ایتالیا داده‌اند.

اکثر دانشجویان شرکت‌کننده در این نظرسنجی، ضمن اعلام رضایت درباره تجربه خود از تحصیل در ایتالیا، به این موارد اشاره کرده بودند:

  • زیبایی شهرهای ایتالیا و غنای زندگی اجتماعی این کشور
  • فرهنگ مردم، آثار باستانی معروف و نیز قدمت و اعتبار دانشگاه‌های ایتالیا
  • مسافرت، معاشرت با مردم و پیدا کردن دوستان جدید
  • جو بین‌المللی ایتالیا و درنتیجه تبادلات فرهنگی
  • جشن‌ها، کارناوال‌ها و رویدادهای ورزشی

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت ایتالیا برای تحصیل دانشجویان ایرانی وجود بورسیه استانی ایتالیا است که ضمن پوشش دادن شهریه دانشگاه، کمک‌هزینه زندگی، خوابگاه و برخی مزایای دیگر را نیز شامل می‌شود. همچنین در میان کشورهای مطرح اروپایی، ایتالیا جزو ارزان‌ترین‌هاست. البته هزینه‌ها به شهر محل زندگی و سبک زندگی بستگی دارد اما متوسط هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا حدود ۷۰۰-۶۰۰ یورو در ماه است. در ادامه به ارائه هزینه‌های مختلف برای دانشجویان در زمان تحصیل در ایتالیا می‌پردازیم:

هزینه مسکن دانشجویی در ایتالیا

به‌طور کلی هزینه مسکن در ایتالیا چندان بالا نیست؛ با این حال بزرگ‌ترین بخش هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا را تشکیل می‌دهد. مبلغی که دانشجویان برای مسکن هزینه می‌کنند به شهر (و دانشگاه) محل سکونت و نوع اسکان بستگی دارد:

  • آپارتمان مستقل: حدود ۵۰۰-۴۰۰ یورو در ماه
  • خوابگاه‌ها: حدود ۴۰۰-۲۵۰ یورو در ماه
  • آپارتمان اشتراکی: حدود ۳۰۰-۲۰۰ یورو در ماه

خوابگاه‌های دانشجویی در ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا به‌طور مستقیم یا از طریق هماهنگی با سازمان‌های دولتی یا خصوصی برای اسکان به دانشجویان کمک می‌کنند. اغلب دانشگاه‌ها بخشی تحت عنوان اداره اسکان دارند که دانشجویان را برای انتخاب محل سکونت راهنمایی می‌کنند. در صورت تمایل دانشجو به زندگی در آپارتمان خصوصی، مشاوره لازم جهت عقد قرارداد اجاره به او داده می‌شود.

خوابگاه دانشگاهی

برخی از دانشگاه‌های ایتالیا خوابگاه دانشجویی ندارند اما بسیاری نیز دارای خوابگاه هستند. خوابگاه‌ها اغلب نزدیک به محل دانشگاه قرار دارند و از تمام امکانات رفاهی مورد نیاز دانشجویان برخوردارند. به‌طور کلی به دلیل تعداد زیاد دانشجویان غیربومی و تقاضای بالا، دریافت خوابگاه تا حدی رقابتی است و اعطای آن بر مبنای شایستگی علمی دانشجویان انجام می‌شود.

هزینه این خوابگاه‌ها از ۵۰۰۰ یورو در سال برای یک اتاق اختصاصی در خوابگاه یا یک آپارتمان اشتراکی تا ۷۰۰۰ یورو در سال برای آپارتمان‌های کوچک متغیر است.

خوابگاه غیردانشگاهی

غیر از دانشگاه‌ها، سازمان‌هایی در ایتالیا هستند که در زمینه اسکان دانشجویان فعالیت می‌کنند. بعضی از این سازمان‌ها دولتی و برخی خصوصی هستند ولی در هردو حالت با دانشگاه‌ها در ارتباط بوده و با آنها همکاری می‌کنند.

ESU یکی از معروف‌ترین این سازمان‌ها است که مدیریت خوابگاه‌های دانشجویی را برای اسکان دانشجویان غیربومی و دارای بورسیه استانی بر عهده دارد. دو نوع تعرفه برای این خوابگاه‌ها وجود دارد: هزینه کامل و همراه با تخفیف (مربوط به بورسیه). در حالت هزینه کامل، مبلغ پرداختی بین ۴۰۰۰ یورو در سال برای واحدهای سه‌اتاقه با امکانات اشتراکی تا ۱۰۰۰۰ یورو در سال برای یک اتاق با تمام امکانات، متغیر است.

سازمان‌های دیگری مانند “Collegio Universitario” خوابگاه‌های کوچکی با تسهیلات کامل، ازجمله کتابخانه و امکانات ورزشی به دانشجویان ارائه می‌دهند. این سازمان‌ها با یک یا چند دانشگاه ارتباط دارند و معمولاً غیرانتفاعی محسوب می‌شوند. هزینه این خوابگاه‌ها به موقعیت، نوع ساختمان و امکانات بستگی دارد و از ۲۵۰ یورو در ماه برای یک اتاق اشتراکی دونفره با امکانات اشتراکی تا ۵۰۰ یورو در ماه برای اتاق‌های خصوصی با امکانات مجزا، متغیر است. کیفیت امکانات ارائه شده در این خوابگاه‌ها نیز متفاوت است.

هزینه خوراک در ایتالیا

هزینه خورد و خوراک در ایتالیا برای یک نفر حدود ۲۰۰ یورو در ماه است.

در رستوران‌های متوسط(از نظر قیمت) ، یک وعده پاستا بین ۶ تا ۱۲ یورو و وعده‌های اصلی مانند ماهی یا گوشت بین ۸ تا ۱۶ یورو هزینه دارد.

هزینه رفت‌وآمد در ایتالیا

سیستم حمل و نقل عمومی ایتالیا بسیار کارآمد است. یک بلیط چند منظوره اتوبوس/تراموا/مترو ماهانه برای دانشجویان، بسته به شهر ۳۵-۲۵ یورو قیمت دارد. شبکه قطار ایتالیا نیز به خوبی نگهداری می‌شود و سرعت قطارها بالا است. بنابراین مسافرت بین‌شهری با استفاده از قطار گزینه مناسبی خواهد بود. قیمت بلیط‌ها از حدود ۲۰ یورو شروع می‌شود و اگر بلیط‌ها را از قبل رزرو کنید تا ۷۰% تخفیف خواهید گرفت.

دیگر هزینه‌های زندگی  دانشجویی در ایتالیا

  • متوسط هزینه قبوض آب، برق، تلفن، خدمات شهری و… برای یک آپارتمان (۸۵ متری): ۱۴۶ یورو در ماه
  • متوسط هزینه تفریح و فعالیت‌های اجتماعی: تا ۱۶۰ یورو در ماه
  • متوسط هزینه خرید کتاب و دیگر منابع آموزشی: حدود ۵۰-۴۰ یورو در ماه