اروپا به علت داشتن سیستم آموزشی با کیفیت و مجهز، کشورهای پیشرفته، دموکراتیک و… همواره مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا بوده است، به گونه‌ای که ۱.۷۱ میلیون دانشجوی خارجی در سال ۲۰۱۷ برای تحصیل به این قاره آمده‌اند. از آنجایی‌که بسیاری از افراد، تمایل به تحصیل رایگان در اروپا دارند در جستجوی پاسخ به این پرسش هستند که تحصیل در کدام کشورهای اروپایی رایگان است؟ برای روشن شدن این موضوع در ادامه به توضیحاتی درباره مزایای تحصیل در اروپا، تحصیل رایگان در اروپا و ارزانترین کشورهای اروپایی برای تحصیل، می‌پردازیم.

مزایای تحصیل در اروپا

تحصیل در اروپا دارای مزایای فراوانی است که بی‌شک بسیاری از افراد با آن آشنایی دارند. افرادی که اروپا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، دارای آینده شغلی بسیار درخشانی هستند و با کار کردن حین تحصیل، می‌توانند تجارب و دانش گسترده‌ای در زمینه مورد علاقه خود کسب کنند. یکی دیگر از مزایای تحصیل در کشورهای اروپایی، کیفیت سیستم آموزشی دانشگاه‌های اروپا است. تجهیزات موجود در دانشگاه‌ها و روش تدریس به‌روز، بستر را برای پیشرفت هرچه بیشتر دانشجویان آماده می‌کند. در واقع آنچه که دانشگاه‌های اروپا را بسیار مشهور کرده است، نوآوری و خلاقیت موجود در آنها است که دانشجویان را برای فعالیت‌های خلاقانه آماده می‌کند.

نکته‌ای دیگر درباره تحصیل در اروپا فرصت یادگیری هرچه بهتر زبان انگلیسی یا دیگر زبان‌های بین‌المللی مانند زبان فرانسوی است. با وجود اینکه تنوع زبانی در کشورهای اروپایی بسیار بالا است (۲۴ زبان رسمی) اما بیشتر دانشگاه‌های این کشور دوره‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. افرادی که تمایل به تحصیل به زبان‌های دیگر را داشته باشند، می‌توانند برنامه‌های تحصیلی‌ای که به زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی، عربی و… ارائه می‌شوند را انتخاب کنند.

موضوعی دیگر درباره تحصیل در اروپا این است که دانشجویان با زندگی و تحصیل در کشورهای اروپایی می‌توانند زندگی بسیار شادتری داشته باشند زیرا ۷ کشور شاد جهان (در میان ۱۰ کشور شاد جهان) در اروپا واقع شده‌اند. همچنین دانشگاه‌ها و کالج‌های اروپایی برنامه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی بسیاری را برای دانشجویان فراهم می‌کنند که همین موضوع باعث خوشحالی و آرامش هرچه بیشتر دانشجویان می‌شود. تحصیل در اروپا نیز تنها به درس و کتابخانه رفتن محدود نمی‌شود زیرا دانشجویان با گشت وگذار در اروپا فرصت کشف کردن کشوری جدید، تجارب و فعالیت‌های جدید و در نتیجه، یافتن بعدی جدید از شخصیت خود را پیدا می‌کنند.

کشورهای اروپایی همواره با سرمایه‌گذاری فراوان بر سیستم آموزش عالی خود، امکان تحصیل را برای دانشجویان فراهم می‌کند. حتی دانشجویان در برخی از این کشورها می‌توانند به صورت رایگان تحصیل کنند یا با استفاده از بورسیه‌های تحصیلی (در صورت واجد شرایط بودن) هزینه بسیار کمی را برای تحصیل بپردازند. در ادامه با کشورهای اروپایی که امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند، بیشتر آشنا می‌شویم.

تحصیل در کدام کشورهای اروپایی رایگان است؟

با وجود اینکه شهریه دانشگاه‌ها در بیشتر نقاط جهان دارای روندی رو به رشد است اما بسیاری از کشورها امکان تحصیل رایگان یا با هزینه پایین را برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کنند که در ادامه به این کشورها می‌پردازیم:

تحصیل رایگان در آلمان

تمایل به تحصیل در آلمان همواره رو به افزایش است که یکی از دلایل آن، وجود دانشگاه‌های با کیفیت در این کشور است. همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی (صرف نظر از ملیت) برای تحصیل در اکثر دانشگاه‌های دولتی آلمان شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند و تنها هزینه پرداختی توسط آنها مبلغی حدود ۲۵۰-۱۵۰ یورو (در هر ترم) است که برای تأمین هزینه‌های دانشجویان دریافت می‌شود. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد (غیر از رشته‌های non-consecutive) و دکتری نیز در آلمان رایگان است اما مشابه مقطع کارشناسی، دانشجویان باید هزینه‌ای پرداخت کنند که برای مقطع کارشناسی ارشد بین ۵۰ تا ۲۵۰ یورو در هر ترم و برای دکتری از ۲۵۰ یورو بیشتر نیست. برای اطلاعات بیشتر درباره هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه شود، این است که دانشگاه‌های ایالت بادن-وورتمبرگ در جنوب غربی آلمان از پاییز سال ۲۰۱۷ برای دانشجویان غیراروپایی شهریه تعریف کرده است که این شهریه برابر ۱۵۰۰ یورو در هر ترم (۳۰۰۰ یورو در سال) است که البته دانشجویان دکتری (PhD) و پناهندگان نیازی به پرداخت شهریه ندارند و افرادی که می‌خواهند دومین مدرک خود را از این دانشگاه‌ها دریافت کنند، باید شهریه‌ای معادل ۶۵۰ یورو در هر ترم یا ۱۳۰۰ یورو در سال (نصف شهریه مذکور) پرداخت کنند.

همانطور که در ابتدای این بخش ذکر شد، سیستم آموزشی دانشگاه‌های آلمان بسیار با کیفیت است به گونه‌ای که بیش از ۴۰ دانشگاه این کشور در میان برترین دانشگاه‌های موجود درتبه‌بندی جهانی QS قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه تحصیل در بیشتر دانشگاه‌های آلمان، رایگان است اما دانشجویان باید هزینه‌های مربوط به زندگی در این کشور را نیز در نظر بگیرند. همچنین داشتن تمکن مالی به میزان ۱۰۲۳۶ یورو در سال (برای تامین هزینه‌های زندگی) برای افرادی که می‌خواهند ویزای دانشجویی آلمان را دریافت کنند، ضروری است.

تحصیل رایگان در فرانسه؟

هزینه تحصیل در فرانسه از شروع پاییز ۲۰۱۹ دستخوش تغییرات اساسی برای دانشجویان بین‌المللی شده است. در واقع دانشجویان بین‌المللی مجبور به پرداخت هزینه‌ تحصیل بیشتری از این تاریخ به بعد هستند. این موضوع یک تغییر چشمگیر از یک سیستم شهریه رایگان است، جایی که دانشجویان فقط باید سالیانه حدود ۲۰۰ یورو پرداخت می‌کردند. شهریه جدید دانشجویان بین المللی، از سپتامبر ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

  • ۲۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی
  • ۳۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد
  • ۳۸۰ یورو برای دوره‌های دکتری

مبالغ بالا فقط مشمول حال دانشگاه‌های دولتی فرانسه است، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه کمی بالاتر و به طور معول بین ۳.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال است. البته با توجه به اینکه این قانون به تازگی در این کشور تصویب شده بسیاری از دانشگاه‌های دولتی فرانسه هنوز بر اساس سیاست‌‌های قبلی عمل می‌کنند و تنها مبلغی در حدود ۲۰۰ یورو بابت شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند و ممکن است این قانون جدید مربوط به هزینه‌های تحصیل در فرانسه با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویان و دانشگاه‌های این کشور به طور کامل منتفی شود. برای مثال فرادی که از دانشگاه لیل پذیرش گرفته و یا منتظر جواب پذیرش هستند نیازی به پرداخت شهریه نخواهند داشت و می‌توانند طبق روال سابق به تحصیل در این دانشگاه بپردازند. همین موضوع نیزسبب شد بسیاری از سازمان‌ها و داوطلبین نسبت به استحکام قانون افزایش شهریه در دانشگاه‌های فرانسه شک کنند. به بیانی دیگر سرپیچی دانشگاه لیل از این قانون را می‌توان به منزله رخدادی مثبت در نظر گرفت که احتمال عدم اعمال قانون افزایش شهریه و رایگان بودن دانشگاه‌های فرانسه را قوت می‌بخشد.

تحصیل رایگان در ایتالیا

با وجود اینکه متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورور در سال است اما به دلیل وجود بورسیه استانی ایتالیا که حجم زیادی از شهریه دانشگاه‌های دولتی این کشور را پوشش می‌دهد، می‌توان گفت که امکان تحصیل در ایتالیا به طور رایگان وجود رایگان دارد.

تحصیل رایگان در نروژ

تحصیل رایگان در دانشگاه‌های نروژ برای تمامی دانشجویان (صرف نظر از ملیت) امکان‌پذیر است. همانند آلمان، تنها هزینه‌ای که دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور باید بپردازند، هزینه‌های ترم (Semester Fee) است. همچنین تحصیل در اکثر رشته‌های مقطع کارشناسی در این کشور به زبان نروژی است و دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این مقطع باید تسلط خود را به این زبان ثابت کنند. تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز به زبان انگلیسی در این کشور امکان‌پذیر است.

تحصیل رایگان در اتریش

یکی دیگر از کشورهایی که دانشجویان می‌توانند به صورت رایگان یا با صرف هزینه اندک به تحصیل در آن بپردازند، اتریش است. دانشجویان در هر کدام از مقاطع تحصیلی می‌توانند به صورت رایگان در اتریش تحصیل کنند و تنها هزینه‌ی پرداختی آنها هزینه ترم (Semester Fee) است که برای دانشجویان اروپایی برابر ۳۶۳ یورو و برای دانشجویان بین‌المللی برابر ۷۲۶ یورو در هر ترم است. همچنین هزینه زندگی دانشجویی تقریباً برابر با ۱۱۴۰۰ یورو در سال است.

تحصیل رایگان در ایسلند

افرادی که یکی از چهار دانشگاه دولتی ایسلند را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، نیاز به پرداخت هیچ شهریه‌ای ندارند و تنها هزینه پرداختی مربوط به ثبت‌نام بوده که مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ یورو (بسته به نوع دانشگاه) است.

ارزانترین کشورهای اروپایی برای تحصیل

با وجود اینکه برخی کشورهای اروپایی، امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان بین‌المللی غیراروپایی فراهم نمی‌کنند اما می‌توان با صرف هزینه‌ای نسبتاً پایین به تحصیل در برخی از این دانشگاه‌ها پرداخت. در ادامه به ارزانترین کشورهای اروپایی برای تحصیل می‌پردازیم.

تحصیل ارزان در دانمارک، سوئد و فنلاند

تحصیل رایگان در دانشگاه‌های این سه کشور برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی امکان‌پذیر نیست اما اگر بخواهند به زبان سوئدی و یا فنلاندی تحصیل کنند، نیازی به پرداخت شهریه ندارند. دانشجویان مقطع دکتری نیز می‌توانند بدون پرداخت شهریه در این دانشگاه‌ها تحصیل کنند. شهریه دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانمارک، سوئد و فنلاند متفاوت است و بسته به نوع رشته ممکن است شهریه دانشگاه تغییر کند. اما به طور متوسط شهریه سالانه دانشگاه‌های دانمارک مبلغی بین ۶,۰۰۰ تا ۱۶,۰۰۰ یورو، دانشگاه‌های سوئد ۷,۵۰۰ تا ۲۵,۵۰۰ یورو و دانشگاه‌های فنلاند مبلغی در حدود ۱۳,۰۰۰ – ۱۸,۰۰۰ یورو است.

تحصیل ارزان در بلژیک

با وجود اینکه تحصیل در بلژیک برای دانشجویان بین‌المللی رایگان نیست اما آنها می‌توانند با صرف هزینه‌ای اندک (حدود ۴۱۷۵ یورو در سال) به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بپردازند.

تحصیل ارزان در جمهوری چک

افرادی که به زبان چکی صحبت می‌کنند، می‌توانند به صورت رایگان در تمامی دانشگاه‌های دولتی جمهوری چک تحصیل کنند اما آن دسته از افرادی که تمایل دارند به زبان انگلیسی تحصیل کنند، باید هزینه تحصیل خود را پرداخت کنند که البته این هزینه زیاد نیست و حدود ۴۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو در سال است.

تحصیل ارزان در یونان

تمامی دانشجویان اروپایی می‌توانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی یونان تحصیل کنند اما دانشجویان غیراروپایی برای تحصیل در این کشور باید هزینه پرداخت کنند که البته این هزینه اندک بوده و حدود ۱۵۰۰ یورو در سال است.

تحصیل ارزان در اسپانیا

با وجود اینکه دانشجویان اروپایی، نیازی به پرداخت شهریه‌های بالا برای تحصیل در دانشگاه‌های اسپانیا ندارند اما دانشجویان بین‌المللی باید برای تحصیل در اسپانیا هزینه پرداخت کنند که البته این هزینه نسبت به شهریه دریافتی در بیشتر دانشگاه‌های جهان، پایین‌تر است. این مبلغ برای مقطع کارشناسی، بالای ۲۰۰۰ یوررو، مقطع کارشناسی ارشد از ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو و برای مقطع دکتری برابر ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در سال است.

منابع: